Gå til innhold

Spørsmål om tomatplante spirer og tomatplanter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har noen ca.20- 30 cm lange tomatplanter. De har vokst under vekstlys inne. Fått litt tomatplantenæring ( bittelitt).

Det jeg lurer på med disse er hvorfor de ikke får sånn tykk stamme, som de på hagesenter. Altså stammene er tykkere enn uten vekstlys sannsynligvis, men ikke sånne solide tykke stammer, som de får til på hagesentre. De vil nok sikkert bli fine planter, men er ikke så kraftige ennå. Er det fordi jeg ikke har 23 grader inne som gjør dette?

Det andre er at jeg har et brett til spirer, ca 5-7 cm. Disse ble plantet to uker senere enn de som er 20-30 cm. Eneste forskjellen er at jeg plantet de i sånne økobeger av papp?? Istedet for plast. Og at de har stått under en annen vekstlys, som er helt lik. Hele dette brettet ser plantene annerledes ut, det har tatt lenger til for de å vokse og fargen er mer lilla aktig på disse. Hva kan ha skjedd?

Samtidig nå som der er sol ute, lurer jeg på om det er bedre, like greit at de står i lys fra vindu heller enn vekstlys? 

Anonymkode: d9f53...474

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lilla blader er ofte et tegn på lysforbrenning, at de har stått for nære lyskilden. Kan det passe? 

Det med kraftigere planter er en blanding av lys, temperatur og næring, og vi vil aldri få til de samme vekstforholdene hjemme hos oss selv uten at vi virkelig blir proffe, bruker mye tid og penger på det. Og det rare er jo at til og med våre hjemmesnekra tomater gir godt med tomater når de kommer i gang 😊 Etter hvert som de vokser til, legg mer jord oppover så de kan lage røtter hele veien mens de er i vekstfasen. 

Jeg har fortsatt vekstlys til mine tomater, chili og basilikum, men ikke så lenge til nå - kanskje midten-slutten av april. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Dyp pust skrev (På 2.4.2025 den 6.03):

Lilla blader er ofte et tegn på lysforbrenning, at de har stått for nære lyskilden. Kan det passe? 

Det med kraftigere planter er en blanding av lys, temperatur og næring, og vi vil aldri få til de samme vekstforholdene hjemme hos oss selv uten at vi virkelig blir proffe, bruker mye tid og penger på det. Og det rare er jo at til og med våre hjemmesnekra tomater gir godt med tomater når de kommer i gang 😊 Etter hvert som de vokser til, legg mer jord oppover så de kan lage røtter hele veien mens de er i vekstfasen. 

Jeg har fortsatt vekstlys til mine tomater, chili og basilikum, men ikke så lenge til nå - kanskje midten-slutten av april. 

Ekspander  

Takk for svar🙂 de lilla plantene har stått på samme avstand til lyskilden som de grønne.

De ser litt stakkarslige ut, er det bare å hive de, eller kan de fortsatt bli bra planter?

Chilien mine sliter jeg med, de vil bare ikke vokse, krever mer varme kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da veit jeg ikke angående tomatene. Kanskje ta et par av dem og sette et annet sted, og se om det blir noen forskjell? 

Jeg veit ikke om det er en regel, men jeg opplever for tredje gang, tredje år, at det er akkurat som om chiliene får en periode der de står helt stille og ikke vil vokse videre. Og, jeg tror som deg, at det er mangel på en sånn god, dyp Mexikansk varme. Men så kommer de over den perioden og plutselig er det happy life igjen. Det eneste rådet jeg har er å ikke overvanne dem i den periode, men la dem sture litt, så vil de komme seg og gi deg fine planter etter hvert. Håper jeg 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tomatplanter kan med fordel pottes om flere ganger i vekstperioden, hver gang med jord opp til nederste blad.  Da vil du få en kraftig stamme. Du kan legge stilken sidelengs i jorda, så lenge du ikke knekker stammen, det viktigste er at den dekkes med jord, sånn at du får flere røtter. Tomatplanter kan danne røtter langs hele stilken, og jo flere røtter, desto mer solid plante.

Jeg potter om opp til fire ganger, før de plantes i store kar i drivhuset. Har aldri brukt vekstlys, så tror ompotting er løsningen for deg.

Anonymkode: c4369...9e6

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 6.18):

Tomatplanter kan med fordel pottes om flere ganger i vekstperioden, hver gang med jord opp til nederste blad.  Da vil du få en kraftig stamme. Du kan legge stilken sidelengs i jorda, så lenge du ikke knekker stammen, det viktigste er at den dekkes med jord, sånn at du får flere røtter. Tomatplanter kan danne røtter langs hele stilken, og jo flere røtter, desto mer solid plante.

Jeg potter om opp til fire ganger, før de plantes i store kar i drivhuset. Har aldri brukt vekstlys, så tror ompotting er løsningen for deg.

Ekspander  

Takk for tipset. 

Da graver jeg mine lenger ned i potte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når frøene skal spire, skal de ha ganske høy romtemperatur. Når de har spiret, skal de stå relativt kjølig for å ikke skyte i høyden, ca. 17 grader. Som nevnt over er veksten en kombinert effekt at lys, næring og temperatur, og hvis én av faktorene er feil kan plantene gjøre som dine. Plantene kan fortsatt reddes, men sett dem kjøligere hvis de står for varmt og pott dem om.

Anonymkode: 9878e...969

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spør også her, siden det er flere kyndige som har svart. 
Kan jeg sette mine spirede tomater (og agurker?), som begynner å bli høye og tynne, ut i det uoppvarmede drivhuset nå? Er opptil 15 grader ute på dagtid og sikkert alt for varmt her inne i vinduskarmen i stuen.

Og det med å potte om og ta jord oppover på stilken var lurt!

Anonymkode: 0febd...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 8.09):

Kan jeg sette mine spirede tomater (og agurker?), som begynner å bli høye og tynne, ut i det uoppvarmede drivhuset nå? Er opptil 15 grader ute på dagtid og sikkert alt for varmt her inne i vinduskarmen i stuen.

Ekspander  

Nattetemperaturen er avgjørende, tenker jeg. Så lenge den holder seg godt på pluss-siden, vil det nok gå fint. Men gradvis tilvenning er lurt.

Og som et lite ekstra tips: agurk bør ikke plantes dypere enn den står, når en potter om, for den kan lett få råteskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 8.24):

Nattetemperaturen er avgjørende, tenker jeg. Så lenge den holder seg godt på pluss-siden, vil det nok gå fint. Men gradvis tilvenning er lurt.

Og som et lite ekstra tips: agurk bør ikke plantes dypere enn den står, når en potter om, for den kan lett få råteskader.

Ekspander  

Tusen takk for svar og råd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Det blir nok altfor kaldt for dem, husk at temperaturen svinger veldig gjennom døgnet på denne tiden, og da stagnerer plantene fort. De stryker også med hvis det plutselig blir minusgrader. Jeg planter ut tomatene i drihus rundt mai. Hvis det er for varmt i vinduskarmen, ville jeg heller satt dem i en kjølig gang eller kjeller med plantelys.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Under 15 grader pleier agurk å stagnere, så blir det kaldere i drivhuset om natta ville jeg hatt de inne. Tomat tåler litt kaldere, rundt 12 grader. 

Anonymkode: 81f52...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 5.53):

Jeg har noen ca.20- 30 cm lange tomatplanter. De har vokst under vekstlys inne. Fått litt tomatplantenæring ( bittelitt).

Det jeg lurer på med disse er hvorfor de ikke får sånn tykk stamme, som de på hagesenter. Altså stammene er tykkere enn uten vekstlys sannsynligvis, men ikke sånne solide tykke stammer, som de får til på hagesentre. De vil nok sikkert bli fine planter, men er ikke så kraftige ennå. Er det fordi jeg ikke har 23 grader inne som gjør dette?

Det andre er at jeg har et brett til spirer, ca 5-7 cm. Disse ble plantet to uker senere enn de som er 20-30 cm. Eneste forskjellen er at jeg plantet de i sånne økobeger av papp?? Istedet for plast. Og at de har stått under en annen vekstlys, som er helt lik. Hele dette brettet ser plantene annerledes ut, det har tatt lenger til for de å vokse og fargen er mer lilla aktig på disse. Hva kan ha skjedd?

Samtidig nå som der er sol ute, lurer jeg på om det er bedre, like greit at de står i lys fra vindu heller enn vekstlys? 

Ekspander  

Når tomatplanter blir lilla kommer det ofte av mangel på fosfor. Hvis de i tillegg står litt kjølig vil de ha dårlig opptak. Du kan prøve å sette de litt varmere og gjødsle litt. Er det såjord du har brukt? Den inneholder i så fall nesten ikke noe næring og man må begynne tidlig med gjødsling. Det finnes også tomatsorter som har lillaskjær naturlig uten at det er noe galt. 

Anonymkode: 81f52...27a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mine tomatplanter har gode og tykke stilker og måler ca 25 cm. Har knepet av toppskudd 4 ganger for at de skal vokse seg sterke i bunnen. 

Anonymkode: 26b1e...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 22.44):

Mine tomatplanter har gode og tykke stilker og måler ca 25 cm. Har knepet av toppskudd 4 ganger for at de skal vokse seg sterke i bunnen. 

Anonymkode: 26b1e...38b

Ekspander  

Tomatplanter skal ikke toppes. Man kan gjøre det seint på sommeren for å stoppe veksten og få fram de grønne tomatene, men ikke ellers. Derimot fjerner man tyvene, altså de som kommer i bladhjørnene.

TS: Du kan ha tomatplantene i drivhus på dagtid når det er varmt nok, evt. ha de i vinduskarmen. Lurt å plante de om og sette de dypere, da det dannes røtter på det som er under jorda.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...