Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #1 Skrevet 12. mars 2006 Jeg syns det er veldig mye snakk om respekt inne på dette forumet.. En tråd er startet der noen spør seg hvorfor kristne ikke får respekt.... Da vil jeg sende et spørsmål videre på samme tema... 1) Hva skal til for at en kristen skal føle seg respektert? 2) Hva skal til for at en ikke kristen skal føle seg respektert? Spør fordi alle sier de ikke blir respektert, men ingen sier noe om hva som skal til...
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #2 Skrevet 12. mars 2006 respekt kan ikke forlanges det må fortjenes.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #3 Skrevet 12. mars 2006 Jeg vil da påstå at et minimum av respekt er vi nødt til å viser hverandre dersom vi skal leve sammen i et samfunn. Jeg er ikke personlig kristen, så jeg skriver ikke med det som utgangspunkt. Og jeg er enig i at respekt er noe man gjør seg fortjent til, i en viss grad. Men like fullt vi må da behandle de menneskene vi omgåes med respekt i det daglige. *Man sniker ikke i køen. *Man hilser når man blir hilst på. *Man unnskylder seg dersom man løper på noen ved et uhell. *Man venter på tur i en rundkjøring. *Man er ikke uhøflig selv om man har en dårlig dag. *Man kaller ingen idiot eller lignende mindre intelligente ting dersom de ikke deler den oppfattningen man selv har enten det dreier seg om religion, politikk, barneoppdragelse eller what ever. Når det gjelder å vise respekt føler jeg at man kommer langt med god gammeldags allminnelig oppdragelse. Men dersom man ikke vet hva det innebærer kan jeg forstå at det blir et problem å vise folk respekt.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #4 Skrevet 12. mars 2006 Jeg syns det er veldig mye snakk om respekt inne på dette forumet.. En tråd er startet der noen spør seg hvorfor kristne ikke får respekt.... Da vil jeg sende et spørsmål videre på samme tema... 1) Hva skal til for at en kristen skal føle seg respektert? 2) Hva skal til for at en ikke kristen skal føle seg respektert? Spør fordi alle sier de ikke blir respektert, men ingen sier noe om hva som skal til... ← Det er jo ingen som har svart på spørsmålet... Hva skal egentlig til for at en kristen person skal føle seg respektert siden de ikke føler det... Det er i allefall det jeg har fått intrykk av her inne...
KR-øst Skrevet 12. mars 2006 #5 Skrevet 12. mars 2006 Det er jo ingen som har svart på spørsmålet... Hva skal egentlig til for at en kristen person skal føle seg respektert siden de ikke føler det... Det er i allefall det jeg har fått intrykk av her inne... ← Det eneste som skal til for at jeg skal føle meg respektert her på KG, er at de jeg har kontakt med kan diskutere saklig. Jeg krever ikke dette. Jeg vil at hver enkelt skal diskutere på den måten det måtte passe dem, og hvordan de vil gi gjensvar til meg. På den måten kan jeg lettere lære folk å kjenne. Nå betyr det ikke så mye om jeg føler meg respektert her på KG. For meg betyr det mer om jeg finner noen å korrespondere med som jeg samtidig kan ha respekt for. Da blir det mer meningsfylt og interessant å diskutere, og en jeg respekterer er en som jeg også kan stole på.
Gjest King James Skrevet 13. mars 2006 #6 Skrevet 13. mars 2006 Hva som er sakelig er vel opp til den som skriver og ikke den som leser det som blir skrevet.
KR-øst Skrevet 13. mars 2006 #7 Skrevet 13. mars 2006 Hva som er sakelig er vel opp til den som skriver og ikke den som leser det som blir skrevet. ← Saklighet er å diskutere sak og ikke person. Å diskutere en sak på en ironisk eller hånlig måte, gir heller ingen respekt.
Gjest King James Skrevet 13. mars 2006 #8 Skrevet 13. mars 2006 Jeg vet hva som er sakelig og ikke sakelig. Men jeg vet også at jeg kanskje ikke alti er sakelig. Men det er nå ikke du heller. Men uanset og gi respekt er ikke om de er sakelige heller ikke. Spørmålet er kan du respektere en person for hans tro om han er en Hinduist eller Katolikk ?. Og diskutere hånelig er jeg enig i ikke gir respekt. Når det gjelder Ironi så er jeg uenig. Jeg ser på disse to som to forskjellige ting. Vist man håner noen da viser man ikke respekt det er jeg enig i. Er man ironisk mot noen da synnes jeg ikke dette har noe med repsekt eller mangel av det og gjøre. Men når alt kommer til alt så kan ingen forlange respekt det må fortjenes og dette gjelder alle mennesker uansett religion eller rase.
KR-øst Skrevet 13. mars 2006 #9 Skrevet 13. mars 2006 Jeg vet hva som er sakelig og ikke sakelig. Men jeg vet også at jeg kanskje ikke alti er sakelig. Men det er nå ikke du heller. Men uanset og gi respekt er ikke om de er sakelige heller ikke. Spørmålet er kan du respektere en person for hans tro om han er en Hinduist eller Katolikk ?. Og diskutere hånelig er jeg enig i ikke gir respekt. Når det gjelder Ironi så er jeg uenig. Jeg ser på disse to som to forskjellige ting. Vist man håner noen da viser man ikke respekt det er jeg enig i. Er man ironisk mot noen da synnes jeg ikke dette har noe med repsekt eller mangel av det og gjøre. Men når alt kommer til alt så kan ingen forlange respekt det må fortjenes og dette gjelder alle mennesker uansett religion eller rase. ← Det siste du skrev er jeg helt enig med deg i. Om jeg respekterer et menneske, har det ingenting med vedkommendes tro å gjøre. Jeg respekterer aldri et menneske fordi vedkommende er kristen f.eks. Det vil alltid være måten hver enkelt opptrer på som er avgjørende. Ironi behøver nødvendigvis ikke å innvirke på respekten, hvis det da ikke er en hånlig ironi. Den kan brukes i en vennskapelig samtale, men kan også brukes for å gjøre narr av en persons tro. I dette siste tilfellet er det respektløst.
Gjest King James Skrevet 13. mars 2006 #10 Skrevet 13. mars 2006 Det du skriver der er jeg helt enig med deg i.
Arielle Skrevet 16. mars 2006 #11 Skrevet 16. mars 2006 Man skal da vise respekt mot ALLE mennesker, det er ikke noe man skal måtte gjøre seg fortjent til. Man viser respekt ved å lytte til andre, reise seg for gamle damer på bussen, hjelpe andre, osv. Da viser man at man har respekt for sine medmennesker. For meg som kristen betyr det å få respekt at andre respekterer det jeg tror på og ikke dømmer meg, på samme måte som jeg aldri dømmer de som tror noe annet enn meg. Jeg synes det er utrolig mye fokus på hvor lite kristne respekterer de som lever annerledes enn dem selv, men jeg vil bare si at jeg opplever like mye at de som ikke er kristne ikke repekterer at de som er kristne tror på det de gjør.
Blueberry Skrevet 9. april 2006 #12 Skrevet 9. april 2006 Det du vil at andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot andre. Den gylne regelen. Enkel og grei å forholde seg til (for det meste).
Lille Grete Skrevet 10. april 2006 #13 Skrevet 10. april 2006 Jeg syns det er veldig mye snakk om respekt inne på dette forumet.. En tråd er startet der noen spør seg hvorfor kristne ikke får respekt.... Da vil jeg sende et spørsmål videre på samme tema... 1) Hva skal til for at en kristen skal føle seg respektert? 2) Hva skal til for at en ikke kristen skal føle seg respektert? Spør fordi alle sier de ikke blir respektert, men ingen sier noe om hva som skal til... ← Finnes like mange svar på de spørsmålene, som det finnes kristne. Mennesker er forskjellige. Noen er veldig sårbare, mens andre tåler "alt".
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #14 Skrevet 10. april 2006 Det er jo ingen som har svart på spørsmålet... Hva skal egentlig til for at en kristen person skal føle seg respektert siden de ikke føler det... Det er i allefall det jeg har fått intrykk av her inne... ← Glem det. Respekt er blitt en politisk korrekt floskel uten mening. Når ordet respekt brukes her på forumet, er det stort sett av folk som føler seg tråkket på, ofte i sammenheng med sarkasme. Respekt er slik jeg oppfatter det, et ord som henger igjen fra gammelt av, da visse samfunnsgrupper av kulturelle grunner skulle være skjermet, og kritiske bemerkninger ble sett på som gale, uansett om de var berettiget eller ikke. Folk som tuter her på forumet bruker også respekt med underforstått betydning om at det er ting man ikke skal snakke om av prinsipp. Det mener jeg er en holdning som er lite forenelig med et opplyst samfunn. Respekt kunne vært fjernet fra ordboken, og erstattet med beundring og høflighet. I dag brukes ikke disse to ordene, fordi en bare kan si respekt, uten at det betyr så veldig mye, men det høres bra ut.
Gjest Gjest_KR-øst_* Skrevet 10. april 2006 #15 Skrevet 10. april 2006 Respekt kunne vært fjernet fra ordboken, og erstattet med beundring og høflighet. I dag brukes ikke disse to ordene, fordi en bare kan si respekt, uten at det betyr så veldig mye, men det høres bra ut. ← Beundring og høflighet har lite med respekt å gjøre. Du kan beundre et menneske for hvor troverdige de kan virke når de lyver, eller hvor oppfinnsomme de har vært ved spesielle ran. Men dette har ingenting med respekt for disse menneskene å gjøre. I et selskap kan du vise høflighet overfor et menneske du avskyr som pesten, men det har da heller ingenting med respekt overfor dette mennesket å gjøre. Da er det respekt for de andre i selskapet du viser.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2006 #16 Skrevet 13. april 2006 Saklighet er å diskutere sak og ikke person. Å diskutere en sak på en ironisk eller hånlig måte, gir heller ingen respekt. ← Nå er vel du en av de som diskuterer ikke kristne på en hånlig måte selv
pi_ Skrevet 13. april 2006 #17 Skrevet 13. april 2006 Som ikke-religiøs synes jeg enhver som lytter til hva jeg sier, har fortjent min respekt. Trenger ikke å være verre enn det.
Gjest Gjest_KR-øst_* Skrevet 13. april 2006 #18 Skrevet 13. april 2006 Nå er vel du en av de som diskuterer ikke kristne på en hånlig måte selv ← Jeg skal tro det når du viser meg det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå