Gå til innhold

For deg som jobber i barnehage/studerer barnehagelærer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vurderer å skifte yrke, ønsker noe som gir meg mer. Jobber i dag i kommunal sektor som saksbehandler. Det er lange og kjedelige dager. 
Har tenkt litt på å studere barnehagelærer, et yrke som ofte nedsnakkes. Kan dere som jobber i barnehage fortelle om dagene deres? Både positivt og negativ 😊 Hva tjener du? 

Jeg er snart 33 år og litt redd for å bli sett på som gammel på studiet. Er det flest unge som studerer dette? 

Jeg har også vært inne på tanken på syke- eller vernepleier, men ønsker ikke helg og helligdagsjobbing.

Anonymkode: 0f727...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ved desentraliserte- eller deltis-studier, så vil nok aldersgruppa være mer lik deg. 

Jobben i barnehagen er veldig fin; varierte dager, barn er fantastiske, osv osv

Men det kan også være lurt å ta en titt på risikoområdene Stami peker på, som stress, fysisk krevende, emosjonelle belastninger, støy, osv.       Det er greit å kjenne til risikoområdene FØR man starter, for de finnes i mer eller mindre alle barnehager. Det er en del av den ‘normale’ hverdagen - og så vet vi at mange dager ikke er normale også, med sykefravær osv. 

Men det er et veldig fint yrke!

https://noa.stami.no/yrker-og-naeringer/noa/barnehage/

https://noa.stami.no/yrke/barnehagelaerer/

Anonymkode: d9641...6f3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar! Skal definitivt lese disse lenkene 😊 Jobber du i barnehage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Jeg har jobbet i barnehage i 17 år

Anonymkode: d9641...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har jobbet i barnehage i 10år som assistent. Nå tar jeg barnehagelærerstudiet. Jeg går deltid, og der er det mange på min alder, noen har jobbet mange år i bhg, mens andre er helt nye, og byttet beite. 

Jeg jobber i en liten privat barnehage utenfor bysentrum. Vi har stort uteområde som vi bruker mye. Vi er ute 09-1100, så fra 1130-1630. Det hender vi tar lunsjen ute. Vi er egentlig ikke en utebarnehage, men alle trives bedre ute. Vi har samling 3 dager i uka der vi går igjennom fast program, og tema for den mnd. Vi har alltid malingsaktivitet eller en annen aktivitet der barna lager noe i løpet av uka. Nå jobber vi feks med leire og barna lager påskepynt i leire. Vi holder også på med ett prosjekt med såing. Vi sår forskjellige grønnsaker som vi skal følge fremover. Dagen i barnehage går fort, det er alltid noe som skjer. Det negative er nok at man ikke alltid får gjort det man ønsker, noen barn er utfordrende, og det er lite personale. 

Anonymkode: 78d3b...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har jobbet i barnehage i 10år som assistent. Nå tar jeg barnehagelærerstudiet. Jeg går deltid, og der er det mange på min alder, noen har jobbet mange år i bhg, mens andre er helt nye, og byttet beite. 

Jeg jobber i en liten privat barnehage utenfor bysentrum. Vi har stort uteområde som vi bruker mye. Vi er ute 09-1100, så fra 1130-1630. Det hender vi tar lunsjen ute. Vi er egentlig ikke en utebarnehage, men alle trives bedre ute. Vi har samling 3 dager i uka der vi går igjennom fast program, og tema for den mnd. Vi har alltid malingsaktivitet eller en annen aktivitet der barna lager noe i løpet av uka. Nå jobber vi feks med leire og barna lager påskepynt i leire. Vi holder også på med ett prosjekt med såing. Vi sår forskjellige grønnsaker som vi skal følge fremover. Dagen i barnehage går fort, det er alltid noe som skjer. Det negative er nok at man ikke alltid får gjort det man ønsker, noen barn er utfordrende, og det er lite personale. 

Anonymkode: 78d3b...9fc

Takk for så fint og langt innlegg! Høres ut som du jobber i en veldig fin barnehage og at du trives godt når du velger å ta barnehagelærerutdanning nå. Jeg elsker å være ute og ha varierte dager (jobber på kontor nå) og det er en av grunnene til at jeg nå ønsker å bytte yrke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...