Gå til innhold

Bør folk uten barn få lov til å forurense og overforbruke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

(Satt på spissen for å provosere, ingen bør jo forurense og overforbruke)

Har flere vennepar  og venner i 30-40 årene uten barn. De har god lønn og ingen barn å bruke pengene på, men bruker pengene på å reise veldig mye. De er gjerne på helgeturer i Europa 15-20 ganger i året, samt lengre reiser to-tre ganger i året. Samtaler med dem handler gjerne om reisene, eksklusiv (kjøttung)mat, vin, te og kaffe, interiør oosv. De lever rent hedonistiske liv.

Et av disse parene har en hund som de bruker vanvittig mye ressurser på, men ellers er det stort sett de selv. De er lite opptatte av å hjelpe foreldrene sine eller bidra til lokalmiljøet, de er i en luksusforbruksboble. 

Burde det vært lover som forbød enkeltmennesker å forurense og forbruke så mye? Hva med menneskeheten, de som kommer etter oss? 

Bare en tanke etter jeg var med eldste barnets klasse for å plukke søppel en lys tirsdags ettermiddag.. 

Anonymkode: b2a8c...c42

Vi i 30-40 åra betaler også skatt som i sin tur går til å holde skoler og helsevesen gående. 

burde vi i 30-40 åra uten barn betale mindre skatt da vi ikke belaster skolevesenet med flere elever og helsevesenet med flere pasienter? 
Ikke får vi barnetrygd, skattefradrag for bhg etc heller. 

så satt på spissen burde vel jeg skatte mindre enn det en med barn gjør? 

• Liker 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygdefrue skrev (28 minutter siden):

Vi i 30-40 åra betaler også skatt som i sin tur går til å holde skoler og helsevesen gående. 

burde vi i 30-40 åra uten barn betale mindre skatt da vi ikke belaster skolevesenet med flere elever og helsevesenet med flere pasienter? 
Ikke får vi barnetrygd, skattefradrag for bhg etc heller. 

så satt på spissen burde vel jeg skatte mindre enn det en med barn gjør? 

Du mangler jo hele hovedpoenget. Overforbruker og forurenser du avsindig mye? De uten barn, særlig de som lever i par, kan ha råd til det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du mangler jo hele hovedpoenget. Overforbruker og forurenser du avsindig mye? De uten barn, særlig de som lever i par, kan ha råd til det. 

Ingenting forurenser mer enn det å få barn https://www.energiogklima.no/meninger-og-analyse/kommentar/faerre-barn-gir-storst-klimaeffekt så poenget ditt er fåfengt uansett. 

Anonymkode: b4bf8...fd5

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker de må få gjøre som de vil egentlig. Men mistenker det for flere bare er en måte å fylle ett hull i livet på. Når de blir gamle så settes de vekk og glemmes. Finnes ikke barn u bildet som bryr seg så la de barnløse få leke mens de kan.

Dog mener jeg at de med barn bør få ekslusive goder som oppmuntrer til å bli foreldre/få flere barn. For eksempel finnes det kutt i skatt eller null skatt for de med barn i enkelte land.

Anonymkode: 9a82e...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker de må få gjøre som de vil egentlig. Men mistenker det for flere bare er en måte å fylle ett hull i livet på. Når de blir gamle så settes de vekk og glemmes. Finnes ikke barn u bildet som bryr seg så la de barnløse få leke mens de kan.

Dog mener jeg at de med barn bør få ekslusive goder som oppmuntrer til å bli foreldre/få flere barn. For eksempel finnes det kutt i skatt eller null skatt for de med barn i enkelte land.

Anonymkode: 9a82e...4a0

Sier foreldre som er såpass narrsesistisk  at de må lage en liten mini-me for å ha utbytte av livet sitt for hvis ikke er det så tomt og fælt. Say no more

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sorry, ja jeg overforbruker nok litt, i går kastet jeg en halv boks med bønner jeg hadde glemt jeg hadde i skapet, også kjøper jeg nye joggesko, ofte litt før de gamle er utslitt. 
Også reiser jeg til den dominikanske republikk 1 gang i året, Marbella en gang i året og en eller annen destinasjon som varierer litt en gang i året. 

men hadde jeg hatt barn hadde jeg dratt på 2-3 turer i året da også, men måttet kjøpe x antall ekstra flybilletter, så jeg forurenser nok sånn sett mindre enn en barnefamilie, ikke trenger jeg å kjøre unga på trening, skole, fritidsaktiviteter, kjøpe masse plastleker, og nye sko og klær en gang i halvåret heller….

så nei, jeg forbruker langt mindre ressurser og bidrar mer til statskassa enn en gjennomsnitts småbarnsfamilie. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ingenting forurenser mer enn det å få barn https://www.energiogklima.no/meninger-og-analyse/kommentar/faerre-barn-gir-storst-klimaeffekt så poenget ditt er fåfengt uansett. 

Nei, for vi mennesker slutter å eksistere hvis vi ikke får barn. Hvis du mener det er bedre at vi som lever i dag lever hedonistiske liv før vi dør ut er det din sak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste overskriften trodde jeg helt alvorlig det handlet om at barnløse bør få lov å forurense mye mer på andre måter siden vi har tatt det gode miljøvalget å ikke få barn. Det hadde vært noe, kun barnløse får reise med fly eller ha bil. 😁

Selv har jeg verken barn eller bil, så jeg flyr med veldig god samvittighet. TS sin argumentasjon minner litt om småbarnsmødrene på arbeidsplassen min som kommer tilbake etter lang betalt permisjon og snakker om at barnløse ikke bidrar til samfunnet. Sannsynligvis en blanding av ammetåke og at man får litt skylapper i den fasen av livet.

Anonymkode: cb8ce...8db

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, for vi mennesker slutter å eksistere hvis vi ikke får barn. Hvis du mener det er bedre at vi som lever i dag lever hedonistiske liv før vi dør ut er det din sak.

Jeg poengterer bare at du har lagt opp tråden og utsagnet ditt helt feil. Når vi vet at det er ingenting som er miljøversting nr 1 enn å få barn spiller det overhodet ingen rolle hva mennesker uten barn bruker pengene sine på. Fakta er at mennesker uten barn kan fly til syden annenhver dag og fremdeles ikke forurense kloden så mye som du har gjort i det øyeblikket du fikk barn. 

Det er du som har ønsket å peke fingeren over på mennesker uten barn når du heller bør rette 10 fingre mot deg selv.

Det blir som å peke fingeren på nobodama som har hatt sex før ekteskapet mens du selv jobber som prostituert. Det er greit at alle dråper gjelder som musa sa da hun pisset i havet men samme hvordan du snur og vender dette så vil du med å få barn forurense mye mer enn meg uten barn. Det mest effektive tiltaket for en bedre klode og miljø er å få færre barn. At du ikke takler å høre fakta i ditt eget spm er ditt problem.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygdefrue skrev (19 minutter siden):

Sorry, ja jeg overforbruker nok litt, i går kastet jeg en halv boks med bønner jeg hadde glemt jeg hadde i skapet, også kjøper jeg nye joggesko, ofte litt før de gamle er utslitt. 
Også reiser jeg til den dominikanske republikk 1 gang i året, Marbella en gang i året og en eller annen destinasjon som varierer litt en gang i året. 

men hadde jeg hatt barn hadde jeg dratt på 2-3 turer i året da også, men måttet kjøpe x antall ekstra flybilletter, så jeg forurenser nok sånn sett mindre enn en barnefamilie, ikke trenger jeg å kjøre unga på trening, skole, fritidsaktiviteter, kjøpe masse plastleker, og nye sko og klær en gang i halvåret heller….

så nei, jeg forbruker langt mindre ressurser og bidrar mer til statskassa enn en gjennomsnitts småbarnsfamilie. 

Det må da føles strålende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg poengterer bare at du har lagt opp tråden og utsagnet ditt helt feil. Når vi vet at det er ingenting som er miljøversting nr 1 enn å få barn spiller det overhodet ingen rolle hva mennesker uten barn bruker pengene sine på. Fakta er at mennesker uten barn kan fly til syden annenhver dag og fremdeles ikke forurense kloden så mye som du har gjort i det øyeblikket du fikk barn. 

Det er du som har ønsket å peke fingeren over på mennesker uten barn når du heller bør rette 10 fingre mot deg selv.

Det blir som å peke fingeren på nobodama som har hatt sex før ekteskapet mens du selv jobber som prostituert. Det er greit at alle dråper gjelder som musa sa da hun pisset i havet men samme hvordan du snur og vender dette så vil du med å få barn forurense mye mer enn meg uten barn. Det mest effektive tiltaket for en bedre klode og miljø er å få færre barn. At du ikke takler å høre fakta i ditt eget spm er ditt problem.

Nei, du tar helt feil og forstår kanskje ikke selve diskusjonen. Å få barn gjør at vi vil fortsette å eksistere, at sivilisasjonen vil fortsette å utvikle seg.  Å bruke ressurser på det er viktig. At noen overforbruker på uviktige ting som mange flyreiser, biler og klær uten at det går til noe annet enn hedonisme er uviktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vil og påpeke at mennesker uten barn i parforhold oftere vil ha muligheten til å forbruke mer enn nødvendig. Og det er dette som opptar meg. 

Som en annen skrev, så kan jo de veldig rike MED og uten barn barn overforbruke mye mer enn vanlige folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Da jeg leste overskriften trodde jeg helt alvorlig det handlet om at barnløse bør få lov å forurense mye mer på andre måter siden vi har tatt det gode miljøvalget å ikke få barn. Det hadde vært noe, kun barnløse får reise med fly eller ha bil. 😁

Selv har jeg verken barn eller bil, så jeg flyr med veldig god samvittighet. TS sin argumentasjon minner litt om småbarnsmødrene på arbeidsplassen min som kommer tilbake etter lang betalt permisjon og snakker om at barnløse ikke bidrar til samfunnet. Sannsynligvis en blanding av ammetåke og at man får litt skylapper i den fasen av livet.

Det gode miljøvalget å ikke få barn? For hvem er det bra?  

Jeg mener virkelig ikke at ikke barnløse bidrar til samfunnet. Hvor leser du det?

Men syns du egentlig de som har fått barn og betalt permisjon burde takke deg, kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men syns du egentlig de som har fått barn og betalt permisjon burde takke deg, kanskje? 

Absolutt, noen må holde arbeidsplassene og samfunnet i gang mens de er i perm. Og jeg hadde absolutt satt pris på en takk en gang i blant for alle gangene jeg må jobbe ekstra fordi småbarnsforeldrene stikker for å hente i barnehagen. Som et minimum forventer jeg å slippe å høre at jeg ikke bidrar. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, du tar helt feil og forstår kanskje ikke selve diskusjonen. Å få barn gjør at vi vil fortsette å eksistere, at sivilisasjonen vil fortsette å utvikle seg.  Å bruke ressurser på det er viktig. At noen overforbruker på uviktige ting som mange flyreiser, biler og klær uten at det går til noe annet enn hedonisme er uviktig. 

Diskusjonen er jo om miljø ikke sant? Og det å få flere barn, er ikke bra for klimaet. Jorden er overbefolket allerede. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor foreldre fremdeles mener at de gjør menneskeheten en tjeneste ved å få barn 🤣 Altså barnet ditt hadde ikke blitt savnet av andre enn deg hvis det aldri hadde eksistert. Og det samme gjelder barna til alle vennene dine. Vi kunne stoppet alle graviditeter i 20 år og fremdeles bevart den forbanna menneskeheten. Vi er som kakerlakker som er umulig å utrydde.

Anonymkode: d4b42...5bb

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Diskusjonen er jo om miljø ikke sant? Og det å få flere barn, er ikke bra for klimaet. Jorden er overbefolket allerede. 

Hvem mener du er dauvekta da, hvis vi er for mange? 

Vi må forbruke mindre. Vi blir dessuten flere fordi vi lever lengre enn før, ikke fordi vi får så mange barn. 

Du kan selvsagt styre diskusjonen dit du vil, men jeg prøvde å ta opp dette at barnløse i par (med god lønn) faktisk kan ha en helt sykt hedonistisk livsstil. Og de etterlater seg ingen som må ta konsekvensene. 

Jeg bryr meg kun om klima fordi det påvirker oss som lever på planeten. Jeg vil at vi sksl fortsette å eksistere her. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg kunne (prøvd) å se det fra ditt perspektiv om foreldre vasket tøybleier, aldri tok familieferier, handlet allt brukt, ikke var opptatt av å kjøpe dyre merkeklær så poden ikke blir mobbet, ingen foreldre eide hytte eller kjørte  barna sinee på 7 aktiviteter hver uke (håndball, fotball, korps osv), om alle barnefamiliene i Norge levde på billig kneip brød, sild og løvetann blader og aldri reiste til verken dyreparken i Kristiansand, Hunderfossen eller Rodos, om de ikle eide både en og to biler.

Men sånn lever ikke barnefamiliene i Norge.  Og vi vet det begge to. Å hevde noe annet blir både hyklersk og dumt av deg. 

Det er du som ønsket å snakke om miljøperspektiv her i tråden da må du også innrette deg etter fakta: at du med å få barn er miljøversting av meg og deg, uansett.

Vi er en overbefolket klode, vi mangler virkelig ikke mennesker på denne jordkloden så det er allt annet enn nobelt å bringe flere mennesker til en overbefolket klode, det er nesten egoistisk igrunn og det vil bare få ut over dine etterkommere.

Screenshot_20250402_004618_SamsungInternet.thumb.jpg.a371624a7fc28ed99d1c919d4855d793.jpg

Du har forurenset jorden mye mer enn noen uten barn kommer til å gjøre i det øyeblikket du fikk et barn så spiller det ingen rolle hva mennesker uten barn gjør. De kommer aldri til å nå igjen din kvote med forurensning uansett hva de foretar seg av (i dine øyne uviktig ressurser). 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Absolutt, noen må holde arbeidsplassene og samfunnet i gang mens de er i perm. Og jeg hadde absolutt satt pris på en takk en gang i blant for alle gangene jeg må jobbe ekstra fordi småbarnsforeldrene stikker for å hente i barnehagen. Som et minimum forventer jeg å slippe å høre at jeg ikke bidrar. 

Det er frekt (og slemt) å påstå at barnløse ikke bidrar til samfunnet, jeg er med på det, og det er ingen unnskyldning å være nybakt mor. 

Vi lever i ca. verdens beste land, og det kan vi alle være takknemlige for. 

De skylder nok ikke spesifikt DEG en takk, selv om de skylder deg en unnskyldning (hvis de sa det direkte til deg for å såre deg). 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem mener du er dauvekta da, hvis vi er for mange? 

Vi må forbruke mindre. Vi blir dessuten flere fordi vi lever lengre enn før, ikke fordi vi får så mange barn. 

Du kan selvsagt styre diskusjonen dit du vil, men jeg prøvde å ta opp dette at barnløse i par (med god lønn) faktisk kan ha en helt sykt hedonistisk livsstil. Og de etterlater seg ingen som må ta konsekvensene. 

Jeg bryr meg kun om klima fordi det påvirker oss som lever på planeten. Jeg vil at vi sksl fortsette å eksistere her. 

Jeg mener at det er mange som ikke burde fått barn. Eller så mange barn. Jeg mener at vi burde fokusere på å ta vare på barna som er her - trygg oppvekst, utdannelse, lære dem gode verdier og fokusere på at så mange som mulig har mulighet til å bli ressurssterke voksne.

Jeg er ikke uenig i at det finnes enkelte som svært rike, som overforbruker, men jeg tror ikke fellesnevneren er at de ikke har barn, men at de har mye penger og status. Jeg er for å kritisere rikikger og statsledere som flyr privatfly for eksempel. 

Jeg vil ikke at så mange som mulig skal eksistere på jordkloden. Vi blir dummere og dummere og mer og mer egoistiske. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...