AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:28 #61 Del Skrevet onsdag kl 11:28 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ha! Jeg derimot, hør på MEG nå! For jeg er enda mer fantastisk! Jeg er megaovervektig og spiser kun junkfood! Jeg vasker ALDRI huset og vasker ALDRI fingrene før ett måltid. Jeg pusser heller aldri tennene og jeg har 15 barn som går på småbarnsavdeling. Og sist jeg var syk så viste kalenderen det herrens år 1987! Og da var jeg egentlig ikke syk heller jeg bare hostet litt på morgenen. Så, jeg vant! Anonymkode: 3fb11...1dc Ja glemte å nevne at jeg AAAALDRI oppsøker lege! Eller, jeg gjorde det en gang da jeg var litt uheldig med motorsagern vår. Kappet av foten like under kneet men tenkte at dette er da bare fint for kroppen å fikse opp i selv. Men etter 5 dager så ble jeg tvunget til å gå til legen av mannen min. Men hadde det ikke vært for den pysete mannen min så hadde jeg selvfølgelig ALDRI oppsøkt den legen! Anonymkode: 3fb11...1dc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:58 #62 Del Skrevet onsdag kl 11:58 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja glemte å nevne at jeg AAAALDRI oppsøker lege! Eller, jeg gjorde det en gang da jeg var litt uheldig med motorsagern vår. Kappet av foten like under kneet men tenkte at dette er da bare fint for kroppen å fikse opp i selv. Men etter 5 dager så ble jeg tvunget til å gå til legen av mannen min. Men hadde det ikke vært for den pysete mannen min så hadde jeg selvfølgelig ALDRI oppsøkt den legen! Anonymkode: 3fb11...1dc Og den pysete mannen din klarte ikke en gang å spikke en trefot til deg! Fortel hva som skjedde da du selv måtte til å spikke. Anonymkode: 09e15...2f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:04 #63 Del Skrevet onsdag kl 12:04 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ved helt vanlig forkjølelse og influensa osv. Det er så lenge siden jeg har hørt om noen som går gjennom disse naturlige kroppslige tilstandene uten å ty til smertestillende. Toppes gjerne også med legebesøk. ..ja, jeg vet man må til lege hvis ting forverrer seg og man ikke blir frisk.. Men bekymret over hvor enkelt vi åpner opp eska med smertestillende for hver minste lille ting. Det er verken gøy eller behagelig å være syk, men virker som vi ikke lenger tåler bittelitt ubehag for noen dager? Tenker da på helt vanlig sykdom. Jeg tar det med ro, legger meg under dyna og lar kroppen få jobbe seg frisk på egenhånd. Er jeg den eneste som holder på sånn fremdeles? Anonymkode: f79b2...c37 Nei det er du ikke. Skal ganske mye til før jeg tar medisiner eller reise til legen. Anonymkode: 7a968...2fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:21 #64 Del Skrevet onsdag kl 12:21 Samboeren min våknet med feber, forkjølelse og vondt i kroppen i går. Vi har ett barn på to år og jeg er høygravid og kan føde når som helst. Han tok Paracet for å komme gjennom dagen, hvilte noen timer, men klarte å jobbe halv dag for å ta unna svært viktige jobbting, og i tillegg fungere som familiefar på ettermiddag/kveld, noe vi er avhengig av når jeg ikke er i supert slag. I dag er han frisk som en fisk. Det er ikke alle som bare kan legge seg ned og vente på at det skal gå over av seg selv. Anonymkode: 23f0f...7e9 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:03 #65 Del Skrevet onsdag kl 13:03 Hvorfor gjør det noe at jeg bruker Paracet og nesespray i noen dager i året egentlig? Du er tydeligvis en av de heldige som ikke får så sterke symptomer at du har behov for lindrende medisiner. Jeg er en av de som blir kjempedårlig. Når samboer er oppe og går, har jeg feber og kaster opp. Det er helt innafor å ta Paracet ved 39-40 i feber og nesespray når du er helt tett. Eller bruke Paracet fordi du har jobb, hus og barn å ta deg av. Anonymkode: 8a389...3bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:38 #66 Del Skrevet onsdag kl 13:38 Fyller gjerne på med Paracet, slik at jeg heller kan gå på jobb enn å legge meg under dyna hvis jeg har feber. Kommer meg gjerne gjennom feberen uten å trenge noen sykedager da. Går svært sjeldent til lege med "vanlig" sykdom. I voksen alder har jeg vært en gang til legen med det, og da ble tur til sykehuset pga utslag på blodpropp på prøvene. Barna har heller ikke vært mange ganger til legen med "vanlig" sykdom, sist hadde den ene symptomer på blindtarm betennelse, som viste seg å være hovne lymfer pga langvarig forkjølelse. Begge disse gangene viste det seg dog å være "bomtur", da det ikke var behov for noe behandling. Men det var lege som sendte oss videre til sykehus, så tenker det var greit å la de ta vurderingen. Det andre barnet hadde skarlagensfeber sist vi dro til legen. Anonymkode: 07ca6...97c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:55 #67 Del Skrevet onsdag kl 13:55 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er usikker på om det er mangler med grunnskoleutdanningen eller hva det er, men jeg trodde at det var kjent at man kan bli saktere frisk, og til og med verre, av å ta smertestillende/febernedsettende. Dette fordi: a) Smertene er der av en grunn, det er kroppen som jobber på spreng med prosesser for at man skal bli frisk. Da bør man HVILE for å la kroppen få nok energi til dette. Samt at når man ikke kjenner smertene, så presser man seg ofte mer enn man egentlig tåler, fordi man ikkje kjenner signalene om at kroppen sier fra at man bør roe ned. Kroppen prøver å kommunisere, men man kjenner det ikke. Da kan man både bli verre enn man kunne blitt om man roet ned. b) Feber er til for å lage et miljø bakterier og virus ikke trives i. Fjerner man feberen så får ikke kroppen gjort det den skal, og det kan ta lengre tid å komme seg. Dette er ikke alltid mulig for oss, men fagfolk har lenge advart om - og vært bekymret for (spesielt unges) forbruk av smertestillende. Anonymkode: 9afb0...ea9 Dette lærer man svært lite om på skolen. Anonymkode: 37e4f...556 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:04 #68 Del Skrevet onsdag kl 14:04 Jo, jeg gjør kun det jeg. Kanskje litt for ofte til og med, men jeg liker det sånn. Anonymkode: 71785...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet onsdag kl 14:32 #69 Del Skrevet onsdag kl 14:32 Er så og si aldri syl, men hvis jeg blir det kan jeg ta en paracet. Ser ikke problemet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:38 #70 Del Skrevet onsdag kl 14:38 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Blir helt matt av ts her jeg da Har 2 ungdommer her. Det ene hvis det får feber over 38.5 så går ikke tempen ned den blir farlig høy, vi og trodde det å ha litt feber var 0 problem men når vi etter x antall innleggelser der feberen passerte 41 og ikke gikk ned fikk vi klar tale dea legen- det ska gis paracet og ibux med en gang temperaturen viser 38.5 slik at vi klarer å holde den , det fikk vi beskjed sa gutten var 3 år. Har nesten ikke vært syk, så ble han syk nå ved jul. Gutten følte selv han ikke trengte noe, pang sa det tempen skyhøy, legevakta sendte ambulanse pga hvor høy den var som vi ikke fikk ned. Den andre ska og ha ved 38.5 pga epilepsi. Forhøyet temperatur trigger anfall som igjen kan bli dødelig. Og her så fikk vi og beskjed bedre å gi litt paracet og gå i seg drikke. Får en ikke i seg drikke blir en heler ikke bra Anonymkode: c971d...e38 Ibux er ikke febernedsettende. Det er det paracetamol som gjør. Anonymkode: 3627c...951 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:38 #71 Del Skrevet onsdag kl 14:38 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette er "sannheter" som har fått fotfeste i alternative miljøer og er uten rot i medisinsk forskning. Anonymkode: e54ba...b26 Du tuller nå?! Hvorfor tror du at vi får feber egentlig? Det at feber er kroppens måte å bekjempe sykdom på har ingenting med “alternative miljøer” å gjøre, og har i høyeste grad rot i vestlig medisinsk forskning. Anonymkode: 3bbcf...35e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:40 #72 Del Skrevet onsdag kl 14:40 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ved helt vanlig forkjølelse og influensa osv. Det er så lenge siden jeg har hørt om noen som går gjennom disse naturlige kroppslige tilstandene uten å ty til smertestillende. Toppes gjerne også med legebesøk. ..ja, jeg vet man må til lege hvis ting forverrer seg og man ikke blir frisk.. Men bekymret over hvor enkelt vi åpner opp eska med smertestillende for hver minste lille ting. Det er verken gøy eller behagelig å være syk, men virker som vi ikke lenger tåler bittelitt ubehag for noen dager? Tenker da på helt vanlig sykdom. Jeg tar det med ro, legger meg under dyna og lar kroppen få jobbe seg frisk på egenhånd. Er jeg den eneste som holder på sånn fremdeles? Anonymkode: f79b2...c37 De aller fleste normalt friske mennesker tar null skade av å ta 2 paracet etter anvisning på pakken de få gangene iløpet av et år de er syke av forkjølelse og influensa. Om jeg er skikkelig nedsyktet av forkjølelse med vondt i halsen tar jeg glatt paracet slik at jeg kan jobbe fra hjemmekontoret. Å legge meg under dyna for å pine meg gjennom dagene er hverken nyttig for meg selv eller for samfunnsøkonomien. Anonymkode: 2df33...b95 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:41 #73 Del Skrevet onsdag kl 14:41 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Feber er et biprodukt av at imunforsvaret jobber. Det er ikke feberen som gjør deg frisk. Kroppen jobber like bra selv om man senker feberen. Anonymkode: 8815d...aed Hvor i alle dager har du lært dette? Jeg tror at du bør lese deg opp, slik at du slutter å spre usannheter: “Den økte temperaturen som oppstår ved feber, bidrar blant annet til at immunforsvaret mer effektivt klarer å ta knekken på mikrober.“ https://nhi.no/kroppen-var/funksjoner/feber Anonymkode: 3bbcf...35e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:45 #74 Del Skrevet onsdag kl 14:45 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg tar det med ro, legger meg under dyna og lar kroppen få jobbe seg frisk på egenhånd. Er jeg den eneste som holder på sånn fremdeles? Ja du er den eneste som gjør det. Du er et unikum i denne verden. Kroppen din vil takke deg, flere burde gjøre som deg. Vitenskapen bør studere deg. Vi bør gå i tog slik at flere kan få øyne opp for denne helt spesielle metoden som absolutt ingen andre enn deg gjør. #sarkasme Anonymkode: 6bdba...ad6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:45 #75 Del Skrevet onsdag kl 14:45 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor i alle dager har du lært dette? Jeg tror at du bør lese deg opp, slik at du slutter å spre usannheter: “Den økte temperaturen som oppstår ved feber, bidrar blant annet til at immunforsvaret mer effektivt klarer å ta knekken på mikrober.“ https://nhi.no/kroppen-var/funksjoner/feber Anonymkode: 3bbcf...35e Som det står i lenken jeg delte tidligere i tråden, så står det også spesifikt at man fint kan ta febernettsettende og man blir ikke mindre frisk av det. Anonymkode: ef6bf...942 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:51 #76 Del Skrevet onsdag kl 14:51 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Dette lærer man svært lite om på skolen. Anonymkode: 37e4f...556 Det kommer tydelig frem i tråden her, hvor enkelte regelrett nekter for at feber har en viktig funksjon, og enkelte tror at de blir fortere friske av smertestillende. Da er det dessverre foreldrene til mange som har sviktet. Håper den misinformasjonen stopper her, så den ikke blir overført til neste generasjon. Tar man smertestillende så er det greit å være ærlig om hvorfor man gjør det, og det er skummelt at vi har et samfunn hvor man ikke får tid til å være syk eller prestere litt under middels når man er det. Og da sikter jeg ikke til aleneforeldre uten nettverk, de har jo ikke valg. Anonymkode: 3bbcf...35e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:56 #77 Del Skrevet onsdag kl 14:56 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Som det står i lenken jeg delte tidligere i tråden, så står det også spesifikt at man fint kan ta febernettsettende og man blir ikke mindre frisk av det. Anonymkode: ef6bf...942 Vi bør være litt kildekritiske, du stoler mer på en artikkel fra iform.nu, enn offentlig informasjon fra NHI? Greit at én lege der sprer misinformasjon, men jeg ville absolutt lest meg opp om hva som er rådende konsensus innenfor helsevitenskap i Norge. Anonymkode: 3bbcf...35e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:01 #78 Del Skrevet onsdag kl 15:01 Honey Dew skrev (5 timer siden): Paracet er febernedsettende. Hvorfor skal en lide seg gjennom disse to sykdommene når det finnes noe som kan hjelpe? Nå ser ikke jeg på influensa og normalt forhøyet feber som “lidelse“, men det kan være lurt å forsøke å la kroppen gjøre jobben sin dersom man klarer: ”– Feber er en del av infeksjonsforsvaret. Den gjør at imunnsystemet blir bedre til å bekjempe mikrober, sier Pål Aukrust, overlege ved Medisinsk seksjon på Rikshospitalet.“ https://www.forskning.no/bakterier-medisin-sykdommer/feber-aktiverer-kroppens-forsvar/1022275 Anonymkode: 9afb0...ea9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:14 #79 Del Skrevet onsdag kl 15:14 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er usikker på om det er mangler med grunnskoleutdanningen eller hva det er, men jeg trodde at det var kjent at man kan bli saktere frisk, og til og med verre, av å ta smertestillende/febernedsettende. Dette fordi: a) Smertene er der av en grunn, det er kroppen som jobber på spreng med prosesser for at man skal bli frisk. Da bør man HVILE for å la kroppen få nok energi til dette. Samt at når man ikke kjenner smertene, så presser man seg ofte mer enn man egentlig tåler, fordi man ikkje kjenner signalene om at kroppen sier fra at man bør roe ned. Kroppen prøver å kommunisere, men man kjenner det ikke. Da kan man både bli verre enn man kunne blitt om man roet ned. b) Feber er til for å lage et miljø bakterier og virus ikke trives i. Fjerner man feberen så får ikke kroppen gjort det den skal, og det kan ta lengre tid å komme seg. Dette er ikke alltid mulig for oss, men fagfolk har lenge advart om - og vært bekymret for (spesielt unges) forbruk av smertestillende. Anonymkode: 9afb0...ea9 Enig. Man bør roe ned ved sykdom. Det er lov å ikke strekke 100% til i noen få dager. Mange tyr til medisiner for alt mulig i stedet for å løse de egentlige problemene. Noen har vondt rygg og nakke. Tyr til smertestillende i stedet for feks trening, tøying, finne gode skytestillinger, bedre holdningen, kanskje en tur til fysio osv. Andre bruker medisiner mot mageproblemer, feks forstoppelse. Men de endrer ikke kosten for å forhindre videre problemer. Det er liksom så enkelt å ta en pille mot alt. Anonymkode: 0977a...346 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:16 #80 Del Skrevet onsdag kl 15:16 Sist jeg ble skikkelig sjuk så ble jeg bedre så fort jeg tok paracet, men for all del, neste gang tar jeg bare 1-2 uker sykmelding og lar feberen og syka herje fra seg, både samfunnet og sjefen min setter nok kjempepris på det. Anonymkode: f03f3...33d 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå