Gå til innhold

Pruter dere på finn.no?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helikopter skrev (4 minutter siden):

Det tar jo en del tid å kommunisere med kjøpere. Styrete å skulle være hjemme når de skal hente. Mange kommer seinere enn de sier, mange trenger hjelp til å finne frem (selv om det er lett å finne huset vårt på Google maps). Og hvis man skal sende krever det sitt av pakking osv. Jo, jeg synes det kan være litt styrete, jeg. Men enig i at det er verdt en hundrelapp eller to om man har overskudd og tid.

Joda, men det styret er jo der uavhengig av prisen du får. Når du vil selge en vare er det fordi du ikke trenger den selv, alternativet er jo da styret med å kaste det som heller ikke alltid er lett. Noen ganger går et salg på Finn lekende lett, andre ganger ikke. Igjen dette styrer markedet. Har du en ting mange vil ha brukt ? Da styrer du prisene selv, og kan avvise prutingen med å avslå. Bli sur og blokkere :) Deg om det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TomKrus skrev (7 minutter siden):

Joda, men det styret er jo der uavhengig av prisen du får. Når du vil selge en vare er det fordi du ikke trenger den selv, alternativet er jo da styret med å kaste det som heller ikke alltid er lett. Noen ganger går et salg på Finn lekende lett, andre ganger ikke. Igjen dette styrer markedet. Har du en ting mange vil ha brukt ? Da styrer du prisene selv, og kan avvise prutingen med å avslå. Bli sur og blokkere :) Deg om det. 

Jeg blokkerer ikke noen pga pruting, altså. Da blander du meg med ts eller noen andre her. Jeg er åpen for pruting og pruter selv hvis jeg tenker prisen er høyere enn det jeg synes tingen er verdt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har i årenes løp kjøpt veldig mye på finn, men jeg har aldri prutet. Jeg har forholdt meg til den prisen som har vært satt på annonsen. Jeg har følt at det har vært mest redelig. 

Men nå skal jeg selge noe for første gang selv. Jeg har lagt ut et stort antall annonser. Har jobbet mye med å finne riktig pris. Jeg har lagt meg litt under gjennomsnittet på tilsvarende varer. Og hva opplever jeg? Jo, samtlige som tar kontakt pruter! Til dels får jeg skambud. Det til tross for at alt er lagt ut som «Fix ferdig», og da trodde jeg det ikke skulle være kommunikasjon over hodet. 

Er dette vanlig, eller er jeg bare veldig uheldig?

Anonymkode: fd449...882

Selger en del på Finn selv. Opplever at mange pruter selv om jeg som deg har lagt meg på en fornuftig pris ut i fra vare, tilstand og hva andre selger tilsvarende  for. Bruker minimalt med tid på disse folkene, jeg bare avviser budene kort hvis de er under prisantydning. Det er lov til å prøve seg, men de kan ikke forvente at jeg svarer hyggelig og serviceinnstilt. 

Anonymkode: 2c96f...804

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SnikkSnakkmf skrev (1 time siden):

Selvfølgelig pruter jeg. Forventer at folk gjør det når jeg selger også, og setter prisen deretter. Norsk greie det der altså, i utlandet pruter man på absolutt alt på ett marked. Finn.no er ett marked, ergo; pruting.

Selv om Finn er et marked, så er du fortsatt i Norge og ikke i Marokko. Og i Norge er det ikke norm å prute. Normen i Norge er heller motsatt: At mange syns pruting er både frekt og ubehagelig.

Anonymkode: 2c96f...804

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har i årenes løp kjøpt veldig mye på finn, men jeg har aldri prutet. Jeg har forholdt meg til den prisen som har vært satt på annonsen. Jeg har følt at det har vært mest redelig. 

Men nå skal jeg selge noe for første gang selv. Jeg har lagt ut et stort antall annonser. Har jobbet mye med å finne riktig pris. Jeg har lagt meg litt under gjennomsnittet på tilsvarende varer. Og hva opplever jeg? Jo, samtlige som tar kontakt pruter! Til dels får jeg skambud. Det til tross for at alt er lagt ut som «Fix ferdig», og da trodde jeg det ikke skulle være kommunikasjon over hodet. 

Det er to ting jeg mener kan sies om annonsene på Finn.

1. Ganske mange har satt prisen rimelig høyt. For eksempel langt over halvparten av ny pris for noe som er synlig brukt. Noen av disse forventer kanskje at folk pruter. Jeg tenker at de har satt prisen for høyt og leter videre.

2. Folk pruter på ting som allerede er lavt priset, det bør man ha skam nok til å ikke gjøre. Eksempel: Jeg hadde klart å kjøpe et par joggesko som kostet 1500 kr som var akkurat litt for små på den ene foten. Jeg la dem ut for 600 kr, da hadde jeg bare gått noen meter innendørs med dem. Likevel var det flere som prøvde å by 300 kr. Da svarte jeg at 600 kr var min pris.

Anonymkode: dbf8d...c1a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (46 minutter siden):

Sist jeg sjekket bodde jeg fremdeles i Norge, men kanskje du bor i ett annet land med andre normer?

Kanskje, kanskje ikke? Er det ikke norm å prute i Norge mener du? Deg om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så klart pruter jeg hvis objektet har ligget ute lenge eller hvis jeg mener prisen er urimelig. Tilsvarende selger jeg også ting på Finn til lavere pris enn jeg la det ut for hvis det går tid uten salg. Jeg har også solgt ting på Finn for høyere pris enn jeg la den ut for da mange var interessert og jeg tydeligvis ikke hadde priset helt riktig.

Tid er penger så hvis noen antyder i annonsen at de vil bli kvitt tingen raskt og jeg kan hente med en gang, kan jeg by et lavere beløp, men si at jeg kan hente når som helst og med en gang. 

Det irriterer meg grenseløst med folk som sier tull som "det var litt dyrt" uten å komme med motbud. Spesielt damer er sånn. Norge er et land hvor menn pruter og damer lider i stillhet og ender opp med å ikke kjøpe noe de egentlig hadde lyst på fordi de ikke tør foreslå en annen pris. 

Anonymkode: fec9d...7d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpte et telt. 

Lå ute to stykker av samme telt, begge var ubrukt og nytt.

Ene var priset til 3000,- og det andre til 3500,-

La inn bud his begge til 2700. Selger 2 skulle absolutt ha 3500. Selvom telt koster 3700 nytt i butikken.  

Selger 1 solgte for 2700.

Selger 2 forsøker fortsatt å selge. Jeg pleier å lagre annonser for å se om de får solgt. Dette er nå 1 år siden.

Samme gjelder en ullgenser jeg ville kjøpe for 4 år siden. Hun oppdaterer fortsatt annonsen men seker ikke prisen. Skal fortsatt ha 3000 for en ullgenser.  Sikker møllspist 🤣

Anonymkode: 7a4b3...eaf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det gjør jeg ikke, synes det er frekt. Hater når noen pruter på prisen jeg har satt på de tingene jeg legger ut; alt jeg legger ut er meget pent brukt/ubrukt for under halv pris. Da synes jeg det rett og slett er frekt å by mye under det. Svarer aldri på bud med pruting. 

Anonymkode: 46813...427

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bestemmer prisen, de som pruter blir blokket. 
Jeg er ikke avhengig av å selge, vil kjøper kjøpe så forventer jeg respekt for mine priser. 
Jeg selger under prisen andre tar for lik eller tilsvarende vare, pruterne kan derfor gå andre steder å prøve seg, med sin pruting. 

Nå er det imidlertid kommet ett nytt fenomen på finn.no. For å få se profilen til den som tar kontakt må man verifisere seg med bank id. Min bankid brukes ikke til noe middels seriøst som nettstedet finn.no. De som setter slike sperrer er enten mega paranoide, eller lager ett A og B lag for hvem de vil ha dialog med. 

Anonymkode: 72dfc...645

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ting på finn bør være minst halv pris av ny pris. Butikker kjører 30-40% hele tiden

Anonymkode: af4ba...44a

Det kommer jo veldig an på hva det er, ny pris, alder på gjenstand osv. Vi hadde en campingvogn til salgs på finn, den var da 5 år, det fulgte med endel utstyr å vi satte prisen til det vi hadde igjen på lånet. Fikk bl.a en meld der personen spurte om hva vi egentlig skulle ha for vognen, å de var interessert. Svarte at vi skulle ha prisen som var oppgitt i annonsen. Hørte ikke noe mer fra personen. 

Har også hatt endel ting på "gis bort" å folk spør om det og det er gitt bort, å jeg har svart at det ikke er gitt bort. Ser at mld er lest, men hørte ikke noe mer. Skjønner ikke hvorfor folk gidder å skrive hvis de ikke er interessert. 

Anonymkode: f7e6a...554

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble kontaktet av en tidligere sjef som prutet på noen barneleker som jeg hadde lagt ut til en god pris (denne visste ikke at jeg var meg, da jeg ikke har fullt navn på profilen). De lå ute for 200; kjøperen ville ha 50 kr rabatt. Jeg vet vedkommende kjører dyr bil og har høyere lønn enn meg. Avslo budet og personen kjøpte lekene for 200. Helt ok kommunikasjon, synes jeg.

Anonymkode: cac9d...bcf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alltid. Jeg finner gode grunner for det da. At jeg kjenner varen og veit hva som må rettes eller ikke fungerer helt optimalt. Da jeg kjøpte elsykkel av et spesielt merke for et år siden visste jeg at jeg at det hadde veldig dårlig sete og sa det til selgeren, og fikk avslag på 300 kr. 

Og sist gang, da jeg kjøpte et telt og hadde glemt å prutte, var det selgeren selv som sa at han var i så godt humør at han ville selge det til ... og underbød seg selv. Veldig hyggelig. 

Anonymkode: b8d0d...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tull. Jeg pruter hver gang. 80% godtar, 10% sender motbud og resten er som deg, uten å blokkere.

Anonymkode: af4ba...44a

Kanskje de 80% gjør som meg.

Jeg setter prisen høyere enn det jeg skal ha. 

Stort sett alle pruter og jeg får det jeg egentlig vil ha for varen. 

Anonymkode: 389e6...c89

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gjort det selv, fordi jeg har sett varen billigere brukt andre steder, som ebay. Men det er sjeldent, faktisk nesten aldri at jeg gjør det. Har også opplevd å få pruting som første melding på ting jeg har lagt ut, og slike meldinger svarer jeg aldri på.

Anonymkode: 91ea3...a5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg legger ut noe (i god stand/som nytt) som koster 5.000 i butikk, og ønsker tusen kroner for det, så blir jeg irritert om noen finner på å prute. Da får de produktet så mye rimeligere at det ikke er rom for pruting.

Synes det er veldig mange som forventer å få dyre produkter omtrent gratis.

Anonymkode: c3e3f...ed7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg pruter nesten alltid, med hell, på dyre ting. Har spart en del tusenlapper på det.

Anonymkode: c4773...cea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke om det er et forsøk på å prute, men har en sjelden gang fått meldinger hvor personen er sint pga. prisen... jeg er en dreven Finn-selger, og varen ble solgt noen dager etterpå til en annen til prisen jeg satte. Slike folk blokkerer jeg.

Anonymkode: 0d930...483

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg selger endel klær og utstyr til barn. Priser det fornuftig, fx en ting til 250. Hva er da poenget med å tilby 230? Skaper bare irritasjon hos selger, og er det såååå viktig å spare de 20 kr, liksom? 
Men er vel annen kultur som er kommet til Finn også.
Man burde kunnet merke profilen sin der om man er en pruter eller ikke så hadde vi sluppet irritere hverandre 😂

Anonymkode: 89261...f8b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt! Og stort sett lykkes jeg med det. 

Endret av LeneXCII
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...