veronicalake Skrevet tirsdag kl 18:43 #1 Del Skrevet tirsdag kl 18:43 Vi tenker å ta en lavbudsjett påskeferie i år. Planen er å kjøre rundt på sør og vestlandet, og sove i bilen. Vil gjerne høre andres erfaringer med det. Er det lett å finne steder å parkere. Føles det trygt? Eller bør man satse på å ta inn på campingplasser? Betaler man da samme pris som bobil, eller som telt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet tirsdag kl 18:48 #2 Del Skrevet tirsdag kl 18:48 Jeg har sovet alene i bilen med hund. Har brukt rasteplasser, badeplasser, og øde steder i skogen. Min erfaring er at man må jobbe litt for å finne et sted fordi man ikke er lokalkjent, men at de går an å finne, og noen steder er veldig fine også, og det føles trygt. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:20 #3 Del Skrevet i går, 06:20 Skal dere bæsje i bilen og da? Anonymkode: 899c1...e5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:26 #4 Del Skrevet i går, 06:26 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skal dere bæsje i bilen og da? Anonymkode: 899c1...e5f Har du noen gang vært på telttur? Bæsjer du i teltet? Anonymkode: 2757b...5de 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beloved Skrevet i går, 06:28 #5 Del Skrevet i går, 06:28 Jeg gjorde dette hver sommer da jeg var ung, spesielt i Mandalsområdet. Lånte do på bensinstasjoner og sov i bilen. Mitt beste tips er å parkere på parkeringen til en skole eller barnehage, de er stengt både i sommerferien og i påsken og du er litt utenfor allfarvei og det er stort sett lokalbefolkningen som eventuelt går forbi. Jeg har hatt et par erfaringer med å overnatte på rasteplasser som var mindre positive, på skoler føler jeg meg alltid trygg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:28 #6 Del Skrevet i går, 06:28 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du noen gang vært på telttur? Bæsjer du i teltet? Anonymkode: 2757b...5de Campingplass eller hotell Anonymkode: 899c1...e5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:30 #7 Del Skrevet i går, 06:30 Det finnes apper som viser hvor det er flott å free campe. Anonymkode: 2757b...5de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:31 #8 Del Skrevet i går, 06:31 veronicalake skrev (11 timer siden): Vi tenker å ta en lavbudsjett påskeferie i år. Planen er å kjøre rundt på sør og vestlandet, og sove i bilen. Vil gjerne høre andres erfaringer med det. Er det lett å finne steder å parkere. Føles det trygt? Eller bør man satse på å ta inn på campingplasser? Betaler man da samme pris som bobil, eller som telt? Jeg gjorde dette masse for rundt 20 år siden, på vestlandet, da var det mange flere betjente bensinstasjoner og utkanter å parkere i, nå er det litt verre med begge deler, men går helt fint sikkert. Anonymkode: 90c78...708 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:41 #9 Del Skrevet i går, 06:41 Fergekaier har toalettbygg, og som regel er det parkeringsplasser der som brukes av pendlere og fergemannskap. Sannsynligvis ikke så mange pendlere i påsken. Her i området åpner ikke de første campingplassene før 1. mai, de fleste åpner i juni. Eller parker i nærheten av en gjestehavn. Ofte er det et nummer du kan vippse til og få adgangskode til toalettbygget. Spør gjerne lokalbefolkningen om tips til gode plasser. Og tenk deg om. Står det skilt om rasfare? Det betyr ikke bare snøras, men også jord og stein. Veibommer som står åpne betyr ikke at det er trygt å overnatte i området mellom dem. Veien kan bli stengt, og de som stenger kjører ikke inn i det rasfarlige området for å sjekke om det er noen der. Her teller de biler som kommer fra ferga, og stenger når siste har passert. Anonymkode: 0a8ca...3ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:45 #10 Del Skrevet i går, 06:45 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Skal dere bæsje i bilen og da? Anonymkode: 899c1...e5f Hørt om porta potti o.l.? Bare å ha en slik i baggasjerommet så er man ganske fri! Anonymkode: 19747...d59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:49 #11 Del Skrevet i går, 07:49 Tja, hva er problemet? Det har aldri vært noen store utfordringer med det for meg. I jobben kjører jeg mye rundt omkring både i Norge og Sverige. En gang iblant sover jeg i bilen, og har aldri opplevd problemer med det. (Og når det gjelder toalettbesøk synes jeg det enkle er det beste, selv om noen opplever det som ganske primitivt. Jeg tror ikke jeg hadde hatt lyst til å kjøre rundt med det i bagasjerommet.) Anonymkode: 1d7a5...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fra Vestlandet Skrevet i går, 09:40 #12 Del Skrevet i går, 09:40 I påsken i år, som kommer så sent, bør det ikke være noe problem. Men jeg tror jeg ville ha satset på å ligge i telt. Det er jo ganske lite behagelig å overnatte i en vanlig personbil. En natt går det nok, men flere netter tror jeg blir strevsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:45 #13 Del Skrevet i går, 09:45 Fra Vestlandet skrev (3 minutter siden): I påsken i år, som kommer så sent, bør det ikke være noe problem. Men jeg tror jeg ville ha satset på å ligge i telt. Det er jo ganske lite behagelig å overnatte i en vanlig personbil. En natt går det nok, men flere netter tror jeg blir strevsomt. hva er en "vanlig personbil"? Tesla som er en av norges mest solge har for eksempel modeller med veldig gode løsninger for dette, samme har stasjonsvogner i de fleste varianter, og noen har sågar løsninger for innlegg for baksete på selv mini osv - så jeg tror de aller fleste "vanlige" biler fint kan soves i om man ikke er fastlåst i at det betyr å sitte i framsetet og sove Anonymkode: 9891a...a53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fra Vestlandet Skrevet i går, 09:55 #14 Del Skrevet i går, 09:55 Jo, det er sikkert riktig, men det er i alle fall ikke så behagelig i min bil som er en VW Polo. Derfor foretrekker jeg telt og sovepose. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:01 #15 Del Skrevet i går, 19:01 Det er ingen problem, jeg har soving mange netter baki stasjonsvogna mi. Jeg kjøper meg kart over området jeg skal være i for jeg syns det gir mye bedre oversikt enn Google maps. Så sier jeg etter små veier som skogsbilveier eller andre småveier og tar av fra hovedveien og kjører noen km innover til jeg finner en plass jeg syns er fin. Har med primus/campingbord/stol etc, så jeg får lagd meg litt mat og koser meg max på tur. 😀 Anonymkode: 7d08a...8d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:06 #16 Del Skrevet i går, 19:06 Fra Vestlandet skrev (9 timer siden): Jo, det er sikkert riktig, men det er i alle fall ikke så behagelig i min bil som er en VW Polo. Derfor foretrekker jeg telt og sovepose. Ja, men folk vet vel om de kan overnatte i bilen sine eller ikke. Anonymkode: 4bc7d...1ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:12 #17 Del Skrevet i går, 19:12 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Skal dere bæsje i bilen og da? Anonymkode: 899c1...e5f Haha 🤣 Anonymkode: fcc61...1a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #18 Del Skrevet 18 timer siden Jeg gjorde dette i fjor sommer, brukte appen park4night for å finne steder å parkere. Det var alltid minst et par andre biler på de stedene jeg sov, og det føltes helt trygt. Anonymkode: 22dc2...e42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #19 Del Skrevet 17 timer siden Erfaringen vår er at etter 2-3 dager kan det være greit å ta inn et sted hvor det er dusj og ordentlig seng, evnt vaskemaskin. Det trenger ikke koste alt for mye. Kan godt hende andre ikke blir like påvirket at av det er klamt, varmt og innestengt i bilen, men vi ble det. Og så er det godt å få fri fra insektene en kveld/natt. Ellers er det kjempespennende å bare kjøre rundt. Greit å ha en liten plan på forhånd når det kommer til destinasjon, slik at man ikke må bruke så alt for mye tid på dagen for å finne steder å overnatte. Man er nemlig ikke alene om det, og er man uheldig kan det bli fullt rundtom. Spesielt på de populære turistveiene. Og så gjelder det å kjenne norske lover og folkeskikk. Lukk grinder etter dere, ha respekt for beitedyr. Ha kontroll på hunden. Betal på de private bomveiene (husk kontanter, ofte 50 kr). Det finnes så enormt mange vakre perler i Norge, jeg har kun feriert her de siste 6 åra. Anbefaler å ha kjølebag som du kobler til i bilen, og primus, da er man være helt sikker på at man klarer seg når det kommer til mat. Anonymkode: 1bdb1...380 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #20 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Erfaringen vår er at etter 2-3 dager kan det være greit å ta inn et sted hvor det er dusj og ordentlig seng, evnt vaskemaskin. Anonymkode: 1bdb1...380 Det er ganske mange "truck stop" type steder man kan kjøpe seg både dusj og vaskemaskin faktisk så man trenger ikke "ta inn" noe sted for å løse dette. Anonymkode: 9891a...a53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå