Gå til innhold

Liten terasse i borettslag

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har lyst til å bygge en liten terasse i hagen vår til sommeren... Ikke mer enn ca en halv meter høy og bare et par meter ut fra hagedøra...

Kan borettslaget nekte oss det? Og på hvilke grunnlag evt.

Jeg har så utrolig lyst på den terassen, siden vi ikke har veranda!!

Bør kanskje legge til at den ikke kommer til å være spesiellt synlig eller dominerende på noe som helst måte..

Endret av Cathie
Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Ytre fasadeendring kan de nekte ja. Men spør og vær forberedt på å dokumentere alt som skal gjøres.

Skrevet

Å dokumentere hver minste cm kan jeg godt gjøre, så lyst har jeg på den terassen :ler:

Bare tenkte på i forhold til den nye borettslagsloven jeg, siden jeg har hørt at den tillater en del mer enn før...

Men er dette opp til hvert enkelt borettslag å avgjøre også??

Sånn at hvis jeg er skikkelig uheldig og har en kjip borettslagsleder som er litt maktsyk og syns det er gøy å si nei, så kan han bare gjøre det?

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Det vil være styret i borettslaget som avgjør slikt noe, så en kjip formann alene kan ikke nekte deg. Styret velges av beboerne på generalforsamling, så det er lurt å møte opp der og bruke stemmeretten sin.

Endret av Mie
Skrevet

Ok, har akkurat flyttet dit så vet ikke så mye om sånnt.

Får ta en prat med han lederen nå, sånn at vi har litt tid på å få ordnet det, hvis ikke har jeg en mistanke om at den ikke kommer opp før neste år hvis vi i det hele tatt får lov :forvirret:

Skrevet

Forresten, kan jo også legge til at det er en platting der fra før, men den ligger nesten på gresset på en måte hvis dere skjønner... Så det blir egentlig bare å heve den som er der fra før med en halv meter ca...

Gjest gjesta
Skrevet

Prater du med styreleder får du helt sikkert greie på hvordan praksis for slikt er i borettslaget. Noen steder er ingenting lov - alt skal gjøres felles, andre steder er fleksibiliteten veldig stor. :)

Gjest gjesta
Skrevet

Hvordan ser det ut ellers i borettslaget da? Er alt likt eller har det kommet diverse forandringer på den orginale fasaden? Er det rekkehus eller blokk?

Skrevet

Det er rekkehus...

På framsiden (det som synes) er det litt forskjellig fra rekke til rekke, men hele rekka har ganske likt.

På baksiden, i hagen vet jeg rett og slett ikke mye om hvordan folk har det siden det ikke er så lett å se... Vet at noen har satt opp gjerder på enden av de plattingene som er der fra før... Men vår er i alle fall pil gjennområtten.

Gjest gjesta
Skrevet

I de rekkehusborettslagene jeg kjenner til har folk stort sett fått lov til å gjøre slike ting.

Skrevet
I de rekkehusborettslagene jeg kjenner til har folk stort sett fått lov til å gjøre slike ting.

*håper*

Tusen takk for svar :)

Gjest Gjest
Skrevet

Uteområder er å regne som fellesareal, så du må nok søke.

Det sies at det er lettere å be om tilgivelse enn om tillatelse, men i borettslag-tilfeller kan dette være en farlig praksis.

Ikke forvent det verste: søk. Når du flyttet inn burde du ha fått vedtekter og husregler for borettslag, det kan være at slike ting er dekket spesielt der.

Skrevet
Uteområder er å regne som fellesareal, så du må nok søke.

Det sies at det er lettere å be om tilgivelse enn om tillatelse, men i borettslag-tilfeller kan dette være en farlig praksis.

Ikke forvent det verste: søk. Når du flyttet inn burde du ha fått vedtekter og husregler for borettslag, det kan være at slike ting er dekket spesielt der.

Tar nok ikke sjansen på å bygge det og bruke masse penger på det for så å bare rive det ned igjen!

Fikk ikke noe når vi flyttet inn, men har lett opp så mye info jeg kan, men der står det ikke noe om sånnt i alle fall..

Men jeg skjønnte ikke helt det med at uteområder er fellesareal når det er inne i en inngjerdet/innhekket :ler: hage...

Gjest Gjesta
Skrevet

Du må søke boligkontoret i kommunen også, hvis høyden er på 50 cm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...