Gå til innhold

Holder på å miste motivasjonen (vektnedgang)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Før jul gikk jeg jevnt og trutt ned og det gikk nesten skummelt lett. I jula gikk jeg litt opp, men ikke mer enn at jeg etter et par uker hadde gått der ned igjen. 
Så kom flere runder med sykdom og jeg klarte ikke trene og maten ble så som så, men jeg gikk ikke opp. Etter sykdom har jeg begynt å trene igjen, men ikke helt vært på plass med maten. Men har ikke gått opp. Derfor tenkte jeg at bare jeg ble flink med maten, skulle jeg gå ned igjen slik som før jul. Nå har jeg skjerpet meg i et par uker. Samme mat og kalorimengde som før jul. Trener bok litt hardere (gåing før jul og jogging nå pluss styrketrening, muligens noe hardere den og) Men vekta rikker seg ikke. 
Det er så frustrerende og umotiverende. Trenger virkelig noen tips til hvordan snu dette og klare å holde motivasjonen oppe.

Anonymkode: 18577...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jo mer du går ned, jo mindre mat trenger du. Så etterhvert som vekta blir lavere, så må også matinntaket ned.

Hvor mye mer skal du ned? Hvis det bare er snakk om noen få kilo så vil de siste kg også være vanskeligere å få av.

Anonymkode: 97f30...099

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg så igjen ❤️

For min del var det fra jul til vinterferie som var min gode periode. Har ikke trent på 50 dager, men såvidt kommet i gang med fjellturer igjen etter heftig influensa og sånn. Har gått opp igjen 1kg og godteri frister alt for mye, sunn middag er fremmedord nå. 

Så trenger et spark bak 🤣 Kan ikke gå opp igjen, og skulle så gjerne fortsatt å gå ned 

Anonymkode: d962c...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo mer du går ned, jo mindre mat trenger du. Så etterhvert som vekta blir lavere, så må også matinntaket ned.

Hvor mye mer skal du ned? Hvis det bare er snakk om noen få kilo så vil de siste kg også være vanskeligere å få av.

Har gått ned 10 og skal ned minst 15 til. 
når jeg reduserer fra et inntak som har holdt vekta stabil, så burde jeg jo gå ned🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

når jeg reduserer fra et inntak som har holdt vekta stabil, så burde jeg jo gå ned🤔

Du sier du gikk ned jevnt og trutt før jul og at du nå spiser det samme som da.

Kanskje du trenger å spise mindre enn du spiste før jul, siden du har gått ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du sier du gikk ned jevnt og trutt før jul og at du nå spiser det samme som da.

Kanskje du trenger å spise mindre enn du spiste før jul, siden du har gått ned?

Det kan godt hende.

Men bør jeg uansett ikke gå ned så lenge jeg spiser mindre enn det som holder vekta stabil? 
Holdt vekta stabil etter jul, men spiste jo mer da enn før jul da jeg gikk ned. Ligger på mellom 500 og 1000 (opptil 1500 de dagene jeg trener hardt)  kalorier under det jeg forbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan godt hende.

Men bør jeg uansett ikke gå ned så lenge jeg spiser mindre enn det som holder vekta stabil? 
Holdt vekta stabil etter jul, men spiste jo mer da enn før jul da jeg gikk ned. Ligger på mellom 500 og 1000 (opptil 1500 de dagene jeg trener hardt)  kalorier under det jeg forbrenner.

I vektnedgang er det også vanlig med platåer. Plutselig stopper vekten opp og står stille en stund, selv om man gjør det man alltid har gjort og som fungerte før. 

Det er bare å fortsette. Ikke tenk på det som slanking, men som en livsstil du bare fortsetter med for helsens skyld. Så vil jeg tro at vekten begynner å gå nedover igjen etter en stund.

Merk at det å trene hardt kan gi vannansamling i kroppen, samt at muskler veier mer enn fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I vektnedgang er det også vanlig med platåer. Plutselig stopper vekten opp og står stille en stund, selv om man gjør det man alltid har gjort og som fungerte før. 

Det er bare å fortsette. Ikke tenk på det som slanking, men som en livsstil du bare fortsetter med for helsens skyld. Så vil jeg tro at vekten begynner å gå nedover igjen etter en stund.

Merk at det å trene hardt kan gi vannansamling i kroppen, samt at muskler veier mer enn fett.

Skal lete frem målebåndet og se om noe har endret seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da er jo vedlikeholds behovet ditt mindre enn når du starta, har du justert inntaket ditt i forhold til det? 

Anonymkode: b89a6...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Skal lete frem målebåndet og se om noe har endret seg der.

Jeg opplevde at vekt og målebånd gjerne kunne være litt i utakt.  Altså, ei uke der vekta ikke hadde rikka seg, hadde jeg gått ned i centimeter og motsatt, der målene var de samme, hadde vekta gått ned.

Anonymkode: 53490...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da er jo vedlikeholds behovet ditt mindre enn når du starta, har du justert inntaket ditt i forhold til det? 

Det er jo det jeg har gjort. Jeg har i to uker spist langt færre kalorier enn det som har holdt vekta stabil siden etter jul. Ligger på 500-1500 under pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo det jeg har gjort. Jeg har i to uker spist langt færre kalorier enn det som har holdt vekta stabil siden etter jul. Ligger på 500-1500 under pr dag.

Jeg sammenligner ikke med vedlikehold før jeg gikk ned. Men med vedlikehold etter å ha gått ned 10kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

To uker er jo ganske kort tid for å se om noe fungerer. Ulike ting kan spille inn, som vann i kroppen, hormoner osv. Så du må la det gå litt lengre tid. Også må du ikke stole helt på slike kalkulatorer og klokker som nå hevder at du ligger 500-1500(!) under det du forbrenner. For nå har du fasiten på at det stemmer faktisk ikke.

Anonymkode: 16c09...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ligger på 500-1500 under pr dag

Du ligger på opptil 1500 under? Da kjenner jeg at jeg er nysgjerrig på hvor mye kalorier som er daglige målet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...