katties Skrevet torsdag kl 08:34 #121 Del Skrevet torsdag kl 08:34 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Bakterier dør normalt ikke av 38-39 grader. For eksempel er ikke en 40 graders vask i maskinen nok til å drepe bakterier i vaskekluter etc, det må 60 grader eller kokvask til. Hvorfor dør bakterier i kroppen av så lite som 38-40 grader? Seriøst spørsmål. Anonymkode: 29bf2...9d4 De gjør ikke det, men immunsystemet aktiveres av høyere temperatur. Man trenger derimot ikke 40 i feber til dette, men å senke under 38-38,5 grader bør man også unngå. Endret torsdag kl 08:35 av katties 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:29 #122 Del Skrevet torsdag kl 09:29 Jeg er så og si aldri syk, sist var 3 års tid siden (og da var det 9 år siden sist), men jeg lar kroppen ordne det selv ja. Er aldri hos legen for slikt. Har bare vært hos lege for et par skader (brudd). Har ikke paracet/ibux i hus. To av mine barn har aldri vært hos lege (bortsett fra de legekontrollene når de er babyer), og en har vært en gang for en skade. Anonymkode: 6df6a...7ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet torsdag kl 10:55 #123 Del Skrevet torsdag kl 10:55 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jo, to forkjølelser i året er MYE. Men det er en del som har dårlig immunforsvar, og jeg tror det er mye genetisk. Jeg er veldig sjelden syk, kanskje sykefravær en dag eller to hvert femte år i gjennomsnitt? Det har vært en gang korona, en gang noe som lignet influensa, de to siste gangene jeg var syk. Jeg er også overvektig, men aktiv, stresser litt for mye, men tror ikke noe av dette påvirker immunforsvaret mot småsykdommer så veldig, jeg tror det er genetisk og ligger til familien. Får jeg forkjølelse, er det oftest bare at jeg kjenner jeg brygger på noe, men det går over etter en natts søvn. Ikke tar jeg noe ekstra c-vitamin osv heller. Jeg er bare veldig heldig! Anonymkode: d7dd9...5aa To forkjølelser i året er ikke mye. Har man barn i bhg alder er det også veldig lite. Før jeg fikk barn som begynte i bhg så var jeg kanskje syk en gang i året. Etter barnehage start for 3 år siden så har vi voksne stort sett blitt smitta av ungen fordi han drar med seg influensa, omgangssyken, og en rekke forkjølelsesvirus hjem fra barnehagen. Det er 4 - 6 forkjølelser I året ca , en runde med omgangssyken og en runde med influensa. Bare hittil i år har vi hatt 2 runder med omgangssyken, en forkjølelse og en runde med influensa her. Vi alle 4 Bøe smittet av omgangssyken og forkjølelse i tur og orden, mens influensa fikk bare ungene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:02 #124 Del Skrevet torsdag kl 14:02 Fra Norsk legemiddelhandbok: "Legemiddelbehandling: Feber er en del av kroppens forsvarsapparat mot infeksjoner og febernedsettende behandling ansees ikke hensiktsmessig ved temp. < 40°, unntatt ved tidligere feberkramper og dersom man ønsker å utnytte den analgetiske effekten. Aktuelle midler: paracetamol (førstevalg, særlig til barn), ibuprofen, eventuelt acetylsalisylsyre (kun til voksne). Det er bedre med hyppige og mindre doser enn større doser og lengre intervaller." Anonymkode: 9afb0...ea9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:06 #125 Del Skrevet torsdag kl 14:06 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor dør bakterier i kroppen av så lite som 38-40 grader? Seriøst spørsmål. Anonymkode: 29bf2...9d4 "I utgangspunktet er feber ved infeksjoner en del av vårt forsvarsapparat mot mikrober. Noen mikrober trives dårligere ved høy temperatur, det frigjøres såkalte heat-shock-proteiner som styrker infeksjonsforsvaret. Det er også vist at feber induserer signalstoffer som gjør at vertens celler bedre tåler de skadelige effektene av immunresponsen på vertscellene. Denne siste effekten vil også være viktig ved feber forårsaket av steril eller ikke-infeksiøs betennelse. I utgangspunktet er det derfor ikke noe mål i seg selv å få ned feberen hvis dette ikke er ledd i behandlingen av sykdommen som utløser febertilstanden." https://www.legemiddelhandboka.no/T19.1/Feber,_kvalme,_svimmelhet_m.m. Anonymkode: 3bbcf...35e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet torsdag kl 14:09 #126 Del Skrevet torsdag kl 14:09 Har null problem med å knaske smertestillende under et sykdomsforløp. Noen av oss blir sykere enn andre, og da er det fint med paracet for å holde ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet torsdag kl 18:29 #127 Del Skrevet torsdag kl 18:29 AnonymBruker skrev (4 timer siden): "I utgangspunktet er feber ved infeksjoner en del av vårt forsvarsapparat mot mikrober. Noen mikrober trives dårligere ved høy temperatur, det frigjøres såkalte heat-shock-proteiner som styrker infeksjonsforsvaret. Det er også vist at feber induserer signalstoffer som gjør at vertens celler bedre tåler de skadelige effektene av immunresponsen på vertscellene. Denne siste effekten vil også være viktig ved feber forårsaket av steril eller ikke-infeksiøs betennelse. I utgangspunktet er det derfor ikke noe mål i seg selv å få ned feberen hvis dette ikke er ledd i behandlingen av sykdommen som utløser febertilstanden." https://www.legemiddelhandboka.no/T19.1/Feber,_kvalme,_svimmelhet_m.m. Anonymkode: 3bbcf...35e Ja, sant, heatshock proteiner er også fint å ha - de gjør mye bra i kroppen. Er også sunt å ta sauna pga det aktiverer disse proteinene, som kan være bra mot ulike typer sykdommer. Var en familie der alle hadde et gen for tidlig demens, men ett av barna fikk det aldri. Han var sjekket for genet og hadde også dette, men jobbet i en stilling der han hele tiden ble utsatt for høy temperatur. Det aktiverte visst heatshock-genene, og gav han beskyttelse mot demens. Var et case-studie. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:34 #128 Del Skrevet torsdag kl 18:34 AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 6.33): Jeg er usikker på om det er mangler med grunnskoleutdanningen eller hva det er, men jeg trodde at det var kjent at man kan bli saktere frisk, og til og med verre, av å ta smertestillende/febernedsettende. Dette fordi: a) Smertene er der av en grunn, det er kroppen som jobber på spreng med prosesser for at man skal bli frisk. Da bør man HVILE for å la kroppen få nok energi til dette. Samt at når man ikke kjenner smertene, så presser man seg ofte mer enn man egentlig tåler, fordi man ikkje kjenner signalene om at kroppen sier fra at man bør roe ned. Kroppen prøver å kommunisere, men man kjenner det ikke. Da kan man både bli verre enn man kunne blitt om man roet ned. b) Feber er til for å lage et miljø bakterier og virus ikke trives i. Fjerner man feberen så får ikke kroppen gjort det den skal, og det kan ta lengre tid å komme seg. Dette er ikke alltid mulig for oss, men fagfolk har lenge advart om - og vært bekymret for (spesielt unges) forbruk av smertestillende. Anonymkode: 9afb0...ea9 Dette er tull, sånn besteforeldregenerasjonen vår trodde på. Man blir ikke fortere frisk av å lide seg gjennom smerter enn å ta smertestillende Anonymkode: ed35b...5f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:58 #129 Del Skrevet torsdag kl 18:58 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jo, to forkjølelser i året er MYE. Men det er en del som har dårlig immunforsvar, og jeg tror det er mye genetisk. Jeg er veldig sjelden syk, kanskje sykefravær en dag eller to hvert femte år i gjennomsnitt? Det har vært en gang korona, en gang noe som lignet influensa, de to siste gangene jeg var syk. Jeg er også overvektig, men aktiv, stresser litt for mye, men tror ikke noe av dette påvirker immunforsvaret mot småsykdommer så veldig, jeg tror det er genetisk og ligger til familien. Får jeg forkjølelse, er det oftest bare at jeg kjenner jeg brygger på noe, men det går over etter en natts søvn. Ikke tar jeg noe ekstra c-vitamin osv heller. Jeg er bare veldig heldig! Anonymkode: d7dd9...5aa Jeg har ikke to forkjølelser i året!! 🙄🙄 Anonymkode: 99d1d...d01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:32 #130 Del Skrevet torsdag kl 19:32 AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 16.38): Ibux er ikke febernedsettende. Det er det paracetamol som gjør. Anonymkode: 3627c...951 Vi fikk beskjed fra barnelege at begge ska gis samtidig. Noe ungdom og fikk beskjed nå denne gangen han ble syk og tempen ikke gikk ned. Og hentet fra felleskatalogen Reseptfri bruk Kortvarig egenbehandling ved lette til moderate smerter som hodepine, tannpine, menstruasjonssmerter, lette muskel- og leddsmerter og som febernedsettende ved f.eks. forkjølelse og influensa. Så jo ibux er og febernedsettende. Og ved å gi begge så ga de mer utfyllende virkning sa de på sykehuset. Anonymkode: c971d...e38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå