Gå til innhold

Min mor invitere oss aldri hjem til seg, rart?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor har to voksne barn med mann og to barn hver, aldri har hun invitert oss hjem til seg på lunsj, middag, juleselskap, feiring av sin bursdag etc. 

Er ikke det litt rart? 

Hun kommer bare til dekket bord til oss.

Er dette vanlig når man blir voksen?

Anonymkode: 41d6d...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er etablert på nytt etter at du ble voksen?

Jeg ville kanskje vært bekymret for henne, kanskje vært litt snurt på grunn av manglende gjestfrihet.

Du gir ikke så mye kontekst her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (På 2.4.2025 den 6.30):

Hun er etablert på nytt etter at du ble voksen?

Jeg ville kanskje vært bekymret for henne, kanskje vært litt snurt på grunn av manglende gjestfrihet.

Du gir ikke så mye kontekst her.

Ekspander  

Hun er alene, selvvalgt og har vært det i mange år.

Hun kommer gjerne til oss "barna" så er ikke det at vi ikke har kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun tror det er mer praktisk for dere? Eller blir det dyrt for henne å lage lunsj/middag til så mange? Føler hun seg ute av trening på å lage mat?

Anonymkode: 7c047...d33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere spurt om å komme innom henne da? Viss hun alltid finner en unnskyldning for det hadde jeg blitt bekymret. Da hadde jeg kommet innom for «en kaffi» en dag jeg tilfeldigvis var i nærheten bare for å sjekke tilstanden der.

En i familien var horder i de tilstandene du nesten ser i USA, viste det seg da leiligheten som ble leid skulle selges og han måtte flytte. Da de som eigde kom for å ta bilder til salg fikk de sjokk og kontaktet familiemedlemmene. De visste ikke noe, for han var alltid hos de på besøk og spiste middag. Hadde jobb osv.  

Anonymkode: a533a...421

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva sier hun når du sier «hei, mamma. Vi tenkte å komme innom deg på søndag. Passer det rundt kl 16?» ?

Anonymkode: ae68a...131

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri blitt bedt til mine svigerforeldre heller, kun bursdager og fast en gang i løpet av romjulen. Min mor derimot blir vi titt og ofte bedt på middag. Det er så godt å slippe å lage middag en gang i blant. 

Anonymkode: 7a2c9...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har det alltid vært i min familie også. Jeg inviterer aldri/sjelden folk til oss, og etter at jeg ble voksen ble jeg aldri invitert hjem til noen av besteforeldrene mine da de levde, og heller ikke foreldrene mine nå. Jeg inviterer meg selv, når jeg gidder og husker på det. Jeg synes det er veldig hyggelig å være sammen med de når vi først treffes, og de gir uttrykk for at de mener det samme, men ingen inviterer hverandre spesifikt.

Anonymkode: 414e7...39c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye jobb å invitere på middag. Liker godt godt bonussønnen som spør om det passer at han kommer innom og han pleier å kjøpe med seg noe fra bakeriet. 

Da kan vi fokusere på gode samtaler i stedet for at jeg blir belastet med planlegging, innkjøp og matlaging. 

Kanskje det er forventningen om full oppvartning som gjør at hun ikke inviterer?

Anonymkode: 1590e...c0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 6.46):

Har hun dårlig økonomi? Dårlig helse?

Anonymkode: 02ad2...497

Ekspander  

Nei, det er heller vi som er utslitt av hamsterhjulet og småbarn. Har nok også lik økonomi da vi har høyere lønn, men hun har nedbetalt bolig og svært lave bokostnader. Vi har også barn som koster, så hun sitter nok likt i det som oss. 

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 6.48):

Men hva sier hun når du sier «hei, mamma. Vi tenkte å komme innom deg på søndag. Passer det rundt kl 16?» ?

Ekspander  

Jeg synes det er frekt å invitere seg selv til andre, det ligger bare ikke for meg. 

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 6.50):

Vi har aldri blitt bedt til mine svigerforeldre heller, kun bursdager og fast en gang i løpet av romjulen. Min mor derimot blir vi titt og ofte bedt på middag. Det er så godt å slippe å lage middag en gang i blant. 

Ekspander  

Min har heller aldri invitert i romjulen eller bursdag engang. Bare synes det er litt spesielt. 

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 7.06):

Jeg synes det er mye jobb å invitere på middag. Liker godt godt bonussønnen som spør om det passer at han kommer innom og han pleier å kjøpe med seg noe fra bakeriet. 

Da kan vi fokusere på gode samtaler i stedet for at jeg blir belastet med planlegging, innkjøp og matlaging. 

Kanskje det er forventningen om full oppvartning som gjør at hun ikke inviterer?

Ekspander  

Det er jo hun som forventer full oppvartning hos oss,vi har som sagt aldri forventet noe og heller aldri blitt invitert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 7.06):

Ekspander  

Skal ingen av oss invitere på middag da det er mye jobb da? Deter like mye for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 7.22):

Nei, det er heller vi som er utslitt av hamsterhjulet og småbarn. Har nok også lik økonomi da vi har høyere lønn, men hun har nedbetalt bolig og svært lave bokostnader. Vi har også barn som koster, så hun sitter nok likt i det som oss. 

Jeg synes det er frekt å invitere seg selv til andre, det ligger bare ikke for meg. 

Min har heller aldri invitert i romjulen eller bursdag engang. Bare synes det er litt spesielt. 

Det er jo hun som forventer full oppvartning hos oss,vi har som sagt aldri forventet noe og heller aldri blitt invitert. 

Ekspander  

Selv hos egne foreldre? 
Da tenker jeg det sier nok om hvor godt forhold dere har, og nok er en forklarende grunn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er min mor også. Jeg tror det er en kombinasjon av at hun er litt asosial/trives i eget selskap og at det å lage middag stresser henne veldig opp. Spesielt når det er til mange, og vi er en stor familie, så det kunne stresset noen og enhver å invitere oss tror jeg.

Jeg drar av og til innom henne på eget initiativ, men da tar jeg kanskje med noe som vi kan spise til kaffen. Men hun lager ikke til noe, og jeg må også sette på kaffen selv når jeg er hos henne, så her er det virkelig ingen oppvartning i det hele tatt. Noen ganger er hun ikke engang hjemme selv om jeg har sagt at jeg kommer, så jeg må stå utenfor og vente til hun kommer hjem.

Noen bare er sånn, dessverre. For meg har det være en sorg å akseptere at hun ikke er den typen bestemor som baker boller og inviterer barnebarna. 

Anonymkode: c1045...19d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 7.25):

Selv hos egne foreldre? 
Da tenker jeg det sier nok om hvor godt forhold dere har, og nok er en forklarende grunn. 

Ekspander  

Ja

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener? Er da vel ikke normalt å invitere seg selv til andre? Man får en invitasjon, ellers betyr det jo at vedkommende ikke ønsker å stelle istand til besøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 6.50):

Ekspander  

Der fikk du kritisert svigers litt, og fremhevet din perfekte mamma :) 

Anonymkode: 4c13b...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det høres rart ut. Synes også det høres rart ut å ikke kunne foreslå et besøk selv, vi gjør sånt stadig vekk i min familie. Min mor har ikke den beste helsen eller økonomien, så hvis vi inviterer oss selv så sier jeg bestandig at jeg tar med noe enkel mat. Noen ganger takker hun for det, andre ganger avslår hun og sier at hun lager maten selv. Jeg pleier også å stikke innom bare meg, uten mann og barn, da avtaler vi på forhånd om jeg kjøper lunsj eller om hun vil lage vafler eller noe. 

Anonymkode: aa303...4b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 7.41):

Ja

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener? Er da vel ikke normalt å invitere seg selv til andre? Man får en invitasjon, ellers betyr det jo at vedkommende ikke ønsker å stelle istand til besøk. 

Ekspander  

Til fremmede/bekjente ja, men ikke til familie og nære venner. Jeg stoler på at de sier i fra dersom det ikke passer. Vi har heller ingen forventning om at det skal «stelles i stand» så mye - vi samarbeider om maten, og huset får bare være som det er, føler ikke at man trenger å rydde eller vaske noe ekstra for å ha de nærmeste på besøk ☺️

Mine søsken kan for eksempel ringe meg en fredag og spørre om vi har lyst på besøk en gang i helga. Så kan jeg si «ja, kom gjerne på lørdag, jeg kan lage ekstra pizza» eller «nei, det passer dessverre ikke i helga, vi har så mye på planen».

Null stress.

Anonymkode: aa303...4b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 7.41):

Ja

Ekspander  

Jo, hjem til egne foreldre er det da helt normalt. Aldri hørt om folk som må bli invitert for å dra til foreldrene sine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 6.25):

Min mor har to voksne barn med mann og to barn hver, aldri har hun invitert oss hjem til seg på lunsj, middag, juleselskap, feiring av sin bursdag etc. 

Er ikke det litt rart? 

Hun kommer bare til dekket bord til oss.

Er dette vanlig når man blir voksen?

Ekspander  

Min mor er sånn. Jeg har sluttet å bry meg, men søsteren min forsøker å invitere seg på middag, uten å bli invitert. Jeg har vel knapt vært innenfor gangen hennes på to år. Ikke tilbringer hun noe særlig tid med sine to eneste barnebarn heller; hun er mer opptatt av å henge med sin egen søster og snakke om søsterens barnebarn. Hun lener seg på at hun var veldig til stede i barndommen, fordi hun var hjemmeværende fram til jeg var rundt 10. Vel, hun var aldri emosjonelt til stede da heller.

Noen mennesker endrer seg aldri. Jeg orker ikke bruke tid og energi på det lenger.

Anonymkode: feecc...0af

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...