Gå til innhold

Spandere på første date?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For de som gidder å lese... 

Har reflektert litt over denne diskusjonen her, og hvorfor skarve 40 kroner blir et så stort problem for meg. Og som flere påpeker her, fra begge sider, så har det ingenting med pengene i seg selv å gjøre - men alt å gjøre med det som ligger bak. Og jeg ender opp med at det er forventningen i seg selv som utgjør hele forskjellen. Jeg er absolutt åpen for å endre hvordan jeg ser på dette, så vil gjerne at de av dere som er veldig uenig utfordrer meg fremfor å bare komme med hersketeknikker

Så hvorfor gjør en slik forventning hele forskjellen? Enhver som har noe å selge vil også ha betalt for det som selges. En slik person har absolutt en god grunn til å forvente betaling for det som blir solgt. Men har denne personen ingenting å selge, hvorfor skal denne personen ha forventninger om å få betalt likevel? Om det er arbeidskraft som "selges", så forventer man lønn som betaling. Men om denne personen ikke arbeider, hvorfor skulle denne personen da ha forventninger om å få lønn? (Jada, vi har nav). Det fine med forventninger er at man vet man har gjort noe som man også vet konsekvensen/resultatet av. Det er med andre ord noe man ikke trenger å tenke over - man blir ikke positivt overrasket om resultatet blir som forventet, men man blir skuffet om resultatet ikke lever opp til forventningene. 

Hvordan det føles å date en som forventer at jeg "spanderer"... Vel, det føles ikke som jeg spanderer - men mer som om jeg betaler, ikke spanderer. At jeg betaler for at hun skal gidde å bli kjent med meg, fremfor at jeg gjør noe koselig for henne. Dermed blir disse 40 kronene så mye mer enn bare 40 kroner. Det vil plutselig koste meg selvrespekten, nettopp fordi det føles som om jeg betaler for at hun skal gidde å bli kjent med meg. Og selvrespekten har jeg ingen planer om å gi fra meg.

Jeg tror alle ville vært tjent med å legge bort forventningene, fordi forventninger tar bort all magi og bare vil gi skuffelser når de ikke innfris. Og gevinsten for å leve opp til dem er minimale. Derfor, om jeg hadde vært på date med en dame som gjorde det klart at hun hadde slike forventninger - så ville jeg kjøpt en kaffe til henne og sagt ha det bra. For min selvrespekt er noe av det viktigste jeg har.

Er jeg helt ute på jordet her, eller er dette mulig å forstå?

Anonymkode: 686be...78b

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har reflektert litt over denne diskusjonen her, og hvorfor skarve 40 kroner blir et så stort problem for meg. Og som flere påpeker her, fra begge sider, så har det ingenting med pengene i seg selv å gjøre - men alt å gjøre med det som ligger bak. Og jeg ender opp med at det er forventningen i seg selv som utgjør hele forskjellen. Jeg er absolutt åpen for å endre hvordan jeg ser på dette, så vil gjerne at de av dere som er veldig uenig utfordrer meg fremfor å bare komme med hersketeknikker

Så hvorfor gjør en slik forventning hele forskjellen? Enhver som har noe å selge vil også ha betalt for det som selges. En slik person har absolutt en god grunn til å forvente betaling for det som blir solgt. Men har denne personen ingenting å selge, hvorfor skal denne personen ha forventninger om å få betalt likevel? Om det er arbeidskraft som "selges", så forventer man lønn som betaling. Men om denne personen ikke arbeider, hvorfor skulle denne personen da ha forventninger om å få lønn? (Jada, vi har nav). Det fine med forventninger er at man vet man har gjort noe som man også vet konsekvensen/resultatet av. Det er med andre ord noe man ikke trenger å tenke over - man blir ikke positivt overrasket om resultatet blir som forventet, men man blir skuffet om resultatet ikke lever opp til forventningene. 

Hvordan det føles å date en som forventer at jeg "spanderer"... Vel, det føles ikke som jeg spanderer - men mer som om jeg betaler, ikke spanderer. At jeg betaler for at hun skal gidde å bli kjent med meg, fremfor at jeg gjør noe koselig for henne. Dermed blir disse 40 kronene så mye mer enn bare 40 kroner. Det vil plutselig koste meg selvrespekten, nettopp fordi det føles som om jeg betaler for at hun skal gidde å bli kjent med meg. Og selvrespekten har jeg ingen planer om å gi fra meg.

Jeg tror alle ville vært tjent med å legge bort forventningene, fordi forventninger tar bort all magi og bare vil gi skuffelser når de ikke innfris. Og gevinsten for å leve opp til dem er minimale. Derfor, om jeg hadde vært på date med en dame som gjorde det klart at hun hadde slike forventninger - så ville jeg kjøpt en kaffe til henne og sagt ha det bra. For min selvrespekt er noe av det viktigste jeg har.

Og ja, etter å ha deltatt i denne diskusjonen her så blir det bare turer på første date for min del. Kanskje jeg tar med meg en termos med kaffe i stedet 😄

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva har du gjort for noe koselig for damene du datet, som er gratis? Del gjerne tips med andre menn i tråden. Hvis du ikke vil spandere en liten kopp kaffe, så kan du invitere på GRATIS date. Inviterer du på kafe, så er det innforstått at man må betale.

Anonymkode: eee03...fc8

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og ja, etter å ha deltatt i denne diskusjonen her så blir det bare turer på første date for min del. Kanskje jeg tar med meg en termos med kaffe i stedet 😄

Så hva for noe gratis og koselig har du gjort for damene du datet tidligere, siden du skal begynne med turer først NÅ?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så hva for noe gratis og koselig har du gjort for damene du datet tidligere, siden du skal begynne med turer først NÅ?

Først, denne tråden her har fått meg til å innse hvor naiv jeg har vært i forhold til dating - nå har jeg lært, og akter nå å se annerledes på en første date. Dermed er tur et opplagt alternativ for en første date. Det er hva jeg mener med at jeg nå skal begynne med turer som første date.

Frem til nå har jeg både spandert vin og kaffe med mer, men det har også vært hjemmedater hos meg eller henne, tur, bading og badstu, spill m.m. Jeg har også blitt spandert på på første date. Men at jeg har spandert har vært fordi jeg har trodd at jeg spanderte, ikke at jeg har trodd jeg betalte for hennes selvskap. Kanskje har jeg vært på date med en slik som dere uten å være klar over det, og det får det til å knyte seg litt i magen min - at det jeg har trodd var en første date viste seg å være meg som betalte henne for å få en sjanse til å vise henne at jeg er en bra mann. 

Men dette blir det siste fra meg her. Jeg får ikke noen gode svar på spørsmålene mine her, men jeg har nå lært min lekse :) 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Først, denne tråden her har fått meg til å innse hvor naiv jeg har vært i forhold til dating - nå har jeg lært, og akter nå å se annerledes på en første date. Dermed er tur et opplagt alternativ for en første date. Det er hva jeg mener med at jeg nå skal begynne med turer som første date.

Frem til nå har jeg både spandert vin og kaffe med mer, men det har også vært hjemmedater hos meg eller henne, tur, bading og badstu, spill m.m. Jeg har også blitt spandert på på første date. Men at jeg har spandert har vært fordi jeg har trodd at jeg spanderte, ikke at jeg har trodd jeg betalte for hennes selvskap. Kanskje har jeg vært på date med en slik som dere uten å være klar over det, og det får det til å knyte seg litt i magen min - at det jeg har trodd var en første date viste seg å være meg som betalte henne for å få en sjanse til å vise henne at jeg er en bra mann. 

Men dette blir det siste fra meg her. Jeg får ikke noen gode svar på spørsmålene mine her, men jeg har nå lært min lekse :) 

Så du kan ikke komme på noe som helst som er hyggelig og gratis. For "middag hjemme hos henne" koster penger for henne. Middag hjemme hos deg koster penger for deg. Bading/badstu og andre halvnakne aktiviteter passer sjeldent som første date for seriøst forhold.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Så du kan ikke komme på noe som helst som er hyggelig og gratis. For "middag hjemme hos henne" koster penger for henne. Middag hjemme hos deg koster penger for deg. Bading/badstu og andre halvnakne aktiviteter passer sjeldent som første date for seriøst forhold.

Du vil aldri forstå noen ting av dette. Bare gjør din greie og kos deg

Anonymkode: 5e885...e68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du vil aldri forstå noen ting av dette. Bare gjør din greie og kos deg

Anonymkode: 5e885...e68

Jeg forstår ikke når du nekter å forklare. Jeg har selv vært på en gåtur som date, flere ganger. Ingen "pengepress", forventninger osv. Men du har jo ikke gjort slike ting før. Du har derimot vært på middag hos en date, helt uten å tenke at HUN da spanderer på DEG, både tid og penger. Det tenker vanligvis ikke menn på. De ser penger kun når de drar kortet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke bry deg om det. Gjør det som passer deg best. Den rette dama aksepterer det, for hun ønsker å tilbringe tid med deg, uavhengig av hva du gjør for henne. Tenk så verdifullt det er.

Anonymkode: 0efc5...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg forstår ikke når du nekter å forklare. Jeg har selv vært på en gåtur som date, flere ganger. Ingen "pengepress", forventninger osv. Men du har jo ikke gjort slike ting før. Du har derimot vært på middag hos en date, helt uten å tenke at HUN da spanderer på DEG, både tid og penger. Det tenker vanligvis ikke menn på. De ser penger kun når de drar kortet.

Jeg forstår ikke hva det er jeg ikke svarer på. Du styrer unna alle spørsmål jeg stiller deg, men stiller spørsmål tilbake til meg som ikke har noen relevans for hva jeg har skrevet. Du tillegger meg veldig mye som ikke henger på greip, sånn som her, hvor du sier jeg ikke tenker på at hun lager middag som koster penger når jeg har vært på middagsdate hos henne. 

Jeg har heller aldri sagt at jeg har en flust av ideer for gratis dater, hvor kommer dette fra? Jeg har heller aldri sagt at jeg ikke spanderer. Det jeg har prøvd å forklare deg er noe så enkelt som at det føles helt feil å skulle spandere på en fremmed på første date når hun forventer at jeg skal spandere. Da føles det mer som at jeg betaler for selskapet hennes, at jeg betaler henne for å gidde å bli kjent med meg. Og det er ikke noen god følelse. Dette sier jeg ene og alene på bakgrunn av hva som kommer frem fra denne tråden - hvor mange kvinner tar det som en selvfølge og forventer at mannen spanderer på første date. Noen her vil til og med utelukke mannen om han ikke spanderer på første date. Og det høres for meg ut som flere damer her svever i skyene og ville ha godt av å få plantet beina på jorden. Også kommer det stadig frem her at flere mener en mann som ikke spanderer på første date er en gjerrig og fattig mann. Hva er dette for noe? Hva har skjedd med disse damenes holdninger? 

Du har en livlig fantasi, og den har fått denne mannen til å slutte å dra på første dater som koster penger - det skal du ha kred for. Så nå blir det turer fremover. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg forstår ikke hva det er jeg ikke svarer på. Du styrer unna alle spørsmål jeg stiller deg, men stiller spørsmål tilbake til meg som ikke har noen relevans for hva jeg har skrevet. Du tillegger meg veldig mye som ikke henger på greip, sånn som her, hvor du sier jeg ikke tenker på at hun lager middag som koster penger når jeg har vært på middagsdate hos henne. 

Jeg har heller aldri sagt at jeg har en flust av ideer for gratis dater, hvor kommer dette fra? Jeg har heller aldri sagt at jeg ikke spanderer. Det jeg har prøvd å forklare deg er noe så enkelt som at det føles helt feil å skulle spandere på en fremmed på første date når hun forventer at jeg skal spandere. Da føles det mer som at jeg betaler for selskapet hennes, at jeg betaler henne for å gidde å bli kjent med meg. Og det er ikke noen god følelse. Dette sier jeg ene og alene på bakgrunn av hva som kommer frem fra denne tråden - hvor mange kvinner tar det som en selvfølge og forventer at mannen spanderer på første date. Noen her vil til og med utelukke mannen om han ikke spanderer på første date. Og det høres for meg ut som flere damer her svever i skyene og ville ha godt av å få plantet beina på jorden. Også kommer det stadig frem her at flere mener en mann som ikke spanderer på første date er en gjerrig og fattig mann. Hva er dette for noe? Hva har skjedd med disse damenes holdninger? 

Du har en livlig fantasi, og den har fått denne mannen til å slutte å dra på første dater som koster penger - det skal du ha kred for. Så nå blir det turer fremover. 

Nei. Vi tar det som selvfølge at den som inviterer, spanderer en kaffe. Det seg være vennetreff, søskentreff, date eller tur ut med en kollega. Vi vil utelukke en mann som sender et vippskrav for kaffe etter date fordi vi har erfaring med ekstremt gjerrige (ofte snyltende) menn, og kjenner igjen taktene. De er ikke nødvendigvis fattige, men gjerrige. Du kan være rik og gjerrig, det er like ille.

Så bra at du nå inviterer på date med tur. I det uromantiske Norge er det mye mer passende enn kaffe på cafe med masse folk og bråk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vi tar det som selvfølge at den som inviterer, spanderer en kaffe. Det seg være vennetreff, søskentreff, date eller tur ut med en kollega

Dette er verre enn å forvente at daten skal betale.

Anonymkode: b1a1c...2f1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg takker høyere makter for at jeg har klart å unngå disse gjerrigknarkene på datingmarkedet. Ikke fordi jeg ikke kan kjøpe min egen kaffe, men fordi jeg har null interesse av å bli kjent med et smålig menneske. 

Anonymkode: 609fc...fd9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker at den som inviterer til første date også betaler for denne. Det har hvertfall alle menn jeg har datet gjort.

Anonymkode: e4532...2f5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel ingen oppegående damer som sier at de forventer det, det betyr ikke at de kommer til å legge merke til hva du velger å gjøre. På første date har man ganske lite informasjon om hverandre, så alt man gjør og sier forteller mye om en. Om en mann da ikke betaler for kaffen når han har bedt meg ut på kaffe, så vil han virker smålig og kjip. Og for å være ærlig en gøyal fin snill fyr hadde ikke engang tenkt på å ikke betale for kaffen, en som byr på seg og viser at han liker deg gjør det også ved å betale kaffen og får deg til å le og stiller deg spørsmål tilbake og skaper god stemning som gjør at kvinnen føler seg verdsatt og da også føler seg komfortabel med å åpne seg for en ganske så fremmed mann. Og neste gang ønsker å gjøre noe ekstra tilbake for han :) 

Anonymkode: 1d339...f30

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 7.17):

Ts 

dette🥰 orker heller ikke gjerrige folk, men skal gi han en sjangse til☺️

Anonymkode: b017e...07b

Vel, du kan jo snu på dette og spørre om du ikke er litt gjerrig selv. Just saying... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Må passe på å ikke dele med damen da! Eventuelt sende Vipps-krav på to kroner. 

Anonymkode: cf85e...bf8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg takker høyere makter for at jeg har klart å unngå disse gjerrigknarkene på datingmarkedet. Ikke fordi jeg ikke kan kjøpe min egen kaffe, men fordi jeg har null interesse av å bli kjent med et smålig menneske. 

Anonymkode: 609fc...fd9

Hva i alle dager er det med deg som mener at en mann er småling om han ikke betaler for noe høyst personlig som ender nede i din mage? Om du ikke vil ha kaffe så kan du jo bare ta et glass vann. Og det er jo høyst gjensidig å gå på date med en person. Det er jo ikke sann at du MÅ gå på date.

Anonymkode: e452a...0aa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette er verre enn å forvente at daten skal betale.

Anonymkode: b1a1c...2f1

Jeg er ofte på kafe med venner. Både nære venninner og mer fjerne bekjente. Jeg har aldri hørt om regelen at den som ber skal betale.

Anonymkode: e452a...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjerrige menn er ikke bare gjerrige når det kommer til penger de er gjerrige på tid, omsorg , kjærlighet og alt annet også. Gjerrige tvers igjennom! Hold dere unna de mine damer, verste sort!

Anonymkode: 1d339...f30

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...