Gå til innhold

Er det ingen lenger som bare lar kroppen ordne opp selv ved vanlig sykdom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

MEN KROPPEN DREPER BAKTERIER EFFEKTIV UTEN PARACET

Anonymkode: 6ad32...291

Kan du slutte å rope?

Anonymkode: 3fb11...1dc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Nei.

Sitat

Feberens funksjon er sannsynligvis å bidra med varme til kroppens immunceller, som arbeider mer effektivt når kroppstemperaturen forhøyes, slik at bakterier og virus i kroppen kan nedkjempes raskere.

Link

Anonymkode: 2e69e...238

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar smertestillende for å kunne gå på jobb til tross for sykdom. Årsaken til at forbruket av medikamenter går opp er fordi det ikke er greit å være sykemeldt. Når kroppen ikke får være i ro under sykdom (som sikkert er det som er naturlig), tar det lenger tid før man blir frisk, og da må vi kjøre på med medikamenter. 

Samme med ungdommen i huset: det blir et helvete om man ikke møter på skolen og da har man ikke noe annet valg enn å pøse på med Paracet. 

Jo mindre «lov» det er å være syk, jo mer mer øker bruken av den type medikamenter. 

Anonymkode: 81aea...00e

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har små barn og en jobb som ikke er ønskelig å være borte så mye fra, så jeg tar Paracet for å fungere ok selv om jeg er syk. Hadde jeg hatt mulighet til å legge meg i senga og hvile i dagesvis hadde jeg heller gjort det, men sånn er ikke livet lenger. Før var jeg sjelden syk, men med barnehagebarn har jeg altså tatt smertestillende 4-5 ganger i året, tenker ikke at det er noe problem. 

Anonymkode: 9283f...d1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar smertestillende, for å takle å ta meg av to små mens jeg er syk og helst vil ligge i ro i senga. Går ikke til legen for vanlig sykdom, kjenner ingen som gjør det heller..? 

Anonymkode: b392b...6cf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ved helt vanlig forkjølelse og influensa osv. Det er så lenge siden jeg har hørt om noen som går gjennom disse naturlige kroppslige tilstandene uten å ty til smertestillende. Toppes gjerne også med legebesøk. 

..ja, jeg vet man må til lege hvis ting forverrer seg og man ikke blir frisk..

Men bekymret over hvor enkelt vi åpner opp eska med smertestillende for hver minste lille ting. Det er verken gøy eller behagelig å være syk, men virker som vi ikke lenger tåler bittelitt ubehag for noen dager? Tenker da på helt vanlig sykdom.  Jeg tar det med ro, legger meg under dyna og lar kroppen få jobbe seg frisk på egenhånd. Er jeg den eneste som holder på sånn fremdeles?

Anonymkode: f79b2...c37

TS er nok en pensjonist med hode så langt opp i egen pensjonsrumpe at hen har glemt hvordan verden fungerer. Du kan ikke bare ligge under dyna i mange dager i dagens samfunn

Anonymkode: 598df...71d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir helt matt av ts her jeg da

Har 2 ungdommer her. Det ene hvis det får feber over 38.5 så går ikke tempen ned den blir farlig høy, vi og trodde det å ha litt feber var 0 problem men når vi etter x antall innleggelser der feberen passerte 41 og ikke gikk ned fikk vi klar tale dea legen- det ska gis paracet og ibux med en gang temperaturen viser 38.5 slik at vi klarer å holde den , det fikk vi beskjed sa gutten var 3 år. Har nesten ikke vært syk, så ble han syk nå ved jul.  Gutten følte selv han ikke trengte noe, pang sa det tempen skyhøy, legevakta sendte ambulanse pga hvor høy den var som vi ikke fikk ned.

Den andre ska og ha ved 38.5 pga epilepsi.  Forhøyet temperatur trigger anfall som igjen kan bli dødelig.

Og her så fikk vi og beskjed bedre å gi litt paracet og gå i seg drikke. Får en ikke i seg drikke blir en heler ikke bra

Anonymkode: c971d...e38

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig nobelt av deg. Tar av meg hatten og hyller deg i all smerte og feber du går igjennom uten å ty til smertestillende og febernedsettende. Fuck paracet! Du burde få en gate oppkalt etter deg og håper noen en dag i fremtiden lager en statue av deg👏👏👏Takk for ditt mot og høye smerteterskel!

Anonymkode: 09e15...2f6

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

MEN KROPPEN DREPER BAKTERIER EFFEKTIV UTEN PARACET

Anonymkode: 6ad32...291

"Ja, det er greit å ta febernedsettende midler hvis du trenger å bli kvitt ubehaget. Feberen din vil da synke med ca. 0,5-1 grader.

Feber hjelper immunforsvaret til bedre å bekjempe en infeksjon - men det er ikke slik at du ikke blir bedre hvis du tar medisin for å redusere den."

https://iform.nu/sunn-livsstil/forebygging/feber#chapter-8

Anonymkode: ef6bf...942

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå er jeg nesten aldri syk, siden jeg unngår Ultraprosessert mat og stress, lever aktivt og sover godt. 

De kanskje to gangene i året der jeg får en forkjølelse eller en hodepine, så tar jeg et bad med Epsomsalt, får en massasje fra partneren min, og går deretter og legger meg. Faster og tar kosttilskudd. 

Jeg har ikke tatt smertestillende mer enn 1 gang på over 15 år, og det var da jeg brakk armen på ski. Tok for at det skulle være mindre vondt å få satt bruddet. 

Folk forstår ikke at de blir sykere lengere ved å ta paracet, og at feber og smerter er viktig for å bli frisk. De tror paracet og ibux er ufarlig. I tillegg lever de fleste helt på kanten hele tiden, med ekstremt stressende jobber og fritidsaktiviteter, flere barn enn de bør, elendig kosthold og alt for lite søvn og aktivitet. Da har de vel ikke "tid" til å hvile. Folk er jo syke en gang i mnd. 🙄

Anonymkode: 99d1d...d01

To ganger i året med forkjølelse?

Jeg er superovervektig med flere tilleggssykdommer, har også barn i barnehage og på skole og er syk kanskje en gang annethvert år. Du har nok dårlig immunforsvar, ikke noe å skryte av å spise sunt og trene for å si det sånn.

Uansett, jeg tar i grunn ikke smertestillende i det hele tatt, da skal det være krise. Barna mine får ved for høy feber eller skikkelig smerter.

Anonymkode: 220c3...394

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke tatt Ibux/paracet eller annet legemiddel siden jeg var barn(bortsett var oxynorm ved operasjon men da var smertene utholdent), sjeldent syk da men når det først skje så er det ingenting god søvn ikke kan fikse.

Har jeg sår hals så gjør det godt med en god te med sitron.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i land hvor legen gir deg en ryggsekk full av piller om du er tett i nesa.

Å klage over en paracet når man har feber er helt utrolig. :D 

Jeg tar også så lite som mulig. Hva andre gjør bryr jeg meg faktisk ikke om i det hele tatt. Kanskje noe du kunne prøvd, TS?

Anonymkode: f2208...0af

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå er jeg nesten aldri syk, siden jeg unngår Ultraprosessert mat og stress, lever aktivt og sover godt. 

De kanskje to gangene i året der jeg får en forkjølelse eller en hodepine, så tar jeg et bad med Epsomsalt, får en massasje fra partneren min, og går deretter og legger meg. Faster og tar kosttilskudd. 

Jeg har ikke tatt smertestillende mer enn 1 gang på over 15 år, og det var da jeg brakk armen på ski. Tok for at det skulle være mindre vondt å få satt bruddet. 

Folk forstår ikke at de blir sykere lengere ved å ta paracet, og at feber og smerter er viktig for å bli frisk. De tror paracet og ibux er ufarlig. I tillegg lever de fleste helt på kanten hele tiden, med ekstremt stressende jobber og fritidsaktiviteter, flere barn enn de bør, elendig kosthold og alt for lite søvn og aktivitet. Da har de vel ikke "tid" til å hvile. Folk er jo syke en gang i mnd. 🙄

Anonymkode: 99d1d...d01

Jøss, to ganger i året? Jeg går på immundempende medisiner og kan spise ultraprosessert mat innimellom og det kan gå år mellom hver gang jeg er forkjøla eller syk.  

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør! Takler fint feber og snyting. Ikke mange dagene siden jeg lå med betennelse i tarmen med over 39 i feber og sov på sofaen. Jeg vil bare ikke ha antibiotika HELE tiden.. Går egentlig sjeldent til legen, kun hvis det er noe ekstraordinært... Jeg KAN ta paracet om jeg har enormt vondt i hodet over tid eller andre smerter som jeg vet går over.. Men ikke til alt. Og feber anser jeg som viktig for å bekjempe virus og bakterier. Kroppen er egentlig så utrolig flink på dette!

Endret av Perfume
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

To ganger i året med forkjølelse?

Jeg er superovervektig med flere tilleggssykdommer, har også barn i barnehage og på skole og er syk kanskje en gang annethvert år. Du har nok dårlig immunforsvar, ikke noe å skryte av å spise sunt og trene for å si det sånn.

Uansett, jeg tar i grunn ikke smertestillende i det hele tatt, da skal det være krise. Barna mine får ved for høy feber eller skikkelig smerter.

Anonymkode: 220c3...394

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jøss, to ganger i året? Jeg går på immundempende medisiner og kan spise ultraprosessert mat innimellom og det kan gå år mellom hver gang jeg er forkjøla eller syk.  

Ha! Jeg derimot, hør på MEG nå! For jeg er enda mer fantastisk! Jeg er megaovervektig og spiser kun junkfood! Jeg vasker ALDRI huset og vasker ALDRI fingrene før ett måltid. Jeg pusser heller aldri tennene og jeg har 15 barn som går på småbarnsavdeling. Og sist jeg var syk så viste kalenderen det herrens år 1987! Og da var jeg egentlig  ikke syk heller jeg bare hostet litt på morgenen.

Så, jeg vant!

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ha! Jeg derimot, hør på MEG nå! For jeg er enda mer fantastisk! Jeg er megaovervektig og spiser kun junkfood! Jeg vasker ALDRI huset og vasker ALDRI fingrene før ett måltid. Jeg pusser heller aldri tennene og jeg har 15 barn som går på småbarnsavdeling. Og sist jeg var syk så viste kalenderen det herrens år 1987! Og da var jeg egentlig  ikke syk heller jeg bare hostet litt på morgenen.

Så, jeg vant!

Ja du er så skitten og uhygienisk at t.o.m virus og bakterier skygger banen 🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja du er så skitten og uhygienisk at t.o.m virus og bakterier skygger banen 🤣

😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ved helt vanlig forkjølelse og influensa osv. Det er så lenge siden jeg har hørt om noen som går gjennom disse naturlige kroppslige tilstandene uten å ty til smertestillende. Toppes gjerne også med legebesøk. 

Men bekymret over hvor enkelt vi åpner opp eska med smertestillende for hver minste lille ting. Det er verken gøy eller behagelig å være syk, men virker som vi ikke lenger tåler bittelitt ubehag for noen dager? Tenker da på helt vanlig sykdom.  Jeg tar det med ro, legger meg under dyna og lar kroppen få jobbe seg frisk på egenhånd. Er jeg den eneste som holder på sånn fremdeles?

For min del går jeg sjelden til legen, men jeg tar paracet ved feber. Jeg klarer ikke å jobbe i barnehage når jeg er syk, så må ta paracet for å holde ut arbeidsdagen eller korte ned på sykdomsforløpet.

Anonymkode: 452ea...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du ikke. Jeg gjør også det. Folk har ikke tid til å la kroppen reparere seg på egenhånd. Alt skal bli gjort og man har ikke tid til å være syk lenger. Resultatet: folk stresser livet av seg før hver ferie, og hva skjer? Jo de blir syke. 

Så når jeg er syk så er jeg syk med verdens beste samvittighet. 

Anonymkode: b37f7...b4e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du er verdien av det valget, ts? Utover altså at du føler deg «moralsk overlegen»? 

Vi (og våre forfedre og formødre) har arbeidet hardt og metodisk og lagt ned tunge penger i å utvikle moderne medisin. Det er en fremragende ting. Det gjør som vi alle godt vet at 8 av 10 barn ikke lengre dør i løpet av sine fem første leveår. Og der, ts, ligger nivået på kroppens egen evne til å «ordne opp». Kroppen er tilnærmet udugelig til oppgaven. 0,1% sjanse for død utgjør en pandemi vi er villige til å stenge ned verden for å håndtere. 80% dødelighet bør tilsvare at absolutt ingen normalt oppegående mennesker noensinne tenker tanken på å la «kroppen ordne opp». 

Det du gjør er ikke en flex bare fordi du tror det. Det er gammal overtro.

Anonymkode: 794b2...bda

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...