AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:24 #41 Del Skrevet tirsdag kl 20:24 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Har lagt merke til det samme. Har inntrykk av at det sitter en gjeng «bortskjemte drittunger» i 30-40 årene som er frivillig barnløse overforbrukere av rang. Det er reiser, biff, nye klær, plast fra temu og jeg vet ikke hva. På spørsmål om hva de tenker om å ødelegge planeten er svaret et skuldertrekk og at de har valgt å nyte livet. De vil aldri forstå hvordan det er å frykte for neste generasjons fremtid. De tørker seg i rompa med plast og kaster den i havet «fordi de kan». Trist at det bare blir fler og fler som velger å leve på den egoistiske måten der. Anonymkode: 80da9...bcd Hvor mange tøybleier har du vasket om igjen? Hvor mange familieferier har du og din familie vært på? Hvor mange turer tar du med bilen din hver uke for å kjøre ungene dine hit og dit? https://www.aftenposten.no/verden/i/wqoJA/faerre-barn-gir-stoerst-klimaeffekt "Der mor og far er ansvarlige for halvparten av klimagassutslippene fra sine barn og 25 prosent av samme utslipp fra sine antatte fire barnebarn." Miljøsvinene er nok foreldre i høy grad😉 Ingen grunn til å kaste stein i glasshuset. Anonymkode: b4bf8...fd5 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:26 #42 Del Skrevet tirsdag kl 20:26 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bryr meg ikke om menneskeheten nei. Vi burde vært utryddet før vi ødelegger planeten. Anonymkode: cf912...7b6 Det var det jeg mistenkte. Jeg tror vi må bruke ganske mye atomvåpen før vi ødelegger planeten. Moder jord, med eller uten mennesker, klarer seg. Anonymkode: b2a8c...c42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet tirsdag kl 20:28 #43 Del Skrevet tirsdag kl 20:28 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bryr meg ikke om menneskeheten nei. Vi burde vært utryddet før vi ødelegger planeten. Anonymkode: cf912...7b6 Så er mennesket borte og andre arter overtar ! Tror du at Tellus dermed blir et paradis ? Det blir jo ikke det. Andre arter vil vokse noe enormt og utrydde andre, for så å kollapse når næringsgrunnlaget ikke strekker til. Klimaet på jorden har endret seg dramatisk i hele jorden sin historie. Med påfølgende massedød av utallige arter. Skulle vi ødelegge planeten ødelegger vi oss selv, og over 1000 vis av år retter planeten dette opp selv. Ja selv etter en atomkrig skjer akkurat dette også, men det tar 100.000 vis av år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:30 #44 Del Skrevet tirsdag kl 20:30 Jeg reiser og er mindre miljøbevisst FORDI jeg ikke har barn. Når jeg da velger å bo i en liten bolig, spiser mye mindre mat enn hva jeg + et barn ville gjort, har en liten bil, ikke trenger å kjøpe billige plastklær til meg selv eller barnet osv så har jeg allerede mye igjen av "kvota" til å reise og spise kjøttmiddager. Unger er jo det verste for forurensning i et livsperspektiv. Anonymkode: d4b42...5bb 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:32 #45 Del Skrevet tirsdag kl 20:32 En studie nylig publisert av forskere ved Universitetet Lund i Sverige og University of British Columbia i Canada, viser at færre barn vil gi størst årlig utslippsreduksjon av CO2 pr. person, ifølge Energi og Klima. Forskerne har tatt for seg en rekke individuelle tiltak som kan bidra til utslippsreduksjon av CO2. https://www.aftenposten.no/verden/i/wqoJA/faerre-barn-gir-stoerst-klimaeffekt Færre barn gir størst klimaeffekt Færre barn gir større klimaeffekt enn kutt i flyreiser og bilbruk, viser ny studie. https://www.energiogklima.no/meninger-og-analyse/kommentar/faerre-barn-gir-storst-klimaeffekt Anonymkode: b4bf8...fd5 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet tirsdag kl 20:36 #46 Del Skrevet tirsdag kl 20:36 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Har lagt merke til det samme. Har inntrykk av at det sitter en gjeng «bortskjemte drittunger» i 30-40 årene som er frivillig barnløse overforbrukere av rang. Det er reiser, biff, nye klær, plast fra temu og jeg vet ikke hva. På spørsmål om hva de tenker om å ødelegge planeten er svaret et skuldertrekk og at de har valgt å nyte livet. De vil aldri forstå hvordan det er å frykte for neste generasjons fremtid. De tørker seg i rompa med plast og kaster den i havet «fordi de kan». Trist at det bare blir fler og fler som velger å leve på den egoistiske måten der. Anonymkode: 80da9...bcd Disse menneskene er noens barn. Altså kunne det vært unngått ved at foreldrene deres aldri fikk barn. Uten mennesker, ingen forurensing. Barnefamilier som skal til syden hver ferie, har to biler, kjøper x-antall klær til 2-3 barn gjennom 18 år, mobiler, leker etc. Hvor mye forurenser ikke de? Jeg er barnløs, reiser kollektivt, tar aldri fly. Men driter i kildesortering og det meste av plast havner i restavfallet. Du har rett i at jeg gir blanke i planeten for neste generasjon. Eller, jeg driter i menneskene, ikke dyrene. Syns synd på dyrene som er uskyldige oppi det hele. Men i forhold til barnefamilier er jeg ikke rare synderen hva gjelder forurensing. 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:39 #47 Del Skrevet tirsdag kl 20:39 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En studie nylig publisert av forskere ved Universitetet Lund i Sverige og University of British Columbia i Canada, viser at færre barn vil gi størst årlig utslippsreduksjon av CO2 pr. person, ifølge Energi og Klima. Forskerne har tatt for seg en rekke individuelle tiltak som kan bidra til utslippsreduksjon av CO2. https://www.aftenposten.no/verden/i/wqoJA/faerre-barn-gir-stoerst-klimaeffekt Færre barn gir størst klimaeffekt Færre barn gir større klimaeffekt enn kutt i flyreiser og bilbruk, viser ny studie. https://www.energiogklima.no/meninger-og-analyse/kommentar/faerre-barn-gir-storst-klimaeffekt Anonymkode: b4bf8...fd5 Jeg regner med at jeg kan fly jordkloden rundt hver dag året rundt i 12 år og enda har jeg ikke forurenset jordkloden så mye som en familie med 2 barn og to voksne som lever et gjennomsnittlig A4 liv i Norge. Nå gjør jeg ikke det. Har ikke vært på utenlandsferie på 20 år, ikke har jeg bil heller men at jeg bruker penger på meg selv og hundene mine uten noen samvittighetskvaler: ja, og det har jeg fortsatt tenkt å gjøre. Så får dere foreldre heller tenke på hvem av barna deres dere kunne tenke dere å kvitte dere med før dere slenger rundt dere med beskyldninger om hvem som er de største miljøsvinene her, for det er ikke barnløse. Anonymkode: b4bf8...fd5 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet tirsdag kl 20:39 #48 Del Skrevet tirsdag kl 20:39 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): La oss si at de fleste er i ledersegmentet av selskapet der jeg jobber....noen er faktisk familievenner. Jeg er klar over at de ikke er SÅ mange, men de blir flere. Jeg skal ha meg frabedt bli tillagt slike meninger. Om man( er barnløs og) ikke forurenser og overforbruker så villt somde jeg beskriver, så mener jeg selvfølgelig ikke deg. Anonymkode: b2a8c...c42 Slik du formulerer deg i hi og spesielt trådtittel høres det forskjellig ut, der tror jeg du skjønner selv. Med utviklingen vi har tror jeg faktisk ikke det blir flere. De aller rikeste får mer å rutte med ja, men middelklassen (for å ikke snakke om resten) får mindre økonomisk spillerom. Husker selv jeg dro ut å spise flere ganger i kvartalet uten å tenke meg om, nå, not so much. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:40 #49 Del Skrevet tirsdag kl 20:40 AnonymBruker skrev (1 time siden): (Satt på spissen for å provosere, ingen bør jo forurense og overforbruke) Har flere vennepar og venner i 30-40 årene uten barn. De har god lønn og ingen barn å bruke pengene på, men bruker pengene på å reise veldig mye. De er gjerne på helgeturer i Europa 15-20 ganger i året, samt lengre reiser to-tre ganger i året. Samtaler med dem handler gjerne om reisene, eksklusiv (kjøttung)mat, vin, te og kaffe, interiør oosv. De lever rent hedonistiske liv. Et av disse parene har en hund som de bruker vanvittig mye ressurser på, men ellers er det stort sett de selv. De er lite opptatte av å hjelpe foreldrene sine eller bidra til lokalmiljøet, de er i en luksusforbruksboble. Burde det vært lover som forbød enkeltmennesker å forurense og forbruke så mye? Hva med menneskeheten, de som kommer etter oss? Bare en tanke etter jeg var med eldste barnets klasse for å plukke søppel en lys tirsdags ettermiddag.. Anonymkode: b2a8c...c42 Hva med alle de rike i landet, og verden, med barn, som lever slik da? Å være miljøbevisst er ikke noe som folk med barn nødvendigvis er. Noen er det, andre ikke, uavhengig av barn. Anonymkode: e23fb...8cc 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet tirsdag kl 20:40 #50 Del Skrevet tirsdag kl 20:40 TomKrus skrev (16 minutter siden): Nei overhodet ikke presse noen til noe som helst ! Det er et personlig valg. Når du da vil leve i et samfunn så kan du overlate det til andre, la være å få barn og gi det ansvaret til andre. Da må du bidra mer på andre områder. Problem ? Nei. Jeg er helt enig i at vi alle burde bidra til samfunnet så godt vi kan. Det jeg er skeptisk til er balansen mellom "må" og "bør" Jeg er for bot for forsøpling, men jeg mener at selv om alle burde plukke plast på stranden, kan man ikke tvinge noen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:43 #51 Del Skrevet tirsdag kl 20:43 Er enig at vi alle må tenke på jorda våres. Men jeg kjenner flere. Som ikke vil ha unger, slik verden er nå. Anonymkode: e2b29...399 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentleman59 Skrevet tirsdag kl 20:45 #52 Del Skrevet tirsdag kl 20:45 AnonymBruker skrev (1 time siden): (Satt på spissen for å provosere, ingen bør jo forurense og overforbruke) Har flere vennepar og venner i 30-40 årene uten barn. De har god lønn og ingen barn å bruke pengene på, men bruker pengene på å reise veldig mye. De er gjerne på helgeturer i Europa 15-20 ganger i året, samt lengre reiser to-tre ganger i året. Samtaler med dem handler gjerne om reisene, eksklusiv (kjøttung)mat, vin, te og kaffe, interiør oosv. De lever rent hedonistiske liv. Et av disse parene har en hund som de bruker vanvittig mye ressurser på, men ellers er det stort sett de selv. De er lite opptatte av å hjelpe foreldrene sine eller bidra til lokalmiljøet, de er i en luksusforbruksboble. Burde det vært lover som forbød enkeltmennesker å forurense og forbruke så mye? Hva med menneskeheten, de som kommer etter oss? Bare en tanke etter jeg var med eldste barnets klasse for å plukke søppel en lys tirsdags ettermiddag.. Anonymkode: b2a8c...c42 M65: Jeg spise mine høye biffer, kjører mine bensin- og dieseldrevne bilder, reiser hvor jeg vil så ofte jeg vil på jobb og på ferie og nyter mat og vin fra der i verden den er best. Slike som deg gjør at jeg gjør det med enda større glede. Heia venneparet ditt. Råd: Anskaff speil og se om du virker sympatisk - du er en stor egoist i min bok. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentleman59 Skrevet tirsdag kl 20:45 #53 Del Skrevet tirsdag kl 20:45 (endret) Gentleman59 skrev (28 minutter siden): ... Endret tirsdag kl 21:13 av Gentleman59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:55 #54 Del Skrevet tirsdag kl 20:55 Hva med oss som kjøper ny bil, flyr ofte, spiser biff(🙂) og har dyre vaner OG har barn som vokser opp med dette og blir likedan? Anonymkode: 0c27d...f22 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:00 #55 Del Skrevet tirsdag kl 21:00 Jeg er rimelig sikker på at de som overforbruker gjør det uavhengig av om de har barn eller ei. Jeg og mannen har ikke barn, vi har økonomi til å overforbruke men gjør det ikke fordi vi ikke er den typen mennesker som trenger eller vil ha alt mulig. Vi kjenner jo mange med barn selv om vi ikke har barn selv og vi er jo ikke motsetninger av de alikevel. Noen med barn reiser mye med fly både innen og utenlands, har flere biler, hytte og enebolig der vi ikke har behov for noen av delene. De trenger kanskje hyppige flyreiser for å få møtt familien eller gi barna en viss verdenskunnskap, de trenger flere biler for å få hverdagen til å gå opp og de trenger oftere enn oss å bytte ut forbruksting fordi de slites raskere. Der vi har tid og overskudd til å dyrke litt selv, stå i timer på kjøkkenet og bruke tid på å fikse klær og sko har de kanskje ikke det samme og må velge raskere løsninger med høyere klimaavtrykk. Vi kan surre rundt på rekoringen eller soppfeltet i et par timer en lørdag der de er midt mellom stevne og cup med barn 1+2 samtidig som barn 3 skal i bursdag. Ingen av delene er mer egoistisk eller moralsk riktig, det er alikevel ulikt. Jeg og mannen er ikke mindre bekymra for fremtiden selv om vi ikke har barn, vi ønsker jo selvfølgelig at barna vi kjenner skal ha det godt. Jeg undres ofte litt på hva som feiler de som tror man må ha barn eller religion for å være et greit menneske. Man blir ikke automatisk helt idiot av å ikke ha barn noe mer enn man automatisk blir et fantastisk menneske av å få barn. Anonymkode: 846ca...5ba 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:01 #56 Del Skrevet tirsdag kl 21:01 Anonymbruker*** skrev (13 minutter siden): Slik du formulerer deg i hi og spesielt trådtittel høres det forskjellig ut, der tror jeg du skjønner selv. Med utviklingen vi har tror jeg faktisk ikke det blir flere. De aller rikeste får mer å rutte med ja, men middelklassen (for å ikke snakke om resten) får mindre økonomisk spillerom. Husker selv jeg dro ut å spise flere ganger i kvartalet uten å tenke meg om, nå, not so much. Nei, det forstår jeg ikke. Det er selvsagt at par uten barn som har best økonomi. Det sier seg selv. Man kan krangle på at barn trenger mat og omsorg og slikt sett har et forbruk de og, men det er en forutsetning for at vi som art skal fortsette å eksistere. Å dra på helgetur etter helgetur til utlandet? Det er ikke en forutsetning for at vi som art sksl fortsette å eksistere Anonymkode: b2a8c...c42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:01 #57 Del Skrevet tirsdag kl 21:01 Hvem har råd til 15-20 utenlandsreiser i året? Ikke vanlige folk med gjennomsnittsinntekt i hvert fall... Jeg har ikke barn og kommer ikke til å få barn. Men en ting vet jeg, jeg skaper minimalt med forurensning. Jeg reiser alltid kollektivt, og sykler/går dit hvor det ikke er tilgjengelig med offentlig transport. Jeg har ikke råd til å reise til utlandet mer enn 1 gang annethvert år, eier ikke bil engang. Drikker ikke alkohol, spiser minimalt med rødt kjøtt, unngår unødvendig plastikk. Kjøper nesten alt brukt, brukte klær, vintage møbler på finn, lager til og med kompost av matavfall, men fortell meg igjen hvor egoistisk og hedonistisk jeg er. Jeg skal sitte her med mine omplasseringshunder (som forresten kom fra 2 familier som plutselig ikke hadde tid til dem etter de fikk barn), å strikke videre til Ukraina. Også fikk jeg nesten lyst til å kjøpe biff til hundene, meg og mannen nå bare på pur F etter å ha lest i denne tråden 🙂 Anonymkode: 4e2db...240 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:01 #58 Del Skrevet tirsdag kl 21:01 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva med oss som kjøper ny bil, flyr ofte, spiser biff(🙂) og har dyre vaner OG har barn som vokser opp med dette og blir likedan? Anonymkode: 0c27d...f22 Ja, ikke sant. Dere har nok veldig god råd. Kanskje melder barna seg inn i natur og ungdom som hevn om noen år? Anonymkode: b2a8c...c42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:04 #59 Del Skrevet tirsdag kl 21:04 Selvsagt, de bør også betale mindre skatt. Anonymkode: 49799...52a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:09 #60 Del Skrevet tirsdag kl 21:09 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så kjedelig at folk ikke kan diskutere sak, men ønsker å dissekere retorikk og person Ja, du sier noe... Anonymkode: 26d36...fbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå