Gå til innhold

Hvor mye frukt og grønt spiser dere i løpet av en dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg skulle spist så mye grønt, hadde jeg blitt veldig tynn. Er småspist, så prøver å spise mat med en del kalorier. Er glad i grønnsaker, men frukt er ofte litt stusselig på vinteren. 

Anonymkode: 772b7...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sikkert alt for lite, blir altid noen grønnsaker til middag men ikke tenkt over hvor mye.

Ellers blir det ofte gjerne et eple eller banan eller noe, men dette er ikke vær dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten unntak over 5, stort sett også over 8. I går var det litt druer, en kiwi, blåbær, 1/4 av en banan, 1/4 av et eple (fruktdessert), gulrot, issalat, rød hodekål, rødløk, tomater, agurk, squash, paprika f.eks. 

I dag blir det proteinpannekaker til middag, og når middagen ikke inneholder grønnsaker skjærer jeg opp noe og spiser det på siden. Det blir gulrøtter, agurk, sukkererter og tomater i dag. På jobb/til lunsj spiser jeg også det hver dag, pluss litt blåbær i yoghurt og en kiwi før jeg går hjem. Vannmelon til snacks i kveld. 

I morgen skal vi ha bakt potet. Supplerer da fyllet med stekt paprika, squash, gulrot og løk i tillegg til mais og skinke/ bacon. Tar bare en potet, men rikelig med fyll sånn at det ikke blir 2 små terninger av hver grønnsak liksom.

Anonymkode: ef180...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo spise mye mer av salaten og agurk, det er knapt kalorier i det. 

spiser ca 2 frukt om dagen, en til frokost sammen med knekkebrød og gjerne en til kveldssnacks/mat. 
går mye agurk og salat (Feldsalat, ruccola, spinat, babyleaf etc) til lunsj om jeg f.eks lager eggerøre av ett egg. Har dette samme med potetlefser, hamburgerrygg/spekeskinke/kyllingpålegg. 

Middagstallerken er alltid minst 50% grønnsaker. Brokkoli, blomkål, søtpotet, gulrot eller en god salat. Gjemmer også mye i middagen (tomat, paprika, hvitløk, løk, gulrot, spinat). 

smoothie til lunsj er også genialt. Så mye du kan ha oppi, og du kan komme fint unna med lavt kaloriinntak. Kun smoothie så er det smart å hive i chia, nøtter eller avokado etc. eller meieri. Men som tillegg til f.eks knekkebrød så kan en fint lage en med mindre kalorier. 
min favoritt er ananas, mango, banan, mye spinat og vann/eplejuice. 

Anonymkode: bf4b2...da8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lite som mulig. Som regel en frukt i løpet av dagen for å unngå ketose siden jeg får dårlig ånde av det.

Anonymkode: ff41d...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser en sånn boks med 500 gram tomater hver dag. I tillegg spiser jeg en del grønnkål, paprika, gulrot, sellerirot, rødbet, pastinakk, salat og asparges. I tillegg spiser jeg mye sopp, men det er jo ikke en grønnsak, selv om det føles sånn. Spiser et eple hver dag, og noen ganger appelsin, blåbær eller  pære. Ganske sikker på at jeg spiser 800 gram de aller fleste dager. 

Anonymkode: 25017...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del mat-ekstremister her inne om man kan kalle dem det. Altså at de har en eller annen diett som er ganske ekstremt (f.eks null kabo, carnivore, vegan etc) og så skal de forkynne sitt syn og tror at det kostholdet de har er det beste for alle mennesker og at alle bør gjøre som dem. 

Så bare lukk øre og øyne når noen sier at du ikke bør spise banan her inne. Generelt bør man ta alt som skrives om kosthold her inne med en stor klype salt og heller oppsøke informasjon av pålitelige kilder. 

Personlig har jeg et noe spesielt kosthold som følge av min IBS-D som gjør at jeg blir dårlig i magen av en rekke matvarer (men ikke etter FODMAP. Det har mer med blant annet fiberinnhold å gjøre), men spiser i alle fall 1-2 porsjoner frukt og bær daglig. I morges lagde jeg meg en smoothiebowl for eksempel med blåbær, banan, litt mango og eplejuice. Så toppet jeg det med masse kokosflak og litt granola fra GRØD, og en stor spiseskje peanutsmør. Grønnsaker spiser jeg stort sett til middag. Det er ofte litt salat eller stekt brokkoli, men grønnsaker er en versting for magen min. 

Anonymkode: 79f65...2ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye.

Er glad i tomater, agurk eller paprika til frokost, med egg. Eller jeg lager granola og yoghurt med bær. 

Ofte salatbar til lunsj. En eggerett med grønnsaker, gjerne restegrønnsaker i en fritatta. Eller kylling/laks, med søtpotet og brokkoli.

Middag varieres mye, men minst halvparten består nok stort sett av grønnsaker. 

Hender også jeg kjøper ferskpresset appelsinjuice på Meny. 

Anonymkode: 7633f...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en del mat-ekstremister her inne om man kan kalle dem det. Altså at de har en eller annen diett som er ganske ekstremt (f.eks null kabo, carnivore, vegan etc) og så skal de forkynne sitt syn og tror at det kostholdet de har er det beste for alle mennesker og at alle bør gjøre som dem. 

Så bare lukk øre og øyne når noen sier at du ikke bør spise banan her inne. Generelt bør man ta alt som skrives om kosthold her inne med en stor klype salt og heller oppsøke informasjon av pålitelige kilder. 

Personlig har jeg et noe spesielt kosthold som følge av min IBS-D som gjør at jeg blir dårlig i magen av en rekke matvarer (men ikke etter FODMAP. Det har mer med blant annet fiberinnhold å gjøre), men spiser i alle fall 1-2 porsjoner frukt og bær daglig. I morges lagde jeg meg en smoothiebowl for eksempel med blåbær, banan, litt mango og eplejuice. Så toppet jeg det med masse kokosflak og litt granola fra GRØD, og en stor spiseskje peanutsmør. Grønnsaker spiser jeg stort sett til middag. Det er ofte litt salat eller stekt brokkoli, men grønnsaker er en versting for magen min. 

Jeg tåler melk og mel dårlig, og er generelt veldig glad i grønnsaker. Derav mitt kosthold. 

Frukt og bær er jeg veldig forsiktig med, det trigger bare enorm sultfølelse hos meg. Derfor jeg ofte nevner at man kan prøve å kutte en periode, 

Anonymkode: 7633f...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har IBS så er lite frukt og grønt jeg tåler.

Spiser ofte 1 banan iløpet av en dag, eller en appelsin. 

Ellers er det stekt potet med skall, frosne grønnsaker og linser. 

Har aldri hørt at banan er verre enn sjokolade. 

Anonymkode: adc85...0be

Jeg skrev ikke at det var verre enn sjokolade. 
skal forklare nærmere, banan er den frukten som inneholder minst næring, mest kalorier og mye « tomme « karbohydrater. Jeg skrev at JEG heller ville spist sjokolade. Det er min mening. I forhold til ts så synes jeg det er rart og spise 1/4 banan på kaloritelling og slite med høyt nok inntak av frukt og grønt. Bytt det ut. Eller legg til. 
du kan fortsette og spise banan. 

Anonymkode: 5edf7...b34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hun mener at du ikke trenger telle med kalorier. Løk inneholder veldig lite kalorier.

Anonymkode: 69abf...0a6

Ok. Det gjelder mange andre grønnsaker også, spesielt agurk og salatblad som ts er forsiktig med. Det teller som grønnsaker, men ingen grunn til og telle begge kaloriene 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser lite frukt, men spiser ca 300 gram bær daglig. I tillegg noe grønnsaker, varierer hvor mye. Spiste latterlige store mengder med grønt i mange år, men fikk ikke noe bedre helse av det i seg selv. 

Anonymkode: 447d7...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser en halv pose frosne grønnsaker til middag, eller lite frukt pga allergi. Er relativt slank

Anonymkode: f7c27...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det var et svar til ts i forhold til og spise nok grønt med kalori telling. Banan er ikke så veldig næringsrikt og inneholder en del kalorier. Er vel derfor ts har målt og veid og spiser 1/4. 

generelt bør man ta alt som skrives om kosthold her inne med en klype salt, fordi det ofte går på personlige erfaringer og egen helse/ sykdom vekt. Så er det noe som er fakta. Ts kan bruke matvaretabellen. I forhold til kalorier kan hun spise en annen hel frukt heller enn 1/4 banan. Og slutte og telle salatblader og agurk. 

jeg spiser banan innimellom, men oftere sjokolade. Jeg regner ikke banan med i « grønt « kvoten . Jeg teller ikke kalorier og er slank så jeg kan spise en banan på farten uten og tenke at « dette var kjempe sunt « . Ja, liker sjokolade bedre 😅 jeg forkynner ikke mitt kosthold . Jeg holder meg på et moderat  karbo- inntak fordi det hjelper for betennelse som jeg sliter med. Som du har et personlig kosthold for din sykom. Hadde jeg forskynnet « null karbo « hadde jeg neppe anbefalt gulrot, eple , appelsin ? Selv er jeg forsiktig med eple og appelsin fordi jeg tåler det dårlig, men jeg svarte ut i fra og få i seg nok grønt på et lavkalori kosthold. 

fortsett og spis banan og drikk eplejuice om det er bra for deg og helsen din 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ett salatblad og 3 biter Agurk?? Du kan spise en hel salat og en hel Agurk uten at det er noen nevneverdige kalorier.

Hva spiser du ellers i løpet av dagen for å holde kalorinivået nede?

Husk at det det er mest kalorier i er ofte de skjulte kaloriene man ikke tenker over.

Anonymkode: bef78...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...