Gregarious Skrevet tirsdag kl 23:27 #81 Del Skrevet tirsdag kl 23:27 En person født i Norge er vesentlig mer verdifullt for oss Nordmenn en noen født i destinasjoner med syklig befolkningsvekst. Prosjekt Norge er det vi først og fremst må konsentrer hos om. Vi bør heller øke støtten til foreldre slik at flere tar det valget. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 23:38 #82 Del Skrevet tirsdag kl 23:38 Gregarious skrev (2 minutter siden): En person født i Norge er vesentlig mer verdifullt for oss Nordmenn en noen født i destinasjoner med syklig befolkningsvekst. Prosjekt Norge er det vi først og fremst må konsentrer hos om. Vi bør heller øke støtten til foreldre slik at flere tar det valget. Matmangel, ressurser, plassmangel, miljø og klimaendringer går ut over nordmenn også. Jordkloden skiller ikke på landegrenser slik vi mennesker gjør og er det samlet sett for mange mennesker så spiller det mindre rolle om de bor i Norge elle India. Anonymkode: 08026...32d 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet tirsdag kl 23:54 #83 Del Skrevet tirsdag kl 23:54 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Matmangel, ressurser, plassmangel, miljø og klimaendringer går ut over nordmenn også. Jordkloden skiller ikke på landegrenser slik vi mennesker gjør og er det samlet sett for mange mennesker så spiller det mindre rolle om de bor i Norge elle India. Anonymkode: 08026...32d Overbefolkning må håndteres der problemet oppstår, barn født i Norge har vesentlig høyere sannsynlighet til å bidra til innovasjoner som hjelper mot overnevnte utfordringer. Det løses kun ved utvikling av teknologier samt økt levestandard rundt om i verden. Vi redder ikke verden med å redusere befolkningen vår mens land som Nigeria vil kunne nå 800 millioner om en del tiår. Det er faktisk tvert imot. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 00:45 #84 Del Skrevet onsdag kl 00:45 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem mener du er dauvekta da, hvis vi er for mange? Vi må forbruke mindre. Vi blir dessuten flere fordi vi lever lengre enn før, ikke fordi vi får så mange barn. Du kan selvsagt styre diskusjonen dit du vil, men jeg prøvde å ta opp dette at barnløse i par (med god lønn) faktisk kan ha en helt sykt hedonistisk livsstil. Og de etterlater seg ingen som må ta konsekvensene. Jeg bryr meg kun om klima fordi det påvirker oss som lever på planeten. Jeg vil at vi sksl fortsette å eksistere her. Anonymkode: b2a8c...c42 Dauvekta er i hvert fall ikke barn fra lille Norge, som har 5,5 millioner innbyggere (ca. samme som hele St.Petersburg i Russland), og en befolkning som står for under 0,1 av verdens klimagassutslipp. Anonymkode: 6486a...02f 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 01:05 #85 Del Skrevet onsdag kl 01:05 Nå får dere slutte å hate barnløse med vikarierende motiver. Anonymkode: b8c8f...244 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:06 #86 Del Skrevet onsdag kl 05:06 Det er da ingen som overforbruker så mye som de med barn. Bleier, klær som de vokser ut av hele tiden så man må kjøpe nye, kaste massevis av mat som barnet ikke spiser opp, kjøre hit og dit flere kvelder i uken på treninger, mer strøm, mer mat, mer klær, mer av alt man må kjøpe. Man må jo handle inn til barn også, ikke bare seg selv. Og der må det kjøpes konstant over år etter år pga endring i barnets alder. Anonymkode: d1a02...901 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:19 #87 Del Skrevet onsdag kl 05:19 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Satt på spissen for å provosere, ingen bør jo forurense og overforbruke) Har flere vennepar og venner i 30-40 årene uten barn. De har god lønn og ingen barn å bruke pengene på, men bruker pengene på å reise veldig mye. De er gjerne på helgeturer i Europa 15-20 ganger i året, samt lengre reiser to-tre ganger i året. Samtaler med dem handler gjerne om reisene, eksklusiv (kjøttung)mat, vin, te og kaffe, interiør oosv. De lever rent hedonistiske liv. Et av disse parene har en hund som de bruker vanvittig mye ressurser på, men ellers er det stort sett de selv. De er lite opptatte av å hjelpe foreldrene sine eller bidra til lokalmiljøet, de er i en luksusforbruksboble. Burde det vært lover som forbød enkeltmennesker å forurense og forbruke så mye? Hva med menneskeheten, de som kommer etter oss? Bare en tanke etter jeg var med eldste barnets klasse for å plukke søppel en lys tirsdags ettermiddag.. Jeg tenker at du burde tenke litt mindre, og ikke bry deg med andre. Jeg skal fortsette å overforbruk og kjøre planeten like hardt som tidligere. Jeg resirkulerer ikke, kjørt V8 på alle biler, har motorsykkel og kaster batterier rett i søpla. Jeg gir faen, og det mener jeg at jeg kan gjøre. Jeg vet at batterier og slikt kan gjenvinnes, men jeg gidder ikke kjøre en mil for å slippe de av, eller gå til Jernia borti gata for den saks skyld. Jeg har ingen unger, men jeg betaler i dyre dommer over skatteseddelen for at du skal få ha dine. Du trenger ikke forklare meg noe om hvordan jeg skal leve mitt liv. Anonymkode: 1a070...4b7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:09 #88 Del Skrevet onsdag kl 08:09 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, ikke sant. Dere har nok veldig god råd. Kanskje melder barna seg inn i natur og ungdom som hevn om noen år? Anonymkode: b2a8c...c42 Jeg var med i Natur og Ungdom selv, og vil gjerne at barna mine blir det. Vi kildesorterer og tar gode miljøvalg når det passer oss, og har svart samvittighet for alle dårlige valg, som flyreiser. Og jeg vil ikke påføre barna mine enda mer dårlig samvittighet enn de har, hvilken tenåring sier nei til utenlandsferier (ja, jeg vet, Greta Tunberg, men altså ikke mine), det er mitt ansvar. Barnefamilier er slettest ikke frikjent for dårlige miljøvalg, det er bare at mange barnløse har god råd, og dermed forbruker mye. Som alle i høyinntektsland gjør. Barnefamilier forbruker også mye, bare på andre ting. Vi har forbud mot endel forurensning og forsølpling, og endel avgifter på unødvendige "luksusting" og skal selvfølgelig ikke lage noe ytterligere regelverk som rammer kun de barnløse eller kun de rike. Anonymkode: 0c27d...f22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:38 #89 Del Skrevet onsdag kl 08:38 Gregarious skrev (8 timer siden): Overbefolkning må håndteres der problemet oppstår, barn født i Norge har vesentlig høyere sannsynlighet til å bidra til innovasjoner som hjelper mot overnevnte utfordringer. Det løses kun ved utvikling av teknologier samt økt levestandard rundt om i verden. Vi redder ikke verden med å redusere befolkningen vår mens land som Nigeria vil kunne nå 800 millioner om en del tiår. Det er faktisk tvert imot. Jeg synes det kan bli handtert med at de får komme til Norge. Jeg er stort sett på reise rundt i verden uansett. Anonymkode: 9a12d...926 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:45 #90 Del Skrevet onsdag kl 08:45 Det har vært tråder tidligere om at barnløse ikke bør få pensjon, at de bør skatte ekstra osv. En del foreldre bør få av skylappene. Anonymkode: cb8ce...8db 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:57 #91 Del Skrevet onsdag kl 08:57 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det har vært tråder tidligere om at barnløse ikke bør få pensjon, at de bør skatte ekstra osv. En del foreldre bør få av skylappene. Anonymkode: cb8ce...8db Dette handler jo ikke om barnløse generelt. Skylapper kan alle få, og de er lettest å se utenfra. Anonymkode: b2a8c...c42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:00 #92 Del Skrevet onsdag kl 09:00 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg var med i Natur og Ungdom selv, og vil gjerne at barna mine blir det. Vi kildesorterer og tar gode miljøvalg når det passer oss, og har svart samvittighet for alle dårlige valg, som flyreiser. Og jeg vil ikke påføre barna mine enda mer dårlig samvittighet enn de har, hvilken tenåring sier nei til utenlandsferier (ja, jeg vet, Greta Tunberg, men altså ikke mine), det er mitt ansvar. Barnefamilier er slettest ikke frikjent for dårlige miljøvalg, det er bare at mange barnløse har god råd, og dermed forbruker mye. Som alle i høyinntektsland gjør. Barnefamilier forbruker også mye, bare på andre ting. Vi har forbud mot endel forurensning og forsølpling, og endel avgifter på unødvendige "luksusting" og skal selvfølgelig ikke lage noe ytterligere regelverk som rammer kun de barnløse eller kun de rike. Anonymkode: 0c27d...f22 Nå var dette skrevet på spøk til en annen kommentar. Natur og ungdom er flott. Hva man forbruker på betyr noe. Å oppdra barn er nyttig. Å reise på 20 kose-helgeturer med fly i året er ikke det. Anonymkode: b2a8c...c42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:01 #93 Del Skrevet onsdag kl 09:01 Glad jeg ikke har noe barn. Har sett på småbarnsforeldre. De ser alle dødsslitne ut. Det er mange år av livet ditt du må glemme ditt eget liv.. Anonymkode: 545a2...38b 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:09 #94 Del Skrevet onsdag kl 09:09 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva man forbruker på betyr noe. Å oppdra barn er nyttig. Å reise på 20 kose-helgeturer med fly i året er ikke det. Anonymkode: b2a8c...c42 Ingen reiser på 20 helgeturer. Det er jo bare tull. Anonymkode: 21f70...56b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:09 #95 Del Skrevet onsdag kl 09:09 At det er de barnløse som er verst for miljøet er nok noe av det dummeste jeg noensinne har hørt. Anonymkode: 7244d...d0b 1 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:13 #96 Del Skrevet onsdag kl 09:13 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker at du burde tenke litt mindre, og ikke bry deg med andre. Jeg skal fortsette å overforbruk og kjøre planeten like hardt som tidligere. Jeg resirkulerer ikke, kjørt V8 på alle biler, har motorsykkel og kaster batterier rett i søpla. Jeg gir faen, og det mener jeg at jeg kan gjøre. Jeg vet at batterier og slikt kan gjenvinnes, men jeg gidder ikke kjøre en mil for å slippe de av, eller gå til Jernia borti gata for den saks skyld. Jeg har ingen unger, men jeg betaler i dyre dommer over skatteseddelen for at du skal få ha dine. Du trenger ikke forklare meg noe om hvordan jeg skal leve mitt liv. Anonymkode: 1a070...4b7 Jeg prøver å diskutere i et forum der vi kan diskutere med et skråblikk. Det kan være skikkelig gøy. Jeg betaler da masse skatt selv, og bidrar i tillegg masse ved å oppdra barn. Og du er selvfølgelig fri til å leve ditt liv innenfor de liberale lovene vi har her i Norge. Anonymkode: b2a8c...c42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:14 #97 Del Skrevet onsdag kl 09:14 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): At det er de barnløse som er verst for miljøet er nok noe av det dummeste jeg noensinne har hørt. Anonymkode: 7244d...d0b Det er nok de svært rike som er verst for miljøet uansett om de har barn eller ikke! . Men med to inntekter hsr barnløse par muligheten til å forbruke mer unyttig enn barnefamilier med samme inntekt. TS. Anonymkode: b2a8c...c42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:21 #98 Del Skrevet onsdag kl 09:21 AnonymBruker skrev (13 timer siden): (Satt på spissen for å provosere, ingen bør jo forurense og overforbruke) Har flere vennepar og venner i 30-40 årene uten barn. De har god lønn og ingen barn å bruke pengene på, men bruker pengene på å reise veldig mye. De er gjerne på helgeturer i Europa 15-20 ganger i året, samt lengre reiser to-tre ganger i året. Samtaler med dem handler gjerne om reisene, eksklusiv (kjøttung)mat, vin, te og kaffe, interiør oosv. De lever rent hedonistiske liv. Et av disse parene har en hund som de bruker vanvittig mye ressurser på, men ellers er det stort sett de selv. De er lite opptatte av å hjelpe foreldrene sine eller bidra til lokalmiljøet, de er i en luksusforbruksboble. Burde det vært lover som forbød enkeltmennesker å forurense og forbruke så mye? Hva med menneskeheten, de som kommer etter oss? Bare en tanke etter jeg var med eldste barnets klasse for å plukke søppel en lys tirsdags ettermiddag.. Anonymkode: b2a8c...c42 Hva slags rike folk er det du er venner med som har råd til å ta seg "weekend tur" 15-20 ganger i året? Anonymkode: bbe0a...cff 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:23 #99 Del Skrevet onsdag kl 09:23 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nå var dette skrevet på spøk til en annen kommentar. Natur og ungdom er flott. Hva man forbruker på betyr noe. Å oppdra barn er nyttig. Å reise på 20 kose-helgeturer med fly i året er ikke det. Anonymkode: b2a8c...c42 Hvis man ser på hva som er best for kloden og miljøet, så er nok ikke flere barn den beste løsningen. Tvert om, så vil kloden, naturen og miljøet ha det mye bedre om det er mange færre mennesker på jorden enn i dag. Anonymkode: d1a02...901 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:25 #100 Del Skrevet onsdag kl 09:25 Skal innrømme at jeg tenker på de 1,8 barna jeg ikke har, når jeg reiser på ferie som frivillig barnløs. Eier ikke flyskam. MEN 15-20 kortere reiser og 2-3 lengre reiser er jo hinsides alt, og overhode ikke noe de fleste barnefrie driver med. Vi er på fire reiser i året, oftest innenfor Europa. Skal nevnes at vi heller ikke har bil, skal aldri inn i noe stor enebolig, har ikke dyr, båt… Lever også under minimalisme, og driver ikke med shopping. Spiser normalt. Så jeg flyr og nyter med god samvittighet. Anonymkode: 49950...471 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå