Gå til innhold

Hvor mye frukt og grønt spiser dere i løpet av en dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helsemyndighetene anbefaler 5 - 800 gram. Jeg spiser laaaaangt under dette, rett og slett fordi måltidene er så små og få for å holde kalorinivået nede.

Dette spise jeg i går:

- et salatblad og tre skiver agurk

- kvart rødløk, et fedd hvitløk, 1/2 gulrot, 1/2 boks hakket tomat. 

- 1/4 banan. 

Jeg ble arrestert her inne for å spise en frukt daglig som mellommåltid (sliter med å finne vedlikeholdsinntak etter vektnedgang, legger raskt på meg når jeg går over 1500 kalorier daglig). 

Anonymkode: d4cc0...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går, som var en vanlig dag (spiser det samme nesten hver dag): 

- 2 epler

- 2 banan

- 2 gulrot

- 1/3 isbergsalat

- 1/2 løk

Anonymkode: 37559...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser en hel vannmelon om dagen. Diett. Gått Ned 10 kilo på to mnd. 

Anonymkode: 772ea...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hevder at jeg er innom gode gamle "5 om dagen" hvis jeg er bevisst på det, men 8 er totalt håpløst for min del å forsøke å henge med på. 

Jeg spiser brokkoli nesten hver dag, og en del gulrot. Aldri frukt, av og til et par druer.

Det går mye løk, en del mais og potet. Og de teller jo ikke engang?

Anonymkode: 2c396...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Helsemyndighetene anbefaler 5 - 800 gram. Jeg spiser laaaaangt under dette, rett og slett fordi måltidene er så små og få for å holde kalorinivået nede.

Dette spise jeg i går:

- et salatblad og tre skiver agurk

- kvart rødløk, et fedd hvitløk, 1/2 gulrot, 1/2 boks hakket tomat. 

- 1/4 banan. 

Jeg ble arrestert her inne for å spise en frukt daglig som mellommåltid (sliter med å finne vedlikeholdsinntak etter vektnedgang, legger raskt på meg når jeg går over 1500 kalorier daglig). 

Anonymkode: d4cc0...c89

Jeg skjønner ikke helt , du spiser lite for og holde kaloriinntaket nede, så da stopper du med et salatblad og tre agurkskiver? Disse inneholder mindre kalorier enn du bruker på og tygge dem, så egentlig burde du hive innpå. 
løk trenger du heller ikke telle. Gulrot kan du ikke spise ubegrenset av , men 1/2 er jo ingenting. Hva med paprika, brokkoli, blomkål osv? Grønnsaker med mye næring, lite kalorier og karbohydrater. 
ikke noe bær? 
frukt er noe variert, men i motsetning til grønnsaker kan du ikke spise ubegrenset av noe. Banan er verstingen, hadde heller spist en sjokolade enn banan. Håper den blir fjernet fra frukt i kostholdsirken slik poteten ble fjernet fra grønnsak. Ananas inneholder òg mye sukker, men mer næring. Druer må en og være forsiktig med. 

Vannmelon er jo nesten bare vann. Appelsin, epler, pærer, mandariner? Spis heller 3 av de en 1/4 banan ? 
og propp i deg med grønnsaker. 

Anonymkode: 5edf7...b34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det hevder at jeg er innom gode gamle "5 om dagen" hvis jeg er bevisst på det, men 8 er totalt håpløst for min del å forsøke å henge med på. 

Jeg spiser brokkoli nesten hver dag, og en del gulrot. Aldri frukt, av og til et par druer.

Det går mye løk, en del mais og potet. Og de teller jo ikke engang?

Teller ikke løk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye grønnsaker, vanligvis tre-fire typer til middag. Og en eller to gulrøtter på jobb. Men alt for lite frukt. Det høres sikkert rart ut, men jeg synes stort sett det er for søtt og klissete 😅 Har alltid eple tilgjengelig på jobb, men det blir stort sett liggende på pulten helt til det skrumper inn 🙈 

Anonymkode: 6b5d8...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite. Bortsett fra løk og hvitløk. Spiser helt syke mengder av det.

Anonymkode: 33a27...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å spise minst fem om dagen. Noen dager blir det mye mer, andre dager litt mindre. I går for eksempel spiste jeg et eple og en pære til frokosten (med yoghurt), smoothie med bringebær, jordbær, banan og kiwi til lunsj og wok med gulrot, paprika, brokkoli og vannkastanjer. Da var jeg oppe i 10 forskjellige frukt og grønt. Dagen før hadde jeg noen gulrøtter og en hel agurk til frokosten, kun en neve bær til yoghurten og en suppe med tomater, søtpotet og paprika til middag. Så det ligger nok på minimum fem om dagen, men det hender jo at jeg bare spiser noen enkle knekkebrød til frokost og en middag uten grønnsaker. Men jeg merker det fort på fordøyelsen hvis jeg spiser lite fiber, da blir magen treg. I tillegg spiser jeg naturlig kalorifattig når jeg spiser mye frukt og grønt. 

Anonymkode: 16cb3...9ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mye grønnsaker, vanligvis tre-fire typer til middag. Og en eller to gulrøtter på jobb. Men alt for lite frukt. Det høres sikkert rart ut, men jeg synes stort sett det er for søtt og klissete 😅 Har alltid eple tilgjengelig på jobb, men det blir stort sett liggende på pulten helt til det skrumper inn 🙈 

Anonymkode: 6b5d8...50d

Det finnes vel ikke noe som heter for lite frukt? Den gamle regelen var 5 om dagen hvorav minst 3 skulle være grønnsaker. Altså ikke noe « må ha frukt «. Vet ikke nøyaktig ordlyden i den nye regelen, men om du spiser 8 grønnsaker skal du neppe måtte spise frukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Teller ikke løk? 

Jeg trodde ikke det, men det kan hende jeg roter! 

Isåfall ligger jeg plutselig relativt godt an allikevel. Fortsatt langt unna 8 forskjellige da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har IBS så er lite frukt og grønt jeg tåler.

Spiser ofte 1 banan iløpet av en dag, eller en appelsin. 

Ellers er det stekt potet med skall, frosne grønnsaker og linser. 

Har aldri hørt at banan er verre enn sjokolade. 

Anonymkode: adc85...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner problemet, og jeg spiser ikke kjøtt engang. Jeg faster, og spiser to måltider om dagen. Mye grønnsaker til middagen. Om jeg spiser salat til måltid nr to går det greit, ellers blir det ofte for lite. Er ikke alltid jeg har lyst på salat.

Jeg teller med løk og hvitløk som grønnsak skjønner ikke hvorfor ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett. Spiser alltid en pose med frossengrønnsaker til hver middag. På denne måten er det mindre plass til det usunne på tallerkenen og en blir stappmett og fin😊

Anonymkode: 0b747...7a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mye grønnsaker her og litt frukt innimellom. Bare i dag blir det rips, gulrot, tomat, paprika, selleri, løk og purre. Og det på en dag med lite i forhold til normalen.

Anonymkode: 69abf...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Teller ikke løk? 

Tror hun mener at du ikke trenger telle med kalorier. Løk inneholder veldig lite kalorier.

Anonymkode: 69abf...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser fast en liten posjon blåbær på formiddag, mye grønt til middag og en salat med nøtter og ost i til kvelds. Har diabetes, så kan ikke spise frukt eller rotgrønnsaker.

Anonymkode: 3a324...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt , du spiser lite for og holde kaloriinntaket nede, så da stopper du med et salatblad og tre agurkskiver? Disse inneholder mindre kalorier enn du bruker på og tygge dem, så egentlig burde du hive innpå. 
løk trenger du heller ikke telle. Gulrot kan du ikke spise ubegrenset av , men 1/2 er jo ingenting. Hva med paprika, brokkoli, blomkål osv? Grønnsaker med mye næring, lite kalorier og karbohydrater. 
ikke noe bær? 
frukt er noe variert, men i motsetning til grønnsaker kan du ikke spise ubegrenset av noe. Banan er verstingen, hadde heller spist en sjokolade enn banan. Håper den blir fjernet fra frukt i kostholdsirken slik poteten ble fjernet fra grønnsak. Ananas inneholder òg mye sukker, men mer næring. Druer må en og være forsiktig med. 

Vannmelon er jo nesten bare vann. Appelsin, epler, pærer, mandariner? Spis heller 3 av de en 1/4 banan ? 
og propp i deg med grønnsaker. 

At du tenker banan er like ille som sjokolade sier alt om kunnskapen din om mat og ernæring 

Anonymkode: cdba4...07a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de beste dagene ligger jeg nok rundt 500 gram, 800 får jeg ikke til.  Jeg har diabetes 2, slik at mesteparten må komme fra grønnsaker.

Anonymkode: dee86...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...