Gå til innhold

Treåringen sa : "Pappa er en farlig mann"

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Idag hadde jeg en ubehagelig opplevelse med treåringen. At jeg i det hele tatt henger meg opp i det, er sikkert fordi barnet er så utrolig mammadalt. Hen vil bare være sammen med meg, og de få gangene jeg skal noe uten hen, så er det helt krise.

Hen avviser faren sin veldig ofte, og flytter seg hvis faren setter seg ved siden av i sofaen f.eks. Roper på meg så fort jeg er ute av syne, og forfølger meg overalt.

Hen skulle på do i dag, og faren ville hjelpe. Da begynner barnet å skrike "Nei! Bare mamma!"

Da vi var inne på badet, spurte jeg "Vil du ikke at pappa skal hjelpe deg?"

"Nei, pappa er en farlig mann", svarte barnet. Jeg ble satt ut, men prøvde å spørre videre. "Hva gjør pappa? Hvorfor synes du han er farlig? "Pappa er skummel", svarte treåringen da, men det kom ikke noe mer svar.

Jeg opplevde dette som vondt, og litt ekkelt.

Samboeren og jeg har ikke det beste forholdet, og han kan bli litt mer sint enn det jeg mener er greit, men jeg har aldri vært redd han, og jeg har aldri opplevd noen situasjoner med barnet vårt og han som har vært skremmende heller. Samboer er dessverre ikke så engasjert i barnet, eller oss som familie, så det er mye barnet og meg alene sammen..

Jeg har ikke fortalt det til samboeren min ennå, for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, eller si. 

Hva ville du gjort?

Anonymkode: 6532c...93a

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hender det at barnet er alene med far? Og kan da ha ubehagelige opplevelser med en sint far?

Kanskje noe nannycam så du får klarhet i hva som foregår.

Anonymkode: 1a5f0...124

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår nesten-3-åring har begynt med akkurat det samme. «Neeei, ikke pappa!» «pappa slem!» «bare mamma snill!».

Mye av den samme relasjonen her. Pappaen har vært lite tilstede disse 3 årene. Svært lite engasjement og «akk og oi» de få gangene jeg har fått overtalt han til å være med oss på noe. Stort sett vært meg og lille i alle sammenhenger.

Synes ikke pappaen her er mye sint og han er generelt snill, dog litt i sin egen verden. Han har derimot hatt et par ganger hvor han har reagert litt uheldig, vært litt brå og blitt sintere enn nødvendig - da har også barnet reagert med redsel.

Jeg er ikke bekymret et øyeblikk for dem sammen. Kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at mannen faktisk er slem med lille. Jeg tror derimot at disse hendelsene som skjedde nylig og litt tett var utløsende faktor for at pappa plutselig blir oppfattet som slem. Tror det kommer til å gå over. Er visst veldig vanlig også i denne alderen at de både foretrekker en forelder over den andre og at de kan si folk er slemme, slår eller dytter uten at det er sant.

Dersom du er veldig usikker ville jeg sørget for at de ikke er alene sammen og at du over tid observerer hvordan han reagerer og håndterer ulike situasjoner dere kommer i med barnet.

Anonymkode: 66402...d6b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var ikke en sabeltann-referanse da? Da mine gutter var 3 syns de å være «farlig» var tøft. Kanskje det er det ungen din mener, at pappa er tøff.

Anonymkode: b6e5a...6fb

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tenkt på Sabeltann-referansen, men hen er ikke opptatt av Sabeltann, og har heller ikke sett på det på tv. Kan jo ha hørt sangen i barnehagen så klart..

Det var bare hele situasjonen, og erfaringen med at hen aldri vil til pappa, som forsterker det..

De er sjeldent alene sammen, nettopp fordi jeg synes det er så vondt at barnet blir så lei seg. En morgen i uka leverer samboer i barnehagen, fordi jeg drar på jobb tidlig, og en ettermiddag innimellom er de alene noen timer hvis jeg er på kveldsmøte på jobb, elller går tur med ei venninne..

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som de trenger litt mer tid sammen :) veldig typisk at de helst vil til mamma eller den forelderen som har mest med dem å gjøre i hverdagen. Dette går seg nok til. Hvis du bor med faren og han er din partner så har du jo ganske god kontroll på hva slags menneske han er. 

Anonymkode: b6e5a...6fb

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Les deg opp på Ødipuskomplekset så vil du forstå hvorfor barnet reagerer med å avvise far

Anonymkode: 8ed08...c5d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få et barn til så blir barnet pappadalt skal du se. 

Anonymkode: 1d04c...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En treåring med dårlig eller liten relasjon til far vil avvise far. En god relasjon må jobbes for. 
At barnet sier at pappa er farlig kan avskrives til begrenset språk eller at det merker at du blir mer beskyttende når det sier det. Trenger ikke å bety noe som helst. 

Anonymkode: e19b3...3bb

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Guttungen min når han var 3 sa at jeg slo han når vi var i matbutikken. Over en lang periode av tid. Jeg har aldri gjort noe sånn. Han hadde heller ikke noe godt svar på hvorfor han gikk å sa det. Treåringer sier mye rart. Som oftest fordi de ikke helt skjønner alt de sier men likevel går å prøver masse ord.

Anonymkode: 5cbee...1a4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min snart 3 åring sier også sånne ting. Pappaen er en fantastisk pappa. 3 åringer sier sånt uten hold.

Anonymkode: e281b...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, jeg tok ikke mitt barn på alvor da barnet sa at pappa er slem rundt samme alder som barnet ditt. Barnet klarte ikke å si hvorfor pappa var slem da jeg spurte, så jeg trodde det bare var noe barnet sa av en eller annen grunn. Jeg trodde heller ikke at pappaen kunne på noen som helst måte gjøre noe slemt mot barnet. Angrer fremdeles på det den dag i dag, for der viste seg etter hvert at pappaen egentlig var et monster. 

Anonymkode: 3553d...973

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakk med far, si at barnet er ikke bare mammadalt fordi det liker mamma mer, det er mammadalt fordi pappa ikke er nok tilstede på den måten barnet trenger det og hvis pappa ønsker en god relasjon til sitt barn må han rett og slett gjøre bedre men frem til det er han desverre ikke et tema for barnet som omsorgsperson. Det er ikke noen annen måte enn å si det rett ut, fars oppførsel er fars valg og den kan bare far endre om han vil det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Få et barn til så blir barnet pappadalt skal du se. 

Anonymkode: 1d04c...206

Dårligste råd ever  

Anonymkode: 3e4a5...ae1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville tenkt at ungen har sett Sabeltann og ikke gjort noe som helst basert bare på det du beskriver. 

Ingen treåring bruker "er en farlig mann" uten å ha det fra et sted. 

Anonymkode: a0a2d...7fd

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du sikker på at barnet vet hva ordet farlig betyr?

Anonymkode: 76585...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Klart det er skremmende for barnet at far er lite engasjert!

Anonymkode: ab566...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Idag hadde jeg en ubehagelig opplevelse med treåringen. At jeg i det hele tatt henger meg opp i det, er sikkert fordi barnet er så utrolig mammadalt. Hen vil bare være sammen med meg, og de få gangene jeg skal noe uten hen, så er det helt krise.

Hen avviser faren sin veldig ofte, og flytter seg hvis faren setter seg ved siden av i sofaen f.eks. Roper på meg så fort jeg er ute av syne, og forfølger meg overalt.

Hen skulle på do i dag, og faren ville hjelpe. Da begynner barnet å skrike "Nei! Bare mamma!"

Da vi var inne på badet, spurte jeg "Vil du ikke at pappa skal hjelpe deg?"

"Nei, pappa er en farlig mann", svarte barnet. Jeg ble satt ut, men prøvde å spørre videre. "Hva gjør pappa? Hvorfor synes du han er farlig? "Pappa er skummel", svarte treåringen da, men det kom ikke noe mer svar.

Jeg opplevde dette som vondt, og litt ekkelt.

Samboeren og jeg har ikke det beste forholdet, og han kan bli litt mer sint enn det jeg mener er greit, men jeg har aldri vært redd han, og jeg har aldri opplevd noen situasjoner med barnet vårt og han som har vært skremmende heller. Samboer er dessverre ikke så engasjert i barnet, eller oss som familie, så det er mye barnet og meg alene sammen..

Jeg har ikke fortalt det til samboeren min ennå, for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, eller si. 

Hva ville du gjort?

Hadde tatt meg en tur på fvk og ordnet forholdet og evt sendt han på sinnenestring. 

Anonymkode: 8dda4...88c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jentungen til min samboer skrek "Hold deg unna pappa, han er gal" midt på Majorstuen da hun var 4. Han er definitivt ikke gal, og en utrolig god og snill pappa (hadde henne 100% alene frem til vi ble sammen). 

Anonymkode: d88c2...ae1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen var mye borte på jobb da barna var små. En dag pappaen kom hjem til middag etter å ha vært borte noen dager, sier minste som da var 3 år: "Skal ikke den andre pappa spise?"

Hvem han siktet til aner jeg ikke, hadde ikke hatt noen andre menn på middag, på besøk eller kontakt med i det hele tatt. Med unntak av min egen pappa, tror ikke han heller hadde vært på middag dagene i forkant. Men han var jevnlig på middag, så kan være det.

Anonymkode: aee73...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...