Gå til innhold

Bør folk uten barn få lov til å forurense og overforbruke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

(Satt på spissen for å provosere, ingen bør jo forurense og overforbruke)

Har flere vennepar  og venner i 30-40 årene uten barn. De har god lønn og ingen barn å bruke pengene på, men bruker pengene på å reise veldig mye. De er gjerne på helgeturer i Europa 15-20 ganger i året, samt lengre reiser to-tre ganger i året. Samtaler med dem handler gjerne om reisene, eksklusiv (kjøttung)mat, vin, te og kaffe, interiør oosv. De lever rent hedonistiske liv.

Et av disse parene har en hund som de bruker vanvittig mye ressurser på, men ellers er det stort sett de selv. De er lite opptatte av å hjelpe foreldrene sine eller bidra til lokalmiljøet, de er i en luksusforbruksboble. 

Burde det vært lover som forbød enkeltmennesker å forurense og forbruke så mye? Hva med menneskeheten, de som kommer etter oss? 

Bare en tanke etter jeg var med eldste barnets klasse for å plukke søppel en lys tirsdags ettermiddag.. 

Anonymkode: b2a8c...c42

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bare personer som adopterer et barn på 3 år eller over bør få lov.

Anonymkode: 21e77...dbc

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til det samme. Har inntrykk av at det sitter en gjeng «bortskjemte drittunger» i 30-40 årene som er frivillig barnløse overforbrukere av rang. 

Det er reiser, biff, nye klær, plast fra temu og jeg vet ikke hva. På spørsmål om hva de tenker om å ødelegge planeten er svaret et skuldertrekk og at de har valgt å nyte livet. 

De vil aldri forstå hvordan det er å frykte for neste generasjons fremtid. De tørker seg i rompa med plast og kaster den i havet «fordi de kan».

Trist at det bare blir fler og fler som velger å leve på den egoistiske måten der.

Anonymkode: 80da9...bcd

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Noe av det mest forurensende du kan gjøre er jo å produsere flere folk til verden.
Ellers tenker jeg du kan passe dine egne saker. Du høres ikke ut som noen god venn, med fordømmelsene dine.

Anonymkode: 1e926...caf

Å, gjesp. Hvis du ønsker at menneskeheten skal kollapse og forsvinne så har vi lite å snakke om.

Jeg prøver å starte en diskusjon, vil gjerne diskutere saken. Men hvis du vil gå på person er du selvsagt fri til å gjøre det, det er bare så kjeeeeedelig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

bare personer som adopterer et barn på 3 år eller over bør få lov.

Anonymkode: 21e77...dbc

Stjele barn fra den tredje verden?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har lagt merke til det samme. Har inntrykk av at det sitter en gjeng «bortskjemte drittunger» i 30-40 årene som er frivillig barnløse overforbrukere av rang. 

Det er reiser, biff, nye klær, plast fra temu og jeg vet ikke hva. På spørsmål om hva de tenker om å ødelegge planeten er svaret et skuldertrekk og at de har valgt å nyte livet. 

De vil aldri forstå hvordan det er å frykte for neste generasjons fremtid. De tørker seg i rompa med plast og kaster den i havet «fordi de kan».

Trist at det bare blir fler og fler som velger å leve på den egoistiske måten der.

Å være frivillig barnløs er uansett ikke egoistisk. Kanskje det andre du nevner, men å få barn eller ikke er et frivillig valg. 

Anonymkode: 544a9...331

• Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har valgt å ikke få barn. Men jeg lever likevel ikke på den måten du nevner. 

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Hvis de svarer at de vil nyte livet har de da i det minste NOE selvinnsikt. Noen av de jeg kjenner er overbevist om at de er ekstremutforskere når de besøker mer "eksotiske" land, og at de lever de mest spennende og viktige livene. Jaja.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det egoistisk å velge å ikke sette flere forbrukere til verden? 

Anonymkode: 9a12d...926

• Liker 12
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å være frivillig barnløs er uansett ikke egoistisk. Kanskje det andre du nevner, men å få barn eller ikke er et frivillig valg. 

Fin presisering. Det er ikke egoistisk å av ulike grunner velge vekk å gå barn. Skulle vi sagt at nonner som vier livet sitt til frivillig arbeid og Gud er egoistiske? 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste reiser nok nok ikke på helgeturer til utlandet 20 helger i året, om de har barn eller ikke. Rar problemstilling. 

• Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så bekymra for fremtiden, gi eff i å få barn. Enkelt valg. Ren egoisme å få etterkommere når vi vet hva vi etterlater oss. En verden fullstendig uten fremtidsutsikter, annet enn vanskeligheter. Nope. Bruk pengene dine på deg selv du. Fly baby fly.

Anonymkode: fa803...997

• Liker 7
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, til og med jeg (som har barn) skjønner jo at dette er ragebait, som enten kommer av din egen bitterhet over å ha valgt et liv med barn, eller en dårlig dag/å være ulykkelig.

Med det sagt, så fremstår du som lite intelligent, og det finnes hundrevis av andre måter du kunne tilnærmet deg en diskusjon med dette tema, uten å fremstå som en komplett idiot.

Anonymkode: 6486a...02f

• Liker 10
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du så bekymra for fremtiden, gi eff i å få barn. Enkelt valg. Ren egoisme å få etterkommere når vi vet hva vi etterlater oss. En verden fullstendig uten fremtidsutsikter, annet enn vanskeligheter. Nope. Bruk pengene dine på deg selv du. Fly baby fly.

Anonymkode: fa803...997

Skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er like egoistisk å få barn som å velge å ikke få det. De som ønsker seg barn burde vel helst adoptere hvis vi først skal snakke om moral. Hvorfor få egne barn når det er forurensende og det er så mange foreldreløse barn i verden.

Anonymkode: 24dce...a9b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjære TS, til og med jeg (som har barn) skjønner jo at dette er ragebait, som enten kommer av din egen bitterhet over å ha valgt et liv med barn, eller en dårlig dag/å være ulykkelig.

Med det sagt, så fremstår du som lite intelligent, og det finnes hundrevis av andre måter du kunne tilnærmet deg en diskusjon med dette tema, uten å fremstå som en komplett idiot.

Anonymkode: 6486a...02f

Ja, takk for ditt bidrag. Jeg elsker livet jeg har valgt. Så kjedelig at folk ikke kan diskutere sak, men ønsker å dissekere retorikk og person. Men du har din fulle rett til å svare slik. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også spørre de ut ang hvem som arver de, og be om eventuell forskudd på arv. Siden jeg selv har barn, men ikke min bror og kone.

Anonymkode: fdb0d...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...