AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:01 #1 Del Skrevet tirsdag kl 21:01 Har i dag mobilnett fra Talkmore på hytta. Det funker bra, (i motsetning til telia mobilnett som jeg hadde før, dårlig dekning!), og jeg kan pause det i perioder jeg ikke er der, eventuelt øke det når jeg skal være der mye. Har også tv-pakke via kabel fra Telia, dette skal nå fases ut slik at min tv-boks vil etter hvert slutte å virke, jeg må ha boks som går via nett, og det er visstnok ikke særlig utbygd fiber der jeg har hytte, så de (telia) anbefalte meg noe de kaller hybridfiber. Etter hva jeg skjønte, bruker de da tv-kablene/antennekablene som allerede går til huset for å levere nett… vil det funke noe særlig da? Virker (etter å ha googlet litt) som at med hybridfiber, kan kapasiteten bli dårligere dersom mange er «på» samtidig fordi flere «deler» på fiberne/kablene, stemmer det? Noen med erfaring med dette? Fordelen tenker jeg er at jeg slipper styr med installasjon, jeg vil bare motta en router… men dersom kapasiteten er begrenset….? Dessuten vil jeg jo ikke ha bruk for tv-kanaler fra Telia lenger heller da… har flere (nok) streaming-tjenester. Jeg synes bare alt dette virker styrete… og er usikker på kvalitet og hastighet (og ikke minst kostnadene). Anonymkode: 15320...0c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:11 #2 Del Skrevet tirsdag kl 21:11 Hybridfiber(også kjent som coax og kabel-tv) er helt ok. Mest sannsynlig mer stabilt og raskere enn mobilbredbåndet. Det som forvirrer meg er at de anbefaler deg å å bestille internett via en kabel som de sier de skal fase ut. Anonymkode: adbab...a34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet tirsdag kl 21:16 #3 Del Skrevet tirsdag kl 21:16 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har i dag mobilnett fra Talkmore på hytta. Det funker bra, (i motsetning til telia mobilnett som jeg hadde før, dårlig dekning!), og jeg kan pause det i perioder jeg ikke er der, eventuelt øke det når jeg skal være der mye. Har også tv-pakke via kabel fra Telia, dette skal nå fases ut slik at min tv-boks vil etter hvert slutte å virke, jeg må ha boks som går via nett, og det er visstnok ikke særlig utbygd fiber der jeg har hytte, så de (telia) anbefalte meg noe de kaller hybridfiber. Etter hva jeg skjønte, bruker de da tv-kablene/antennekablene som allerede går til huset for å levere nett… vil det funke noe særlig da? Virker (etter å ha googlet litt) som at med hybridfiber, kan kapasiteten bli dårligere dersom mange er «på» samtidig fordi flere «deler» på fiberne/kablene, stemmer det? Noen med erfaring med dette? Fordelen tenker jeg er at jeg slipper styr med installasjon, jeg vil bare motta en router… men dersom kapasiteten er begrenset….? Dessuten vil jeg jo ikke ha bruk for tv-kanaler fra Telia lenger heller da… har flere (nok) streaming-tjenester. Jeg synes bare alt dette virker styrete… og er usikker på kvalitet og hastighet (og ikke minst kostnadene). Anonymkode: 15320...0c2 Hvis du er i et typisk hytteområde så vil mobilnettet typisk være hardt belastet når mange er på hyttene. Med hybrid fiber har man fiber fram til nabolaget og bruker den kabelen du mottar signaler på i dag det siste stykket, sånn at de slipper å strekke fiber fram til hver hytte. De slipper også å koordinere når folk er på hytta for å installere fiber. Det kan se ut som om hybrid fiber har litt dårligere opplastingshastighet, dvs det går tregere å sende data fra hytta til Internett, men det er sjelden viktig. Jeg ville absolutt vurdere en hybrid løsning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet onsdag kl 07:40 #4 Del Skrevet onsdag kl 07:40 (endret) I følge Telia kan nedlastingshastigheten være opp til 1250 Mbps og opplasting opp til 500 Mbps der nettet er oppgradert til DOCSIS 3.1. Har selv hybrid fiber via Telia. Nedlasting jeg har målt til ca 1 Gbits. Opplasting ca 50 Mbits, mulig begrenset av abonnements typen. Har ikke merket noe til tregt nett i perioder mange benytter nettet. Prinsippet er fiberkabel fremføres nær bolig eller hytter. Deretter benyttes coax kabelen den siste strekningen. Unngår kostnadene med å legge fiberkabel siste delen. Coax kabelen leverer også strøm til utstyret i anlegget. Første skap har strøm fremført, underfordeling mottar strøm fra hovedfordeling. Fiber krever fremført strøm til skap som inneholder aktivt utstyr. Løsningen er gjerne å samle aktivt utstyr i et større skap. Bygges det nytt benyttes fiberkabel. Coax benyttes der den finnes fra før. Endret onsdag kl 07:42 av TBL12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:42 #5 Del Skrevet onsdag kl 14:42 TBL12 skrev (7 timer siden): I følge Telia kan nedlastingshastigheten være opp til 1250 Mbps og opplasting opp til 500 Mbps der nettet er oppgradert til DOCSIS 3.1. Har selv hybrid fiber via Telia. Nedlasting jeg har målt til ca 1 Gbits. Opplasting ca 50 Mbits, mulig begrenset av abonnements typen. Har ikke merket noe til tregt nett i perioder mange benytter nettet. Prinsippet er fiberkabel fremføres nær bolig eller hytter. Deretter benyttes coax kabelen den siste strekningen. Unngår kostnadene med å legge fiberkabel siste delen. Coax kabelen leverer også strøm til utstyret i anlegget. Første skap har strøm fremført, underfordeling mottar strøm fra hovedfordeling. Fiber krever fremført strøm til skap som inneholder aktivt utstyr. Løsningen er gjerne å samle aktivt utstyr i et større skap. Bygges det nytt benyttes fiberkabel. Coax benyttes der den finnes fra før. Takk, her var det mye nyttig informasjon. Har bedt Telia kontakte meg og gi meg tilbud/alternativer. Anonymkode: 15320...0c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet onsdag kl 19:29 #6 Del Skrevet onsdag kl 19:29 Utført en måling på et annet abonnement i samme borettslag nå i kveld. Måler 1.18 Gbps / 510 Mbps her, dvs. det er forskjeller pga. ulike abonnement. Der nett ikke er oppgradert til DOCSIS 3.1 vil hastigheten være lavere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå