Gå til innhold

Spandere på første date?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Greit, da tar du de tafatte og passive typene! Dem har ikke jeg bruk for.

Anonymkode: cf85e...bf8

Ja det kan jeg gjerne gjøre 😂 Bare de er greie så går det fint for meg. Så lenge de viser meg respekt og er villige til å lytte så har jeg ingen problemer med det. 

Anonymkode: 0efc5...9b6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja det kan jeg gjerne gjøre 😂 Bare de er greie så går det fint for meg. Så lenge de viser meg respekt og er villige til å lytte så har jeg ingen problemer med det. 

Ja, hvis du legger lista så lavt så burde det ikke være vanskelig å finne noen! «Han er tafatt og passiv, men han er ganske grei….»

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, hvis du legger lista så lavt så burde det ikke være vanskelig å finne noen! «Han er tafatt og passiv, men han er ganske grei….»

Å være tafatt og passiv har ingenting med penger å gjøre. Det er der jeg velger å legge lista mi.

Handler ikke om å legge lista lavt slik jeg ser det. Jeg har andre prioriteringer. Det lever jeg veldig fint med. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Stakkars menn la oss gjøre alt enda enklere for dem,..som om denne dating verden ikke allerede er søppel nok! 

Anonymkode: 1d339...f30

Da kan jo du bryte ut av den søppeltrenden og datingverden. Å forvente å bli betalt for som kvinne gjør at enkelte søppelmenn tror de har "kjøpt" henne og at hun nå skylder ham en ny date. Å forvente å betale for egen kaffe, når man selvstendig og voksen har avtalt å møte noen på kafe, er det minste man kan forvente av en sterk og selvstendig kvinne.

Om det faller seg naturlig at han betaler er det jo noe helt annet. F.eks om dere går inn sammen, setter dere og kun den ene går for å hente kaffe. Men please ikke forvent å bli betalt for, det ødelegge for andre kvinner som faktisk er sterk og selvstendig.

Anonymkode: e452a...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 19.10):

En del damer mener og forventer at mannen skal spandere, være raus og gentleman. Kan menn da ha sex med deg når han vil? 
Det at en mann skal måtte betale for å date en dame, betale for damens tid - ikke ulikt menn som kjøper sex av damer. 
Og ikke minst fastsetter dette den ideen om at det er forskjell på kvinner og menn, at kvinners tid er mer verdifull enn menns, at kvinner er mer verdifull enn menn. 

Tror de aller fleste menn mer enn gjerne drar på seg spanderingsbuksene når de ser at det her investeres fra begge sider. Så kan heller damer som ikke er villig til å investere kalle menn for lite gentleman. Hvorfor i alle dager skulle en mann ville bruke penger på en dame som ikke er investert i det hele tatt? 

Anonymkode: 5e885...e68

Og dette damer, dette er menn som gikk i krigen for oss for bare noen tiår siden.

Som en homofil venn sa en gang: "Hva hun kan bringe til bordet? Hun er bordet. Om du er på leting etter noen som kan ta vare på deg, så spiller du på feil lag"

Anonymkode: f25ee...33b

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og dette damer, dette er menn som gikk i krigen for oss for bare noen tiår siden.

Som en homofil venn sa en gang: "Hva hun kan bringe til bordet? Hun er bordet. Om du er på leting etter noen som kan ta vare på deg, så spiller du på feil lag"

Alt dette fordi mannen ikke synes det er så kult å spandere på en dame som forventer å bli spandert på 🙄

Det finnes heldigvis enkelte damer det er verdt å ofre seg for. Men leser man her inne er det fort å tenke at det rett og slett ikke er verdt å ofre en lillefinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Menn gikk ikke i krigen for kvinner. Først og fremst måtte de, deretter for både seg selv, familien og landet.

Jeg vil ikke være et bord! Jeg vil ha likestilling. Jeg vil ha like rettigheter og muligheter som en mann, og det har jeg. Og jeg vil ikke at en mann jeg aldri har møtt før skal "ta seg av meg". Min ektemann kan gjøre det. Da tar vi vare på hverandre. Men ikke en tilfeldig mann jeg møter på første date. Han kan være gentlemann på alle andre måter, det er ikke med lommeboka han viser om han er gentlemann eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eureka! skrev (2 minutter siden):

Menn gikk ikke i krigen for kvinner. Først og fremst måtte de, deretter for både seg selv, familien og landet.

Jeg vil ikke være et bord! Jeg vil ha likestilling. Jeg vil ha like rettigheter og muligheter som en mann, og det har jeg. Og jeg vil ikke at en mann jeg aldri har møtt før skal "ta seg av meg". Min ektemann kan gjøre det. Da tar vi vare på hverandre. Men ikke en tilfeldig mann jeg møter på første date. Han kan være gentlemann på alle andre måter, det er ikke med lommeboka han viser om han er gentlemann eller ikke.

Jeg forventer aldri åpentlyst at mannen skal betale, jeg tar frem kortet selv, men takker høflig når han sier at han tar det. Det handler ikke om pengene, jeg har fint råd til å betale for meg selv.  Men jeg kan ikke tenke meg noe mer turn off enn en mann som ikke vil gi det beste inntrykket av seg selv på første møte, og som prinsipp vil dele 50/50. Det gir et bittert og smålig inntrykk, og det blir ikke noe date nr.2. Ikke pga pengene, men det er et rødt flagg for meg.

Om man er "strong independent woman" hele tiden så er det kanskje et rødt flagg for veldig mange menn. Jeg elsker å spille på min femininintet og vet hva jeg er og har. (bord-refereransen)

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg forventer aldri åpentlyst at mannen skal betale, jeg tar frem kortet selv, men takker høflig når han sier at han tar det. Det handler ikke om pengene, jeg har fint råd til å betale for meg selv.  Men jeg kan ikke tenke meg noe mer turn off enn en mann som ikke vil gi det beste inntrykket av seg selv på første møte, og som prinsipp vil dele 50/50. Det gir et bittert og smålig inntrykk, og det blir ikke noe date nr.2. Ikke pga pengene, men det er et rødt flagg for meg.

Om man er "strong independent woman" hele tiden så er det kanskje et rødt flagg for veldig mange menn. Jeg elsker å spille på min femininintet og vet hva jeg er og har. (bord-refereransen)

Det er godt du kjenner din verdi, for verdi har du absolutt. Men får inntrykk av at du tror du har mer verdi enn andre, stemmer det? 
I så fall har du litt å jobbe med enda. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi er enige egentlig da. Jeg går heller aldri i krangel med en som vil betale 40 kr for meg, men verken viser, eller mener, at det er forventet.
Jeg er glad i søtsaker og tar ofte med en cookie eller softis på kafé. Det er særdeles sjelden jeg kun sitter med espressoen. Skal jeg innerst inne forvente at han betaler for det også? Nei mener jeg.

Jeg er enig med deg at det er fint og gentemann at han tilbyr å betale, men da følger jeg også normal folkeskikk og sier høflig "takk, men nei takk", med et smil. Om han skulle bli fornærmet tar jeg det som et rødt flagg. Og prinsipp om 50/50 ALLTID tyder selvfølgelig på at vedkommende er gjerrig. Rødt flagg ja!

Om det tilfeldigvis skulle høve seg at han henter kaffe til begge, tilbyr jeg meg å spleise, men synes da at normal høflighet er at han avviser det. Men da bestiller jeg heller ikke med dyre kaker. Da er det enkelt å si; neitakk jeg henter selv, skal ha litt kake også jeg.

Dette er jo såre enkelt, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miSs. skrev (27 minutter siden):

Gjerrige menn er uattraktive 👎

Det er da gjerrige kvinner også.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er litt 2 sider av saken her. Den som inviterer bør være den som spanderer av ren høflighet . Omvendt virker det litt bortskjemt å synes det er rart å ikke bli spandert på.

Anonymkode: bfae9...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig i denne. Opplever at mange menn VIL betale, fordi det handler om dems maskulinitet. Jeg tror faktisk vi er der litt enda. At de føler seg litt høyere i hatten ved å ta frem lommeboka. Jeg FORVENTER det heller ikke, og har det alltid som utgangspunkt at vi skal dele 50/50. Ar kvinnen betaler alt på første date synes jeg liksom hadde vært rart. Tror svært få menn hadde akseptert det. Men kan hende at noen menn bruker spanderbuksene som en bilett videre ja, at vi skal føle oss litt mer forplikta til å "bli med videre". 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var single i mange år og datet masse. Kan telle på en hånd de gangene mennene ikke har spandert. Jeg har aldri latt det være en dealbreaker. Men får også inntrykk av at her er det en fyr som ikke er opptatt av å gjøre noe effort. At en fyr spanderer gir også inntrykk av at han er vant til at damer faktisk vil møte han igjen, og sier derfor litt om bakgrunnen hans. De mennene jeg vet om som klager om å spandere på første date er også menn som jeg også føler damer ikke vil møte igjen. Min nåværende kjæreste betalte de første datene, men jeg passet på og kjøpe litt til han og for å vise at jeg satt pris på det:)

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det eneste som er morsomt her, er at du ikke begriper poenget. Du henger deg opp i et beløp på 40 kroner, uten å forstå hva jeg eller andre kvinner ser etter. Vi ser etter tegn på lite raushet, på de gjerrige typene som ikke takler å spandere selv et ørlite beløp.

Du kan være helt trygg på at jeg vil være raus tilbake, og da handler det ikke om 40 kroner (som er lommerusk). Det går vel knapt en uke uten at jeg spanderer ett eller annet på en venninne, en kollega, osv. Har noen problemer av noe slag, vet de at de kan komme til meg. Det er slike egenskaper jeg ser etter hos en mann, jeg vil ha en med like verdier som meg selv, en som ikke tenker over om det var han eller jeg som betalte sist, for det betyr ingenting for ham (eller meg). Jeg har vært gift, og skal jeg gå inn i noe nytt forhold (jeg har det helt greit alene, så det blir kun en bonus) så vil jeg ha en mann som ikke går og regner på kronestykker. Ser man slike tendenser, så går i hvert fall jeg videre.

Anonymkode: 112ef...dbb

La være å fremstille det som at du representerer «deg selv og andre kvinner». Jeg er kvinne, og jeg kunne ikke brydd meg mindre om han spanderte den kaffien på første date. Det hadde vært en hyggelig gest, men ikke noe som hadde betydd noe for om det ble en date nummer to. Det virker som et minefelt å være mann om dagen: Uansett hva de gjør så er det alltid en sjanse for at de begår en brøler, og selv når de gjør det som var riktig sist de var i samme situasjon så er det jammen ikke gitt at det er riktig denne gangen. Gi gutta en sjanse. Som her! Fy søren, tenk å spandere - Nå mener han sikkert at jeg står i gjeld til han og han forventer et ligg! Tror han ikke at jeg er en sterk selvstendig kvinne som kan betale for min egen kaffe?! Rødt flagg! Fy søren, tenk å ikke spandere - Han er sikkert en gjerrigknark, han kan umulig syns at jeg er særlig viktig for han når han ikke spanderer! Skjønner han ikke at kvinner ønsker å oppvartes og kurtiseres for?! Rødt flagg!

Anonymkode: a3490...bc6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

La være å fremstille det som at du representerer «deg selv og andre kvinner». Jeg er kvinne, og jeg kunne ikke brydd meg mindre om han spanderte den kaffien på første date. Det hadde vært en hyggelig gest, men ikke noe som hadde betydd noe for om det ble en date nummer to. Det virker som et minefelt å være mann om dagen: Uansett hva de gjør så er det alltid en sjanse for at de begår en brøler, og selv når de gjør det som var riktig sist de var i samme situasjon så er det jammen ikke gitt at det er riktig denne gangen. Gi gutta en sjanse. Som her! Fy søren, tenk å spandere - Nå mener han sikkert at jeg står i gjeld til han og han forventer et ligg! Tror han ikke at jeg er en sterk selvstendig kvinne som kan betale for min egen kaffe?! Rødt flagg! Fy søren, tenk å ikke spandere - Han er sikkert en gjerrigknark, han kan umulig syns at jeg er særlig viktig for han når han ikke spanderer! Skjønner han ikke at kvinner ønsker å oppvartes og kurtiseres for?! Rødt flagg!

Akkurat sånn føles dating i dag, og så gir man opp. Du treffer spikeren knallhardt ❤️

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tull. Jeg tenker at en godt oppdratt gentleman bare kan være glad for å unngå en sinna-fmimist som blir rasende over å bli spandert en kopp kaffe på. Så null problem.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tull. Jeg tenker at en godt oppdratt gentleman bare kan være glad for å unngå en sinna-fmimist som blir rasende over å bli spandert en kopp kaffe på. Så null problem.

Gratulerer med å klare å dra diskusjonen ned på «jeg»-nivå, det laveste nivået som finns for diskusjoner. Hva du syns om feminister eller hva du syns at menn skal syns om dem er totalt uinteressant. Prøv å se problemstillingen fra et noe mer overordnet nivå.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gratulerer med å klare å dra diskusjonen ned på «jeg»-nivå, det laveste nivået som finns for diskusjoner. Hva du syns om feminister eller hva du syns at menn skal syns om dem er totalt uinteressant. Prøv å se problemstillingen fra et noe mer overordnet nivå.

Det er jo akkurat det jeg gjør. Er det ikke åpenbart at en som blir rasende for å bli spandert på ikke passer sammen med en som er oppdratt til å spandere når man inviterer? Like bra å avklare sånt med en gang. 
Mange av oss (som meg selv) ville aldri kunne trives med en som sender vipps-krav på en kaffe, for det er så langt unna sånn jeg er selv. Ikke at jeg har opplevd det, men skjønner jo nå at det er normalt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...