Gå til innhold

Bør folk uten barn få lov til å forurense og overforbruke?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det var det jeg mistenkte.

Jeg tror vi må bruke ganske mye atomvåpen før vi ødelegger planeten. Moder jord, med eller uten mennesker, klarer seg. 

Anonymkode: b2a8c...c42

Planeten vil dø om noen milliarder år og da er det ikke mennesker på jorden lengre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For jordas del, og de andre artene her, kan det jo være at det hadde vært en fordel. 

Anonymkode: 36f33...f82

Les min kommentar over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (18 timer siden):

Hvordan er det best for planeten :) Har planeten følelser ? Uten mennesket så er jo hele planeten uvesentlig !  Dyrene vil bli drept og drepe som bare pokker, bli utryddet av sykdom og andre ting som rammer planeten med jevne mellomrom. Det du sier holder ikke vann ! Det er bare tull.

Ehem.... nå klarte kloden vår seg i millioner av år med et rikt dyreliv i mange epoker, uten menneskelig innblanding. Nye arter kom og gikk, andre eksisterte i millioner av år (haier for eksempel).

Planeten vår er på ingen måte avhengig av oss mennesker for å ha et godt dyreliv. Faktisk tror jeg det ville blomstret i løpet av få år etter menneskets utryddelse. De som ikke ville klart seg så godt, er nok innavla husdyr som har mistet alle overlevelsesinstinkter og mistet et utseende og en kropp som egner seg til et liv i det fri. De vil dø ut, men de som klarer seg, er de sterkeste. Noen steder på jorda vil husdyr klare seg bedre pga klimaet, andre steder dør de ut pga hardt vinterklima.

Men de ville dyrene ville nok blomstret opp og fortsatt sine liv og utvikling på naturlig måte, slik de alltid har gjort før menneskene begynte å blande seg inn.

Anonymkode: 4e153...6f5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

(Satt på spissen for å provosere, ingen bør jo forurense og overforbruke)

Har flere vennepar  og venner i 30-40 årene uten barn. De har god lønn og ingen barn å bruke pengene på, men bruker pengene på å reise veldig mye. De er gjerne på helgeturer i Europa 15-20 ganger i året, samt lengre reiser to-tre ganger i året. Samtaler med dem handler gjerne om reisene, eksklusiv (kjøttung)mat, vin, te og kaffe, interiør oosv. De lever rent hedonistiske liv.

Et av disse parene har en hund som de bruker vanvittig mye ressurser på, men ellers er det stort sett de selv. De er lite opptatte av å hjelpe foreldrene sine eller bidra til lokalmiljøet, de er i en luksusforbruksboble. 

Burde det vært lover som forbød enkeltmennesker å forurense og forbruke så mye? Hva med menneskeheten, de som kommer etter oss? 

Bare en tanke etter jeg var med eldste barnets klasse for å plukke søppel en lys tirsdags ettermiddag.. 

Høres ut som du er bitter... hvis du bryr deg så mye om miljøet burde du ikke få barn selv lol

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller siste jeg tar miljø og overforbruker råd fra er fra foreldre. Det blir som at Trump skulle skulle forelest om kvinnerettigheter: lite troverdig.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere vennepar  og venner i 30-40 årene uten barn. De har god lønn og ingen barn å bruke pengene på, men bruker pengene på å reise veldig mye. De er gjerne på helgeturer i Europa 15-20 ganger i året, samt lengre reiser to-tre ganger i året. Samtaler med dem handler gjerne om reisene, eksklusiv (kjøttung)mat, vin, te og kaffe, interiør oosv. De lever rent hedonistiske liv.

Et av disse parene har en hund som de bruker vanvittig mye ressurser på, men ellers er det stort sett de selv. De er lite opptatte av å hjelpe foreldrene sine eller bidra til lokalmiljøet, de er i en luksusforbruksboble. 

Burde det vært lover som forbød enkeltmennesker å forurense og forbruke så mye? Hva med menneskeheten, de som kommer etter oss? 

Bare en tanke etter jeg var med eldste barnets klasse for å plukke søppel en lys tirsdags ettermiddag.. 

Bør folk som setter barn til en overbefolket verden skattes ekstra?

Vi passerer straks 9 milliarder, der de aller fleste ikke gjør noe spesielt for miljøet, det eneste korrekte er å redusere befolkningen.

Det kommer enten vi vil eller ikke, enten i form av krig og konflikt, eller biologien (virus/bakterier) eller fra naturen selv (naturkatastrofer).

Endret av RaulAngelsk
Typooooo
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ehem.... nå klarte kloden vår seg i millioner av år med et rikt dyreliv i mange epoker, uten menneskelig innblanding. Nye arter kom og gikk, andre eksisterte i millioner av år (haier for eksempel).

Planeten vår er på ingen måte avhengig av oss mennesker for å ha et godt dyreliv. Faktisk tror jeg det ville blomstret i løpet av få år etter menneskets utryddelse. De som ikke ville klart seg så godt, er nok innavla husdyr som har mistet alle overlevelsesinstinkter og mistet et utseende og en kropp som egner seg til et liv i det fri. De vil dø ut, men de som klarer seg, er de sterkeste. Noen steder på jorda vil husdyr klare seg bedre pga klimaet, andre steder dør de ut pga hardt vinterklima.

Men de ville dyrene ville nok blomstret opp og fortsatt sine liv og utvikling på naturlig måte, slik de alltid har gjort før menneskene begynte å blande seg inn.

Anonymkode: 4e153...6f5

Helt klart det har ikke jeg fornektet heller, men tror du dyrene hadde det veldig god som i en forbannet Disney film ? Da tar du feil, og Tellus uten mennesket ? Hva skal universet med den planeten ! Gud skapte den for at mennesket skulle holde til her, og så skal denne planeten om noen milliarder år uansett brennes opp sammen med solen ! Så slutt å skape deg ! Arter kommer og arter går i Millenium ene som seiler forbi inn i evigheten. Det er fakta.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RaulAngelsk skrev (5 minutter siden):

Bør folk som setter barn til en overbefolket verden skattes ekstra?

Det må du nesten ta opp med de områdene som er overbefolket !

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (3 minutter siden):

Helt klart det har ikke jeg fornektet heller, men tror du dyrene hadde det veldig god som i en forbannet Disney film ? Da tar du feil, og Tellus uten mennesket ? Hva skal universet med den planeten ! Gud skapte den for at mennesket skulle holde til her, og så skal denne planeten om noen milliarder år uansett brennes opp sammen med solen ! Så slutt å skape deg ! Arter kommer og arter går i Millenium ene som seiler forbi inn i evigheten. Det er fakta.

Jepp, arter kommer og arter går. Inkludert mennesket.

Og kloden består.

Anonymkode: d1a02...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (3 timer siden):

??? nei planeten har ikke følelser men det er klart at planeten hadde vært i bedre tilstand UTEN mennesker... Dyrene vil bli drept og drepe ?? UNNSKYLD ??!! Hvem slakter dyr i industriel mengde ?? mennesker !!!

Alle predatorene blant annet, tar enormt mange dyr i en verden der de kunne herje fritt. Så om gnuene da kunne formere seg fritt ? Det hadde blitt mange mange millioner av de på slettene i Afrika ! De parer seg og føder barn av ren instinkt. Blir det for mange av de ? Naturen rydder opp, millioner kan dø i løpet av noen år i en tørkeperiode eller noe annet skjer. Jorden i bedre tilstand til hva ? Hva formål hadde jorden uten mennesket ? Du klarer ikke engang å filosofere over det.  Så forstår jeg at du ser at mennesket helst dør ut, og at dyrene overtar. Ekstremt ekstremistisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jepp, arter kommer og arter går. Inkludert mennesket.

Og kloden består.

Ja den vil bestå uansett i omtrent 2 milliarder år til, da brenner kloden opp og forsvinner sammen med solen. i denne tidsepoken ? Arter kommer og arter går. Går du 500.000 år tilbake i tid ? Du hadde ikke kjent igjen jordkloden, mennesket slutter å eksistere på jorden den dagen Gud bestemmer seg for at det skal være slik. I mellomtiden er vi satt til å forvalte det som skjer her. 

Endret av TomKrus
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (Akkurat nå):

Ja den vil bestå uansett i omtrent 2 milliarder år til, da brenner kloden opp og forsvinner sammen med solen. 

Jepp. 

Men kloden (dvs miljø, natur og dyrene som lever der) vil ha det bedre uten mennesket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jepp. 

Men kloden (dvs miljø, natur og dyrene som lever der) vil ha det bedre uten mennesket. 

Ikke sikkert !

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomKrus skrev (Akkurat nå):

Ikke sikkert !

Det er temmelig sikkert. Vi bare ødelegger og forurenser.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er temmelig sikkert. Vi bare ødelegger og forurenser.

Ødelegger hva ? Forurenser ja ovenfor oss selv og mange arter ja. Men da Istidene herjet på Jordkloden, det ødelagte virkelig ! Store deler av polområdene langt ned mot Middelhavet var dekket med flere km tykk is ! Da store deler av livet ble utryddet på jorde av et enormt meteoritt nedslag så jorden ut som en ørken ! Det skjedde en enorm utryddelse av liv i løpet av sekunder !

Og ja det skjer både med og uten mennesker. Det er fakta ! Og mennesket kan faktisk forhindre at noe slikt skjer igjen ! Det kan ikke dyrelivet klare seg uten om en meteoritt skulle smelle ned en gang til. Og det kan faktisk skje allerede i 2032 ! 

Endret av TomKrus
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, gjesp. Hvis du ønsker at menneskeheten skal kollapse og forsvinne så har vi lite å snakke om.

Jeg prøver å starte en diskusjon, vil gjerne diskutere saken. Men hvis du vil gå på person er du selvsagt fri til å gjøre det, det er bare så kjeeeeedelig. 

Premise dit for diskusjonen er jo helt tulete, så da er det jo relevant å diskutere det også. Har aldri merket noen sammenheng mellom barn og sløsing! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TomKrus skrev (21 minutter siden):

Det må du nesten ta opp med de områdene som er overbefolket !

Skal vi si det samme om miljø også? Det er gjerne det jeg hører fra miljøfantaster, at vi på vår lille slintre av et stykke land mot nord, som snart samler fjerten i en pose for å unngå å bidra til temperaturøkninger, ja vi skal bare forsette med det, vi går jo fremst som et godt eksempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (11 minutter siden):

Ødelegger hva ? Forurenser ja ovenfor oss selv og mange arter ja. Men da Istidene herjet på Jordkloden, det ødelagte virkelig ! Store deler av polområdene langt ned mot Middelhavet var dekket med flere km tykk is ! Da store deler av livet ble utryddet på jorde av et enormt meteoritt nedslag så jorden ut som en ørken ! Det skjedde en enorm utryddelse av liv i løpet av sekunder !

Og ja det skjer både med og uten mennesker. Det er fakta ! Og mennesket kan faktisk forhindre at noe slikt skjer igjen ! Det kan ikke dyrelivet klare seg uten om en meteoritt skulle smelle ned en gang til. Og det kan faktisk skje allerede i 2032 ! 

Du er jo helt ute og kjøre. 

Det skal forøvrig ikke være mellomrom mellom siste ord i en setning og spørsmåltegn eller utropstegn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å overforbruke forbinder jeg med mental ubalanse, der en  prøver å fjerne indre uro. En stadig jakt på nye ting og nye opplevelser skal liksom erstatter mangel på ro og kjærlighet. Og overforbruket øker, hos de med barn og de uten. Politikere fronter "grønt" skifte, men stimulerer til økt forbruk. Pengene og kapitalismen herjer. Og nå herjer klimaskiftet ganske greit med oss alle også. Mangel på drikkevann vil være katastrofalt i nær fremtid. Får ikke bremset titanic. Folk er altfor opptatt av komfort og status. 

Anonymkode: 78e9d...a68

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (29 minutter siden):

Har jeg sagt noe om at jeg trodde alle dyr gikk rundt i en fredelig og verden og alle overlevde, friske og fine?

Nei, jeg skrev det motsatte. Naturen hersker, dyrearter kommer og går helt naturlig, slik er utviklingen. Så bare knepp igjen med det der "tror du dyrene hadde det veldig godt som i en forbannet Disney film". Det har jeg ikke en gang antydet, så hvor du tar dette fra, aner jeg ikke.

Men jeg skjønner at du ikke er helt riktig, når du begynner å bable om at Gud har noe med saken å gjøre. Da sier jeg bare takk og farvel, den slags skrøner gidder jeg ikke diskutere.

Endret av Million
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...