Gå til innhold

Spandere på første date?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 9.08):

Jeg vet i hvert fall jeg har oppdratt min sønn riktig; han har kjøpt billetter til show og skal spandere middag på daten han nylig har møtt. Han har lært at man tar vare på damene, åpner dører, bærer handleposer osv. Og at man er raus for å gi et godt inntrykk! 

Anonymkode: 609fc...fd9

Ekspander  

Problemet til mennene som sender vipps-krav om kaffe, er at de ofte ikke har noe annet interessant for kvinner heller. De er en del av den grå massen, og har ingenting som skiller dem fra alle de andre mennene som gjerne kun er ute etter sex, for minst mulig innsats. De kan ikke klage på at de er evig single eller "ikke får pult". 

Anonymkode: eee03...fc8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En mann som ikke uten å blunke kan spandere en kopp kaffe på en kvinne han er interessert i, og en kvinner som ikke kan ta den i mot uten å lage oppstyr og vippse tilbake, de har ikke forstått sosiale koder.

Har du bedt med deg noen ut på kaffe, så spanderer du den kaffen. Neste gang gjør sikkert hun det. Blir det ingen neste gang så overlever du nok.

Hadde noen invitert meg ut på kaffe og foreslått at jeg skulle vippse dem halvparten, så ville jeg nok vippset alt og sagt: nei da, jeg spanderer, men nå må jeg dessverre gå. 

Anonymkode: cf85e...bf8

Ekspander  

Dette. Mange menn i Norge i 2025 forventer at kvinnen er pen, slank, gjerne mye yngre enn dem, ikke har mange partnere fra før, lukter godt, er velstelt, en god lytter, glad i sex, selvstendig, ikke plager dem med problemene sine osv. Hva kan de tilby tilbake da, der de dukker opp på date i en utvasket joggebukse og med kråkereir på hodet, fører regnskap over 40 kroner for kaffe osv? I dyreverdenen kurtiserer hannen hunndyret. Og nei, det er ikke hunndyret/hunnfuglen som alene bygger reir og tar vare på ungene hos alle dyrearter. Men det er alltid hanndyret som gjør en innsats for å "vinne" hunndyret. Hos mennesker ønsker hanndyrene at hunndyr slåss om dem og kurtiserer dem. Så snakker de om biologi? Hvor er logikken?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanderer du aldri noe på din mor, søster, venn, kollega osv? Aldri en øl eller en kaffekopp?

Ekspander  

Det er da en helt annen kontekst. Det blir som om man spanderer en kaffe på samboer eller ektefelle etter 17 år sammen. Det går jo ikke an å sammenligne.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 9.13):

Dette. Mange menn i Norge i 2025 forventer at kvinnen er pen, slank, gjerne mye yngre enn dem, ikke har mange partnere fra før, lukter godt, er velstelt, en god lytter, glad i sex, selvstendig, ikke plager dem med problemene sine osv. Hva kan de tilby tilbake da, der de dukker opp på date i en utvasket joggebukse og med kråkereir på hodet, fører regnskap over 40 kroner for kaffe osv? I dyreverdenen kurtiserer hannen hunndyret. Og nei, det er ikke hunndyret/hunnfuglen som alene bygger reir og tar vare på ungene hos alle dyrearter. Men det er alltid hanndyret som gjør en innsats for å "vinne" hunndyret. Hos mennesker ønsker hanndyrene at hunndyr slåss om dem og kurtiserer dem. Så snakker de om biologi? Hvor er logikken?

Ekspander  

Akkurat der sier du det! Det ligger i biologien vår at menn skal kurtisere kvinner. Dette vekker også interesse og seksuell lyst hos kvinner. Så hvorfor klager disse gjerrige grinebiterene på at de ikke får sex?!?! Det er jo enkel biologi dette her! Det handler ikke om pengene, men at kvinner vil føle seg oppvartet og verdsatt! 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Kygos skrev (På 5.4.2025 den 8.22):

Fattige kvinner òg, som ikke vil betale for en liten kaffe på første treff. 

Ekspander  

Det viktigste burde ikke være kaffen, men menneskene. Har man problemer med dette så burde man i utgangspunktet ikke gå på date i det hele tatt, eller legge opp til at det ikke koster noe å tilbringe tid sammen. 

Anonymkode: 0efc5...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 9.18):

Akkurat der sier du det! Det ligger i biologien vår at menn skal kurtisere kvinner. Dette vekker også interesse og seksuell lyst hos kvinner. Så hvorfor klager disse gjerrige grinebiterene på at de ikke får sex?!?! Det er jo enkel biologi dette her! Det handler ikke om pengene, men at kvinner vil føle seg oppvartet og verdsatt! 

Ekspander  

Men da er du med på spillet da - for det må alltid være balanse i universet, eller så kollapser det. Så når en mann investerer, så bygges det opp forventninger for å opprettholde denne balansen. Biologien er dynamisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 9.18):

Ekspander  

Tydeligvis gjør det ikke det. Og nå blir du akkurat som disse mennene som selv snakker om biologi for å rettferdiggjøre sine holdninger - som blant annet går på at menn nødvendigvis må ligge med så mange damer som mulig, av den enkle grunn at det ligger i biologien deres. Dette blir for dumt.

Også er det dette med sosiale koder som enkelte her stadig ønsker å fremstille som en fastsatt greie. Joda, sosiale koder finnes, og de endrer seg også med tiden og er ulik kulturer i mellom. Det dere damer snakker om her er at folk burde være innforstått med deres forståelse av hvordan det sosiale samspillet fungerer, og mye tyder på at dere - som deres likemenn (tate gutta) er dem som sliter med de sosiale kodene.

Både menn og damer setter pris på å bli oppvartet og verdsatt - og gjerne på ulike måter, uavhengig av kjønn. Men det denne diskusjonen avslører er at det er noen som bare føler seg verdsatt og oppvartet om de slipper å betale for kaffen. Og da er det selvsagt pengene som får dere til å føle dere oppvartet og verdsatt. Jeg er virkelig ikke fremmed for at det finnes damer vis penger er det viktigste en mann kan bidra med, men vær nå ærlig om det. Ikke nødvendig å benekte noe som er såpass åpenlyst. Det står mer respekt av det da, og det er for så vidt en helt ok preferanse å ha. Men å rakke ned på alle som ikke deler denne preferansen, og som ønsker å styre unna denne preferansen, burde være unødvendig

Anonymkode: 686be...78b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke forvente at mannen skal spandere på første date. HVORFOR skulle han det liksom? Hvorfor skulle han betale for noen han ikke kjenner.
Vi er likestilte i Norge. Vi tjener like mye som menn (om vi vil). Det er en gjensidig fri bestemmelse fra begge om å møtes på første date. Så hvorfor i alle dager skal den ene betale for begge? Hvorfor tenkte ikke du på å betale for kaffen hans?

Senere dates, når man har en relasjon sammen, er det mer naturlig at den ene spanderer mer enn den andre. Den som inviterer ut, gjerne den som tjener mest.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Kygos skrev (På 5.4.2025 den 9.25):

Men da er du med på spillet da - for det må alltid være balanse i universet, eller så kollapser det. Så når en mann investerer, så bygges det opp forventninger for å opprettholde denne balansen. Biologien er dynamisk. 

Ekspander  

Balanse i den grad at begge investerer tid i hverandre. Det burde være det aller viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Eureka! skrev (På 5.4.2025 den 9.36):

Man kan ikke forvente at mannen skal spandere på første date. HVORFOR skulle han det liksom? Hvorfor skulle han betale for noen han ikke kjenner.
Vi er likestilte i Norge. Vi tjener like mye som menn (om vi vil). Det er en gjensidig fri bestemmelse fra begge om å møtes på første date. Så hvorfor i alle dager skal den ene betale for begge? Hvorfor tenkte ikke du på å betale for kaffen hans?

Senere dates, når man har en relasjon sammen, er det mer naturlig at den ene spanderer mer enn den andre. Den som inviterer ut, gjerne den som tjener mest.

Ekspander  

Å krangle om hvem som betaler hva er så smålig. La vær og betal noe som helst da!

Når jeg leser svarene her inne så tror jeg ikke at jeg tør å la han spandere på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eureka! skrev (På 5.4.2025 den 9.36):

Ekspander  

Fordi samfunnet tillater at noen kvinner kan plukke ut elementer av likestillingen som ikke er ønskelig. Den dominerende posisjonen mannen hadde på 50-tallet er selvsagt ikke ønskelig, men han må helst betale regningene, som på 50-tallet. Noen kvinner liker å bli ivarett også økonomisk av en mann. Helt greit, men det kan ikke være et utgangspunkt for alle. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 9.39):

Balanse i den grad at begge investerer tid i hverandre. Det burde være det aller viktigste.

Ekspander  

Men mannen skal betale for tiden som investeres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Rosalilje84 skrev (På 4.4.2025 den 8.48):

Det er mange forventninger. Mannen forventer for eksempel at dama pynter seg, sminker seg og bruker tid på utseendet i forkant av en date. De færreste menn blir fornøyd hvis dama dukker opp med hår i en knute, i en joggebukse og usminket på første date. Men fra menn kan man visst ikke forvente noe som helst, det er alltid vi damer som skylder menn noe.

Ekspander  

Tenker at man her har en mulighet til å være ærlig fra første stund. 

Jeg møter alltid uten sminke og i hverdagsklær, til en kaffe jeg betaler selv..

Menn som deltar her og slenger om deg med horer og forventninger, vier jeg ingen oppmerksomhet verken her eller i det virkelige liv.. 

De fleste menn som er her er det nettopp fordi de ellers ikke kommer i kontakt med kvinner og derfor vil få flest mulig til å føle seg dårligst mulig på kortest mulig tid...

Anonymkode: 93acf...3df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, jeg hadde nok spandert en kaffe, til og med et måltid. Men om det var en forventning om at jeg gjorde det, er nok et utgangspunkt som ikke er forenlig med mine verdier, da jeg på min livreise har funnet ut at jeg foretrekker en dame som ikke har behov for å bli ivaretatt økonomisk. Jeg foretrekker økonomisk selvstendige partnere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Kygos skrev (På 5.4.2025 den 9.50):

Men mannen skal betale for tiden som investeres? 

Ekspander  

Trenger han å betale da? Kan man ikke spleise?

Begge investerer jo tiden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 9.59):

Trenger han å betale da? Kan man ikke spleise?

Begge investerer jo tiden. 

Ekspander  

Ideelt sett, så burde utgangspunktet være at man spleiset. Da opprettholdes balansen. Så kan det selvsagt være hyggelig å spandere, men ikke når den andre parten forventer det. 

Noterer forøvrig at menn som er imot denne automatikken at menn skal spandere blir kalt fattige og gjerrige, men hva skal vi kalle de kvinnene som forventer at mannen tar regningen? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 9.41):

Å krangle om hvem som betaler hva er så smålig. La vær og betal noe som helst da!

Når jeg leser svarene her inne så tror jeg ikke at jeg tør å la han spandere på meg. 

Ekspander  

Krangle om hvem som betaler?? Jeg ser ikke om du er kvinne eller mann, men om du starter en krangel for at du ikke vil betale for egen kaffe så blir det neppe en date til. Jeg ville i alle fall ikke datet en mann som kranglet for å slippe betale for kaffen han har drukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Kygos skrev (På 5.4.2025 den 10.03):

Ideelt sett, så burde utgangspunktet være at man spleiset. Da opprettholdes balansen. Så kan det selvsagt være hyggelig å spandere, men ikke når den andre parten forventer det. 

Noterer forøvrig at menn som er imot denne automatikken at menn skal spandere blir kalt fattige og gjerrige, men hva skal vi kalle de kvinnene som forventer at mannen tar regningen? 

Ekspander  

Han får ikke lov å spandere på meg kjenner jeg når jeg leser hva som skrives her. Vil ikke at andre skal tenke slik om meg, eller bli beskyldt for noe jeg ikke er. 

Ikke må jeg på død og liv ha kaffe heller. Er ikke det som er min motivasjon for å gå på date. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 10.14):

Han får ikke lov å spandere på meg kjenner jeg når jeg leser hva som skrives her. Vil ikke at andre skal tenke slik om meg, eller bli beskyldt for noe jeg ikke er. 

Ikke må jeg på død og liv ha kaffe heller. Er ikke det som er min motivasjon for å gå på date. 

Ekspander  

Tenker samme som deg jeg, men ikke ut av respons og svar her, eller pga holdninger fra ene eller andre. Jeg tar det som en selvfølge at jeg betaler for egen kaffe når jeg går ut med venninner. Og tar det som en like selvfølge om jeg møter en mann til kaffe. Ser ingen som helst grunn til at jeg skal bli betalt for. Vil oppleves ubehagelig om en fremmed mann skal betale for meg. Ene er at jeg vil føle at jeg "skylder" ham enda en date da... Jeg skjønner rett og slett ikke kvinner som vil bli betalt for??

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 9.41):

Ekspander  

Da tror jeg ikke du har forstått det som blir sagt her og hva som faktisk diskuteres..

Anonymkode: 686be...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...