Gå til innhold

Hvorfor er folk så opptatt av å sette en diagnose på venner/familie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er leger/psykologer sin hjelp. Det er jo ingen på KG som kan anta diagnoser på venner eller familiemedlemer av KG-brukere. Hvorfor skal folk sette diagnoser på folk i sin krets? 

Anonymkode: f4c2a...819

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er leger/psykologer sin hjelp. Det er jo ingen på KG som kan anta diagnoser på venner eller familiemedlemer av KG-brukere. Hvorfor skal folk sette diagnoser på folk i sin krets? 

Sin jobb skulle det stå. Litt trøtt kan man si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fordi det kan hjelpa oss å forstå våre kjære betre. 

Anonymkode: e9f91...aa8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det hjelper dere jo ikke med å forstå. Det er noe dere bare tror. Hvis noen har litt vondt i hode en dag, så er jo ikke det migrene på en måte. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Forsøk å forstå uten diagnose kan jo gå an da

Anonymkode: 53e91...dfb

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De takler vel ikke at folk har de vanlige svingningene da et menneske har og den variasjonen i tillegg…  man er vel kanskje litt bortskjemt med at man har duppedingser som er til for ens eget behov og som man kan styre akkurat som man vil helt ned til veldig detaljerte nivåer og når andre mennesker oppfører seg så langt fra det som er ens egne behov, så må man begynne å problematisere dem, eller noe sånt.  

Jammen, iPhonen min er ikke slik!

Anonymkode: a604a...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det hjelper dere jo ikke med å forstå. Det er noe dere bare tror. Hvis noen har litt vondt i hode en dag, så er jo ikke det migrene på en måte. 

Helt uenig.

Hvis jeg vet at min kollega har IBS, cøliaki, mageknip eller mensenkramper, så har jeg helt ulike forståelser for hennes opplevelse utifra hvilken det er. Jeg behøver ikke vite det - men jeg kan være en bedre støtte og hjelp ved å vite.

Akkurat likedan med mentale utfordringer. Jeg vil håndtere en partner på ulike måter dersom det er en personlighetsforstyrrelse, emosjonell umodenhet, tilknytningsforstyrrelse, narsissisme eller bare usikkerhet for eksempel. 

Noen av disse tingene er man åpen for å være mer tålmodig med for å se om det kan løses sammen, mens annet gjør at man tenker fuck this, dette kan ikke jeg håndtere/dette er ikke verdt innsatsen det krever.

Anonymkode: 477eb...bf9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt uenig.

Hvis jeg vet at min kollega har IBS, cøliaki, mageknip eller mensenkramper, så har jeg helt ulike forståelser for hennes opplevelse utifra hvilken det er. Jeg behøver ikke vite det - men jeg kan være en bedre støtte og hjelp ved å vite.

Akkurat likedan med mentale utfordringer. Jeg vil håndtere en partner på ulike måter dersom det er en personlighetsforstyrrelse, emosjonell umodenhet, tilknytningsforstyrrelse, narsissisme eller bare usikkerhet for eksempel. 

Noen av disse tingene er man åpen for å være mer tålmodig med for å se om det kan løses sammen, mens annet gjør at man tenker fuck this, dette kan ikke jeg håndtere/dette er ikke verdt innsatsen det krever.

Anonymkode: 477eb...bf9

Men mensenkramper og mageknip trenger ikke bli satt av av en lege. Cøliaki derimot må jo undersøkes før diagnosen settes. Slik er det også med psykiske lidelser. Det er mange psykiske lidelser som ligner hverandre. Det kreves store utredninger for å sette en diagnose. Og det må en med profesjonsstudie gjøre, enten det er lege, psykolog, psykiater osv. 

Vi som ikke er slike helsepersonell kan ikke bare sette en diagnose fordi det KAN være det på venner og familie. Hva tenker du vil være til hjelp for det? Da viser du heller at du ikke er i stand til å forstå det andre menneske om du MÅ ha en diagnose å mistenke. Alt er ikke diagnoser 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det fordi samfunnet var vanvittig lite opptatt av å sette autisme diagnoser på kvinner i min mors alderskohort😂 hun er jo 0 motivert selv for å få hjelp, men det hjelper meg  og mitt forhold til henne å selvdiagnostisere henne😅

Anonymkode: 38066...26c

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av samme grunn som leger og psykologer er opptatt av å sette diagnose på sine pasienter. Det gjør ting lettere for alle parter.

Anonymkode: 91a5a...99a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (27 minutter siden):

Vi har fått ett diagnosesamfunn 

Ja. Fordi folk vil ha det.

Anonymkode: a8a86...4c3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Av samme grunn som leger og psykologer er opptatt av å sette diagnose på sine pasienter. Det gjør ting lettere for alle parter.

Anonymkode: 91a5a...99a

Men hvorfor kan man ikke overlate diagnosesettingen til fagfolk? Narsissist har jo blitt synonymt med drittsekk nå, på samme måte som psykopat var det tidligere. De fleste hobbypsykologene som skriker narsissist ser ikke ut til å ha det minste kunnskap om hva det egentlig innebærer.

Anonymkode: f422a...35b

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leger setter diagnoser for å finne ut hvilken behandling noen trenger.

Det at noen er opptatte av diagnose i nær krets er sannsynligvis fordi man samhandler med personen, og trenger å forstå hva det er som foregår. Fordi det påvirker omgivelsene.

Anonymkode: ea730...834

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Leger setter diagnoser for å finne ut hvilken behandling noen trenger.

Det at noen er opptatte av diagnose i nær krets er sannsynligvis fordi man samhandler med personen, og trenger å forstå hva det er som foregår. Fordi det påvirker omgivelsene.

Jeg ser den, men er de personene da en støtte i behandlingsrommet? Som kan hjelpe personen til å få riktig hjelp? 

Jeg har inntrykk at mange bare skal sette folk i båser

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Fordi folk vil ha det.

Anonymkode: a8a86...4c3

Enig så enig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser den, men er de personene da en støtte i behandlingsrommet? Som kan hjelpe personen til å få riktig hjelp? 

Jeg har inntrykk at mange bare skal sette folk i båser

Noen er støtte i behandlingsrommet, og noen vil "bare" sette folk i bås.

Uansett er det slik at vi mennesker søker forklaring på den atferden vi opplever rundt oss, spesielt dersom den er avvikende. Det handler om å finne et svar, for å plassere oss selv og våre reaksjoner. Det går på grunnleggende virkelighetsforståelse og hvordan vi navigerer rundt oss. Hvis vi opplever omgivelsene som urasjonelle eller langt unna hva vi selv tenker om verden, eller vi forstår en situasjon veldig ulikt, så utløses dette behovet. Det kan virke som man bare ønsker å sette noen i bås, men handler ofte heller om å vite hvor man skal sette seg selv i forhold til vedkommende. Når skal man fire på sin egen virkelighetsoppfatning, hva man sa og gjorde, og når er det sykdom hos den andre som gjør at man ikke skal ta alt for "god fisk"? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Folk skal ikke det og de gjør ikke det. Du trenger ikke hisse deg opp over noe som umulig kan skje. Kun lege (helsepersonell) kan sette diagnose.

Andre kan gjette på hva det kan være. Hvis man kan få høre andre si at ja, det kan være en sykdom, fordi dette høres ut som noe jeg har opplevd selv eller noe søskenet mitt hadde, så gir det håp. Håp om at det finnes behandling, bedring... Når man har det vanskelig hjelper det å sette ting i system. Dessuten kan en slik tråd brukes til å lufte tanker man har og dele erfaringer. 

Anonymkode: f8e1f...7e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For min del er det fordi samfunnet var vanvittig lite opptatt av å sette autisme diagnoser på kvinner i min mors alderskohort😂 hun er jo 0 motivert selv for å få hjelp, men det hjelper meg  og mitt forhold til henne å selvdiagnostisere henne😅

Anonymkode: 38066...26c

Der er jeg også.

Min mor har fire barn. To av oss har Asperger, en ADHD. Blant barnebarna er det også flere med nevrodiagnoser.

Vi har genetikken og vi har mye kunnskap om diagnosene. Det er ingen som helst tvil om at min mor også er på autismespekteret. Det er greit å ha i bakhodet i samhandling med henne. Samtidig som det er lite hensiktsmessig å få utredet en dame på over sytti som har det bra med seg selv. 

Anonymkode: e3228...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...