Gå til innhold

Hvorfor jobber folk i det offentlige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi skulle ha julebord. Måtte betale nesten 1000,- i egenandel for å gå ut å spise. Det ble ikke noe av, for å si det sånn. 

Anonymkode: 63ebd...068

Haha, vi hadde "jule-lunch" før jul i fjor. Det bestod mest av at lederen for sektoren vår sto og skrøt av seg selv, rakket ned på oss ansatte, snakket om hvorfor vi må bli mer produktive, og klagde over kommunens dårlige økonomi.
I forbindelse med disse festlighetene fikk vi noen tørre, påsmurte rundstykker fra kantina, med streng beskjed om å ikke fortelle noen andre at vi hadde fått disse, for da kom de til å bli misunnelige - for de fikk nemlig ingenting. Vanvittig stusselig opplegg. 🤪 Ordentlig julebord har visst ikke vært en greie på flere år, i kommunen jeg jobber.

Anonymkode: 23017...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke kontorjobb i det offentlige, men jobber der. Det var en gang en arbeidsplass som satt pris på sine ansatte. Det var gode ordninger, godt miljø og vi ble lyttet til. 
I dag har alt snudd, høy turnover, mistrivsel og underbemanning. Jeg går litt i min egen boble der jeg tenker det blir bra til slutt. 20 år har jeg vært der, det ble gradvis forverring for 10 år siden. Jeg vil ikke slutte jeg har gode kollegaer, jobben jeg utfører liker jeg. Ingen verktøy vi har fungerer, det er null pauser lenger og svært belastende. Jeg jobber nå redusert for jeg klarer ikke å stå i full jobb. Jeg er der for jeg ønsker å bidra til at vi får snudd dette, at det skal bli bra igjen :) 

Anonymkode: 8795e...e98

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i staten, og har veldig samfunnsnyttige oppgaver, noe som i seg selv er viktig for meg. Vi har også goder som fleksitid, redusert arbeidstid i høytider, hjemmekontor, betalt lunsj og trening i arbeidstiden. Lønna er ganske god for min del, så for meg er absolutt flest fordeler. 

Julebord og sånt er der derimot dårlig med, dvs vi må betale selv, men så er det heller ikke så viktig for meg.

Anonymkode: 5e7cc...218

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jobber i staten, og er så fornøyd. Har valgt bort størst mulig lønnsutvikling og mer hjemmekontor i det private i bytte mot:

- Stabil inntekt og trygg jobb

- Faglig utvikling og mulighet for videreutdanning, ekstra fag fra universitetet med betalte lesedager m.m. 

- Sommertid og betalt lunsjpause

- Trening i arbeidstiden

- Gunstig boliglån i SPK

- 2 ekstra omsorgsdager hvis man har 2 barn. Og betalt fri til planleggingsdager i barnehage, foreldresamtaler m.m.

- IA-bedrift, høy tillit. 

Hos oss får vi også betalt julebord, påskelunsj og sommerfest, julegave fra arbeidsgiver, frukt, kaffe og te, betalt lunsj i ny og ne (og alltid klassisk marsipankake når noe skal feires), seminar til utlandet annethvert år og lokalt i årene mellom. Har også en hellig dag med hjemmekontor i uken, og skulle gjerne hatt mer, men det er ikke viktig nok til å se seg om etter andre jobber. 

I småbarnsårene jeg er midt inne i nå har alt dette mye større verdi enn maks inntekt i en privat bedrift med overtidskultur og press om å delta på sosiale ting på kveld og helg. 

Anonymkode: 6f353...bf3

Ja, dette glemte jeg å ta med i mitt innlegg. 

Det offentlige er oftest blant de beste på å ha og håndheve goder og regler rundt velferdspermisjoner og det å ivareta folk også i tøffe perioder i privatlivet. 
I det private blir man mange steder ikke ansatt om de er redd for at man skal bli gravid. Og det forventes at småbarnsforeldre som må gå tidlig og hente i barnehagen, jobber hjemmefra på kvelden for å henge med på tidsfrister. 
Muligheter til ammefri og permisjoner begrenses til et minimum mange steder. 

I det offentlige hadde jeg rett på 2 timer ammefri hver dag, så lenge jeg ammet. Og om jeg har måttet gå hjem for å hente sykt barn, så har det ikke vært noen forventning om at jeg tar igjen de timene senere. 
Vi hadde ingen problemer med å få permisjon med lønn til skolestart, barnehagetilvenning, flyttedag, legetimer, tannlegetimer osv. 

Den fleksibiliteten jeg hadde i det offentlige i småbarnsfasen var suveren. Og jeg var på ingen måte bekymret for å miste jobben eller miste faglig utvikling, selv i de årene jeg var mye borte på grunn av graviditet, amming, syke barn og alt det andre som fulgte med. 

Foreldre som jobbet i tilsvarende type stillinger i det private hadde mye mer stress i den perioden, slik jeg opplevde det. De opplevde press på jobb til å la den andre foreldren ta mest mulig av fraværet. (Begrunnet med tidsfrister o.l.) Og de måtte "ta igjen" jobben de ikke rakk å gjøre på jobb, hvis de måtte gå hjem med sykt barn eller hadde fri for tilvenning i barnehage. Altså satt de ofte lange kvelder på dager som allerede var intense med syke barn hjemme. 

Anonymkode: 2649f...6e2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i det offentlige for tryggheten det gir. Kommunalt. Har vært med på to nedleggelser og var arbeidsledig i finanskrisen- da var det ikke akkurat flust i jobber å søke på og det stresset med å være i NAV orker jeg ikke flere ganger. Kan skrive under på at det virkelig er NULL goder. Her er det så galt at mellomleder ble oppriktig sur når julegrøt til de ansatte ble bestilt på tross av innsparinger. Julebord er 100% arrangert og betalt av ansatte, ingen har hjemmekontor, vi har ikke rabatt på trening, trening i arbeidstiden, vi får ikke gaver/ blomsterhilsen på runde dager før vi fyller 50 og gaver ved oppsigelse krever omtrent at du jobber til du begraves. Vi kjøper de billigste kulepennene, kopipapiret, slev post it blokkene er så billige at de knapt har lim. Er det ting som fredagskos så betales dette 100% av pantekassen til de ansatte, pluss man tar med mat hjemmefra. Vi har ikke kantine, og kjøkkenet vi har til disposisjon er ikke stort nok til at alle ansatte kan ha pause der. Faktisk bare ca 1/3. Resten sitter i trange grupperom. Vi er konstant underbemannet, kraftig også. Ansatte er totalt utslitt, men selvfølgelig økes det i toppene (flere konsulenter til å se hvor de kan spare på gulvet, flere ledere til å dele ansvaret for stadig færre ansatte), samtidig som det er ansettelsesstopp nedover i gradene.  Vi har for få biler til at de ansatte får gjort det de skal. Det er virkelig elendige kår og jeg er oppriktig bekymret for utviklingen i 2025. Folk sier opp daglig og vi får jo ikke ansette for dem. I tillegg var vi allerede i manko før det, samt det er vanskelig å rekruttere når ryktene går om jobben. 

Mannen jobber i det statlige og har helt ande kår. Ja, de er presset på bemanning nedover i gradene der også, men det er konkrete planer om å redusere i toppene for å øke nettopp nedover hos dem. De har velferdskasse som brukes til julelunsj, julebord, påskegodt, sommerfest etc. Noen ganger arrangerer de ansatte egne ting i tillegg og de kan da søke om tilskudd også betaler de en liten sum selv utenom. Det er kurs og samlinger med overnatting, det er greie muligheter for videreutdanning og det legges da til rette for det så langt det går i arbeidstiden. Det er lett å få ut avspasering, de har strengere regler for hviletid og de har bedre turnus enn dem i kommunen. 

Anonymkode: 4e225...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sånn er det i det offentlige også. Jeg jobba i Oslo kommune (under Ap-styre) der sykepleiere måtte koble opp NSF for å få rett til ammefri, der folk blei lufta (du er vikar i tre år og har rett på fast stilling, men i stedet får beskjed om å søke nytt vikariat om seks måneder) og spørsmål om faglig oppdatering regnes for å undergrave leders stilling. 

[Jeg har skrevet under annet nick i denne tråden, men akkurat dette velger jeg å omtale anonymt.]

Anonymkode: 841d4...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, dette glemte jeg å ta med i mitt innlegg. 

Det offentlige er oftest blant de beste på å ha og håndheve goder og regler rundt velferdspermisjoner og det å ivareta folk også i tøffe perioder i privatlivet. 
I det private blir man mange steder ikke ansatt om de er redd for at man skal bli gravid. Og det forventes at småbarnsforeldre som må gå tidlig og hente i barnehagen, jobber hjemmefra på kvelden for å henge med på tidsfrister. 

I det offentlige hadde jeg rett på 2 timer ammefri hver dag, så lenge jeg ammet. Og om jeg har måttet gå hjem for å hente sykt barn, så har det ikke vært noen forventning om at jeg tar igjen de timene senere. 
Vi hadde ingen problemer med å få permisjon med lønn til skolestart, barnehagetilvenning, flyttedag, legetimer, tannlegetimer osv. 

Den fleksibiliteten jeg hadde i det offentlige i småbarnsfasen var suveren. Og jeg var på ingen måte bekymret for å miste jobben eller miste faglig utvikling, selv i de årene jeg var mye borte på grunn av graviditet, amming, syke barn og alt det andre som fulgte med. 

Foreldre som jobbet i tilsvarende type stillinger i det private hadde mye mer stress i den perioden, slik jeg opplevde det. De opplevde press på jobb til å la den andre foreldren ta mest mulig av fraværet. (Begrunnet med tidsfrister o.l.) Og de måtte "ta igjen" jobben de ikke rakk å gjøre på jobb, hvis de måtte gå hjem med sykt barn eller hadde fri for tilvenning i barnehage. Altså satt de ofte lange kvelder på dager som allerede var intense med syke barn hjemme. 

Jeg jobber også i det offentlige. Jeg får også disse permisjonene, men jeg får ikke mindre arbeidsoppgaver av den grunn. Så jeg må enten jobbe enda raskere, eller ta igjen på kvelden, eller jobbe mens jeg har sykt barn-dag. 
Så det er ikke et enkelt skille offentlig/privat her. 

Anonymkode: 73de6...15a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 12.02):

Du er inne på noe her. Det vi må huske på er at for offentlige byråkrater er det ikke noe som heter *arbeid etter klokken 16:00* Hvorfor skal de det?

Så da blir det som det blir, for min del så månde gjerne kutte alle offentlige byråkrat jobber med 50% og da må man kutter fra toppen og ned hvor det gjerne ikke blir gjort noenting, så fordeler man lønnen på de resterende som faktisk er der for og jobbe.

Anonymkode: b1b89...f7e

Dette er tull. Vi offentlige byråkrater jobber  masse etter kl 16. Uttal deg om noe du har peiling på. 

Anonymkode: 8d695...d83

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sier, og det stemmer i teorien, at man ikke kan bli oppsagt i offentlige stilling. Man blir bare omplassert eller at det ikke ansettes nye når folk går av med pensjon. Men om man skal omplasseres når man har vært langtidssykemeldt så står det ofte dårlig til . Ledelsen sier de " leter etter en stilling som kan passe" og så går tida og de leter fremdeles... Har hørt flere sagt det. Og jeg vet at hvis man blir sykemeldt når man er nær pensjonsalder så kommer man aldri inn i jobb igjen hvis ledelsen skal " lete etter en stilling" . Så det er en falsk trygghet eller en lettelse hvis man ikke ønsker seg i jobb igjen. 

Anonymkode: 202dc...76f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i staten. The er greit (1,2 mill), kunne tjent mer privat. Men det er passe arbeidsbelastning, ikke noe konkurranse eller bonus å jobbe for, har betalt lunch, kurs osv. En viss fleksibilitet og noe hjemmekontor. Passer meg utmerket at det er såpass slapt der og ikke så mye krav. Og ettersom jeg har fått en alvorlig diagnose som trolig gjør meg ufør, så er rettigheter viktig. Har full lønn nå under 100 % sykmelding 

Anonymkode: bc3cb...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i staten. 

Har ikke betalt spisepause, men resten har vi.

Godt bemannet, gode muligheter for hjemmekontor, interessante arbeidsoppgaver, aldri noe problem med feriene, kan trene 2 timer hver uke i arbeidstiden, er titt og ofte med på middager betalt av jobben. Lønna mi er litt under det jeg kunne fått i det private. 

Høres ut som du har vært uheldig med arbeidsgiver. 

Anonymkode: 6d230...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt i det private nå etter ti år statlig. Statlig hadde vi julelunsj, betalt lunsj og en time trening i arbeidstiden. Men den treningen fikk man aldri tatt da det aldri var tid. Lite populært å stikke og trene. Gratis kaffe. Hjemmekontor en dag i uken ved spesielle behov, men ellers lite fleksibilitet. Fleksitid. Ingen kantine. 

Gikk opp over 400 000 i lønn, Fra 635000 til 1,1 ca. Med mulighet for bonus i tillegg.

Til nå har vi vært og spist både lunsj og middag dekket av firmaet 5-6 ganger. (Jobbet 3 mnd) Tar gjerne en lunsj ute som firmaet dekker med samarbeidspartnere hvis vi har lyst.  Har betalt tlf, betalt avis. Fleksitid med en helt annen fleks. Kan gjerne jobbe to uker i Spania liksom. Valgfritt med hjemmekontor.Trener når jeg vil i arbeidstiden, det settes pris på at man holder seg i form. Forventes selvsagt at man gjør jobben, men det var heller ingen andre enn meg selv som gjorde jobben i den statlige jobben. Vi tar gjerne morgenmøtet og arbeidsmøter gående, det er digg. Gratis kaffe såklart. 

Så foreløpig vinner privat for min del, helt klart!! 

Anonymkode: 1f967...90b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i kommune innen plan og bygg. Har ingen goder, men jeg får hjemmekontor 2-3 dager. Jeg kunne tenkt meg mest mulig hjemmekontor noe jeg kanskje hadde fått, men så må jeg forhandle med kunder, derfor utelukker jeg å jobbe i det private. Kjekkere å stille krav til andre og det kan vi lettere gjøre i det offentlige. Jeg kan også halvere dagene mine når jeg har mindre å gjøre, for det går i bølger. 

Anonymkode: b67c3...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 9.43):

Er jo stor forskjell på kommune og stat og også innenfor stat. Jeg har jobb i staten og har flere goder, vi har både samlinger, trening i arbeidstiden, flere kurs vi får deltatt på, rabatt i kantine, frukt, kaffe, julegave etc etc. 

Anonymkode: e92f5...b6a

Ja, det er absolutt store forskjeller innad i staten. Det eneste av det du ramser opp som jeg får, er en time med trening i uka. Det er en ordning vi nylig fikk. Det har foreløpig ikke vært så lett å få tatt ut denne timen heller.

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 9.14):

3. Hjemmekontor var noe jeg måtte nærmest krangle meg til. I de tre forrige jobbene jeg har hatt (alle i små-mellomstore private firma) har det vært en selvfølge å legge til rette for den enkelte arbeidstaker med hjemmekontor og eventuelle andre løsninger, slik at hverdagen blir mest mulig praktisk. Men her i kommunen virker det som om én dag med hjemmekontor i uka er et enormt privilegie som det er meningen jeg skal føle meg priviligert for å få innvilget?

Anonymkode: 23017...332

Kjenner meg mye igjen i det du skriver, selv om jeg jobber i staten. Spesielt det med at du måtte krangle deg til hjemmekontor. Jeg har fått to dager i uken, aller nådigst. Mens mannen min som jobber i det private kan ha hjemmekontor hver dag om han ønsker det. Han har også langt bedre lønn og langt flere goder. 

Det er egentlig to årsaker til at jeg foreløpig blir værende i stillingen. Den ene er at jeg faktisk er flink i jobben, og at jeg vet jeg gjør en forskjell for mange enkeltpersoner og for samfunnet generelt. Den andre årsaken er at jeg bor på et relativt lite sted, og at jeg har null intensjoner om å flytte herfra. Skulle ønske at det fantes flere offentlige stillinger som kunne utføres primært fra hjemmekontor, men det ser dårlig ut.

Anonymkode: b9067...7e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan skje ting i det offentlige...når hele Norge får se det: Fra nå er kaffe gratis for alle ansatte på Haukeland universitetssykehus, etter at ledelsen fikk en påminnnelse om et det var ....ulik praksis for dette på avdelingene på sykehuset.
Kanskje det offentlige kommer seg etterhvert?

NRK om Barnesykehuset: NÅ får de gratis kaffe

Anonymkode: c70c9...239

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan skje ting i det offentlige...når hele Norge får se det: Fra nå er kaffe gratis for alle ansatte på Haukeland universitetssykehus, etter at ledelsen fikk en påminnnelse om et det var ....ulik praksis for dette på avdelingene på sykehuset.
Kanskje det offentlige kommer seg etterhvert?

NRK om Barnesykehuset: NÅ får de gratis kaffe

Anonymkode: c70c9...239

Dette med gratis kaffe har jeg aldri forstått meg på. Vi har også gratis kaffe, men hvorfor skal man bruke penger på noe ikke alle drikker? Det er ikke som om brusdrikkere får det gratis. Men det blir så klart feil hvis noen i en bedrift har gratis kaffe og andre ikke. Dette kunne folk betalt selv. Jeg tror enkelte drikker kaffe for mer på et år enn jeg fikk i lønnsøkning. 

Anonymkode: 99328...610

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er rådgiver i en fylkeskommune og opplever at jeg har det veldig godt på jobb. Får, etter min mening, godt betalt - jobben er fleksibel (kan sitte akkurat hvor jeg vil), vi blir sendt på kurs, har tilgang på en god (og rimelig priset) kantine, kollegaene mine er veldig trivelige osv.

Kunne sikkert tjent mer andre steder, men hvorfor skal jeg bytte jobb? Trives godt med den jobben jeg har!

Anonymkode: 90cbb...37c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Det offentlige" er jo et veldig vidt begrep...

Det er ikke det samme på alle offentlige arbeidsplasser. Man har ulike goder og regler. 

Mannen min jobber kommunalt, mens jeg kun har jobbet i større private bedrifter. Han har alltid hatt bedre goder enn meg. 

Jeg har flere ganger vært fristet til å søke på jobber i det offentlige. Blant annet har jeg venner som har to timer treningstid i arbeidstiden, sommertid i flere måneder, gratis parkering på jobb, god kantine, osv. 

I mine jobber, i det private, har jeg ikke hatt noe særlig frynsegoder. Det er litt "gammeldags". Jeg har fått rabatt på aksjer i firmaet, et sted var det fri i romjulen, men ikke noe å hoppe opp og ned for. 

Anonymkode: a3fc5...b14

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 11.55):

Regner med du jobber på plan eller byggesak. Der gjør jeg også. 

Vi er også kronisk underbemannet og det er politisk bestemt fordi de tror vi sparer penger på det. Det er selvfølgelig en veldig merkelig slutning ettersom vi er selvkostfinansiert og vi kan ikke kreve inn like mye, eller noe, gebyr om vi ikke holder saksbehandlingsfristene. Jeg har brukt noen år på å lære meg å prioritere godt og gi faen. 

2. Vi har betalt spisepause, betalt telefon og sponset månedskort på buss/tog. Kan heller ikke si at jeg tjener lite. Husk å regne med pensjon også. 

3. Jeg har tre dager hjemmekontor i uka som fast ordning for at kabalen skal gå opp på hjemmebane. 

Vi har også litt kurs i blant. 

Hovedgrunnen til at jeg jobber i det offentlige, er at det er i strid med mitt indre moralske kompass å argumentere for kundens ønsker når det er i strid med lover og regler. 

Anonymkode: 500dd...a03

Jeg jobber også med dette, dog i det private, og kjenner meg virkelig igjen i den siste setningen du skrev her! Er veldig glad for at jeg har sagt opp og starter i ny jobb i staten om ikke alt for lenge :) 

Veldig interessant å lese denne tråden.

Anonymkode: dce44...ceb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 9.45):

Unnskyld meg, men jobber du virkelig i kommunen, eller er du ute etter å snakke ned kommunale jobber? 

Hvorfor søker du på en kommunal jobb, når alt er så negativt? Du må være temmelig naiv og leve i en egen boble når du tror det offentlige bruker penger på trening og abn til sine ansatte. 
Hele tråden er nokså usmakelig. 

Anonymkode: d0279...139

Det er jo ikke uvanlig at en har treningsordninger i det offentlige. 

Anonymkode: 3ad3b...738

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...