Gå til innhold

Hvorfor jobber folk i det offentlige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fordi oppgavene jeg får i det offentlige er mer interessante enn jeg ville fått i et privat firma, av den enkle grunn at jeg jobber i en stor etat med mange interessante oppgaver. Det er nok til alle. I et privat advokatfirma må de konkurrere med alle de andre firmaene om de mest spennende sakene, men vi får alle.

Forøvrig kjenner jeg meg ikke igjen i elendighetsbeskrivelsen i HI. Jeg har hjemmekontor to dager i uka uten å måtte krangle meg til det, betalt lunsj og trening i arbeidstida, og en pensjonsavtale som er verd mye. Lønna er helt ok, selvfølgelig er den ikke høy, men den er ikke spesielt lav heller. 

Anonymkode: 4cd9d...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 10.24):

Jeg arbeider der jeg arbeider fordi folka jeg arbeider der med er hyggelige folk.

1. har vi mye mer å gjøre en vi tenkelig får gjort? Ja. Men det er ikke mitt ansvar, og ikke et ansvar svar jeg tar på meg. Det er politikerne sitt ansvar, og de tåler ta det. Jeg er ikke stressa, jeg bare gjør det jeg rekker og mener er viktig mellom 8 og 16. Er tidsfristen ikke møtt 16.00? Ikke mitt problem. Jeg sender en rask «dette tar tid, ber (ber her er bare høflig, jeg bruker ekstra tid enten de er enig eller ei) om utvidet frist» og tar helg. Konsulentene? De sitter over helga og jobber.

2. Er ledelsen (kommunestyret) sånn for det meste drittsekker som rakker ned på alt og alle og har begynt med politikk for å mele sin egen og venners kake? Ja. Men sånn er det over alt, og enten jeg jobber der eller ei.

3.Har vi kantine, betalte fester etc? Nei. Men vi har fleksitid og en mellomleder som gir blanke i når vi jobber, hvor vi jobber og hvordan vi jobber med så lenge ting blir gjort og vi alle trives. Hjemmekontor? Ubegrenset. Fri hver fredag for å ta langhelg? Helt ok. Spontan ferie på 1 dags varsel? Hvorfor ikke. Alle går hjem 12 en solrik tirsdag? En super ide!

4. I det private havner du i situasjoner der du må bygge ut unødig eller til og med negativ infrastruktur. Jeg bygger sykkelveier og skoler og anlegg for rent vann. Det er nyttig. Noe veldig mange jobber ikke er, og sørgelig mange jobber er faktisk direkte til skade. Det motiverer å ikke være til skade. (Jevnt over, det hender jo politikerne vedtar noe toskete.)

5. jeg slutter den dagen et konsulentfirma nær meg tilbyr en reell 4-dagersuke. Altså maks forventet arbeidstid 30 timer for full lønn. Det er det eneste godet jeg er interessert i. Men jeg er gyselig interessert. Og det kommer innen få år (bemanningskrisen er det beste som har skjedd oss, og jeg håper den forverrer seg enormt).

Å behandle sine ansatte anstendig er «usmalåkelig»? Jeg fant politikeren. :nikke: 

Anonymkode: ac2f1...156

Du har noen veldig gode poenger. For egen del kan jeg tilføye at i det offentlige har jeg den store fordelen at min jobb er å finne et svar som er rett. Målet er ikke at staten skal vinne hver gang. Målet er at det skal bli rett hver gang. Jeg slipper å selge sjela og integriteten min, og jeg har mange kolleger som har søkt seg tilbake til staten etter en kort periode i privat advokatfirma fordi de ble lei av å skrive tull på vegne av en klient med en objektivt dårlig sak.

Anonymkode: 4cd9d...e3d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 9.14):

Jeg byttet nylig jobb, fra privat konsulentselskap til rådgiver i en kommune. Jeg byttet delvis fordi dette var den eneste jobben ledig her, men jeg var interessert i å prøve å jobbe i det offentlige da jeg hadde hørt at det er litt mindre stress og press der. Jeg gikk ned flere hunde tusen i lønn selvsagt, det var forventet. Men det jeg ikke forventet var at jobben har mer eller mindre null fordeler og goder, for å kompensere mot lav lønn:

1. Avdelingen min er underbemannet og underfinansiert, det er ikke nok mennesker på jobb til å få unna alle søknadene som kommer inn, og det er ikke penger til å få til noe som helst annet enn et absolutt minimum av lovpålagte arbeidsoppgaver. Alle henger etter hele tiden, alle er stresset, og de som slutter blir i blant ikke erstattet, så hver gang noen går ut blir det enda mer på oss andre.
Positive tiltak som byutviklingsprosjekter, grønne prosjekter og annet som kan komme byen til gode er det bare å glemme, de har ikke penger til å sende ansatte på kurs for å holde de faglig oppdatert en gang.
2. Det er heller ingen goder overhodet. Ikke betalt spisepause, ikke treningsmuligheter, ingen form for "kos" eller ekstraopplegg med sosialt samvær, mat og hygge, ingen teambuildingsarrangementer, ingen betalte abbonnementer... ingenting ekstra annet enn lønningen. Og lønningen er lav!
3. Hjemmekontor var noe jeg måtte nærmest krangle meg til. I de tre forrige jobbene jeg har hatt (alle i små-mellomstore private firma) har det vært en selvfølge å legge til rette for den enkelte arbeidstaker med hjemmekontor og eventuelle andre løsninger, slik at hverdagen blir mest mulig praktisk. Men her i kommunen virker det som om én dag med hjemmekontor i uka er et enormt privilegie som det er meningen jeg skal føle meg priviligert for å få innvilget?

Det merkelige er at sjefene her ser ut til å tro at denne kommunen er verdens beste sted å jobbe, og det hintes iblant til at vi alle må føle takknemlige for å få lov til å jobbe her.

De av oss som har jobbet i det private vet bedre, og mange har også sluttet etter kort tid, mens de ansatte som aldri har opplevd annet enn dette tar til takke med å bli behandlet som utbyttbare tannhjul i et maskineri. De står der med luen i hånda og takker for å få lov til å komme på jobb. Det erså trist å se på.

Så jeg lurer: Hvorfor velger folk å bli værende i offentlige rådgiverstillinger?

Anonymkode: 23017...332

Du kompenseres med trygg jobb for lavere lønn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 13.19):

Offentlig pensjonsordning som varer livet ut. Innskuddspensjon får du i 10 år.

Anonymkode: 11a2a...c0d

Dette.

Selv jobbet jeg i kommunal sektor i over et tiår før jeg for få år siden byttet til privat sektor. Nå er min største drøm jobb i offentlig sektor igjen.

I det offentlige hadde jeg 37,5 timers arbeidsuke INKLUDERT betalt lunsj, dvs. at jeg var på jobb 2,5 timer mindre i uka (40 timer inkl. lunsj i det private) 

I det offentlige fikk jeg lønnet velferdspermisjon for alt fra tannlegetimer med barna, flyttedager og kiropraktor-timer. I det private er vel det eneste man får betalt velferdspermisjon for sin egen begravelse… Dvs. at alt må jobbes inn igjen. 

I det private så er det ingenting som heter «egenmelding» eller «sykt barn dag». Dette oversettes kun med «jobbe hjemmefra». 

I det offentlige hadde jeg en trygg jobb. Jeg bekymret meg aldri for å miste jobben, uansett om arbeidsmengden varierte. Nå som jeg jobber i det private, og plutselig opplever redusert arbeidsmengde, vet jeg at det er en reell sjanse for å miste jobben. 

Anonymkode: 698dd...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før fikk du en god pensjon, nå må du vel jobbe hele livet i det offentlige for å få en akseptabel pensjon.

Anonymkode: 10b77...55d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lærer her, og jobber på offentlig ungdomsskole. Alternativet her vi bor er en privat kristen skole og en privat Montessorriskole. Ser ikke på noen av disse som attraktive alternativer 🙈

Har stort sett trivelige kollegaer, VELDIG fine elever, trening i arbeidstiden som jeg ender opp med å ikke rekke å ta ut (for å så trene på ettermiddagen) men ellers få goder. Betaler for kaffe, arbeidstøy, julebord osv… 

Ingen reelle alternativer, derfor jobber jeg der jeg gjør. 

Anonymkode: b192a...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 9.14):

Jeg byttet nylig jobb, fra privat konsulentselskap til rådgiver i en kommune. Jeg byttet delvis fordi dette var den eneste jobben ledig her, men jeg var interessert i å prøve å jobbe i det offentlige da jeg hadde hørt at det er litt mindre stress og press der. Jeg gikk ned flere hunde tusen i lønn selvsagt, det var forventet. Men det jeg ikke forventet var at jobben har mer eller mindre null fordeler og goder, for å kompensere mot lav lønn:

1. Avdelingen min er underbemannet og underfinansiert, det er ikke nok mennesker på jobb til å få unna alle søknadene som kommer inn, og det er ikke penger til å få til noe som helst annet enn et absolutt minimum av lovpålagte arbeidsoppgaver. Alle henger etter hele tiden, alle er stresset, og de som slutter blir i blant ikke erstattet, så hver gang noen går ut blir det enda mer på oss andre.
Positive tiltak som byutviklingsprosjekter, grønne prosjekter og annet som kan komme byen til gode er det bare å glemme, de har ikke penger til å sende ansatte på kurs for å holde de faglig oppdatert en gang.
2. Det er heller ingen goder overhodet. Ikke betalt spisepause, ikke treningsmuligheter, ingen form for "kos" eller ekstraopplegg med sosialt samvær, mat og hygge, ingen teambuildingsarrangementer, ingen betalte abbonnementer... ingenting ekstra annet enn lønningen. Og lønningen er lav!
3. Hjemmekontor var noe jeg måtte nærmest krangle meg til. I de tre forrige jobbene jeg har hatt (alle i små-mellomstore private firma) har det vært en selvfølge å legge til rette for den enkelte arbeidstaker med hjemmekontor og eventuelle andre løsninger, slik at hverdagen blir mest mulig praktisk. Men her i kommunen virker det som om én dag med hjemmekontor i uka er et enormt privilegie som det er meningen jeg skal føle meg priviligert for å få innvilget?

Det merkelige er at sjefene her ser ut til å tro at denne kommunen er verdens beste sted å jobbe, og det hintes iblant til at vi alle må føle takknemlige for å få lov til å jobbe her.

De av oss som har jobbet i det private vet bedre, og mange har også sluttet etter kort tid, mens de ansatte som aldri har opplevd annet enn dette tar til takke med å bli behandlet som utbyttbare tannhjul i et maskineri. De står der med luen i hånda og takker for å få lov til å komme på jobb. Det erså trist å se på.

Så jeg lurer: Hvorfor velger folk å bli værende i offentlige rådgiverstillinger?

Anonymkode: 23017...332

Fordi det er umulig å få sparken. 

Anonymkode: 59b42...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hele arbeidslivet jobbet i det offentlige. Det har vært forskjellige nivåer i forskjellige sektorer i stat og kommune. Der har jeg gjort fordi jeg digger samfunnsoppdragene jeg har jobbet for. Siden jeg har en relativt attraktiv utdannelse, tjener jeg gsnske bra (litt over en mill), uten lederansvar eller spesielt lange eller stressfylte dager. Har betalt lunsj, trenings i arbeidstiden og spennende oppgaver.

Anonymkode: 55804...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er jo ikke uvanlig at en har treningsordninger i det offentlige. 

Anonymkode: 3ad3b...738

Det er mer regelen enn unntaket med treningsordning i det offentlige tror jeg, alle jeg kjenner i offentlig sektor har en eller to treningstimer i uken. Mange har også eget treningsrom på jobb. Så den du siterer er nok en som ikke har så mye peiling. Evt en uheldig som ikke har sånne ordninger selv.

Anonymkode: 99328...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amossa skrev (På 2.4.2025 den 15.41):

Det skrev jeg ikke heller.  Jeg skrev at for meg er det viktig at ansatte omgås på arbeidsplassen og at man treffes fysisk i møter o.l.  
Det betyr at jeg synes det er enklere og mer effektivt å titte inn i kontordøren til mine kolleger når jeg har spørsmål, enn å kontakte dem via Teams eller lignende.  Synes også at fysiske møter er mindre stilistiske og fokusert på form enn nettmøter.  Det er ikke for ingenting at f.eks. styremøter i bedrifter som oftest foregår ved fysisk møte.  

Nei, er ikke noe vanskeligere å ta kontakt på Teams. Dessuten har folk knapt cellekontorer lenger, hvilket betyr at man må gå et annet sted for å prate.

Anonymkode: 66c8b...a0c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, er ikke noe vanskeligere å ta kontakt på Teams. Dessuten har folk knapt cellekontorer lenger, hvilket betyr at man må gå et annet sted for å prate.

Anonymkode: 66c8b...a0c

Eller som de fleste gjør, skravler ivei i det åpne landskapet så resten må sitte med støydempende hodetelefoner 😅 så glad for at min arbeidsgiver videreførte hjemmekontor etter pandemien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På ingen måte.

Anonymkode: b9067...7e4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 22.43):

Dette med gratis kaffe har jeg aldri forstått meg på. Vi har også gratis kaffe, men hvorfor skal man bruke penger på noe ikke alle drikker? Det er ikke som om brusdrikkere får det gratis. Men det blir så klart feil hvis noen i en bedrift har gratis kaffe og andre ikke. Dette kunne folk betalt selv. Jeg tror enkelte drikker kaffe for mer på et år enn jeg fikk i lønnsøkning. 

På jobben min har vi kaffe og te (noen sorter) innkjøpt. En del vil ikke drikke kaffen på jobb heller, fordi det ikke er kaffe mocca, iskaffe eller lagd på nykvernede bønner. Vi har heller ikke tilbud om Farris eller jus, kun vann. Tror ikke det er noen arbeidsplass i verden som tilbyr alt tenkelig av drikke gratis. 

Anonymkode: a2784...297

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jøss. Må nesten fortelle det til de jeg har sagt opp. Hverken jeg eller mine ansatte har fått det memoet.

Anonymkode: dfb3a...5df

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge helsa er bra så kjør på jobb privat og nyt godene. Den dagen du blir syk i det private så vil gråte over den dårlig betalte offentlige stillingen din. 

Anonymkode: 5a133...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har noen saftige historier om folk i det offentlige som har fått sparken. Dessverre passere de seg ikke på KG, men jeg tror at oppegående, beleste folk som jobber, enten det er i det offentlige eller private, enten de jobber med rådgivning som TS eller på gølvet, veit at det går fint an å bli sagt opp, også i det offentlige. 

Anonymkode: 841d4...60c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 22.43):

Dette med gratis kaffe har jeg aldri forstått meg på. Vi har også gratis kaffe, men hvorfor skal man bruke penger på noe ikke alle drikker? Det er ikke som om brusdrikkere får det gratis. Men det blir så klart feil hvis noen i en bedrift har gratis kaffe og andre ikke. Dette kunne folk betalt selv. Jeg tror enkelte drikker kaffe for mer på et år enn jeg fikk i lønnsøkning. 

Det forstår ikke jeg heller. Hvorfor er kaffen så spesiell? Jeg drikker heller ikke kaffe. Hvorfor har de ikke en vannautomat med mulighet for kullsyre og isbiter til oss andre da? Vannet i springen blir aldri skikkelig kaldt engang, samme hvor lenge det renner. 

Anonymkode: 73de6...15a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har noen saftige historier om folk i det offentlige som har fått sparken. Dessverre passere de seg ikke på KG, men jeg tror at oppegående, beleste folk som jobber, enten det er i det offentlige eller private, enten de jobber med rådgivning som TS eller på gølvet, veit at det går fint an å bli sagt opp, også i det offentlige. 

Anonymkode: 841d4...60c

Jeg skulle faktisk ønske det var litt lettere noen ganger. Har en kollega som 💯burde vært oppsagt. Har gjort så utrolig mye rart opp gjennom, inkludert å ikke gjøre jobben, ikke komme på jobb på seks måneder(!), mobbe, lyve og holdt på å ta livet av noen. 
Men konfliktsky ledelse har nok noe av skylda.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det forstår ikke jeg heller. Hvorfor er kaffen så spesiell? Jeg drikker heller ikke kaffe. Hvorfor har de ikke en vannautomat med mulighet for kullsyre og isbiter til oss andre da? Vannet i springen blir aldri skikkelig kaldt engang, samme hvor lenge det renner. 

Vi har iskaldt vann med kullsyre på vårt statlige kjøkken 😊

Anonymkode: f0956...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gratis kaffe hadde økt min trivsel betraktelig. Kaffe er godt, nødvendig og dyrt. Så å få det gratis er bedre enn mye andre goder. 

Anonymkode: 202dc...76f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...