AnonymBruker Skrevet 2. april #41 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 18.28): Det er en ting. En annen ting er at ofte blir ikke foreldrene "meldt til barnevernet" men barnevernet blir hentet inn fordi foreldre ofte trenger innspill og hjelp i slike situasjoner. Mange foreldre ser det selv, noen ikke. Uansett grunn ville jeg nok vært takknemlig for hjelp om det hadde vært våre barn som sleit med å komme seg til skolen Anonymkode: 4d59c...a15 Ekspander Ja. Men i så fall må det innhentes samtykke fra foreldrene før melding sendes. Meldeplikten inntrer først når det er grunn til å tro at det er alvorlige mangler ved omsorgen/ alvorlig omsorgssvikt. Alvorlighetsgraden er da på et såpass høyt nivå at det kan være aktuelt med tvangstiltak som omsorgsovertakelse. Er situasjonen mindre alvorlig, og kan løses med mildere tiltak, så må en eventuell melding sendes i samarbeid med foresatte. Ellers vil det være brudd på taushetsplikten. Så får jeg legge til at naturligvis er det ikke skolens oppgave å vurdere hva slags tiltak som kan være nødvendig, det er barnevernets oppgave. Jeg bare minner om at bekymringen må være alvorlig, for at skolen skal ha anledning til å melde mot foreldres vitende og vilje. Anonymkode: bf076...943 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #42 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 6.56): Fordi skolen tror alltid det er noe galt hjemme, viss en elev ikke er A4. Anonymkode: eb752...02d Ekspander Synes ikke det er så rart, det skyldes altfor mye på skolen. Anonymkode: 6c89c...0e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 2. april #43 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 7.00): Dette er helt feil. (Dog omtrent det samme som inkompetente skoleansatte gjerne begrunner ulovlige barnevernsmeldinger med). Anonymkode: aca77...e75 Ekspander For et informativt innlegg.. Hva er det som er feil mener du? Skoleplikten? Meldeplikten? Dersom barnet ikke får undervisning gjennom skole eller f.eks. hjemmeundervisning - og det ikke er oppfølgning eller et opplegg rundt barnet, er skolen selvsagt pliktige til å melde ifra om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #44 Del Skrevet 2. april Vera skrev (På 2.4.2025 den 7.44): For et informativt innlegg.. Hva er det som er feil mener du? Skoleplikten? Meldeplikten? Dersom barnet ikke får undervisning gjennom skole eller f.eks. hjemmeundervisning - og det ikke er oppfølgning eller et opplegg rundt barnet, er skolen selvsagt pliktige til å melde ifra om dette. Ekspander Det er ikke skoleplikt i Norge, men opplæringsplikt. Den er det skoleeier som har. Det er ikke lovlig å melde noen til barnevernet kun fordi barnet har ufrivillig skolefravær. Det må i så fall skje med samtykke fra foresatte. Kravene for lovlig å melde uten samtykke er grunn til å tro at et barn utsettes for alvorlig omsorgssvikt. "Alvorlig" er definert til et nivå der tvangstiltak etter barnevernloven er aktuelle. At et barn ikke klarer å møte på skolen, faller ikke under denne definisjonen. Igjen, ufrivillig skolefravær i seg selv utløser på ingen måte skolens plikt til å melde bekymring. (I det øvrige mener jeg at kortfattede innlegg med riktig informasjon må være å foretrekke for slike som deg, som svarer bestemt og helt feilaktig om et tema). Anonymkode: aca77...e75 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #45 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 7.29): Synes ikke det er så rart, det skyldes altfor mye på skolen. Anonymkode: 6c89c...0e4 Ekspander Men så gjør de som oftest veldig lite. Uansett er det ikke greit å melde til bv ved skolevegring. Anonymkode: bfebf...8d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #46 Del Skrevet 2. april Vera skrev (På 1.4.2025 den 20.58): Hva er det som er feil? At det er skoleplikt? I deres sak samarbeidet dere med skolen, og hadde kanskje et eget undervisningsopplegg for barnet? Ser du forskjellen? Om et barn plutselig slutter å komme på skolen, og det ikke er et samarbeid eller opplegg rundt barnet - ser du da hvorfor det meldes i fra om? Ekspander Nå har jeg hatt mye kontakt med foreldre, som har barn med skolevegring. Og de alle følger jo tett opp med skole. Er noe helt annet med barn som ikke kommer på skolen, og skolen ikke er i kontakt med foreldrene. Men da er det gjerne noe annet enn skolevegring. Anonymkode: c4a19...a40 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 2. april #47 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 7.54): Det er ikke skoleplikt i Norge, men opplæringsplikt. Den er det skoleeier som har. Det er ikke lovlig å melde noen til barnevernet kun fordi barnet har ufrivillig skolefravær. Det må i så fall skje med samtykke fra foresatte. Kravene for lovlig å melde uten samtykke er grunn til å tro at et barn utsettes for alvorlig omsorgssvikt. "Alvorlig" er definert til et nivå der tvangstiltak etter barnevernloven er aktuelle. At et barn ikke klarer å møte på skolen, faller ikke under denne definisjonen. Igjen, ufrivillig skolefravær i seg selv utløser på ingen måte skolens plikt til å melde bekymring. (I det øvrige mener jeg at kortfattede innlegg med riktig informasjon må være å foretrekke for slike som deg, som svarer bestemt og helt feilaktig om et tema). Anonymkode: aca77...e75 Ekspander For slike som meg? Debattering er vanskelig for deg dersom du må legge bort hersketeknikker? Du kan lese litt om skolens plikt i dette skrivet: https://www.statsforvalteren.no/rogaland/barn-og-foreldre/barnevern/melding-til-barnevernet-ved-hoyt-skolefravar/ Og som jeg har gjentatt til det kjedsommelige i denne tråden - men som du galant hopper over (sikker fordi det blir vanskeligere med hersketeknikker da?) - om det ikke finnes et opplegg eller samarbeid rundt barnet og foreldrene - er skolen selvsagt pliktige til å melde bekymring ved høyt skolefravær. Som et tips for fremtiden; det er alltid lurt å lese hele innlegg og alle innlegg, slik at man forstår konteksten i innleggene..ja om man er interessert i å diskutere trådens innhold og ikke brukeren.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #48 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 18.55): Men melde om hva? Skolen skal vel bare melde hvis det er omsorgssvikt? Anonymkode: a1bf3...c03 Ekspander Her la skolen skylden på oss foreldre, for da slipper de å gjøre noe. Så virket det ut som de trodde å true med barnevernet, skulle få barnet på skolen. Nå er det her 8 år siden. Så håper jo ting er litt bedre. Barnet har ikke skolevegring lenger, og går nå på videregående. Anonymkode: c4a19...a40 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 2. april #49 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 9.53): Nå har jeg hatt mye kontakt med foreldre, som har barn med skolevegring. Og de alle følger jo tett opp med skole. Er noe helt annet med barn som ikke kommer på skolen, og skolen ikke er i kontakt med foreldrene. Men da er det gjerne noe annet enn skolevegring. Anonymkode: c4a19...a40 Ekspander Dersom du har mye kontakt med foreldre - er du sannsynligvis også klar over at mange foreldre dessverre er inkompetente, og at skolevegring ofte er et komplekst og sammensatt problem med mange faktorer som spiller inn. Det er dessverre ikke slik at alle foreldre følger barna sine tett opp..da hadde vi ikke hatt et behov for barnevern. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 2. april #50 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 18.14): Det er jo miljø på skolen som er galt, ikke hjemme. (Lest en del saker) det henger ikke på greip Anonymkode: 3e849...778 Ekspander Av samme grunn til at enkelte skoler melder foreldre til mobbeofferet til barnevernet. For å få slutt på maset og slippe å gjøre noe som helst. https://www.dagbladet.no/nyheter/skoler-melder-foreldre-til-barnevernet/80541415 https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/oeXrm/ble-meldt-til-barnevernet-da-de-politianmeldte-skolen https://www.sb.no/nyheter/nyheter/foreldre-som-vil-ha-slutt-pa-mobbing-blir-selv-meldt-til-barnevernet/s/2-2.428-1.7592899 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #51 Del Skrevet 2. april Vera skrev (På 2.4.2025 den 9.54): For slike som meg? Debattering er vanskelig for deg dersom du må legge bort hersketeknikker? Du kan lese litt om skolens plikt i dette skrivet: https://www.statsforvalteren.no/rogaland/barn-og-foreldre/barnevern/melding-til-barnevernet-ved-hoyt-skolefravar/ Og som jeg har gjentatt til det kjedsommelige i denne tråden - men som du galant hopper over (sikker fordi det blir vanskeligere med hersketeknikker da?) - om det ikke finnes et opplegg eller samarbeid rundt barnet og foreldrene - er skolen selvsagt pliktige til å melde bekymring ved høyt skolefravær. Som et tips for fremtiden; det er alltid lurt å lese hele innlegg og alle innlegg, slik at man forstår konteksten i innleggene..ja om man er interessert i å diskutere trådens innhold og ikke brukeren.. Ekspander Det første innlegget ditt, som var det jeg svarte at er helt feil, lød: "Fordi det er opplæringsplikt i Norge - skal barnet undervises andre steder enn på skolen over lengre tid, må dette meldes i fra om. Skolen er pliktig å levere inn en melding om barnet ikke møter på skolen over lengre tid." Det er fortsatt helt feil. De senere modereringene dine, er noe mer korrekte, men ikke fullt ut. "Et opplegg" rundt barnet er primært skolens, og eventuelt helsetjenestens, ansvar. Samarbeid med hjemmet er selvsagt skoles og foreldres ansvar, dog har den profesjonelle parten større plikt til å bidra. Det er absolutt ingenting selvsagt ved at meldeplikten utløses selv om skolen ikke har lyktes med et opplegg som fungerer eller samarbeidet er dårlig. Det du skriver og det Statsforvalteren skriver i den bare mildt utdaterte linken, fremstår ikke som det samme. Statsforvalteren vektlegger nettopp lovkriteriene, og at ufrivillig skolefravær i seg selv ikke gir lov å bryte taushetsplikten. I utgangspunktet har ufrivillig skolefravær ingenting hos barnevernet å gjøre. Forskningen vi har på årsaker, tyder på at i oppimot 60% av tilfellene er barna med slikt fravær nevrodivergente, og svært ofte er det skolens manglende eller feilaktige tilrettelegging som forårsaker fraværet. (At folk bør la være å svare på ting de ikke vet, er ingen hersketeknikk - men en mening. Det siste avsnittet ditt, derimot, kvalifiserer nok greit). Anonymkode: aca77...e75 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 2. april #52 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 10.39): Det første innlegget ditt, som var det jeg svarte at er helt feil, lød: "Fordi det er opplæringsplikt i Norge - skal barnet undervises andre steder enn på skolen over lengre tid, må dette meldes i fra om. Skolen er pliktig å levere inn en melding om barnet ikke møter på skolen over lengre tid." Det er fortsatt helt feil. De senere modereringene dine, er noe mer korrekte, men ikke fullt ut. "Et opplegg" rundt barnet er primært skolens, og eventuelt helsetjenestens, ansvar. Samarbeid med hjemmet er selvsagt skoles og foreldres ansvar, dog har den profesjonelle parten større plikt til å bidra. Det er absolutt ingenting selvsagt ved at meldeplikten utløses selv om skolen ikke har lyktes med et opplegg som fungerer eller samarbeidet er dårlig. Det du skriver og det Statsforvalteren skriver i den bare mildt utdaterte linken, fremstår ikke som det samme. Statsforvalteren vektlegger nettopp lovkriteriene, og at ufrivillig skolefravær i seg selv ikke gir lov å bryte taushetsplikten. I utgangspunktet har ufrivillig skolefravær ingenting hos barnevernet å gjøre. Forskningen vi har på årsaker, tyder på at i oppimot 60% av tilfellene er barna med slikt fravær nevrodivergente, og svært ofte er det skolens manglende eller feilaktige tilrettelegging som forårsaker fraværet. (At folk bør la være å svare på ting de ikke vet, er ingen hersketeknikk - men en mening. Det siste avsnittet ditt, derimot, kvalifiserer nok greit). Anonymkode: aca77...e75 Ekspander Du skriver et langt innlegg - med samme innhold som mitt første innlegg; «Fordi det er opplæringsplikt i Norge - skal barnet undervises andre steder enn på skolen over lengre tid, må dette meldes i fra om. Skolen er pliktig å levere inn en melding om barnet ikke møter på skolen over lengre tid. « Skal jeg plukke innlegget mitt fra hverandre, slik at det er enklere for deg å forstå? 1. Det er opplæringsplikt i Norge - altså det er vedtatt ved lov at fra det året barnet fyller 6 år har det en plikt og rett på en 10-årig grunnskoleopplæring. Hva du synser og mener om dette er ikke relevant - det er vedtatt ved lov. 2. Om barnet skal undervises andre steder enn på skolen - må FORELDRENE melde i fra om dette til riktig instans. Meldes det ikke i fra om, vil det bli oppfattet som fravær fra grunnskoleopplæringen. Og dermed er skolen pliktige å melde ifra. Som jeg har skrevet tidligere - skolevegring er komplekst, hvor mange faktorer kan spille inn..også foreldre. Det er mange i tråden som mener at barnevernet ikke er riktig instans når det kommer til skolevegring..det syns jeg blir en forenklet tankegang - all den tid omsorgssvikt også er en relativt vanlig faktor blant skolevegrere. Du peker på nevrodivergens som den mest vanlige årsaken for skolevegring - har du fått med deg forskningen på feildiagnostisering? Da blir det straks en mer spennende debatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #53 Del Skrevet 2. april Vera skrev (På 2.4.2025 den 13.20): Du skriver et langt innlegg - med samme innhold som mitt første innlegg; «Fordi det er opplæringsplikt i Norge - skal barnet undervises andre steder enn på skolen over lengre tid, må dette meldes i fra om. Skolen er pliktig å levere inn en melding om barnet ikke møter på skolen over lengre tid. « Skal jeg plukke innlegget mitt fra hverandre, slik at det er enklere for deg å forstå? 1. Det er opplæringsplikt i Norge - altså det er vedtatt ved lov at fra det året barnet fyller 6 år har det en plikt og rett på en 10-årig grunnskoleopplæring. Hva du synser og mener om dette er ikke relevant - det er vedtatt ved lov. 2. Om barnet skal undervises andre steder enn på skolen - må FORELDRENE melde i fra om dette til riktig instans. Meldes det ikke i fra om, vil det bli oppfattet som fravær fra grunnskoleopplæringen. Og dermed er skolen pliktige å melde ifra. Som jeg har skrevet tidligere - skolevegring er komplekst, hvor mange faktorer kan spille inn..også foreldre. Det er mange i tråden som mener at barnevernet ikke er riktig instans når det kommer til skolevegring..det syns jeg blir en forenklet tankegang - all den tid omsorgssvikt også er en relativt vanlig faktor blant skolevegrere. Du peker på nevrodivergens som den mest vanlige årsaken for skolevegring - har du fått med deg forskningen på feildiagnostisering? Da blir det straks en mer spennende debatt. Ekspander 1. Nei, barnet har ingen plikt. 2. Skolen er verken pliktig til eller har lov til å melde til barneverntjenesten ved ufrivillig skolefravær. Det kan selvsagt foreligge tilleggsfaktorer som gjør at meldeplikten er utløst, men da er det ikke fraværet i seg selv som er meldepliktig. Jeg er ikke uenig med deg dersom du mener at skolen kan ha meldeplikt dersom casen er at foreldre tar et barn ut av skolen for å hjemmeundervise det uten at det først foreligger en skolevegring/ufrivillig fravær, men oppfattet ikke at det var det TS lurte på. Vis meg gjerne kildene dine på at omsorgssvikt er en relativt vanlig faktor blant skolevegrere. Det samsvarer absolutt ikke med min erfaring og jeg har heller ikke lest nevneverdig med forskning som antyder det, men er oppriktig interessert. Ja, jeg har fått med meg debattene rundt feildiagnostisering. Dog gjelder det mest ADHD, mens det ved ufrivillig skolefravær oftere er snakk om autismespekter. Hva ved og hvordan tenker du denne debatten er vesentlig? Anonymkode: aca77...e75 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #54 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 21.14): Direkte feil. Bv har ikke noe med dette å gjøre. Anonymkode: bfebf...8d4 Ekspander Er det slik at barnevernet = omsorgssvikt? Spør fordi jeg genuint lurer. Men PPT finnes vel enda og er kanskje mer veien å gå. Anonymkode: 6989c...f91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #55 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 16.06): Er det slik at barnevernet = omsorgssvikt? Spør fordi jeg genuint lurer. Men PPT finnes vel enda og er kanskje mer veien å gå. Anonymkode: 6989c...f91 Ekspander Ikke nødvendigvis. Men for at instanser med taushetsplikt skal kunne oppheve denne og melde til barnevernet uten samtykke fra foresatte, må det foreligge grunn til å tro at barnet er utsatt for alvorlig omsorgssvikt (eller har alvorlige atferdsvansker, men da snakker vi alvorlig kriminalitet og tung rusbruk, ikke skolefravær). Anonymkode: aca77...e75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #56 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 16.12): Men for at instanser med taushetsplikt skal kunne oppheve denne og melde til barnevernet uten samtykke fra foresatte, må det foreligge grunn til å tro at barnet er utsatt for alvorlig omsorgssvikt (eller har alvorlige atferdsvansker, men da snakker vi alvorlig kriminalitet og tung rusbruk, ikke skolefravær). Ekspander Dette stemmer overhodet ikke. Det virker som du glemmer at man har plikt til å melde ifra til barnevernet om man mistenker at barnet ikke har det greit i hjemmet. Du fremstiller det som om barnevernet er siste instans man henvender seg til når barnet ikke har det greit. Det er gjennomgående i hele tråden. Du bruker ordet alvorlig gjentakende ganger, hva er grunnen til det? Hvorfor denne averasjonen mot barnevernet? Anonymkode: 245c2...690 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 2. april #57 Del Skrevet 2. april Skolen ber gjerne foreldre om å ta kontakt med barnevern eller familieenhet for å få veiledning om hvordan man skal hjelpe barnet tilbake på skolen. Tvang hjelper sjelden. Man skal legge til rette for at det skal være bedre å være på skolen enn hjemme, og da er det kanskje enkelte ting foreldre må veiledes på i hjemmet. Her er det flere instanser som må hjelpe både barnet og familien. Man kan ikke tvinge et barn til å trives på skolen. Når det skal jobbes for å få et barn eller en ungdom tilbake på skolen, må også skolen gå inn for fullt for å endre på ting som ikke fungerer for eleven. Elevens stemme er veldig viktig her. Hva tenker eleven kan gjøres for at hen skal trives bedre? Hva skal skolen hjelpe til med? Ikke alt av ønsker kan innfris, så klart, men her må alle gi noe for at det skal funke. Og fremfor alt må eleven ha både voksne og medelever på skolen som de er trygge på, og som gjør at de har lyst til å være der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #58 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 16.30): Dette stemmer overhodet ikke. Det virker som du glemmer at man har plikt til å melde ifra til barnevernet om man mistenker at barnet ikke har det greit i hjemmet. Du fremstiller det som om barnevernet er siste instans man henvender seg til når barnet ikke har det greit. Det er gjennomgående i hele tråden. Du bruker ordet alvorlig gjentakende ganger, hva er grunnen til det? Hvorfor denne averasjonen mot barnevernet? Anonymkode: 245c2...690 Ekspander Selvfølgelig stemmer det. Du kan f.eks sjekke linken til Statsforvalteren som ble lagt ut tidligere, hvor lovkravet er gjengitt og forklart. Jeg har ingen aversjon mot barnevernet, og er ikke nødvendigvis helt enig i den terskelen loven setter for meldeplikt. Jeg er derimot sterk tilhenger av at offentlige instanser likevel følger lovverket som det er. I saker med ufrivillig skolefravær, mener jeg meldinger til barnevernet som oftest er uhensiktsmessig og bidrar til å frata skoler ansvar som rent faktisk ligger til dem. Anonymkode: aca77...e75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #59 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 17.20): Selvfølgelig stemmer det. Du kan f.eks sjekke linken til Statsforvalteren som ble lagt ut tidligere, hvor lovkravet er gjengitt og forklart. Jeg har ingen aversjon mot barnevernet, og er ikke nødvendigvis helt enig i den terskelen loven setter for meldeplikt. Jeg er derimot sterk tilhenger av at offentlige instanser likevel følger lovverket som det er. I saker med ufrivillig skolefravær, mener jeg meldinger til barnevernet som oftest er uhensiktsmessig og bidrar til å frata skoler ansvar som rent faktisk ligger til dem. Anonymkode: aca77...e75 Ekspander Det som er merkelig med alle disse skolevegringssakene at foreldre står uten ansvar/skyld, legger ingenting på barnet og kan skylde alt på skolen. Den ideen om «skyldfrie» foreldre tror jeg null på og med tanke på hva jeg leser i tråder om barnevern så har nok barna «arvet» mye rart av foreldre og det vil nok skolen merke og nok til å skape bekymring. Anonymkode: 6c89c...0e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #60 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 17.26): Det som er merkelig med alle disse skolevegringssakene at foreldre står uten ansvar/skyld, legger ingenting på barnet og kan skylde alt på skolen. Den ideen om «skyldfrie» foreldre tror jeg null på og med tanke på hva jeg leser i tråder om barnevern så har nok barna «arvet» mye rart av foreldre og det vil nok skolen merke og nok til å skape bekymring. Anonymkode: 6c89c...0e4 Ekspander Jeg er ikke sikker på om det er så lurt å basere så mye på hva man leser i tråder om barnevern, om du tenker her på forumet. Jeg har til gode å møte noen som jobber med ufrivillig skolefravær som ikke mener årsakene er komplekse. Anonymkode: aca77...e75 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå