Gå til innhold

Lager nesten aldri middag til meg selv, hvordan bli flinkere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor alene. Det eneste jeg egentlig spiser er ferdigmat, frossenpizza og lignende. I blant disker jeg opp med en god pastarett, hjemmelaget burger eller noe i den dur, men det går veldig langt mellom hver gang. 

Det står ikke på økonomi eller tid, men jeg er elendig på å planlegge, har hendt så mange ganger at jeg kjøper inn mat som går ut på dato eller råtner før jeg bruker det. Vil bli flinkere å lage mat, lære meg å kose meg med maten. Noen enslige som har råd og tips? 

Anonymkode: 7355d...fa3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag mange porsjoner og frys ned så trenger du ikke å lage mat hver dag.  Velg enkle retter til å begynne med. 

Du kan også blande ferdigmat med noe du lager selv. Feks fiskegrateng, fiskekaker osv med potet og kokte grønnsaker. 

Kyllingsalat med brød til, kan spises 2 dager etter hverandre. 

Stekt eller ovnsbakt laks eller wok går kjapt å lage.

Finnes mange tips på feks Instagram og Tiktok. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er økonomi med i bilde her så kan jeg anbefale deg Fjordland og slike ferdigretter. Vi hadde en liten periode altfor mye å gjøre så vi bestemte oss for å prøve en Fjordlandmåned for å ha raske middager. Laksen var veldig god, kyllingen var veldig god, alt var godt. Kjøpte alt på Oda og det var god holdbarhet på det så vi bestilte for den ene måneden og angrer ikke. Eneste at vi synes det nå er kjedelig å begynne å måtte lage mat igjen for vi har ikke budsjett til det hver måned. Da får du sunn og variert kost, og må bare kjøpe med litt salater, egg, tyttebærsyltetøy til kjøttkaker, blåbærsyltetøy til pannekaker. Men som sagt, da må jo økonomien tillate det. Vi skulle gjerne fortsatt med det hvis vi hadde råd.

Anonymkode: 3ee3a...fb2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Bor alene. Det eneste jeg egentlig spiser er ferdigmat, frossenpizza og lignende. I blant disker jeg opp med en god pastarett, hjemmelaget burger eller noe i den dur, men det går veldig langt mellom hver gang. 

Det står ikke på økonomi eller tid, men jeg er elendig på å planlegge, har hendt så mange ganger at jeg kjøper inn mat som går ut på dato eller råtner før jeg bruker det. Vil bli flinkere å lage mat, lære meg å kose meg med maten. Noen enslige som har råd og tips? 

Anonymkode: 7355d...fa3

Du kan lage flere porsjoner å fryse ned så slipper du å spise det samme flere dager. Kjartan rydder opp er et matprogram som går nå. Anbefaler deg å se det 

Anonymkode: eb45f...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har vi en fin tråd her på forumet der brukere poster bilder (og tekst) av dagens middag.

Den tråden er til inspirasjon! Og det trenger ikke være avanserte måltider.

Hvis du i tillegg kjøper Fjordland, så har de blitt veldig bra nå, med mange ulike middagsretter. Du kan gjerne pimpe dem opp med ekstra salat, tomater osv., og litt ekstra saus (men pakningene inneholder bra med saus). Fjordland er ofte på tilbud hos de ulike kjedene.

Du kan også kjøpe marinert, oppkuttet kyllingbiter, og ha ris og grønnsaker til. Laks kan du få i mindre porsjoner, og ha det du måtte ønske som tilbehør. Jeg kjøper ofte sånne "plastkartonger" med ferdig tomatsuppe, blomkålsuppe, osv., og putter i ekstra makaroni, reker i blomkålsuppen, og har godt brød til. I det hele tatt er det masse alternativer.

Anonymkode: 734ba...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriver under på at det å bruke fryseren aktivt er det viktigste tipset når man lager mat til én.

Vi er to, men jeg er alene hjemme i en periode nå, og da bruker jeg nettopp mye mat som vi har laget før og frøset ned. Eksempler kan være hjemmelagde kjøttboller eller gryter som jeg tiner og koker ris eller lager feks båtpoteter til, en porsjon ferdig lasagne eller moussaka, en boks hjemmelaget suppe etc. Til og med hjemmelaget focaccia lager vi og fryser ned i passe porsjoner slik at jeg nå kan tine en bit, crispe litt opp i ovnen og ha som tilbehør til noe enkelt som plutselig blir hevet litte grann. Vet ikke hva slags pastasauser du pleier å lage til pastaen din, men feks kjøttsaus til pasta egner seg også veldig godt til å fryse ned i porsjoner - da trenger du bare å koke opp pastaen til neste gang.

Det er også smart å lage grønnsakstilbehør i stort og fryse ned porsjonsvis. Feks gulrotpuré (med eller uten ingefær), blomkålpuré, hjemmelaget rødkål... Da trenger du bare litt kjøtt eller fisk til.

Vil ellers tipse om å bruke glidelåsposer/ ziplock til å oppbevare salat og andre bladgrønnsaker i - da holder de seg lenger. En pose babyleaf er også bra og praktisk salat om man er alene synes jeg. Ting som stangselleri og gulrøtter kan også vaskes, skjæres i mindre biter og oppbevares i tett ziplock - holder seg frisk mye lenger. Men samtidig, om du har nesten en hel pose gulrøtter igjen: Lag puré eller suppe av hele greia, frys ned porsjonsvis, og ha middager til å ta opp innimellom i månedsvis framover. Gjør det samme med en hel blomkål en annen dag osv.

Anonymkode: e50ff...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor alene, har ikke så mye overskudd til å leke meg på kjøkkenet, og har ofte brent meg på å kjøpe inn ingredienser som ender opp med å bli liggende/glemt til de må kastes. Jeg har adhd og glemmer ofte hvorfor jeg kjøpte inn spesifikke ting, og lager jeg mat og fryser ned, så blir den maten glemt også.

For meg funker det å ha et begrenset antall retter som jeg lager så ofte at tilberedningen går på autopilot. Det har også gått automatikk i å sørge for at jeg har ingrediensene til akkurat disse rettene i hus. Den eneste ulempen er at jeg har noen ganger bestemt meg for å lage noe "nytt" til middag, bare for å sette i gang og litt senere se ned på komfyren og innse at autopoliten tok over i det jeg grep etter løken... XD

Anonymkode: 798a9...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...