AnonymBruker Skrevet 2. april #1 Skrevet 2. april Jeg er 100% ufør, men har nå fått medisiner som gjør meg MYE bedre og ønsker å begynne å jobbe igjen. Problemet er at om jeg begynne å jobbe fra f.eks 1.mai så vil jeg jo komme langt over inntektsgrensen i 2025 og vil måtte tilbakebetale alt jeg har fått i trygd frem til nå. Det har jeg ikke råd til. Vil det si at jeg må vente med å begynne å jobbe til desember 2025 slik at jeg får første lønn i januar 2026? Anonymkode: 9deb8...400
Angelheart2 Skrevet 2. april #2 Skrevet 2. april Hvor har du det fra at du må betale tilbake alt du har fått? Har du tenkt du skal jobbe 100%? Det er først når du kommer over 80% av inntektsgrunnlaget ditt du mister hele trygden. Det vil si at du må tjene 80% av det du tjente før du ble syk resten av året. Det høres rett og slett ikke realistisk ut. Om du bare skal jobbe litt så kan du tjene 0,4 G (ca 48.000) uten at trygden blir rørt i det hele tatt. Tjener du over dette vil trygden bli redusert etter kompensasjonsgraden din. Har du en kompensasjonsgrad på 66% blir trygden trukket med 66 kroner for hver 100-lapp du tjener. Det vil si at du sitter igjen med hele lønna di + 34% av trygden. Dersom det faktisk er slik at du nå skal tilbake i 100% jobb med så høy lønn at du går over den totale inntektsgrensen din så vil du bli trukket hele trygden, ja, men da har du jo uansett høyere inntekt enn du hadde på trygd alene i fjor, så jeg skjønner ikke hvorfor du ikke skulle hatt råd til det? 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. april #3 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 7.40): Problemet er at om jeg begynne å jobbe fra f.eks 1.mai så vil jeg jo komme langt over inntektsgrensen i 2025 og vil måtte tilbakebetale alt jeg har fått i trygd frem til nå. Det har jeg ikke råd til. Jeg gjorde ca. det samme, og måtte derfor tilbakebetale rundt 95k utbetalt i uføretrygd. Året endte med en inntekt på 750k. Jeg tjente dermed langt mer enn jeg ville fått på uføretrygd, og siden det er en kjent problemstilling satte jeg til side penger så jeg hadde når etteroppgjøret var i mål og kravet kom. Finner det bare rimelig å betale tilbake når jeg hadde kommet meg såpass at jeg tjente "egne penger". Du burde sette opp regnestykket og se om du ikke kommer bedre ut av det selv om du må betale noe tilbake. Å vente med å jobbe til januar er jo også en løsning, men du burde sjekke om det faktisk vil lønne seg i kroner og øre. Anonymkode: 6956b...46b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå