Gå til innhold

Hvorfor jobber folk i det offentlige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 10.06):

Du er unnskyldt.

Jeg jobber virkelig i kommunen, det er helt sant. Kors på halsen.
Jeg er ute etter å høre andres funderinger på hvorfor folk velger å bli værende i slike jobber. Det er riktignok ikke mange på avdelingen min som har vært her i mer enn en håndfull år, vi har - naturlig nok - høy turnover. Men, vi har tre, fire gamle slitere som har jobbet her i 20+ år. Jeg sliter med å forstå hvorfor. Lojaliteten deres har ikke blitt belønnet med annet enn økt press, økt arbeidsmengde, og færre og færre goder. De fikk ikke engang en liten blomst og en takk på sine 20 års-"jubileum"...  Igjen - det er så trist, de blir faktisk ikke behandlet som likeverdige mennesker.

Du må være temmelig nyklekket dersom du tror at det er noe uvanlig i at en arbeidsgiver tilbyr sine ansatte frynsegoder. For ikke altfor mange år siden var dette normal praksis, til og med i det offentlige. Spesielt i rådgiverstillinger og andre tilsvarende kontorjobber. I forbindelse med høyrebølgen har det dessverre blitt kjipere og kjipere å være vanlig ansatt. Jeg visste bare ikke hvor kjipt det faktisk kunne være. Jeg burde kanskje ikke vært overasket over at det er i det offentlige at nyliberalismens usympatiske herjinger virkelig kan føles på kroppen...

Hadde jeg vist at jobben jeg har nå er slik den er, hadde jeg naturligvis ikke søkt. ;) 

Anonymkode: 23017...332

Det kan være enda kjipere. I den kjipeste enden av spekteret finner man blant annet (men ikke bare) turnusjobber i offentlige helseinstitusjoner. Jobb natt/helg/høytid når andre har fri uten noen form for goder eller fleksibilitet. Hjemmekontor er en utopi, selv om min yrkesgruppe med fordel kunne løst en del administrative oppgaver hjemmefra.

Min yrkesgruppe får tilogmed ikke noe tillegg på røde dager OG vi har inkludert 2,5 timer pålagt overtid/uke som ikke kompenseres. Jobbsikkerheten eksisterer dessuten ikke da de fleste går i korte vikariater, og arbeidsgiver har ingen skrupler med å bryte AML (faktisk er vi avhengig av å bryte den for at ting skal gå rundt på avdelingen).

Det som overrasker meg, er at det tydeligvis er veldig ulike arbeidsvilkår og syn på goder/fleksitid/hjemmekontor innad i Staten. 

Jeg jobber på sykehus nå kun fordi jeg må pga kompetansebygging, og gleder meg til å ha forhåpentligvis ha flere valgmuligheter i fremtiden.

Anonymkode: 80e57...e3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har noen saftige historier om folk i det offentlige som har fått sparken. Dessverre passere de seg ikke på KG, men jeg tror at oppegående, beleste folk som jobber, enten det er i det offentlige eller private, enten de jobber med rådgivning som TS eller på gølvet, veit at det går fint an å bli sagt opp, også i det offentlige. 

Anonymkode: 841d4...60c

Ja, altså, "umulig", da ... Herlighet. 

Anonymkode: 59b42...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hater hater hater min jobb i det offentlige og systemet jeg er en del av. Men jeg blir pga forutsigbarheten, klp, veldig grei lønn og en avspasering og ferieordning som passer meg perfekt. Blir av bedagelighet, det er pur ren latskap, gammel vane og trygghet.

Anonymkode: 4a70f...8f2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gratis kaffe hadde økt min trivsel betraktelig. Kaffe er godt, nødvendig og dyrt. Så å få det gratis er bedre enn mye andre goder. 

Anonymkode: 202dc...76f

Nødvendig er det absolutt ikke. Gratis brus ville økt min trivsel, men jeg forventer selvsagt ikke å få det av arbeidsgiver. Hadde heller tatt høyere lønn. 

Anonymkode: 99328...610

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

På jobben min har vi kaffe og te (noen sorter) innkjøpt. En del vil ikke drikke kaffen på jobb heller, fordi det ikke er kaffe mocca, iskaffe eller lagd på nykvernede bønner. Vi har heller ikke tilbud om Farris eller jus, kun vann. Tror ikke det er noen arbeidsplass i verden som tilbyr alt tenkelig av drikke gratis. 

Anonymkode: a2784...297

Nei, så hvorfor akkurat kaffe?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 13.42):

Det er ikke dine kollegaer sin oppgave at du får dekket dine sosiale behov. Etter at åpne kontorlandskap ble normen på offentlige arbeidsplasser, har man ikke lenger muligheten til å skjerme seg for å få konsentrert seg med oppgaver.

Anonymkode: 66c8b...a0c

Da må du lære deg å fokusere. Mange arbeidsplasser med forskjellige grader av støy.

Anonymkode: 2a8d1...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om kaffe/te: la oss si det koster 4,- per kopp hvis arbeidsgiver kjøper trakter/annen maskin .

Da er dette en ganske rimelig investering i arbeidsmiljø.

Jeg er åpen for andre varianter av type drikke; men hvis man når et prisnivå på 15,- til 25,- for mineralvann eller lignende så blir det kanskje litt rart at arbeidsgiver skal dekke dette.

Gratis kaffe på jobben oppleves som en symbolsak. Jeg jobbet 12 år i den kommunale helsesektoren og endelig fikk vi kaffe dekket. Det eneste arbeidsgiver har gitt av goder ellers er å dekke 200,- av julebordet vi selv arrangerer. (Ikke et eneste annet frynsegode  i form av dekket trening/kursing). I det bildet så var det i fjor kjekt  å huke av for : «Kaffe bli nå dekket».

Anonymkode: c70c9...239

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 19.30):

I det offentlige fikk jeg lønnet velferdspermisjon for alt fra tannlegetimer med barna, flyttedager og kiropraktor-timer. I det private er vel det eneste man får betalt velferdspermisjon for sin egen begravelse… Dvs. at alt må jobbes inn igjen. 

I det private så er det ingenting som heter «egenmelding» eller «sykt barn dag». Dette oversettes kun med «jobbe hjemmefra». 

Anonymkode: 698dd...df5

Dette stemmer jo ikke, er massevis av private bedrifter som har gode ordninger for velferdspermisjon og som gir sine ansatte de rettighetene de SKAL ha. 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er mer regelen enn unntaket med treningsordning i det offentlige tror jeg, alle jeg kjenner i offentlig sektor har en eller to treningstimer i uken. Mange har også eget treningsrom på jobb. Så den du siterer er nok en som ikke har så mye peiling. Evt en uheldig som ikke har sånne ordninger selv.

I det statlige ja, ikke like vanlig med treningstime i det kommunale (fordi de fleste i det kommunale jobber i skole/barnehage/SFO/helse - den treningstimen er dermed betydelig dyrere enn i staten fordi dette er folk som må erstattes). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...