Gå til innhold

Er det ingen lenger som bare lar kroppen ordne opp selv ved vanlig sykdom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg er ikke sjuk to ganger i året med forkjølelse, jeg sa at det kanskje var to ganger i året MAX jeg f. Eks har hodepine eller forkjølelse. Hodepinen går over med et bad, og en tidlig kveld, mens jeg kan være snufsete i noen dager og føle meg litt pjusk en dag i året. Det er ikke MYE. 

Jeg vet ikke hvorfor du skryter av å være syk og overvektig, men hvis du har autoimmune sykdommer, så betyr det at immunforsvaret ditt er overaktivt, og da får man gjerne sjeldnere infeksjoner. Uten at det er så veldig positivt. 🙄

Anonymkode: 99d1d...d01

Helt enig. Synes ikke to forkjølelser i året er mye, og ville heller hatt det enn å være superovervektig med tilleggssykdommer. 

Anonymkode: d998a...f58

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nowayback skrev (1 time siden):

Folk i dag er pingler. Jeg lot feberen holde på til 40.3 før jeg tok smertestillende. Da begynte jeg å føle meg ruset, så da var det greit. Jeg hadde også hostet på meg et ribbeinsbrudd.

Men å ta smertestillende ved 38 i feber, bare for å få feberen ned.. Det er bare tull.

Bra du ventet så lenge da.

Anonymkode: f404d...6f4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Bra du ventet så lenge da.

Tror ikke paracet hadde hjulpet på hostinga. Drakk hostesaft, men funket heller dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowayback skrev (28 minutter siden):

Tror ikke paracet hadde hjulpet på hostinga. Drakk hostesaft, men funket heller dårlig.

Hvorfor drakk du hostesaft? Du skulle lide deg gjennom feber, men ha hjelp med hoste? Vær nå konsekvent da, hvis du skal sitte på en høy hest.

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvorfor drakk du hostesaft? Du skulle lide deg gjennom feber, men ha hjelp med hoste? Vær nå konsekvent da, hvis du skal sitte på en høy hest.

Som sagt, tok paracet når feberen ble for høy. Så jeg sitter ikke på noen høy hest. Så hvis jeg skal være konsekvent så skal jeg la eventuell kreft gå sin gang også? Men om man tar smertestillende bare fordi man har litt feber, er det pinglete. Hostesaft begynte jeg med mest fordi jeg liker smaken. Det man kjøper på apoteket virker jo egentlig ikke. Men Bergens brystbalsam er himmelsk!

Feber er jo ingenting i forhold til hoste som tiltar bare man går 5 meter. Det er anbefalt at man lar feberen gå sin gang uten smertestillende. Da jobber kroppen med å bekjempe viruset fortere.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ved helt vanlig forkjølelse og influensa osv. Det er så lenge siden jeg har hørt om noen som går gjennom disse naturlige kroppslige tilstandene uten å ty til smertestillende. Toppes gjerne også med legebesøk. 

..ja, jeg vet man må til lege hvis ting forverrer seg og man ikke blir frisk..

Men bekymret over hvor enkelt vi åpner opp eska med smertestillende for hver minste lille ting. Det er verken gøy eller behagelig å være syk, men virker som vi ikke lenger tåler bittelitt ubehag for noen dager? Tenker da på helt vanlig sykdom.  Jeg tar det med ro, legger meg under dyna og lar kroppen få jobbe seg frisk på egenhånd. Er jeg den eneste som holder på sånn fremdeles?

Anonymkode: f79b2...c37

Når jeg får influensa så varer det vanligvis i en uke, kanskje mer. Da MÅ jeg til legen og få sykemelding - har ikke tenkt å bruke feriedagene mine på slikt!

Ellers har jeg 3 barn, og de drar ingen steder hvis jeg blir syk - jeg må fortsatt lage mat, stelle de, og få nok søvn. Et par Paracet i døgnet i et par dager, kanskje 1-2 ganger per år gjør ingenting. Jeg gidder ikke la være å bruke hjelpemidler bare av prinsipp. Har DU tid til det - vær så god! Jeg bruker så veldig, veldig lite legemidler generelt at jeg gidder ikke å la være å hjelpe meg selv de sjeldne gsngene jeg er syk. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nowayback skrev (40 minutter siden):

Som sagt, tok paracet når feberen ble for høy. Så jeg sitter ikke på noen høy hest. Så hvis jeg skal være konsekvent så skal jeg la eventuell kreft gå sin gang også? Men om man tar smertestillende bare fordi man har litt feber, er det pinglete. Hostesaft begynte jeg med mest fordi jeg liker smaken. Det man kjøper på apoteket virker jo egentlig ikke. Men Bergens brystbalsam er himmelsk!

Feber er jo ingenting i forhold til hoste som tiltar bare man går 5 meter. Det er anbefalt at man lar feberen gå sin gang uten smertestillende. Da jobber kroppen med å bekjempe viruset fortere.

Dette er det dummeste jeg har lest på lenge.

Paracet er djevelens verk, men du drikker hostesaft fordi det smaker godt?

De fleste av oss voksne anser feber som vondere enn hoste. Uansett så er det ikke opp til noen og hver å dømme hvorfor andre gjør som de gjør, noen vil senke feberen og andre vil dempe hosten. Du er bare så veldig selvmotsigende. 

Nå var eksempelet med kreft litt søkt da, all den tid diskusjonen handler om symptomlindring her, og ikke avstand fra behandling. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved helt vanlig forkjølelse og influensa osv. Det er så lenge siden jeg har hørt om noen som går gjennom disse naturlige kroppslige tilstandene uten å ty til smertestillende. Toppes gjerne også med legebesøk. 

Men bekymret over hvor enkelt vi åpner opp eska med smertestillende for hver minste lille ting. Det er verken gøy eller behagelig å være syk, men virker som vi ikke lenger tåler bittelitt ubehag for noen dager? Tenker da på helt vanlig sykdom.  Jeg tar det med ro, legger meg under dyna og lar kroppen få jobbe seg frisk på egenhånd. Er jeg den eneste som holder på sånn fremdeles?

Jeg ser ikke problemet med å ta smertestillende når man er syk og føler behov for det. Er det et mål i seg selv å ha det vondt? 

Anonymkode: 57beb...695

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lider ikke om jeg kan slippe, samme gjelder mine barn.

Vi følger fremdeles avvente 2-3 dg før lege

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowayback skrev (1 time siden):

BBB er fam som drev Svaneapoteket sin fam oppskrift, savner anis dropsene. 

Anonymkode: e0384...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kunne holde senga og bare kunne sovet Hadde jeg gjort det, men jeg har andre som trenger meg så det går ikke. To små barn (en på 4 og en på 11 mnd). Begge to skal ha mat, hvor den yngste må mates, det er bleieskift og eldste må av og til kles på fordi han ikke gidder selv. Begge to trenger oppmerksomhet og underholdning, selv om det blir mest av sittestillende aktiviteter nårjeg er syk. Den yngste krabber overalt, og må stadig hentes eller gås etter. Den eldste skal leveres og hentes i bhg. Det må lages middag. Selv om jeg velger noe enkelt som pytt i panne fra Findus må det stekes. Så er det mamma ditt og mamma datt fra 4 åringen. For å overleve sånn någelunde alt det der, så må jeg ha smertestillende.

,

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tar helst ikke smertestillende da kroppen må ha høy nok feber for å drepe bakterier effektivt! 

Anonymkode: 6ad32...291

De fleste bakterier dør ved 70 grader, og over. Så mye feber har du ikke. Bakterier trives godt i opp til 50 grader.

Anonymkode: ab6fb...493

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammer meg over hvor lav smerteterskel jeg har. Godtok både sobril, paracet, tramadol før en hofteoperasjon. Og burde takket nei til besøvelse under operasjonen og lindring etterpå. 

Anonymkode: 36c15...9f8

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Helt enig. Synes ikke to forkjølelser i året er mye, og ville heller hatt det enn å være superovervektig med tilleggssykdommer. 

Anonymkode: d998a...f58

Jo, to forkjølelser i året er MYE.  Men det er en del som har dårlig immunforsvar, og jeg tror det er mye genetisk. Jeg er veldig sjelden syk, kanskje sykefravær en dag eller to hvert femte år i gjennomsnitt? Det har vært en gang korona, en gang noe som lignet influensa, de to siste gangene jeg var syk. 
Jeg er også overvektig, men aktiv, stresser litt for mye, men tror ikke noe av dette påvirker immunforsvaret mot småsykdommer så veldig, jeg tror det er genetisk og ligger til familien. 

Får jeg forkjølelse, er det oftest bare at jeg kjenner jeg brygger på noe, men det går over etter en natts søvn. Ikke tar jeg noe ekstra c-vitamin osv heller. Jeg er bare veldig heldig!

Anonymkode: d7dd9...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 4.35):

Har små barn og må på jobb, hiver innpå smertestillende for å klare alt dette. Har ikke så mye tid til å legge meg under dyna og kose seg mens livet blomstrer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowayback skrev (11 timer siden):

Folk i dag er pingler. Jeg lot feberen holde på til 40.3 før jeg tok smertestillende. Da begynte jeg å føle meg ruset, så da var det greit. Jeg hadde også hostet på meg et ribbeinsbrudd.

Men å ta smertestillende ved 38 i feber, bare for å få feberen ned.. Det er bare tull.

Min helt! ❤️ 

Føler du deg ordentlig mannlig (eller kvinnelig) når du lider deg gjennom feber uten å ta paracet? Og føler du deg enda bedre når du kan rakke ned på de som velger annerledes enn deg?

Anonymkode: ef6bf...942

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nowayback skrev (11 timer siden):

Pøh! Du er pingle du! Jeg tar ikke febernedsettende med mindre jeg har over 50 i feber! Og en gang hostet jeg så mye at nakken knakk og begge armene falt av! Men jeg kom meg på jobb allikevel. Jobber som frisør forøvrig. 

Anonymkode: 3fb11...1dc

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å ha mye smerter så tar jeg svært lite smertestillende,men jeg tar Paracet når jeg har feber eller en svært sjelden gang influensa eller halsbetennelse.

Dere som er i mot tabletter,selv dere tar vel en kur med antibiotika hvis dere har urinveisinfeksjon ?

Anonymkode: 264e4...77f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Link

Anonymkode: 2e69e...238

Neste setning fra linken din:

Samtidig er  denne hypotesen bare støttet av dyreforsøk, og det er ikke vist hos mennesker at feber gjør at infeksjon bekjempes raskere.

Anonymkode: 42bd9...0e9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

FORDI FEBER DREPER BAKTERIER EFFEKTIVT 

Anonymkode: 6ad32...291

Bakterier dør normalt ikke av 38-39 grader. For eksempel er ikke en 40 graders vask i maskinen nok til å drepe bakterier i vaskekluter etc, det må 60 grader eller kokvask til.

Hvorfor dør bakterier i kroppen av så lite som 38-40 grader? Seriøst spørsmål.

Anonymkode: 29bf2...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...