AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #1 Del Skrevet 23 timer siden Hei, Sitter litt å grubler og vet ikke helt hva jeg skal gå for. Er student om dagen og jobber såpass lite at jeg får ikke lån. Men har ca 2,5 M i EK fra tidligere bolig etter brudd. Ferdig studert om et år og regner med det går greit å få jobb med årslønn rundt 600-650... men vet jo ikke helt. Kan jo ta lenger tid også. Vet ca hvor jeg ønsker å bo etter studie og får nok en leilighet jeg ønsker meg der for ca 4 Mill. Dvs lån på 1,5 og rundt 2,5 ganger inntekt i lån. Altså ganske realistisk. Spørsmålet er litt hva jeg gjør i mellomtiden. Det beste hadde jo vært å kunnet kjøper der jeg ønsker nå og ta avdragsfrihet mens jeg studerer. Men det skjønner jeg ikke går pga inntektskravet. Samtidig føles det meningsløst å leie når jeg har såpass god EK, så jeg vurderer å kjøpe et annet sted for egenkapitalen i mellomtiden for å være inne i boligmarkedet hele veien. Synspunkt Anonymkode: 5d5e8...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #2 Del Skrevet 23 timer siden Kostnadene ved to runder kjøp og salg, er såpass at jeg ikke hadde gjort det for å eie et år. Men har du faktisk snakket med banken om mulighetene? Anonymkode: 76cd0...5e6 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #3 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kostnadene ved to runder kjøp og salg, er såpass at jeg ikke hadde gjort det for å eie et år. Men har du faktisk snakket med banken om mulighetene? Anonymkode: 76cd0...5e6 Enig, det vil ikke lønne seg på så kort tid. Kjøp og salg er DYRT! Anonymkode: ab84c...068 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #4 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kostnadene ved to runder kjøp og salg, er såpass at jeg ikke hadde gjort det for å eie et år. Men har du faktisk snakket med banken om mulighetene? Anonymkode: 76cd0...5e6 Jeg har også tenkt det, men det kan jo være det blir nærmere to enn ett år før jeg kan kjøpe det jeg helst vil. Nei jeg har ikke snakket med banken. Vil ha inntekt rundt 150 k i år ser det ut til, så jeg ser vel ingen hensikt med det. Men det er klart lånet er jo under 60% og kvalifiserer til avdragsfrihet. Og renten vil jeg klare å betale. Så betjeningsevnen er jo der i praksis. Men det er jo ikke innafor i forhold til bankenes retningslinjer. Anonymkode: 5d5e8...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #5 Del Skrevet 23 timer siden Jeg hadde fortsatt å leie på det korte perspektivet der, absolutt. Som nevnt av andre, det kostet å kjøpe og selge. Vent heller til du skal kjøpe der du ønsker bosette deg. Anonymkode: 066c7...2aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #6 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har også tenkt det, men det kan jo være det blir nærmere to enn ett år før jeg kan kjøpe det jeg helst vil. Nei jeg har ikke snakket med banken. Vil ha inntekt rundt 150 k i år ser det ut til, så jeg ser vel ingen hensikt med det. Men det er klart lånet er jo under 60% og kvalifiserer til avdragsfrihet. Og renten vil jeg klare å betale. Så betjeningsevnen er jo der i praksis. Men det er jo ikke innafor i forhold til bankenes retningslinjer. Anonymkode: 5d5e8...3e7 To år er fortsatt for lite. Anonymkode: fd5cd...a5e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #7 Del Skrevet 23 timer siden Jeg fikk boliglån som student med lav inntekt, det hender bankene er fleksible på dette. Anonymkode: 76cd0...5e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk boliglån som student med lav inntekt, det hender bankene er fleksible på dette. Anonymkode: 76cd0...5e6 Hvor mye lån vs inntekt? Anonymkode: 5d5e8...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #9 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): To år er fortsatt for lite. Anonymkode: fd5cd...a5e Jepp, vi gikk i solid minus etter tre og et halvt år også. Selve leiligheten gikk i null, men så kommer jo utgifter til megler, takstrapport, fotograf og alle andre slags gebyrer også. Anonymkode: ab84c...068 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #10 Del Skrevet 22 timer siden Du vet hvor du vil bo etter studiene, men er du sikret jobb der? går du ett studie hvor det er svært gode jobbmuligheter? AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg har også tenkt det, men det kan jo være det blir nærmere to enn ett år før jeg kan kjøpe det jeg helst vil. Nei jeg har ikke snakket med banken. Vil ha inntekt rundt 150 k i år ser det ut til, så jeg ser vel ingen hensikt med det. Men det er klart lånet er jo under 60% og kvalifiserer til avdragsfrihet. Og renten vil jeg klare å betale. Så betjeningsevnen er jo der i praksis. Men det er jo ikke innafor i forhold til bankenes retningslinjer. Anonymkode: 5d5e8...3e7 å klare rentene er en ting, men klarer du resten av utgiftene ved å eie en leilighet, når du har så lav inntekt? Hvor mye felleskostnader og kommunale avgifter er det på leiligheter i den prisklassen i ønsket område? vil du klare til å betale på den hvis det tar ett halvt år før du får jobb etter studiene? Anonymkode: b89f9...d4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #11 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du vet hvor du vil bo etter studiene, men er du sikret jobb der? går du ett studie hvor det er svært gode jobbmuligheter? å klare rentene er en ting, men klarer du resten av utgiftene ved å eie en leilighet, når du har så lav inntekt? Hvor mye felleskostnader og kommunale avgifter er det på leiligheter i den prisklassen i ønsket område? vil du klare til å betale på den hvis det tar ett halvt år før du får jobb etter studiene? Anonymkode: b89f9...d4c Ja jobbmulighetene er greie så jeg har stor tro på å få jobb uten å flytte på meg. Resten av utgiftene ved å bo må man betale uansett om man eier eller leier. Enten som felleskostnader eller innbakt i leien. Og ja, jeg vil klare det. Om det tar tid før jeg får jobb vet jeg at jeg får jobbe så mye jeg vil i den ufaglærte jobben jeg nå har ved siden av studiene i mellomtiden. Anonymkode: 5d5e8...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 21 timer siden #12 Del Skrevet 21 timer siden Luksusfellen-økonomiekspert H. Kvadsheim har uttalt i slike spørrerunder han svarer på, at skal man kjøpe bolig kun for en begrenset periode, bør det være minst tre år man skal eie den før man selger igjen, for at det ikke skal være tapsprosjekt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #13 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg fikk boliglån som student med lav inntekt, det hender bankene er fleksible på dette. Anonymkode: 76cd0...5e6 Var dette nå? jeg fikk det på 90- tallet og er selvsagt strålende fornøyd med det i etterkant, men trodde ikke det var så lett i dag. Anonymkode: e55ba...394 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #14 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Var dette nå? jeg fikk det på 90- tallet og er selvsagt strålende fornøyd med det i etterkant, men trodde ikke det var så lett i dag. Anonymkode: e55ba...394 Det kan hende banken mener det er verdt å innvilge dette lånet, når det er stilt så god sikkerhet som 2,4 millioner i egenkapital. Det skal mye til for at banken kan tape på det lånet da, om ts skulle droppe å betale på det innvilgede lånet. De ser også ofte på fremtidig inntekt hos studenter som har gode jobber, eller i alle fall en utdannelse på gang som gir ganske sikkert en jobb med bra nok inntekt. Anonymkode: 6543b...a90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #15 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan hende banken mener det er verdt å innvilge dette lånet, når det er stilt så god sikkerhet som 2,4 millioner i egenkapital. Det skal mye til for at banken kan tape på det lånet da, om ts skulle droppe å betale på det innvilgede lånet. De ser også ofte på fremtidig inntekt hos studenter som har gode jobber, eller i alle fall en utdannelse på gang som gir ganske sikkert en jobb med bra nok inntekt. Anonymkode: 6543b...a90 Er dette noe du tror og syns, eller vet? Jeg trodde de var ganske rigide på inntektskravet? Lånet er selvsagt ikke særlig risikabelt for banken da sikkerheten er god og belåningen er innenfor det som kan gis avdragsfritt. Likevel er jo utlånsforskriften ganske streng med tanke på betjeningsevne. Anonymkode: 5d5e8...3e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #16 Del Skrevet 18 timer siden Jeg har også vært inne på tanken (men ikke regnet på det enda) å låne det jeg mangler hos BlueStep eller lignende. For så å refinansiere i en vanlig bank om 1-1,5 år når jeg er i full jobb igjen. Jeg ser at de også legger studiestøtte til grunn for inntektsberegning. Ja jeg vet at renten er høyere og at dette medfører en ekstra kostnad. Men dette kan medføre at jeg kan kjøpe bolig nå for langtidsperspektiv. Det koster å være ute av boligmarkedet et år også, så det er mulig det kan et ok alternativ på kort sikt. Et sånt lån i 25 år er selvsagt ikke aktuelt. Anonymkode: 5d5e8...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #17 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har også vært inne på tanken (men ikke regnet på det enda) å låne det jeg mangler hos BlueStep eller lignende. For så å refinansiere i en vanlig bank om 1-1,5 år når jeg er i full jobb igjen. Jeg ser at de også legger studiestøtte til grunn for inntektsberegning. Ja jeg vet at renten er høyere og at dette medfører en ekstra kostnad. Men dette kan medføre at jeg kan kjøpe bolig nå for langtidsperspektiv. Det koster å være ute av boligmarkedet et år også, så det er mulig det kan et ok alternativ på kort sikt. Et sånt lån i 25 år er selvsagt ikke aktuelt. Anonymkode: 5d5e8...3e7 Hvorfor har du så hastverk med å kjøpe? Hvorfor kan du ikke vente til du har fått deg jobb? Anonymkode: 25889...376 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #18 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor har du så hastverk med å kjøpe? Hvorfor kan du ikke vente til du har fått deg jobb? Anonymkode: 25889...376 Fordi jeg uansett må flytte og det hadde vært digg å flytte rett inn i noe langsiktig. Det føles også dumt å være ute av boligmarkedet et år når jeg har 2,5 M i fri EK til å putte i bolig. Anonymkode: 5d5e8...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #19 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja jobbmulighetene er greie så jeg har stor tro på å få jobb uten å flytte på meg. Resten av utgiftene ved å bo må man betale uansett om man eier eller leier. Enten som felleskostnader eller innbakt i leien. Og ja, jeg vil klare det. Om det tar tid før jeg får jobb vet jeg at jeg får jobbe så mye jeg vil i den ufaglærte jobben jeg nå har ved siden av studiene i mellomtiden. Anonymkode: 5d5e8...3e7 Joda, selvsagt må man betale det det koster uansett om man leier eller eier... Men de fleste studenter har ikke råd til å betale 12-14 000,- pr måned alene, uansett om de eier eller leier. Felleskostnader og eventuelle kommunale avgifter kommer fort på 4-6000,- pr måned. Så kommer strøm i tillegg. Og med rundt 7000,- i rentekostnader, så overstiger det budsjettet til de fleste studenter. Anonymkode: b89f9...d4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #20 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Joda, selvsagt må man betale det det koster uansett om man leier eller eier... Men de fleste studenter har ikke råd til å betale 12-14 000,- pr måned alene, uansett om de eier eller leier. Felleskostnader og eventuelle kommunale avgifter kommer fort på 4-6000,- pr måned. Så kommer strøm i tillegg. Og med rundt 7000,- i rentekostnader, så overstiger det budsjettet til de fleste studenter. Anonymkode: b89f9...d4c Greit nok. Men jeg har økonomi til det i et år fremover så det går bra. Og var ikke poenget med tråden så fint om vi ikke bruker mer tid på det Jeg har likviditet til å betjene et lån og felleskostnader. Men jeg er ikke innafor bankens inntektskrav til betjeningsevne så det hjelper ikke så mye. Anonymkode: 5d5e8...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå