Gå til innhold

Spandere på første date?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 7.01):

For de som gidder å lese... 

Har reflektert litt over denne diskusjonen her, og hvorfor skarve 40 kroner blir et så stort problem for meg. Og som flere påpeker her, fra begge sider, så har det ingenting med pengene i seg selv å gjøre - men alt å gjøre med det som ligger bak. Og jeg ender opp med at det er forventningen i seg selv som utgjør hele forskjellen. Jeg er absolutt åpen for å endre hvordan jeg ser på dette, så vil gjerne at de av dere som er veldig uenig utfordrer meg fremfor å bare komme med hersketeknikker

Så hvorfor gjør en slik forventning hele forskjellen? Enhver som har noe å selge vil også ha betalt for det som selges. En slik person har absolutt en god grunn til å forvente betaling for det som blir solgt. Men har denne personen ingenting å selge, hvorfor skal denne personen ha forventninger om å få betalt likevel? Om det er arbeidskraft som "selges", så forventer man lønn som betaling. Men om denne personen ikke arbeider, hvorfor skulle denne personen da ha forventninger om å få lønn? (Jada, vi har nav). Det fine med forventninger er at man vet man har gjort noe som man også vet konsekvensen/resultatet av. Det er med andre ord noe man ikke trenger å tenke over - man blir ikke positivt overrasket om resultatet blir som forventet, men man blir skuffet om resultatet ikke lever opp til forventningene. 

Hvordan det føles å date en som forventer at jeg "spanderer"... Vel, det føles ikke som jeg spanderer - men mer som om jeg betaler, ikke spanderer. At jeg betaler for at hun skal gidde å bli kjent med meg, fremfor at jeg gjør noe koselig for henne. Dermed blir disse 40 kronene så mye mer enn bare 40 kroner. Det vil plutselig koste meg selvrespekten, nettopp fordi det føles som om jeg betaler for at hun skal gidde å bli kjent med meg. Og selvrespekten har jeg ingen planer om å gi fra meg.

Jeg tror alle ville vært tjent med å legge bort forventningene, fordi forventninger tar bort all magi og bare vil gi skuffelser når de ikke innfris. Og gevinsten for å leve opp til dem er minimale. Derfor, om jeg hadde vært på date med en dame som gjorde det klart at hun hadde slike forventninger - så ville jeg kjøpt en kaffe til henne og sagt ha det bra. For min selvrespekt er noe av det viktigste jeg har.

Er jeg helt ute på jordet her, eller er dette mulig å forstå?

Anonymkode: 686be...78b

Jeg er enig med deg og ser godt hva du mener. På første date ville jeg aldri forventet at han skulle betalt for meg. Det ville føltes rett og slett som om han betalte for meg. Og iom jeg er en kvinne som har helt andre verdier enn å bli kjøpt for penger, så føler jeg meg faktisk litt forlegen om han insisterer på å betale. Det kan hende seg naturlig at han henter kaffe for begge osv, men den opplagte "jeg er mann og jeg betaler", NEI. Ikke på første date.

Anonymkode: e452a...0aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig med deg og ser godt hva du mener. På første date ville jeg aldri forventet at han skulle betalt for meg. Det ville føltes rett og slett som om han betalte for meg. Og iom jeg er en kvinne som har helt andre verdier enn å bli kjøpt for penger, så føler jeg meg faktisk litt forlegen om han insisterer på å betale. Det kan hende seg naturlig at han henter kaffe for begge osv, men den opplagte "jeg er mann og jeg betaler", NEI. Ikke på første date.

Godt å se at jeg ikke er alene. Begynte nesten å tro at det hadde rablet for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da bør du jo føle deg like forlegen når en kompis, en kollega eller en bekjent på et jobbseminar spanderer noe for deg. Eller er du så sexistisk at det kun gjelder menn som kanskje er seksuelt interessert i deg?

Anonymkode: eee03...fc8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Godt å se at jeg ikke er alene. Begynte nesten å tro at det hadde rablet for meg. 

Det HAR rablet for mange mennesker i Norge som er fullstendig blottet for romanse, kurtisering og andre aspekter ved relasjoner mellom menn og kvinner. Partner velges med fornuften, alt som gjøres er mekanisk og planlagt (alle betaler for seg selv, man takker nei til bursdags- og julegaver, feirer aldri noe, har masse "egentid" i stedet for å tilbringe tid med partner, planlegger alt i detaljer, inkludert tidspunktet for sex), og livene er kjedelige. Så lurer man på hvorfor det er så mange skilsmisser, samlivsbrudd og utroskap. Mennesker er følelsesskapninger. Det går ikke an å føre hele kjærlighetslivet sitt utelukkende med fornuft.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da bør du jo føle deg like forlegen når en kompis, en kollega eller en bekjent på et jobbseminar spanderer noe for deg. Eller er du så sexistisk at det kun gjelder menn som kanskje er seksuelt interessert i deg?

Du ser altså ikke forskjellen i bekjente og fremmede? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du ser altså ikke forskjellen i bekjente og fremmede? 

Hvis en du møter på date, er totalt fremmed, så bør du kanskje chatte/prate med vedkommende litt mer før dere møtes? For meg er en perifer kollega på et seminar like fremmed som en fyr jeg har snakket med på Tinder i to uker. Det hender også at fremmede spanderer på hverandre. Jeg har blant annet betalt for noen barn som plutselig har for lite penger i butikken, uten å forvente noe tilbake fra barnets foreldre. Men igjen - alt skal gjøres med fornuft, alt skal være 50/50 på kroner og øre, det skal ikke være plass til kurtise, romanse og følelser. KUN fornuft og planlegging, pluss paranoid ("tenk om han forlanger sex for disse 40 kronene han betalte for kaffe!!!")

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det HAR rablet for mange mennesker i Norge som er fullstendig blottet for romanse, kurtisering og andre aspekter ved relasjoner mellom menn og kvinner. Partner velges med fornuften, alt som gjøres er mekanisk og planlagt (alle betaler for seg selv, man takker nei til bursdags- og julegaver, feirer aldri noe, har masse "egentid" i stedet for å tilbringe tid med partner, planlegger alt i detaljer, inkludert tidspunktet for sex), og livene er kjedelige. Så lurer man på hvorfor det er så mange skilsmisser, samlivsbrudd og utroskap. Mennesker er følelsesskapninger. Det går ikke an å føre hele kjærlighetslivet sitt utelukkende med fornuft.

Jeg kan forstå at det er vanskelig å tilpasse seg det moderne samfunnet når man tviholder på gammeldagse og konservative holdninger. Men om du løfter blikket litt, så vil du se at mange menn tviholder på dem også - disse blir gjerne kalt incels eller tate fanatikere. 

Det virker som du mangler tålmodighet, for den romantikken du så sårt etterspør, den kurtiseringen - det er noe som kommer mer og mer som følelser oppstår. Men det hjelper ikke så mye når du selv gjør beslag på både romansen og kurtiseringen i den form at du er overbevist om at dette er noe mannen skal stå for, og damen bare skal være med på reisen. Om du går rundt og venter på en mann, så må du finne deg i å vente. Alternativet er å bli proaktiv å ta initiativ selv. Men dette holdes tilbake av de holdningene du tviholder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis en du møter på date, er totalt fremmed, så bør du kanskje chatte/prate med vedkommende litt mer før dere møtes? For meg er en perifer kollega på et seminar like fremmed som en fyr jeg har snakket med på Tinder i to uker. Det hender også at fremmede spanderer på hverandre. Jeg har blant annet betalt for noen barn som plutselig har for lite penger i butikken, uten å forvente noe tilbake fra barnets foreldre. Men igjen - alt skal gjøres med fornuft, alt skal være 50/50 på kroner og øre, det skal ikke være plass til kurtise, romanse og følelser. KUN fornuft og planlegging, pluss paranoid ("tenk om han forlanger sex for disse 40 kronene han betalte for kaffe!!!")

For meg er en jeg bare har chattet absolutt en fremmed. Det er når jeg møter dem jeg kan begynne å bli kjent med dem.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan forstå at det er vanskelig å tilpasse seg det moderne samfunnet når man tviholder på gammeldagse og konservative holdninger. Men om du løfter blikket litt, så vil du se at mange menn tviholder på dem også - disse blir gjerne kalt incels eller tate fanatikere. 

Det virker som du mangler tålmodighet, for den romantikken du så sårt etterspør, den kurtiseringen - det er noe som kommer mer og mer som følelser oppstår. Men det hjelper ikke så mye når du selv gjør beslag på både romansen og kurtiseringen i den form at du er overbevist om at dette er noe mannen skal stå for, og damen bare skal være med på reisen. Om du går rundt og venter på en mann, så må du finne deg i å vente. Alternativet er å bli proaktiv å ta initiativ selv. Men dette holdes tilbake av de holdningene du tviholder på.

Nei, den kommer jo ikke. For eksempel, har norske småbarnsforeldre sex 1 ganger i MÅNEDEN i SNITT. Altså, det betyr at mange av dem har mye sjeldnere sex enn det. Hvor er romantikken her? Par har masse tid med venner, trening osv og møter hverandre kun en time om kvelden, og kanskje litt i helgene. 

Jeg sier ikke at kun mannen skal kurtisere og være romantisk. Men når en mann inviterer på date, så kommer initiativet fra HAM. Hvis han da ønsker å sitte på kafe, snakke om vær og drikke hver sin kaffe man har kjøpt, så er det ikke noe mer enn hvis han hadde invitert en kompis for å prate om biler. 

Min mann er romantisk. Han er også moderne, siden han gjør husarbeid, tar avgjørelser i familien sammen med meg, er like mye deltakende i barn osv. Men han er romantisk. Han har ikke behov for masse "egentid" hele tiden, avviser meg for sex hele tiden eller gjør kun fornuftige ting sammen, samt deler alt 50/50 på kroner og øre. Jeg er likedan. Har aldri forstått disse "fornuftige forholdene". Alle vet hvordan det går med dem.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For meg er en jeg bare har chattet absolutt en fremmed. Det er når jeg møter dem jeg kan begynne å bli kjent med dem.

Hmm ... Så selv om du har snakket med en person hver dag i flere uker, er personen fortsatt helt fremmed? Hvorfor chatte i det hele tatt, da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, den kommer jo ikke. For eksempel, har norske småbarnsforeldre sex 1 ganger i MÅNEDEN i SNITT. Altså, det betyr at mange av dem har mye sjeldnere sex enn det. Hvor er romantikken her? Par har masse tid med venner, trening osv og møter hverandre kun en time om kvelden, og kanskje litt i helgene. 

Jeg sier ikke at kun mannen skal kurtisere og være romantisk. Men når en mann inviterer på date, så kommer initiativet fra HAM. Hvis han da ønsker å sitte på kafe, snakke om vær og drikke hver sin kaffe man har kjøpt, så er det ikke noe mer enn hvis han hadde invitert en kompis for å prate om biler. 

Min mann er romantisk. Han er også moderne, siden han gjør husarbeid, tar avgjørelser i familien sammen med meg, er like mye deltakende i barn osv. Men han er romantisk. Han har ikke behov for masse "egentid" hele tiden, avviser meg for sex hele tiden eller gjør kun fornuftige ting sammen, samt deler alt 50/50 på kroner og øre. Jeg er likedan. Har aldri forstått disse "fornuftige forholdene". Alle vet hvordan det går med dem.

Det er absolutt trist at mange småbarnsforeldre har det slik. Men her snakker vi om en første date, og at mange kvinner fast bestemt mener mannen skal betale for dem . det i seg selv er ekstremt lite romantisk. Og når de ikke engang kunne tenke seg å ta en date nr 2 om han ikke betaler for første - så er det ikke romantikk disse damene er på jakt etter. Fra en manns perspektiv er det ekstremt uromantisk med en dame som finner han attraktiv på bakgrunn av penger og hvor mye han bruker på henne. Det må være noe mer, noe dypere. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hmm ... Så selv om du har snakket med en person hver dag i flere uker, er personen fortsatt helt fremmed? Hvorfor chatte i det hele tatt, da?

Fordi en person man bare har chattet med fortsatt bare er en "idè". Et produkt av min fantasi frem til vi faktisk møtes

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er absolutt trist at mange småbarnsforeldre har det slik. Men her snakker vi om en første date, og at mange kvinner fast bestemt mener mannen skal betale for dem . det i seg selv er ekstremt lite romantisk. Og når de ikke engang kunne tenke seg å ta en date nr 2 om han ikke betaler for første - så er det ikke romantikk disse damene er på jakt etter. Fra en manns perspektiv er det ekstremt uromantisk med en dame som finner han attraktiv på bakgrunn av penger og hvor mye han bruker på henne. Det må være noe mer, noe dypere. 

Det er ikke snakk om penger. 40 kroner er ikke "penger". 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Fordi en person man bare har chattet med fortsatt bare er en "idè". Et produkt av min fantasi frem til vi faktisk møtes

Så rart. Før jeg møtte mannen min fysisk for første gang, har vi chattet, hatt flere videosamtaler osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker gentlemen så det er en selvfølge at mannen spanderer. Og jeg har heller aldri opplevd det som et problem at han gjør det. 

Anonymkode: 7856f...ef0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Totalt min tanke og! Romanse og høflighet er bytta ut med fornuft. At de gidder! 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke snakk om penger. 40 kroner er ikke "penger". 

Du, jeg orker ikke mer så nå gir jeg meg faktisk.

I det ene øyeblikket sier du at det bare er 40 kroner, i det andre øyeblikket sier du det er så mye mer - at det ikke er pengene det handler om. Det er liten vits å dra diskusjonen videre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Totalt min tanke og! Romanse og høflighet er bytta ut med fornuft. At de gidder! 

Jeg har observert en del par i vennekretsen. Flere av dem deler ikke seng. Det er alltid enten "for varmt", noen snorker osv. Mange jobber en del, og ser hverandre om kvelden, men da må den ene ut og trene mens den andre leser/steller seg/gjør husarbeid, så kommer partneren hjem, så skal den andre ut og trene/drikke kaffe med venninne osv osv. Ingen holder hender offentlig, ingen kysser hjemme hos seg selv når de har gjester, samtalene er flate. Bursdager feires ikke fordi "det er for barn", julegaver er bare tull, så da kjøper de noe fornuftig til huset. Jeg blir deprimert bare av å se på dem. Vi har bare ett liv. Mange lever som om de har ti av dem.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Idiotkommentar med forsøk på gaslighing men som var en megastein i glasshus på å avsløre egen sexisme.

Jeg tviler på at du forventer at en venninne, en kompis, en kollega eller en bekjent på et jobbseminar skal spandere kaffe på deg. Eller betale for lunsjen din for den del, for det blir det samme. Jeg er sikker på at du ikke har disse forveningene til menn som IKKE er seksuelt interessert i det. Så hvis du da har disse forventningene til menn som ER seksuelt interessert i deg..
Der er feilen!

For det andre så ser du forskjellen på en tilfeldig mann på første date og en kompis, kollega eller bekjent på jobbseminar!
Men det ville likevel vært rart JA!, om en venninne, kompis, kollega eller bekjent på jobbseminar skulle betalt for kaffen min. Eller insistert på å betale lunsjen min. Og néi, jeg tenker ikke at venninnen min har seksuelle baktanker om hun insisterer på å betale, jeg blir bare stresset over at jeg må huske å betale for henne neste gang. Det er så ekstremt mye enklere å gå ut sammen men betale for hva en selv vil spise og drikke, og det er den mest normale folkeskikk.

Når jeg går på kafe eller bar med venner så kjøper vi det vi selv vil ha. Som den mest naturlige ting i verden. Stort sett sitter man ikke på kafe over en time med kun en svart kaffe. Ikke så populær kafegjest i så fall. Og det mest logiske i verden er at jeg betaler for egen kaffe og kake, uten at mine venner skal betale for hva jeg spiser og drikker. Jeg har aldri hørt om forventningen at den vennen som inviterer, skal betale kafégildet. Særdeles slitsom rutine.

Så hvorfor skal en kvinne forvente å bli betalt for av en mann på første date med seksuell interesse? Du kjenner nok svaret om tenker deg om, og det er ikke fint.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har observert en del par i vennekretsen. Flere av dem deler ikke seng. Det er alltid enten "for varmt", noen snorker osv. Mange jobber en del, og ser hverandre om kvelden, men da må den ene ut og trene mens den andre leser/steller seg/gjør husarbeid, så kommer partneren hjem, så skal den andre ut og trene/drikke kaffe med venninne osv osv. Ingen holder hender offentlig, ingen kysser hjemme hos seg selv når de har gjester, samtalene er flate. Bursdager feires ikke fordi "det er for barn", julegaver er bare tull, så da kjøper de noe fornuftig til huset. Jeg blir deprimert bare av å se på dem. Vi har bare ett liv. Mange lever som om de har ti av dem.

Dette er hva man får hvis man går videre med en mann som ikke kan være en gentleman og spandere en kaffe. Grøss og gru! 

Anonymkode: 609fc...fd9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...