Gå til innhold

Spandere på første date?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 22.03):

Jeg var på date i går, første på mange år. Vi møttes på cafe, men han spanderte ikke kaffen.

kjenner jeg syns det var litt rart. Hva tenker dere?  Litt gentleman vil man jo ha

Anonymkode: b017e...07b

Tankegangen din er 1950, vi befinner oss i 2025 nå.

Følg med tiden, eller slutt å date. 

Anonymkode: 36a33...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bare fattige menn som synes det er kjipt å spandere en kaffe 😂 

Anonymkode: 1d339...f30

Rosalilje84 skrev (12 timer siden):

De samme mennene mener gjerne at kvinner som ønsker den fine gesten å spandere kaffe, er golddiggere. Det er som regel de fattige mennene som mener at alle kvinner er ute etter pengene deres.

Dette er bare so true jenter.

Fattige menn vil vi ikke ha ;) Ekte kvinner går etter penga 🤑

Anonymkode: 9d1a2...b0e

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (12 timer siden):

Fordi mannen inviterte? Jeg har flere ganger spandert kaffe og kake på både venner og dater. 

TS har ikke sagt et eneste sted at mannen inviterte noe mer enn det hun selv gjorde. Den eneste begrunnelsen hennes er tvert imot at han burde betalt som "gentleman", altså ut fra kjønn og ikke ut fra hvem som har invitert.

Jeg tenker helt generelt at det er rart å ta initiativ til å dele en regning på en hundrings eller noe sånt på en date, helt uavhengig av kjønn. At den som eventuelt ender opp med å bli presentert for det å betale (i kassen eller ved bordet) bare tar regningen. Så tilbyr den andre seg å dekke sin del, åpenbart, og så sier den som har betalt nei til det. Tenker likevel ikke det er noe rart i at han ikke betaler fordi han er mann. Noen synes det er leit med menn som ikke spanderer fordi det er en fin tradisjon, andre synes det er fornærmende fordi det er gammeldags. Begge deler er helt ok å mene, men det gjør jo at mange menn prøver å trå riktig i et minefelt på dette med spandering sett opp mot kjønnsroller mer enn at det egentlig forteller så mye om dem.

Anonymkode: e1799...e6c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Rart at du ikke forstår såpass. Den kaffen har selvsagt ALLE råd til å betale selv, men det handler om å være gentleman og spandere på damen du møter.

Dette har ingenting med feminisme eller likestilling eller noe å gjøre. Det handler om å være litt galant og ha omtanke.

Jeg ser etter sånne ting, og jeg kommer til å spandere masse selv, det skal ingen tvile på.

Men, jeg misliker smålige og gjerrige mennesker, så hvis jeg ser tendensen til det, så blir fyren uaktuell.

Anonymkode: 112ef...dbb

ser du ikke ironien? det er du som er smålig og gjerrig.

Anonymkode: b1a1c...2f1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fint spandere ett og annet, men i det øyeblikket jeg merker at det forventes at jeg gjør det er det no deal. Så på første date spanderer jeg ikke, rett og slett for å se reaksjonen. Blir hun snurt og furt er det ikke noe vits å gå videre til ny date uansett, for da er hun ikke min type. Om hun uten å tenke seg om betaler for sin del er det ikke utenkelig at jeg spanderer neste gang. Det må være en likevekt, også i hvem som betaler.

"Tradisjonen" med at menn spanderer stammer fra tider hvor kvinner ikke tjente egne penger, slik at det naturligvis var mannen som betalte for alt for å vise at han kunne ta vare på henne. Slik er det ikke lenger. Kvinner kan fint tjene like mye og mer enn menn, og jeg ønsker et likestilt forhold og da er det naturlig at man deler på betalinger også. Betaler jeg maten, så bør hun betale den første øllen eller inngangen på konserten eller noe lignende. Det er ikke så farlig at det blir likt i sum (så lenge det er sånn omtrent det samme).

Endret av Doolittle
Hadde visst mer å si
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, nå er det lenge siden jeg sist var på en date, men kaffen min hadde jeg nok betalt selv uansett 🙂 Men skjønner hva du mener. Selvsagt. Nå var jo dette bare en første date, kanskje litt tidlig å sette standarden allerede nå. Hvis han er på 15 dates i uka, blir det tross alt mye kaffe å spandere. 

Anonymkode: 61e5a...b33

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på date i går, første på mange år. Vi møttes på cafe, men han spanderte ikke kaffen.

kjenner jeg syns det var litt rart. Hva tenker dere?  Litt gentleman vil man jo ha

Ga du ham en blowjob? Ikke det, det er også litt rart.

Anonymkode: 0522c...fee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei det er ikke rart. 

Anonymkode: 0efc5...9b6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (23 timer siden):

40 kroner, altså. Spanderer du aldri på venner, en søster, barnas venner osv?

Jeg syns det er veldig forskjell på å spandere på første date (spesielt om det er en person man aldri har møtt før) og det med å spandere på f. eks barnas venner :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problemer med å forstå at folk er tilbakeholden med og spandere på folk som de ikke kjenner. Om dere har møtes gjennom en datingapp, så er det jo noe med at man ønsker å kjenne på kjemien - om dere faktisk liker hverandre. :)  Spørsmålet her er vel om du følte at det var hyggelig og om det var god kjemi? Om det var det så ville jeg gått på en date til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er bare so true jenter.

Fattige menn vil vi ikke ha ;) Ekte kvinner går etter penga 🤑

Anonymkode: 9d1a2...b0e

Såklart vil man ikke ha en fattig mann? Hvorfor skulle man ville det? Makes no sense. Er som om menn skal ville ha kvinner i 50 åra når de ønsker seg barn. Hvorfor skal kvinner ville gå for en fattig mann om man ønsker seg familie? Vil jo det beste for mine fremtidige barn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Wow for et kvinnesyn🤮 så du mener blowjob og en kaffe påspandert er i samme kategori? Moren din må ha hatt veldig lave standard? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Såklart vil man ikke ha en fattig mann? Hvorfor skulle man ville det? Makes no sense. Er som om menn skal ville ha kvinner i 50 åra når de ønsker seg barn. Hvorfor skal kvinner ville gå for en fattig mann om man ønsker seg familie? Vil jo det beste for mine fremtidige barn.

Penger er ikke synonymt med et lykkelig liv. Ikke for meg. Kjærlighet kan ikke kjøpes for penger. De som tror det lurer seg selv. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (13 timer siden):

Det er en kaffe til 40 kroner. 

Ha er det du prøver å si med at det bare er 40 kr? Det er bare sex, gratis og kvinnen gjør ikke nødvendigvis så mye arbeid der. 

40 kroner har du også selv? Jeg forstår at det er gesten det settes pris på her fra en del kvinner. Men, nå er det ikke bare kvinner som skal finne seg en god partner - også menn, og menn setter pris på andre gester enn å bli påspandert en kaffe, enda så hyggelig det ville vært. 

Jeg skulle nok fint klart å spandere det ene og det andre, noe jeg også gjør for mot alle menneskene som betyr noe for meg i mitt liv. Dette er venner og familie, ja - også barnas venner, for det og dem som betyr noe for mine barn betyr også noe for meg. Men deg som jeg nettopp har møtt, en fremmed, som jeg ikke engang vet liker meg i det hele tatt, forventer at jeg skal spandere noe som helst? Det slike damer gjør er å sette seg på en pidestall og se ned på alle menn. Som en annen her sier, så setter de høyere verdi på kvinner enn menn. Dette er ikke gammeldagse holdninger, for slike holdninger på den tid kom av at menn var i besittelse av pengene og at det da naturligvis var slik at mannen skulle betale. I dag har alle penger, kvinner og menn, og den holdningen gjenspeiler da et syn om at menn har lavere verdi enn kvinner. Derfor er slike kvinner veldig lite attraktive, i alle fall for meg. Fordi det skinner så godt igjennom hvilket syn slike har på menn. Det kommer også godt frem i kommentarer som at "de er fattige menn" - noe som igjen sier at slike kvinner ikke er interessert i en fattig mann, enda de selv har penger. 

Konklusjonen blir da enkel, at slike kvinner bare er opptatt av penger og status - ikke mannen, ikke kjærligheten. Så, når du sier det bare er 40kr som om det ikke skulle bety noe særlig. Så betyr det likevel veldig mye for deg om mannen ikke spanderer disse 40 kronene. Det sier deg alt du trenger å vite om denne mannen. Han er fattig, han er gniten osv (ingen av delene trenger å være sanne). Og for meg, og flere menn med vil jeg tro, så sier dette meg en hel del om deg og kvinner lik deg (som nevnt over). Dermed blir ikke 40kr "bare" 40kr, men et veldig klart signal om hvor tomt livet vil bli sammen med deg og likesinnede. 

Anonymkode: 686be...78b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Penger er ikke synonymt med et lykkelig liv. Ikke for meg. Kjærlighet kan ikke kjøpes for penger. De som tror det lurer seg selv. 

Klarer fint finne både kjærlighet og en mann som har ting på stell i en og samme person vettu ;) 

snakker ikke om styrtrik, men en som har orden på økonomien, en som har ambisjoner og har melk til kaffen og som fint kan påspandere daten sin en kaffe uten å kjenne det på lommeboka eller egoet sin. 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ha er det du prøver å si med at det bare er 40 kr? Det er bare sex, gratis og kvinnen gjør ikke nødvendigvis så mye arbeid der. 

40 kroner har du også selv? Jeg forstår at det er gesten det settes pris på her fra en del kvinner. Men, nå er det ikke bare kvinner som skal finne seg en god partner - også menn, og menn setter pris på andre gester enn å bli påspandert en kaffe, enda så hyggelig det ville vært. 

Jeg skulle nok fint klart å spandere det ene og det andre, noe jeg også gjør for mot alle menneskene som betyr noe for meg i mitt liv. Dette er venner og familie, ja - også barnas venner, for det og dem som betyr noe for mine barn betyr også noe for meg. Men deg som jeg nettopp har møtt, en fremmed, som jeg ikke engang vet liker meg i det hele tatt, forventer at jeg skal spandere noe som helst? Det slike damer gjør er å sette seg på en pidestall og se ned på alle menn. Som en annen her sier, så setter de høyere verdi på kvinner enn menn. Dette er ikke gammeldagse holdninger, for slike holdninger på den tid kom av at menn var i besittelse av pengene og at det da naturligvis var slik at mannen skulle betale. I dag har alle penger, kvinner og menn, og den holdningen gjenspeiler da et syn om at menn har lavere verdi enn kvinner. Derfor er slike kvinner veldig lite attraktive, i alle fall for meg. Fordi det skinner så godt igjennom hvilket syn slike har på menn. Det kommer også godt frem i kommentarer som at "de er fattige menn" - noe som igjen sier at slike kvinner ikke er interessert i en fattig mann, enda de selv har penger. 

Konklusjonen blir da enkel, at slike kvinner bare er opptatt av penger og status - ikke mannen, ikke kjærligheten. Så, når du sier det bare er 40kr som om det ikke skulle bety noe særlig. Så betyr det likevel veldig mye for deg om mannen ikke spanderer disse 40 kronene. Det sier deg alt du trenger å vite om denne mannen. Han er fattig, han er gniten osv (ingen av delene trenger å være sanne). Og for meg, og flere menn med vil jeg tro, så sier dette meg en hel del om deg og kvinner lik deg (som nevnt over). Dermed blir ikke 40kr "bare" 40kr, men et veldig klart signal om hvor tomt livet vil bli sammen med deg og likesinnede. 

Omg snakk om å legge så sykt dype meninger i en 40 krones kaffe. ️ stakkars kvinner som har vært borti deg. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Omg snakk om å legge så sykt dype meninger i en 40 krones kaffe. ️ stakkars kvinner som har vært borti deg. 

Jeg har heldigvis ikke truffet så mange som deg :) og vi har hatt det veldig hyggelig sammen, alle sammen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Klarer fint finne både kjærlighet og en mann som har ting på stell i en og samme person vettu ;) 

snakker ikke om styrtrik, men en som har orden på økonomien, en som har ambisjoner og har melk til kaffen og som fint kan påspandere daten sin en kaffe uten å kjenne det på lommeboka eller egoet sin. 😂

Du sier jeg legger mye i 40 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har heldigvis ikke truffet så mange som deg :) og vi har hatt det veldig hyggelig sammen, alle sammen. 

Ja men så fint da. Det finnes vel noen for alle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...