AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:18 #81 Del Skrevet onsdag kl 15:18 Jeg tar svært sjelden smertestillende. Det er kun når jeg virkelig trenger det. Kroppen trenger feber for å kunne bekjempe bakterier og spesielt virus. Hvis man demper feberen med Paracet, vil bare perioden man er syk vare lenger. Det som bekymrer meg mer enn bruk av smertestillende er bruk av antibiotika. Det er virkelig en tikkende bombe når det kommer til overforbruk. Jeg har en nært familiemedlem som er avhengig av at det finnes antibiotika som kan hjelpe når det er behov for det. Med antibiotikaresistens vil dette bli svært problematisk, og hen kan i verste fall dø, fordi leger skriver ut antibiotika når det ikke er behov for det. Vi får i tillegg i oss mat som er full av antibiotika. Heldigvis er ikke norsk mat så full av antibiotika som i andre land. Anonymkode: 300f7...94f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:23 #82 Del Skrevet onsdag kl 15:23 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sist jeg ble skikkelig sjuk så ble jeg bedre så fort jeg tok paracet, men for all del, neste gang tar jeg bare 1-2 uker sykmelding og lar feberen og syka herje fra seg, både samfunnet og sjefen min setter nok kjempepris på det. Anonymkode: f03f3...33d Du tenker altså, tross alt som har kommet frem her; at det vil ta deg 1-2 uker å bli frisk dersom du ikke tar paracet? Selvfølgelig følte du deg bedre når du tok smertestillende, det er jo hele poenget med denne typen medikamenter. Men at du ble frisk av paracet må du lenger ut på landet med... Anonymkode: 9afb0...ea9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:25 #83 Del Skrevet onsdag kl 15:25 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du tenker altså, tross alt som har kommet frem her; at det vil ta deg 1-2 uker å bli frisk dersom du ikke tar paracet? Selvfølgelig følte du deg bedre når du tok smertestillende, det er jo hele poenget med denne typen medikamenter. Men at du ble frisk av paracet må du lenger ut på landet med... Anonymkode: 9afb0...ea9 Jeg har fått streng beskjed fra min lege om at jeg ikke skal ha feber i mer enn et døgn. Dette pga medfødte hjerteproblemer. Så jeg tar paracent når jeg har feber. Ville tatt paracet uansett. Vil heller ha det mindre ubehagelig i ti dager enn veldig ubehagelig i seks dager. Anonymkode: ef6bf...942 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:28 #84 Del Skrevet onsdag kl 15:28 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har fått streng beskjed fra min lege om at jeg ikke skal ha feber i mer enn et døgn. Dette pga medfødte hjerteproblemer. Så jeg tar paracent når jeg har feber. Ville tatt paracet uansett. Vil heller ha det mindre ubehagelig i ti dager enn veldig ubehagelig i seks dager. Anonymkode: ef6bf...942 Ja, det er jo informasjon som kan være greit å ta med i en diskusjon. Det er ikke sånn at det diskuteres om mennesker med farlige helsetilstander ikke skal bruke paracet. Anonymkode: 9afb0...ea9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:32 #85 Del Skrevet onsdag kl 15:32 Takker gud for paracet og alle andre hjelpemidler under sykdom. Ser ingen behov for å lide mer enn nødvendig. Anonymkode: f404d...6f4 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:38 #86 Del Skrevet onsdag kl 15:38 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er jo nettopp dette jeg sier, er det virkelig å "lide seg gjennom"? En helt normal sykdomsperiode, tåler man virkelig ikke det uten å ty til medikamenter? Jammen ikke rart så mange er avhengige av smertestillende, har det med seg i vesken hele tiden og hiver det i seg ved den minste antydning til smerte. Blir man fortere frisk av å hive innpå med smertestillende??? Anonymkode: f79b2...c37 En helt vanlig influensa kan være ganske jævlig da. Fryse så tenna klapper og kroppen rister, alt verker, til og med hårrøttene. Man klarer knapt å drikke litt vann. Lysømfindtlig, hodepine som slår en ut. Det er innafor å si at man lider seg gjennom det. Jeg har født og jeg har hatt influensa. Jeg har også opplevd å være på legevakt temperaturen brått øker og fikk da smertestillende intravenøst. Jeg skjønte ingenting, men de forklarte smertene med at det var tempen som steg raskt. Ting kan være veldig vondt selv om det ikke er farlig. Ting kan være vondt selv om det er naturlig. Men man MÅ IKKE ha store smerter hvis man kan unngå det uten store bivirkninger eller skader på organer (overdreven bruk av paracet kan riktignok skade lever, men da må man overdrive dosene). Anonymkode: 39250...a3b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:43 #87 Del Skrevet onsdag kl 15:43 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tar helst ikke smertestillende da kroppen må ha høy nok feber for å drepe bakterier effektivt! Anonymkode: 6ad32...291 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei nei nei! Du trenger høy feber for å drepe bakterier effektivt!! Anonymkode: 6ad32...291 AnonymBruker skrev (5 timer siden): FORDI FEBER DREPER BAKTERIER EFFEKTIVT Anonymkode: 6ad32...291 Du vasker klærne på 39 grader eller? Er det EN eneste ting jeg har "lært" på kg er det at absolutt alt må vaskes på minst 90 grader, hvis ikke går man rundt som en stinkende bakteriebombe som kommer til å dø av sepsis eller UVI. Hva slags bakterier er det som stortrives på 37 og dør på 39 egentlig? Anonymkode: 64843...08f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:45 #88 Del Skrevet onsdag kl 15:45 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du vasker klærne på 39 grader eller? Er det EN eneste ting jeg har "lært" på kg er det at absolutt alt må vaskes på minst 90 grader, hvis ikke går man rundt som en stinkende bakteriebombe som kommer til å dø av sepsis eller UVI. Hva slags bakterier er det som stortrives på 37 og dør på 39 egentlig? Anonymkode: 64843...08f Bakteriene til vedkommende du siterer, som er virusbakteriene som fungerer annerledes enn vanlige bakterier eller no. Anonymkode: f404d...6f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:46 #89 Del Skrevet onsdag kl 15:46 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vasker klærne på 39 grader eller? Er det EN eneste ting jeg har "lært" på kg er det at absolutt alt må vaskes på minst 90 grader, hvis ikke går man rundt som en stinkende bakteriebombe som kommer til å dø av sepsis eller UVI. Hva slags bakterier er det som stortrives på 37 og dør på 39 egentlig? Anonymkode: 64843...08f Jeg er ikke den du svarer, men dette er noe av det svakeste jeg har sett av argumenter; å sammenligne kroppens immunforsvar med klesvask. Hvorfor leser du deg heller ikke opp om fuksjonen til feber? Anonymkode: 9afb0...ea9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:46 #90 Del Skrevet onsdag kl 15:46 Det er ikke spesielt vanlig å ha influensa, og det er en potensielt farlig sykdom. Det høres direkte tåpelig ut å ikke ta smertestillende ved en solid influensa. Det er meningsløst å unngå f.eks paracet ved forkjølelse. Anonymkode: fe1dd...6c6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet onsdag kl 15:53 #91 Del Skrevet onsdag kl 15:53 Lege bruker jeg sjeldent ved sykdom, men får jeg feber bruker jeg febernedsettende. Ingen grunn til at jeg i flere dager skal være en dårligere mamma enn det jeg trenger å være. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:56 #92 Del Skrevet onsdag kl 15:56 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du tenker altså, tross alt som har kommet frem her; at det vil ta deg 1-2 uker å bli frisk dersom du ikke tar paracet? Selvfølgelig følte du deg bedre når du tok smertestillende, det er jo hele poenget med denne typen medikamenter. Men at du ble frisk av paracet må du lenger ut på landet med... Anonymkode: 9afb0...ea9 Paracet dempet feberen ja, fint her ute på landet. Anonymkode: f03f3...33d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:57 #93 Del Skrevet onsdag kl 15:57 Høy feber kan være skadelig på mange måter, det er bedre å ta smertestillende/febernedsettende. Anonymkode: dec96...4b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:11 #94 Del Skrevet onsdag kl 16:11 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei nei nei! Du trenger høy feber for å drepe bakterier effektivt!! Anonymkode: 6ad32...291 Omg, tror man virkelig det ? Feber fører med seg dehydrering, mer vondt, gjerne dårligere søvn. kan ikke se at det har effekt mot bakterier. Høy feber er jo bare en respons, noen har bare sterkere respons. Noen er jo mer sensitive (hypothalamus) og dermed lettere får høy feber. Min kropps reaksjon ved betennelse er ikke høy feber. Har aldri noensinne blitt målt med over 40 i feber, har ytterst sjelden feber i det hele tatt. Har hatt influensa to ganger i mitt liv og covid en gang og alle tre gangene feber bare en dag. Kroppen føltes jo ikke bra selv om jeg ikke har feber, følte meg jo jævlig for det og smertestillende gjorde tilværelsen levelig. Jeg tar smertestillende (kombinerer ibux og paracet) for at kroppen skal få slappe av nok når jeg føler meg syk. Ingen bivirkninger og jeg føler meg bedre. Hadde ikke fått hvile av å ligge og ha det vondt i senga uten smertestillende. Jeg har en gang etter operasjon fått sterkere smertestillende og jeg har absolutt respekt for overdreven bruk for det var ubehagelig å oppdage den manglende kontrollen jeg hadde over kroppen. Fikk forresten ny fastlege for 13 år siden, har enda til gode å dra dit. Litt pinex og/eller ibux tar vekk det lille ubehaget jeg har innimellom. Anonymkode: 154c1...4c5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:19 #95 Del Skrevet onsdag kl 16:19 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Omg, tror man virkelig det ? Feber fører med seg dehydrering, mer vondt, gjerne dårligere søvn. kan ikke se at det har effekt mot bakterier. Høy feber er jo bare en respons, noen har bare sterkere respons. Noen er jo mer sensitive (hypothalamus) og dermed lettere får høy feber. Min kropps reaksjon ved betennelse er ikke høy feber. Har aldri noensinne blitt målt med over 40 i feber, har ytterst sjelden feber i det hele tatt. Har hatt influensa to ganger i mitt liv og covid en gang og alle tre gangene feber bare en dag. Kroppen føltes jo ikke bra selv om jeg ikke har feber, følte meg jo jævlig for det og smertestillende gjorde tilværelsen levelig. Jeg tar smertestillende (kombinerer ibux og paracet) for at kroppen skal få slappe av nok når jeg føler meg syk. Ingen bivirkninger og jeg føler meg bedre. Hadde ikke fått hvile av å ligge og ha det vondt i senga uten smertestillende. Jeg har en gang etter operasjon fått sterkere smertestillende og jeg har absolutt respekt for overdreven bruk for det var ubehagelig å oppdage den manglende kontrollen jeg hadde over kroppen. Fikk forresten ny fastlege for 13 år siden, har enda til gode å dra dit. Litt pinex og/eller ibux tar vekk det lille ubehaget jeg har innimellom. Anonymkode: 154c1...4c5 Samme her, har aldri feber. Blir nå frisk uansett 🤷♀️ Anonymkode: ea36b...678 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:49 #96 Del Skrevet onsdag kl 16:49 Dersom man ikke ble frisk ved å sette ned feberen, så hadde febernedsettende vært reseptbelagt og forbeholdt noen få. Det er store summer som går med i Norge AS ved at folk er syke. Feber er en respons som følge av at immunforsvaret aktiveres. Det slutter ikke å være aktivert ved at feberen senkes. Om så skulle være at man brukte en dag eller to lenger på å bli frisk (som noen hevder), så vil mange foretrekke det likevel. Anonymkode: f404d...6f4 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:21 #97 Del Skrevet onsdag kl 18:21 AnonymBruker skrev (7 timer siden): To ganger i året med forkjølelse? Jeg er superovervektig med flere tilleggssykdommer, har også barn i barnehage og på skole og er syk kanskje en gang annethvert år. Du har nok dårlig immunforsvar, ikke noe å skryte av å spise sunt og trene for å si det sånn. Uansett, jeg tar i grunn ikke smertestillende i det hele tatt, da skal det være krise. Barna mine får ved for høy feber eller skikkelig smerter. Anonymkode: 220c3...394 Jeg er ikke sjuk to ganger i året med forkjølelse, jeg sa at det kanskje var to ganger i året MAX jeg f. Eks har hodepine eller forkjølelse. Hodepinen går over med et bad, og en tidlig kveld, mens jeg kan være snufsete i noen dager og føle meg litt pjusk en dag i året. Det er ikke MYE. Jeg vet ikke hvorfor du skryter av å være syk og overvektig, men hvis du har autoimmune sykdommer, så betyr det at immunforsvaret ditt er overaktivt, og da får man gjerne sjeldnere infeksjoner. Uten at det er så veldig positivt. 🙄 Anonymkode: 99d1d...d01 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:28 #98 Del Skrevet onsdag kl 18:28 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Å ta smertestillende er selvsagt helt greit. Å løpe til lege for feber og forkjølelse er derimot helt tåpelig. Anonymkode: 4d7e6...672 Du er enten: 1. Ikke i jobb. 2. Ikke vært syk lenge nok til å bruke opp egenmeldingsdagene dine. Anonymkode: 48fd8...442 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet onsdag kl 18:33 #99 Del Skrevet onsdag kl 18:33 Spørsmålet er om disse patogenene er så naturlige, når vi vet det foregår gain of function-forskning, og at covid mest sannsynlig kom fra et laboratorium. Jeg tar vitamin C, zink og B12 fast, og legger til mer, som hvitløk, ingefær, goldenseal og propolis om jeg blir syk. Tar aldri antibiotika, da influensa er viralt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet onsdag kl 18:33 #100 Del Skrevet onsdag kl 18:33 Folk i dag er pingler. Jeg lot feberen holde på til 40.3 før jeg tok smertestillende. Da begynte jeg å føle meg ruset, så da var det greit. Jeg hadde også hostet på meg et ribbeinsbrudd. Men å ta smertestillende ved 38 i feber, bare for å få feberen ned.. Det er bare tull. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå