Gå til innhold

Er det ingen lenger som bare lar kroppen ordne opp selv ved vanlig sykdom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Paracet og ibux er da vitterlig ikke noe man tar for å bli raskere frisk, men for å fungere litt mer når man er syk. Skal sykefraværet ned, men heller ikke ta en paracet om man trenger så blir det dumt. Får heller se på presset i samfunnet hvor folk ikke har tid til å ta det med ro når de er syke.

Anonymkode: ee172...36e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Paracet er febernedsettende. Hvorfor skal en lide seg gjennom disse to sykdommene når det finnes noe som kan hjelpe?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har ikke vært syk siden starten av 2024. Har trodd at jeg har holdt på å bli det med antydning til sår hals og litt feber, men så har det gått over i løpet av natten. Tar uansett aldri febernedsettende, da jeg ønsker å bli fort frisk og la feberen gjøre det den er ment for å gjøre - drepe bakterier og virus. 

Anonymkode: 3bbcf...35e

Feber er et biprodukt av at imunforsvaret jobber. Det er ikke feberen som gjør deg frisk. Kroppen jobber like bra selv om man senker feberen. 

Anonymkode: 8815d...aed

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noen gang vært vanlig å unngå paracet da, såfremt man har tilgang på det? Da jeg vokste opp på 70-tallet pleide jeg å få paracet når jeg var forkjølet. Mamma mente at det var viktig å hvile, og det var lettere å få ordentlig søvn uten høy feber. Sånn gjør jeg det fortsatt. Nå er det noen år siden jeg var forkjølet sist, men da også tok jeg paracet før leggetid for å få ned feberen og gjøre det lettere å sove.

Anonymkode: 8d63b...41c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om det er mangler med grunnskoleutdanningen eller hva det er, men jeg trodde at det var kjent at man kan bli saktere frisk, og til og med verre, av å ta smertestillende/febernedsettende. Dette fordi:

a) Smertene er der av en grunn, det er kroppen som jobber på spreng med prosesser for at man skal bli frisk. Da bør man HVILE for å la kroppen få nok energi til dette. Samt at når man ikke kjenner smertene, så presser man seg ofte mer enn man egentlig tåler, fordi man ikkje kjenner signalene om at kroppen sier fra at man bør roe ned. Kroppen prøver å kommunisere, men man kjenner det ikke. Da kan man både bli verre enn man kunne blitt om man roet ned.

b) Feber er til for å lage et miljø bakterier og virus ikke trives i. Fjerner man feberen så får ikke kroppen gjort det den skal, og det kan ta lengre tid å komme seg.

Dette er ikke alltid mulig for oss, men fagfolk har lenge advart om - og vært bekymret for (spesielt unges) forbruk av smertestillende.

Anonymkode: 9afb0...ea9

Det kan godt være, men det er ikke slik at det alltid passer å ligge til sengs 3-5 dager - med tilhørende sykemelding- , spesielt ikke for noe som kan holdes i sjakk av Paracet.

Anonymkode: 0c89c...f24

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ved helt vanlig forkjølelse og influensa osv. Det er så lenge siden jeg har hørt om noen som går gjennom disse naturlige kroppslige tilstandene uten å ty til smertestillende. Toppes gjerne også med legebesøk. 

..ja, jeg vet man må til lege hvis ting forverrer seg og man ikke blir frisk..

Men bekymret over hvor enkelt vi åpner opp eska med smertestillende for hver minste lille ting. Det er verken gøy eller behagelig å være syk, men virker som vi ikke lenger tåler bittelitt ubehag for noen dager? Tenker da på helt vanlig sykdom.  Jeg tar det med ro, legger meg under dyna og lar kroppen få jobbe seg frisk på egenhånd. Er jeg den eneste som holder på sånn fremdeles?

Anonymkode: f79b2...c37

Ja det er jo så klart kjempeenkelt å gjøre det når du har null ansvar og bare kan ligge under dyna.  De som tar smertestillende tar det fordi de ikke har det privilegiet å kunne bare ligge under dyna til det er over. De må følge opp barn, syke foreldre, jobb. Snakk om å være fullstendig fjernet fra virkeligheten

Anonymkode: 598df...71d

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo nettopp dette jeg sier, er det virkelig å "lide seg gjennom"? En helt normal sykdomsperiode, tåler man virkelig ikke det uten å ty til medikamenter? Jammen ikke rart så mange er avhengige av smertestillende, har det med seg i vesken hele tiden og hiver det i seg ved den minste antydning til smerte. Blir man fortere frisk av å hive innpå med smertestillende???

Hvem gjør dette? Jeg tar to Paracet om jeg har feber. Jeg har to, snart tre små barn og har INGEN mulighet til å holde senga om jeg blir syk. Så ja, for meg ville det vært å lide seg gjennom.

Ingen Paracet i veska, og ingen behov for smertestillende ellers i livet. Du overdriver voldsomt. 

Anonymkode: cef6b...a42

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved helt vanlig forkjølelse og influensa osv. Det er så lenge siden jeg har hørt om noen som går gjennom disse naturlige kroppslige tilstandene uten å ty til smertestillende. Toppes gjerne også med legebesøk. 

Men bekymret over hvor enkelt vi åpner opp eska med smertestillende for hver minste lille ting. Det er verken gøy eller behagelig å være syk, men virker som vi ikke lenger tåler bittelitt ubehag for noen dager? Tenker da på helt vanlig sykdom.  Jeg tar det med ro, legger meg under dyna og lar kroppen få jobbe seg frisk på egenhånd. Er jeg den eneste som holder på sånn fremdeles?

Jeg tar helst ikke smertestillende da kroppen må ha høy nok feber for å drepe bakterier effektivt! 

Anonymkode: 6ad32...291

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har det noen gang vært vanlig å unngå paracet da, såfremt man har tilgang på det? Da jeg vokste opp på 70-tallet pleide jeg å få paracet når jeg var forkjølet. Mamma mente at det var viktig å hvile, og det var lettere å få ordentlig søvn uten høy feber. Sånn gjør jeg det fortsatt. Nå er det noen år siden jeg var forkjølet sist, men da også tok jeg paracet før leggetid for å få ned feberen og gjøre det lettere å sove.

Anonymkode: 8d63b...41c

Nei nei nei! Du trenger høy feber for å drepe bakterier effektivt!!

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å ha vondt når man kan slippe? Liker du å ha vondt, så får du lov til det. Men i 2025 trenger man altså ikke å ligge med smerter når man kan ta de vekk. Jeg har heller ikke tid til å bare legge meg under en dyne i flere dager. Jeg har forpliktelser i form av jobb, barn osv.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (19 minutter siden):

Paracet er febernedsettende. Hvorfor skal en lide seg gjennom disse to sykdommene når det finnes noe som kan hjelpe?

FORDI FEBER DREPER BAKTERIER EFFEKTIVT 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Feber er et biprodukt av at imunforsvaret jobber. Det er ikke feberen som gjør deg frisk. Kroppen jobber like bra selv om man senker feberen. 

Anonymkode: 8815d...aed

NIX!!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man lide seg gjennom noe når man kan slippe? Man blir da ikke raskere frisk av å ikke bruke smertestillende når man faktisk er syk, og dessuten har de fleste en form for forpliktelse som gjør at de ikke kan holde senga i dagesvis. Å roe ned er selvsagt bra,  men at folk bruker smertestillende over kort tid mot sykdom er ikke bekymringsverdig.

Jepp. En smertepåvirket kropp jobber dårligere enn en kropp som ikke har smerter.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sjeldent syk, maks en gang i året. At jeg da benytter meg av febernedsettende/smertestillende ser jeg på som helt uproblematisk. 

Anonymkode: 7ff9e...0e5

Da dreper ikke kroppen bakterier effektiv 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det en greie at folk skal mene så mye om andre for tiden, kan man ikke bare passe seg selv og sine egne saker?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mer slitsomt for kroppen å gå rundt med smerter og høy feber enn det er å ta en paracet.

Jeg har ingenting til overs for de som tror det er en bragd å ikke ta smertestillende. Det er ingen som applauderer deg for at du lider i stillhet og tror du er en helt av den grunn.

Anonymkode: ef6bf...942

MEN KROPPEN DREPER BAKTERIER EFFEKTIV UTEN PARACET

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

....det er antibiotika som dreper bakterier effektivt. En vanlig forkjølelse eller influensa er forårsaket av virus. Vekk med det tullet nå.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

FORDI FEBER DREPER BAKTERIER EFFEKTIVT 

Nei.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Influensa og forkjølelse er virus, ikke bakterier.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun antibiotika som dreper bakterier.

Du vet ikke forskjellen på bakterier og virus.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...