Gå til innhold

Når og hvorfor hoovrer en narsissist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nylig blitt kontaktet av et par jeg kuttet kontakten med for mer enn ti år siden. De prøvde å hanke meg inn igjen etter kort tid, ved å be om hjelp, både økonomisk og emosjonelt, men jeg nektet, og ble derfor spurt hvorfor jeg var blitt så "hatsk"? Så her er det ikke noe som frister  å svare på for å si det sånn.
Og nå mange år etter, kommer det en SMS med "God Jol", og en melding på fb der de sier at de følte at noe var galt, og om jeg kan gi lyd fra meg, for "det er flere som bryr seg om deg her vet du". SMSen så jeg når den kom på julaften, men fb-meldingen var gått til spam, så jeg så den ikke før for litt siden. Jeg har blokkert før, og har blokkert nå igjen.
Nå er det slik at jeg var syk i flere måneder fra sommeren og utover høsten, så det de "følte" var jo egentlig riktig, noe som er litt mystisk da vi ikke har felles venner, og jeg ikke la ut på min offentlige fb at noe var galt. (Tror jeg....det er mulig det lå et innlegg ute offentlig en kort stund i høst da jeg ba om hjelp til noe praktisk.) Om ikke, så har de rett og slett følt det, noe de også har gjort før sosiale media, og uten at vi hadde felles kjente. Så det er egentlig ikke noe nytt.

Men det som er nytt, er at de kontakter meg. Jeg var også syk i kortere tid i 2020, men hørte ikke noe. 
Men jeg tviler sterkt på at de bryr seg, det er vel heller det at de vil ha noe. Og jeg kan ikke hjelpe for å lure på hva de vil nå. Er det penger igjen? Eller har noe gått galt der? Så jeg vil spørre her hva de vanligste grunnene til at narsissister forsøker å dra en inn igjen er? Hva var det da de forsøkte seg med deg, om du har vært involvert i en narsissist?

Anonymkode: ecd79...f2c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Folk føler mye rart, det er reelt for dem men kan være helt tilfeldig og uten rot i virkeligheten. 
Ellers kjenner jeg ikke narsissiter dessverre.

Anonymkode: 6be83...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En narsissist hoovrer for å sikre seg forsyning eller supply som det heter. De er avhengig av tilbakemelding fra deg gjerne opphøying og forgudelse..Det er her de henter sin energi fra og så tapper de deg. De er emosjonelle vampyrer.

Ureflekterte og umodne mennesker kan også fremstå som det. Betyr ikke at de er narsissister selv om. Forskjellen ligger i at vanlige mennesker er mer villig til å reparere i sine relasjoner når det går skeis. En narsissist gjør veldig sjeldent det. 

Det som skiller dette fra vanlig kommunikasjon er at de tar ikke på seg skyld for noe, innrømmer ikke sine mangler, utilstrekkelighet eller feil. Ber sjeldent om unnskyldning. Derimot så later de ofte som om ingenting er galt. 

En narsissist mener selv at de nesten aldri tar feil, og prøver å legge det over på deg uten begrunnelser. 

Dette er en av årsakene til at det er så viktig med "null kontakt" når man har med en narsissist å gjøre. De legger skyld på deg for hver minste ting du gjør feil. 

For min del ble det faktisk så ille at jeg trodde selv jeg var en narsissist. Det er jeg ikke, men det er veldig typisk for skadelidende og tro nettopp dette. Det er det som gjør det så farlig.

Å snu tankesettet sitt etter å ha levd med dette i mange år er ikke enkelt. Det er litt av en jobb, for man føler at man ikke mestrer. Det tar ofte litt tid og refleksjoner før man kan klare og kjenne på det igjen, og da er man FRI. 

Anonymkode: f52b8...d41

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når?

De hoovrer ofte når de føler de mister kontrollen og makten over offeret sitt. 

De stiller ikke spørsmål og de bryr seg ikke om deg, men de gjør det de tror er riktig og innlært for å ikke miste forsyningen sin. Det er en ganske kald og kynisk form for gaslighting og manipulasjon. Ingenting av det er ekte. Så således er de korrupte og har kun interesse for deg så lenge det gagner dem. Gir du dem ikke det de vil ha, når de vil ha det, så vender de deg ryggen ganske rått og brutalt. 

Og da tenker man ofte etter man har fått stablet seg på beina: 

"Jeg har i utgangspunktet aldri kjent det mennesket".

Klarer du å tenke slik om dem, så kan du klare og komme deg videre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoovre? Forklar det til meg som om jeg er hundre år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Doolittle skrev (På 3.4.2025 den 1.16):

Hoovre? Forklar det til meg som om jeg er hundre år gammel.

Ekspander  

Jeg tror kanskje det betyr å suge en person tilbake i et destruktivt og dårlig forhold. Å "hoovre" er en giftig og destruktiv oppførsel. 

Anonymkode: 860cf...76e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 12.33):

En narsissist hoovrer for å sikre seg forsyning eller supply som det heter. De er avhengig av tilbakemelding fra deg gjerne opphøying og forgudelse..Det er her de henter sin energi fra og så tapper de deg. De er emosjonelle vampyrer.

Ureflekterte og umodne mennesker kan også fremstå som det. Betyr ikke at de er narsissister selv om. Forskjellen ligger i at vanlige mennesker er mer villig til å reparere i sine relasjoner når det går skeis. En narsissist gjør veldig sjeldent det. 

Det som skiller dette fra vanlig kommunikasjon er at de tar ikke på seg skyld for noe, innrømmer ikke sine mangler, utilstrekkelighet eller feil. Ber sjeldent om unnskyldning. Derimot så later de ofte som om ingenting er galt. 

En narsissist mener selv at de nesten aldri tar feil, og prøver å legge det over på deg uten begrunnelser. 

Dette er en av årsakene til at det er så viktig med "null kontakt" når man har med en narsissist å gjøre. De legger skyld på deg for hver minste ting du gjør feil. 

For min del ble det faktisk så ille at jeg trodde selv jeg var en narsissist. Det er jeg ikke, men det er veldig typisk for skadelidende og tro nettopp dette. Det er det som gjør det så farlig.

Å snu tankesettet sitt etter å ha levd med dette i mange år er ikke enkelt. Det er litt av en jobb, for man føler at man ikke mestrer. Det tar ofte litt tid og refleksjoner før man kan klare og kjenne på det igjen, og da er man FRI. 

Ekspander  

Dette. ☝️

Jepp. 💯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 12.33):

Ekspander  

Jeg vet ikke om disse er rene narsissister eller om de bare har veldig sterke trekk. Men de sitter i timesvis hver dag og snakker om andre og sine problemer med dem. Særlig hennes problemer skal løses. Eller de skal vel egentlig ikke løses, da de kan snakke om det samme i årevis uten at noe skjer. Virker som dette er deres måte å få forsyning på, at de kjenner folk som de møter av og til, og som de spinner de mest utrolige historier om, bak deres rygg, og så drar dem inn i deres drama.
Jeg tror også de har brukt datteren som forsyning, og jeg tror at hun har brutt med dem, og at det er derfor de leter etter noen andre, for venner klarer de ikke å beholde. Så tipper de er desperate. Eller de vil ha penger, eller begge deler.

Og de later som ingenting er galt ja, etter at jeg brøt med dem fordi de sendte et lass med forferdelige meldinger til meg, der de brukte personlige ting mot meg. Blant annet kom det noe om at det var ikke så lett å ha "solen i døden's hus" i horoskopet, som jeg googlet etterpå, og døden's hus er 8. hus. Jeg har solen i 9., så de husket feil også.
Og når jeg skrev jeg ikke ville ha noe mer med dem å gjøre, så kom det "ha et fint liv du også, i denne verden hvor solen har fått en liten søster...." Noe som henspeilet på planet X, som var en stor greie rundt 2012. (Det blir sagt at det finnes en planet i solsystemet vårt som går i en oval bane, og som skulle komme tilbake nå og skape mye problemer i solsystemet. Og den ble sagt å ligge bak sola, slik at vi ikke ser den). Så den meldingen  var jo for at jeg skulle føle meg redd og alene da.
Det er så utrolig giftig.
Og nå bare sklir de altså inn i meldingene mine som om ingenting har skjedd, og sier de bryr seg om meg :P 

Jeg trodde også før at det var meg det var noe galt med i denne relasjonen, men våknet til gangs rundt tiden da de skrev disse meldingene. Det er virkelig dem, og de er helt gale.
Jeg brukte også mye tid på å finne og snu tankene som jeg hadde adoptert etter å ha hatt mye kontakt med dem. De bruker liksom din egen usikkerhet, og legger til mer, slik at man tror at man er mye verre enn det man er. Og jeg tror faktisk at denne relasjonen har skadet meg mer enn jeg har innsett, for jeg har hatt mindre kontakt med folk etter jeg brøt med dem. Jeg stoler rett og slett ikke på folk lenger, siden disse viste seg å være helt annerledes enn jeg trodde i mange år. Jeg visste ikke at de hadde så mye hat og aggresjon mot meg som de hadde skjult, og at de var så manipulerende som jeg fant ut at de var etter hvert. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 13.48):

Jeg vet ikke om disse er rene narsissister eller om de bare har veldig sterke trekk. Men de sitter i timesvis hver dag og snakker om andre og sine problemer med dem. Særlig hennes problemer skal løses. Eller de skal vel egentlig ikke løses, da de kan snakke om det samme i årevis uten at noe skjer. Virker som dette er deres måte å få forsyning på, at de kjenner folk som de møter av og til, og som de spinner de mest utrolige historier om, bak deres rygg, og så drar dem inn i deres drama.
Jeg tror også de har brukt datteren som forsyning, og jeg tror at hun har brutt med dem, og at det er derfor de leter etter noen andre, for venner klarer de ikke å beholde. Så tipper de er desperate. Eller de vil ha penger, eller begge deler.

Og de later som ingenting er galt ja, etter at jeg brøt med dem fordi de sendte et lass med forferdelige meldinger til meg, der de brukte personlige ting mot meg. Blant annet kom det noe om at det var ikke så lett å ha "solen i døden's hus" i horoskopet, som jeg googlet etterpå, og døden's hus er 8. hus. Jeg har solen i 9., så de husket feil også.
Og når jeg skrev jeg ikke ville ha noe mer med dem å gjøre, så kom det "ha et fint liv du også, i denne verden hvor solen har fått en liten søster...." Noe som henspeilet på planet X, som var en stor greie rundt 2012. (Det blir sagt at det finnes en planet i solsystemet vårt som går i en oval bane, og som skulle komme tilbake nå og skape mye problemer i solsystemet. Og den ble sagt å ligge bak sola, slik at vi ikke ser den). Så den meldingen  var jo for at jeg skulle føle meg redd og alene da.
Det er så utrolig giftig.
Og nå bare sklir de altså inn i meldingene mine som om ingenting har skjedd, og sier de bryr seg om meg :P 

Jeg trodde også før at det var meg det var noe galt med i denne relasjonen, men våknet til gangs rundt tiden da de skrev disse meldingene. Det er virkelig dem, og de er helt gale.
Jeg brukte også mye tid på å finne og snu tankene som jeg hadde adoptert etter å ha hatt mye kontakt med dem. De bruker liksom din egen usikkerhet, og legger til mer, slik at man tror at man er mye verre enn det man er. Og jeg tror faktisk at denne relasjonen har skadet meg mer enn jeg har innsett, for jeg har hatt mindre kontakt med folk etter jeg brøt med dem. Jeg stoler rett og slett ikke på folk lenger, siden disse viste seg å være helt annerledes enn jeg trodde i mange år. Jeg visste ikke at de hadde så mye hat og aggresjon mot meg som de hadde skjult, og at de var så manipulerende som jeg fant ut at de var etter hvert. TS

Ekspander  

Jeg forstår deg så godt 🩷

Man føler seg til slutt så ensom og alene. 

Fremdeles tre år etterpå så scanner hjernen min rommet for farer. Det går på autopilot. Det viktigste nå er at du gjør slik at du kan føle deg trygg. Vær skeptisk til andre mennesker. Man kan ikke forstå dette her før man har blitt utsatt for det.

Disse var direkte ondsinnede og ondskapsfulle. Slikt tar det tid å komme seg over og bearbeide.

Går du i noen form for terapi?

Går kroppen din i flight eller fight modus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva menes med hoovrer?

Anonymkode: 206c5...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 13.42):

Hva menes med hoovrer?

Anonymkode: 206c5...995

Ekspander  

Det er forklart lenger opp. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er glad jeg ikke er i en verden hvor narsissist og hoovring er begreper man bruker... 

Anonymkode: da5b8...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 7.27):

Jeg er glad jeg ikke er i en verden hvor narsissist og hoovring er begreper man bruker... 

Anonymkode: da5b8...e29

Ekspander  

Ja det kan du være glad for. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 1.53):

Jeg tror kanskje det betyr å suge en person tilbake i et destruktivt og dårlig forhold. Å "hoovre" er en giftig og destruktiv oppførsel. 

Anonymkode: 860cf...76e

Ekspander  

Hovere? 

Anonymkode: 39c9c...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...