AnonymBruker Skrevet onsdag kl 02:35 #1 Del Skrevet onsdag kl 02:35 Ved helt vanlig forkjølelse og influensa osv. Det er så lenge siden jeg har hørt om noen som går gjennom disse naturlige kroppslige tilstandene uten å ty til smertestillende. Toppes gjerne også med legebesøk. ..ja, jeg vet man må til lege hvis ting forverrer seg og man ikke blir frisk.. Men bekymret over hvor enkelt vi åpner opp eska med smertestillende for hver minste lille ting. Det er verken gøy eller behagelig å være syk, men virker som vi ikke lenger tåler bittelitt ubehag for noen dager? Tenker da på helt vanlig sykdom. Jeg tar det med ro, legger meg under dyna og lar kroppen få jobbe seg frisk på egenhånd. Er jeg den eneste som holder på sånn fremdeles? Anonymkode: f79b2...c37 5 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 02:49 #2 Del Skrevet onsdag kl 02:49 Jeg er sjeldent syk, maks en gang i året. At jeg da benytter meg av febernedsettende/smertestillende ser jeg på som helt uproblematisk. Anonymkode: 7ff9e...0e5 20 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 04:13 #3 Del Skrevet onsdag kl 04:13 Hvorfor skal man lide seg gjennom noe når man kan slippe? Man blir da ikke raskere frisk av å ikke bruke smertestillende når man faktisk er syk, og dessuten har de fleste en form for forpliktelse som gjør at de ikke kan holde senga i dagesvis. Å roe ned er selvsagt bra, men at folk bruker smertestillende over kort tid mot sykdom er ikke bekymringsverdig. Anonymkode: cef6b...a42 17 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 04:20 #4 Del Skrevet onsdag kl 04:20 Har ikke vært syk siden starten av 2024. Har trodd at jeg har holdt på å bli det med antydning til sår hals og litt feber, men så har det gått over i løpet av natten. Tar uansett aldri febernedsettende, da jeg ønsker å bli fort frisk og la feberen gjøre det den er ment for å gjøre - drepe bakterier og virus. Anonymkode: 3bbcf...35e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 04:21 #5 Del Skrevet onsdag kl 04:21 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor skal man lide seg gjennom noe når man kan slippe? Man blir da ikke raskere frisk av å ikke bruke smertestillende når man faktisk er syk, Anonymkode: cef6b...a42 Øhh... har du bodd under en stein? Anonymkode: 3bbcf...35e 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 04:25 #6 Del Skrevet onsdag kl 04:25 Jeg har to barn og har ikke mulighet til å ta det så mye med ro. Jeg hiver innpå ibux for å komme meg gjennom dagen. Anonymkode: 707b0...02d 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 04:27 #7 Del Skrevet onsdag kl 04:27 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor skal man lide seg gjennom noe når man kan slippe? Man blir da ikke raskere frisk av å ikke bruke smertestillende når man faktisk er syk, og dessuten har de fleste en form for forpliktelse som gjør at de ikke kan holde senga i dagesvis. Å roe ned er selvsagt bra, men at folk bruker smertestillende over kort tid mot sykdom er ikke bekymringsverdig. Anonymkode: cef6b...a42 Er jo nettopp dette jeg sier, er det virkelig å "lide seg gjennom"? En helt normal sykdomsperiode, tåler man virkelig ikke det uten å ty til medikamenter? Jammen ikke rart så mange er avhengige av smertestillende, har det med seg i vesken hele tiden og hiver det i seg ved den minste antydning til smerte. Blir man fortere frisk av å hive innpå med smertestillende??? Anonymkode: f79b2...c37 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 04:29 #8 Del Skrevet onsdag kl 04:29 Jeg holdt ut 5 dager med influensa helvete og høy feber før jeg ga opp og tok smertestillende. Måte gi kroppen en liten pause for å få i meg mat og ta vare på barnet mitt Anonymkode: 2547a...d52 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 04:33 #9 Del Skrevet onsdag kl 04:33 Jeg er usikker på om det er mangler med grunnskoleutdanningen eller hva det er, men jeg trodde at det var kjent at man kan bli saktere frisk, og til og med verre, av å ta smertestillende/febernedsettende. Dette fordi: a) Smertene er der av en grunn, det er kroppen som jobber på spreng med prosesser for at man skal bli frisk. Da bør man HVILE for å la kroppen få nok energi til dette. Samt at når man ikke kjenner smertene, så presser man seg ofte mer enn man egentlig tåler, fordi man ikkje kjenner signalene om at kroppen sier fra at man bør roe ned. Kroppen prøver å kommunisere, men man kjenner det ikke. Da kan man både bli verre enn man kunne blitt om man roet ned. b) Feber er til for å lage et miljø bakterier og virus ikke trives i. Fjerner man feberen så får ikke kroppen gjort det den skal, og det kan ta lengre tid å komme seg. Dette er ikke alltid mulig for oss, men fagfolk har lenge advart om - og vært bekymret for (spesielt unges) forbruk av smertestillende. Anonymkode: 9afb0...ea9 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 04:34 #10 Del Skrevet onsdag kl 04:34 Å ta smertestillende er selvsagt helt greit. Å løpe til lege for feber og forkjølelse er derimot helt tåpelig. Anonymkode: 4d7e6...672 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 04:40 #11 Del Skrevet onsdag kl 04:40 Tar gjerne paracet om jeg har feber eller smerter. Men drar ikke til lege uten at det er absolutt nødvendig. Har litt legeskrekk, tror jeg 😄. Liten vits å dra til lege for influensa/forkjølelse om det ikke blir komplikasjoner eller man må ha sykemelding. Har en venninne som drar til legen for hver minste lille ting. Anonymkode: 8bbad...497 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 04:59 #12 Del Skrevet onsdag kl 04:59 Det kan være mer slitsomt for kroppen å gå rundt med smerter og høy feber enn det er å ta en paracet. Jeg har ingenting til overs for de som tror det er en bragd å ikke ta smertestillende. Det er ingen som applauderer deg for at du lider i stillhet og tror du er en helt av den grunn. Anonymkode: ef6bf...942 34 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:18 #13 Del Skrevet onsdag kl 05:18 Det er grunn til å begrense bruk av smertestillende generelt, men det er jo summen som teller. Så det vil jo avhenge av hvor ofte man er syk og hvor høy terskel man har for å ta smertestillende i hverdagen, ved hodepine osv. Er sjelden syk heldigvis og nettopp født nr to. Tar ingen smertestillende under graviditet og helst ikke under amming, men hvis jeg blir febersyk ellers tar jeg gjerne noe. Sliter med å sove på dagtid, og hvis det hjelper meg å roe ned så er det en gevinst. Anonymkode: 54cae...e8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:20 #14 Del Skrevet onsdag kl 05:20 Nå er jeg nesten aldri syk, siden jeg unngår Ultraprosessert mat og stress, lever aktivt og sover godt. De kanskje to gangene i året der jeg får en forkjølelse eller en hodepine, så tar jeg et bad med Epsomsalt, får en massasje fra partneren min, og går deretter og legger meg. Faster og tar kosttilskudd. Jeg har ikke tatt smertestillende mer enn 1 gang på over 15 år, og det var da jeg brakk armen på ski. Tok for at det skulle være mindre vondt å få satt bruddet. Folk forstår ikke at de blir sykere lengere ved å ta paracet, og at feber og smerter er viktig for å bli frisk. De tror paracet og ibux er ufarlig. I tillegg lever de fleste helt på kanten hele tiden, med ekstremt stressende jobber og fritidsaktiviteter, flere barn enn de bør, elendig kosthold og alt for lite søvn og aktivitet. Da har de vel ikke "tid" til å hvile. Folk er jo syke en gang i mnd. 🙄 Anonymkode: 99d1d...d01 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:27 #15 Del Skrevet onsdag kl 05:27 Tåler smertestillende dårlig, og tar det derfor ekstremt sjeldent. Feber har jeg sjeldent ikke som voksen, kan ikke huske sist, men sterk hodepine har jeg til tider, og misunner de som kan ta en tablett eller to. Anonymkode: 6f798...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:32 #16 Del Skrevet onsdag kl 05:32 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg holdt ut 5 dager med influensa helvete og høy feber før jeg ga opp og tok smertestillende. Måte gi kroppen en liten pause for å få i meg mat og ta vare på barnet mitt Anonymkode: 2547a...d52 Ts her, dette forstår jeg og hadde nok gjort det selv. Tenker mer på de som er ikke engang får feber og som er syk kun en kort periode. Alle jeg kjenner trøkker da i seg smertestillende og jeg blir litt sjokkert over hvor vanlig det er blitt for folk. Anonymkode: f79b2...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:49 #17 Del Skrevet onsdag kl 07:49 Jeg er sjelden til legen (over et år siden sist), men tar dessverre mye smertestillende. Har barn alene og drar stort sett på jobb uansett (med mindre jeg er helt slått ut), og da et Ibux et godt hjelpemiddel. Anonymkode: ea36b...678 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:49 #18 Del Skrevet onsdag kl 07:49 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ved helt vanlig forkjølelse og influensa osv. Det er så lenge siden jeg har hørt om noen som går gjennom disse naturlige kroppslige tilstandene uten å ty til smertestillende. Toppes gjerne også med legebesøk. ..ja, jeg vet man må til lege hvis ting forverrer seg og man ikke blir frisk.. Men bekymret over hvor enkelt vi åpner opp eska med smertestillende for hver minste lille ting. Det er verken gøy eller behagelig å være syk, men virker som vi ikke lenger tåler bittelitt ubehag for noen dager? Tenker da på helt vanlig sykdom. Jeg tar det med ro, legger meg under dyna og lar kroppen få jobbe seg frisk på egenhånd. Er jeg den eneste som holder på sånn fremdeles? Anonymkode: f79b2...c37 Snakk for deg selv, tyr ikke til smertestillende for den minste lille fjert. Noen må faktisk til lege for å få sykemelding, og andre må til lege av andre grunner når de får tilleggssymptomer. Så å skjære alle over en kam, det fungerer ikke på ditt tema. Anonymkode: e25b6...619 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:56 #19 Del Skrevet onsdag kl 07:56 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er jo nettopp dette jeg sier, er det virkelig å "lide seg gjennom"? En helt normal sykdomsperiode, tåler man virkelig ikke det uten å ty til medikamenter? Jammen ikke rart så mange er avhengige av smertestillende, har det med seg i vesken hele tiden og hiver det i seg ved den minste antydning til smerte. Blir man fortere frisk av å hive innpå med smertestillende??? Anonymkode: f79b2...c37 Å ta Paracet når man er syk er ikke synonymt med å knaske Paracet daglig. Jeg tror du får en mye bedre debatt dersom du prøver å unngå å være nedlatende. Anonymkode: 7ff9e...0e5 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:08 #20 Del Skrevet onsdag kl 08:08 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er usikker på om det er mangler med grunnskoleutdanningen eller hva det er, men jeg trodde at det var kjent at man kan bli saktere frisk, og til og med verre, av å ta smertestillende/febernedsettende. Dette fordi: a) Smertene er der av en grunn, det er kroppen som jobber på spreng med prosesser for at man skal bli frisk. Da bør man HVILE for å la kroppen få nok energi til dette. Samt at når man ikke kjenner smertene, så presser man seg ofte mer enn man egentlig tåler, fordi man ikkje kjenner signalene om at kroppen sier fra at man bør roe ned. Kroppen prøver å kommunisere, men man kjenner det ikke. Da kan man både bli verre enn man kunne blitt om man roet ned. b) Feber er til for å lage et miljø bakterier og virus ikke trives i. Fjerner man feberen så får ikke kroppen gjort det den skal, og det kan ta lengre tid å komme seg. Dette er ikke alltid mulig for oss, men fagfolk har lenge advart om - og vært bekymret for (spesielt unges) forbruk av smertestillende. Anonymkode: 9afb0...ea9 Dette er "sannheter" som har fått fotfeste i alternative miljøer og er uten rot i medisinsk forskning. Anonymkode: e54ba...b26 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå