Gå til innhold

Spandere på første date?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 10.14):

Han får ikke lov å spandere på meg kjenner jeg når jeg leser hva som skrives her. Vil ikke at andre skal tenke slik om meg, eller bli beskyldt for noe jeg ikke er. 

Ikke må jeg på død og liv ha kaffe heller. Er ikke det som er min motivasjon for å gå på date. 

Anonymkode: 0efc5...9b6

Ekspander  

Jeg forstår deg veldig godt. Men ser du ikke at det samme presset blir lagt på menn her? At om han ikke betaler så er han en fattig og gjerrig mann som overhode ikke er interessant for en date nr 2.

Min motivasjon for å gå på date er fordi jeg er nysgjerrig og ønsker å bli kjent for å se om vi vil ta en date nr 2, kanskje 3, kanskje 1000. 

Anonymkode: 686be...78b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 9.18):

Akkurat der sier du det! Det ligger i biologien vår at menn skal kurtisere kvinner. Dette vekker også interesse og seksuell lyst hos kvinner. Så hvorfor klager disse gjerrige grinebiterene på at de ikke får sex?!?! Det er jo enkel biologi dette her! Det handler ikke om pengene, men at kvinner vil føle seg oppvartet og verdsatt! 

Anonymkode: 609fc...fd9

Ekspander  

Om du vil snakke biologi….

I følge biologien så er målet å spre sine gener, få flest mulig levedyktige avkom. Da  får menn to strategier: er du attraktiv vil du potensielt kunne få barn med mange damer - et forhold er en dårlig strategi for en slik mann. 
For den mindre attraktive mannen vil strategien være et forhold.

For en kvinne vil begge disse strategiene være like gode. Hun kan både velge attraktive eller ikke attraktive å få barn med. 

Tror du klarer å se hvordan dette vil utarte seg, men her kommer det likevel. De fleste kvinner foretrekker et forhold fremfor barn med mange ulike menn. Og de ønsker seg også en attraktiv man. En attraktiv mann er den man anser har best genetisk materiale å bringe videre til barna. Så når du snakker om kurtisering, så klarer du nok å se hvem som kritiserer hvem her. 

Men, så er det ikke helt så enkelt som bare biologi er det?

Anonymkode: 5e885...e68

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 10.50):

I følge biologien så er målet å spre sine gener, få flest mulig levedyktige avkom. Da  får menn to strategier: er du attraktiv vil du potensielt kunne få barn med mange damer - et forhold er en dårlig strategi for en slik mann. 

For en kvinne vil begge disse strategiene være like gode. Hun kan både velge attraktive eller ikke attraktive å få barn med. 

Tror du klarer å se hvordan dette vil utarte seg, men her kommer det likevel. De fleste kvinner foretrekker et forhold fremfor barn med mange ulike menn. Og de ønsker seg også en attraktiv man. En attraktiv mann er den man anser har best genetisk materiale å bringe videre til barna. Så når du snakker om kurtisering, så klarer du nok å se hvem som kritiserer hvem her. 

Ekspander  

Mange dyrearter er monogame.

Anonymkode: eee03...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 10.50):

Ekspander  

Dette kan du ingenting om.

Anonymkode: cf85e...bf8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 20.03):

Jeg var på date i går, første på mange år. Vi møttes på cafe, men han spanderte ikke kaffen.

kjenner jeg syns det var litt rart. Hva tenker dere?  Litt gentleman vil man jo ha

Anonymkode: b017e...07b

Ekspander  

Gjerrig ! MENN SKAL SPANDERE 

Anonymkode: 38a7a...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 11.11):

Mange dyrearter er monogame.

Anonymkode: eee03...fc8

Ekspander  

Nei, mange er det ikke det,  vi snakker veldig få, og selv dem er ikke nødvendigvis 100 prosent monogame. Hvor har du lært biologi?

Noen dyrearter har parringstider, noen dør etter akten, noen har selvbefruktning… altså, dyreriket har veldig mange ulike strategier. Så når du vil snakke om mennesket og biologi, så blir det en forenklet og tullete forklaring. Vi har alt mulig forskjellig, og vi kan ikke si at mennesker er slik eller slik. Ja, det finnes attraktive menn som er monogame, det finnes kvinner som foretrekker flere menn fremfor forhold, det finnes lite attraktive menn som foretrekker flere damer fremfor forhold, og det finnes damer som forventer å bli spandert på av en fremmed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 11.28):

Dette kan du ingenting om.

Ekspander  

Dette kan jeg nok en hel del om. Jeg underviser studenter i dette. Men fortell meg gjerne hva du vet

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 20.03):

Jeg var på date i går, første på mange år. Vi møttes på cafe, men han spanderte ikke kaffen.

kjenner jeg syns det var litt rart. Hva tenker dere?  Litt gentleman vil man jo ha

Anonymkode: b017e...07b

Ekspander  

En caffe koster jo ingen då kunne ha spanderte det 

Anonymkode: 38061...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 11.33):

Dette kan jeg nok en hel del om. Jeg underviser studenter i dette. Men fortell meg gjerne hva du vet

Ekspander  

Ha ha, nei det gjør du ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 11.38):

Ha ha, nei det gjør du ikke.

Ekspander  

Blir en tullete diskusjon å ta del i. Men det heter sosiobiologi, kanskje du kunne tenke deg å lære noe? 
Jeg tror du og flere her kunne funnet det interessant. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 21.09):

Har bare vært på tre dater i mitt liv. Fra tinder. Aldri igjen.

Kino med første. Rareste daten ever. Fikk en følelse av at han bare ønsket noen å dra på kino med, for han hadde ingen andre. Spanderte ikke, han fikk meg til å betale! Han sa hvilken film vi skulle se (ikke den vi diskuterte på tinder) og bare gikk slik at jeg måtte betale! Frekk måte å gjøre det på. Var alt annet som gjorde det bare sært også. han ille ikke møtes litt før for å prate. Ville møtes 5 min før filmen startet og hjem rett etterpå. Veldig rar date og veldig rar fyr. 

Andre var på Egon av alle plasser (hans forslag). Han spanderte maten uten å si noe. Han spurte hva jeg tenkte å bestille meg også skulle han gå å bestille for seg først. Kom tilbake og fortalte at han hadde bestilt og betalt for meg også. Forventet det ikke og tilbød meg å betale halvparten (han kjøpte noe mye dyrere og to måltider). Var litt ubehagelig for jeg fikk en følelse av at han ikke var interessert og kanskje litt skuffet av meg fra første sekund. Var noe med væremåten og blikket. Hadde rett, ble slettet uten et ord før jeg rakk å kom hjem. Litt senere under måltidet så nevnte han i forbi farten at det er teit at menn må betale på date uten å få seg et ligg! Veldig rar type. 
På chat noen dager tidligere så var jeg klar på at jeg ligger ikke på første date, aldri og han var så forståelsesfull og sa at de som ligger på første date er løse og ikke noe han har lyst på m.m. Med tanke på kommentaren under daten så vil jeg nok tro han bare jattet med og mente det motsatte. 

Tredje var på starbucks. Han ville spandere kaffe, jeg sa det gikk fint at han trengte ikke. Endte opp med å kjøpe en muffins på deling midt i daten. Vi pratet løst og fast i et par timer og det var det. Ble ghostet, eller vi ghostet kanskje hverandre, jeg vet ikke. Snakket ikke mer etterpå. Følte ikke noe positivt eller negativt ovenfor han, vi bare passet ikke sammen. 

Personlig synes jeg ikke noe om å spandere på første date. Andre date, hvis man faktisk er interessert i å fortsette så er det bare hyggelig og søtt. Men på første date er det bare ubehagelig og jeg føler det kommer med en forventning om noe mer. 

Anonymkode: 7c8c5...b29

Ekspander  

Må si at du har rett og slett vært uheldig. Jeg er på dating markedet nå og selv på første date som f.eks. bowling og drink så betaler jeg for begge (mann, 29 år). Jeg har en helt vanlig inntekt (ca. 500.000) Jeg gjør det ikke fordi jeg forventer noe, men fordi jeg syntes det er hyggelig 😁 Passer ikke jeg og daten så er det helt greit, men gjør ikke noe ut av det at jeg betaler. Daten sier som regel takk og så snakker vi ikke om det mer fordi det er for min del ingenting å snakke om, spør du meg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Eureka! skrev (På 5.4.2025 den 10.23):

Tenker samme som deg jeg, men ikke ut av respons og svar her, eller pga holdninger fra ene eller andre. Jeg tar det som en selvfølge at jeg betaler for egen kaffe når jeg går ut med venninner. Og tar det som en like selvfølge om jeg møter en mann til kaffe. Ser ingen som helst grunn til at jeg skal bli betalt for. Vil oppleves ubehagelig om en fremmed mann skal betale for meg. Ene er at jeg vil føle at jeg "skylder" ham enda en date da... Jeg skjønner rett og slett ikke kvinner som vil bli betalt for??

Ekspander  

Når jeg leser her inne så har jeg inntrykk av at menn tror kvinner lar seg kjøpe. Slik er ikke jeg. Jeg tar ingenting som en selvfølge. Har det best med seg selv slik. Så da får han ikke lov kjenner jeg. 

Anonymkode: 0efc5...9b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Kygos skrev (På 5.4.2025 den 9.55):

Altså, jeg hadde nok spandert en kaffe, til og med et måltid. Men om det var en forventning om at jeg gjorde det, er nok et utgangspunkt som ikke er forenlig med mine verdier, da jeg på min livreise har funnet ut at jeg foretrekker en dame som ikke har behov for å bli ivaretatt økonomisk. Jeg foretrekker økonomisk selvstendige partnere. 

Ekspander  

Du tror det henger sammen kvinnens økonomi? Jeg tjener mer enn mange jeg har datet. Forventer fremdeles at en mann oppfører seg som en mann. 

I de fleste andre land ville det vært helt uaktuelt at en kvinne dro frem lommeboken. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 13.41):

Du tror det henger sammen kvinnens økonomi? Jeg tjener mer enn mange jeg har datet. Forventer fremdeles at en mann oppfører seg som en mann. 

I de fleste andre land ville det vært helt uaktuelt at en kvinne dro frem lommeboken. 

Ekspander  

I dette sier du da samtidig at en kvinne skal oppføre seg som en kvinne. Og du henviser til andre land, antagelig land med undertrykte kvinner.

Tror dette er det mest provoserende jeg har sett på KG på lenge. Avlys likestillingen, kvinner vil ikke.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 13.41):

Ekspander  

Ja, men da  å du finne en med slike verdier. De har kanskje andre forventninger òg, feks til hvem som skal passe barn, hvem som skal ha karriere etc. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som jeg dater spanderte pizza og brus på første date. Han betalte for maten mens jeg var på toalettet før vi dro videre. Han hadde ingen baktanker med det, annet enn å være hyggelig. Og vi har vært på dater etter det, der jeg også har spandert eller at vi har betalt hver for oss. Jeg ser ikke noe rart i det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  Mardina skrev (På 1.4.2025 den 20.46):

Daten min, som jeg traff for første gang for litt over en uke siden, spanderte en is på meg 😁 Jeg hadde gjerne betalt den isen selv, men han hadde nå lyst til å spandere. Så da fikk han lov til det. 

Egentlig er det ikke noe jeg henger meg opp i. 

Ekspander  

Enig :nikke:

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MegJa skrev (På 5.4.2025 den 15.01):

Han som jeg dater spanderte pizza og brus på første date. Han betalte for maten mens jeg var på toalettet før vi dro videre. Han hadde ingen baktanker med det, annet enn å være hyggelig. Og vi har vært på dater etter det, der jeg også har spandert eller at vi har betalt hver for oss. Jeg ser ikke noe rart i det. 

Ekspander  

Så hyggelig gjort av ham. Forventet du at han skulle det? Jeg får ikke inntrykk av det. Hadde du blitt skuffet om han ikke gjorde det? Hadde du droppet date nr to om dere måtte dele regningen? Det er her diskusjonen ligger. Damer som kaller menn for gjerrigknarker og fattigmenn om de må betale for seg selv på første date, og dermed ikke ønsker date nr to. Du ser vel at det da blir annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 17.16):

Så hyggelig gjort av ham. Forventet du at han skulle det? Jeg får ikke inntrykk av det. Hadde du blitt skuffet om han ikke gjorde det? Hadde du droppet date nr to om dere måtte dele regningen? Det er her diskusjonen ligger. Damer som kaller menn for gjerrigknarker og fattigmenn om de må betale for seg selv på første date, og dermed ikke ønsker date nr to. Du ser vel at det da blir annerledes?

Ekspander  

Tar det spørsmålet du skriver til slutt først jeg, svaret er ja, jeg ser at det da blir annerledes. Men folk er jo selvfølgelig forskjellige, og jeg kan da derfor bare svare ut ifra meg selv, for jeg vet ikke hva andre tenker. 

For min del ville jeg ikke blitt verken sur eller skuffet dersom han ikke spanderte på meg, jeg hadde penger selv og kunne derfor betalt min del av regningen, hvis han hadde ønsket det. Men siden han allerede hadde betalt, og virket fornøyd med det, så svarte jeg jo med takknemlighet for at han ville spandere på meg. Jeg hadde ingen grunn til å bli hissig på han for det. Og de gangene jeg har spandert på han, så har ikke han blitt irritert på meg heller. Jeg hadde ikke droppet date nummer to hvis vi hadde delt regningen og hadde heller ikke blitt skuffet av han for det. Forventet ikke at han skulle spandere på meg nei, så det ble jeg overrasket over. :)

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 17.16):

Ekspander  

Hvis jeg blir invitert på kaffe så forventer jeg at han betaler ja, og jeg har heller aldri opplevd noe annet. Har ikke behøvd å uttrykke en sånn forventning da, selvsagt, for det har vært en selvfølge for ham også.

Og nei da, det handler ikke om pengene. Neste gang betaler jeg. Jeg kan ikke tenke meg noe stussligere enn å vippse et par tiere. Da er han ikke noe for meg, kort og godt. Jeg er ikke bokholder-typen selv og ville aldri kunnet trives med en som telte tiere.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...