AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:09 #1 Del Skrevet onsdag kl 06:09 Hei! Jeg trener 6-7 ganger i uken. Mest løping. Jeg tenker å gå ned i vekta for å bli lettere. Akkurat nå er jeg på grensen til å være «overvektig» i følge av BMI. Jeg vil gå ned cirka 5-10 kg for å havne midt i BMI. Skal også passe på å ha en passelig fettprosent. Siden jeg trener masse, må jeg også spise masse. Hvis jeg spiser cirka 2000 kcal (kombinert med trening), da går jeg ned cirka halv kilo i uken. Hvis jeg klarer å følge planen, så er jeg i «matchvekt» innen halvmaratonen Er det trygg nok til å unngå tretthetsbrudd? PS, jeg drikker melk (kalsium) og tar tran (vitamin D) hver dag. Anonymkode: 2fbb9...b34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:37 #2 Del Skrevet onsdag kl 06:37 Du trener oftere enn mange jeg kjenner som løper maraton. Hovedårsaken til tretthetsbrudd er overbelastning. Jeg ville vurdert færre økter og mer tid til restitusjon for å unngå belastningsskader generelt. En intervalltrening i uka og en rolig langtur. Maks to vanlige treninger, aldri mer enn 50km i uka til sammen. En dag med styrketrening som er løpsspesifikk. Det er ca. programmet til maratonfolka. En kilo fett er ca 7000 kcal. Enkel matematikk tilsier at du må ha et underskudd på 3500 kcal for å gå ned 0,5 kg i uken. Problemet er at forbrenningen endres underveis som vekten reduseres. Det sier seg selv? Det er tyngre å drasse rundt på 90 kg enn 80 kg. Poenget er at jeg tror du må justere inntaket av kcal underveis for å nå vektmålet ditt. Anonymkode: 4351f...faf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:50 #3 Del Skrevet onsdag kl 07:50 Tretthetsbrudd unngås vel ikke ved å spise nok antall kalorier? Det er vel heller hva du spiser enn hvor mye du spiser. Som du nevner så er kalsium og D-vitamin viktig. Overtrening gjør deg mer utsatt for tretthetsbrudd. Anonymkode: 01c0f...1ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:53 #4 Del Skrevet onsdag kl 07:53 Hvis du er bekymret for tretthetsbrudd kan du erstatte en løpeøkt med sykkel/romaskin eller annet som er mer skånsomt. Jeg tror ikke kaloriunderskuddet er så stort at det burde være et problem. Anonymkode: cfca7...7e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:46 #5 Del Skrevet onsdag kl 12:46 Ok, takker for svar. Jeg har aldri hatt tretthetsbrudd før, men nå som jeg er blitt eldre, så bør jeg være litt ekstra forsiktig ved vektnedgang. Så lenge jeg spiser variert og sørger for nok kalsium og vitaminer, så bør jeg være trygg, antar jeg? Anonymkode: 2fbb9...b34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:13 #6 Del Skrevet onsdag kl 14:13 Det er riktig trening, riktig fottøy, og god grunnmuskulatur som forhindrer tretthetsbrudd, ikke hva du spiser. Du må øke treningsmengden gradvis, og sørge for variert trening. Hvis man løper mye bør man ha løpespesifikk styrketrening ved siden av. Og ikke minst, man må høre på kroppen sin. Du kan løpe syv dager i uka med mye overvekt, hvis du har trent opp kroppen din til å tåle det. Anonymkode: 383bf...6cd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten89 Skrevet onsdag kl 18:50 #7 Del Skrevet onsdag kl 18:50 de som skriver at antal kalorier ikke påvirker tretthetsbrudd tar feil. De er desverre kunnskapsløse om RED-S syndrom. At man blir beinskjør av for mye trening og for lite mat. GOOOGLE er din venn om du ikke vet hva RED-S er. Men løpin 6-7 dager i uken er uansett alt for mye! Er du eliteutdøver? det holder med 3-4 økter hvor av mye av treningen foregår i sone 2 - rolig. Et forsiktig kaloriunderskudd kan gå an, men i perioder, ikke for lenge av gangen. Bruk en kalorikalkulator og legg deg typ 300 kalorier i underskudd. Gå ned SAKTE Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:11 #8 Del Skrevet onsdag kl 19:11 Katten89 skrev (17 minutter siden): de som skriver at antal kalorier ikke påvirker tretthetsbrudd tar feil. De er desverre kunnskapsløse om RED-S syndrom. At man blir beinskjør av for mye trening og for lite mat. GOOOGLE er din venn om du ikke vet hva RED-S er. Men løpin 6-7 dager i uken er uansett alt for mye! Er du eliteutdøver? det holder med 3-4 økter hvor av mye av treningen foregår i sone 2 - rolig. Et forsiktig kaloriunderskudd kan gå an, men i perioder, ikke for lenge av gangen. Bruk en kalorikalkulator og legg deg typ 300 kalorier i underskudd. Gå ned SAKTE RED-S tar tid å få, 6-7 treningsøkter er ikke elitenivå. Hvis TS føler seg tom for energi, så kan hen øke inntaket. Anonymkode: cfca7...7e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:55 #9 Del Skrevet torsdag kl 16:55 Takker for svar igjen. Jeg løper 5 dager i uken og 2 dager til spenst/styrketrening. Jeg er mer en kortere distanseløper og har kanskje litt for mye «muskler - som gjør at jeg nærmer meg «overvekt-grensen». Jeg er absolutt ikke overvektig. Til halvmaraton er det en stor fordel å være lettere. Jeg vil gjerne klare en ny PR i halvmaraton. Jeg er heller ikke en eliteutøver - de trener dobbelt så mye som meg Anonymkode: 2fbb9...b34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:15 #10 Del Skrevet torsdag kl 17:15 Når restituerer du? 2000 kcal for en person som trener så mye høres lite ut Anonymkode: f62dd...ca7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #11 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 16.13): Det er riktig trening, riktig fottøy, og god grunnmuskulatur som forhindrer tretthetsbrudd, ikke hva du spiser. Interessant poeng, men det høres ut som du undervurderer betydningen av beinmetabolisme og mikronæringsstoffer. Beinvev er levende vev som stadig brytes ned og bygges opp, og prosessen krever både byggesteiner (som kalsium, fosfat, magnesium og protein) og regulatorer (som D-vitamin og K2). Energitilgjengelighet og hormonstatus spiller også inn. Så nei – det handler ikke bare om sko og trening. Anonymkode: b21fe...b11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå