Gå til innhold

Hvorfor blir en skolevegrer meldt til barnevernet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo miljø på skolen som er galt, ikke hjemme.

(Lest en del saker)

det henger ikke på greip

Anonymkode: 3e849...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye enklere for skolen å vinkle det på foreldrene, en å innrømme det er skolen det er feil med.

Er og foreldre som blir meldt pga de krever at ungene ska få sine rettigheter som når barne har epilepsi,  dysleksi osv.

Anonymkode: b294b...12b

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig det der sånn at skolen melder inn til barnevernet i stedet for å ta ansvar for skolens problemer 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe annet som ligger bak enn historien du har fått servert. 

Anonymkode: 368ed...ef0

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nok noe annet som ligger bak enn historien du har fått servert. 

Anonymkode: 368ed...ef0

Det er en ting.

En annen ting er at ofte blir ikke foreldrene "meldt til barnevernet" men barnevernet blir hentet inn fordi foreldre ofte trenger innspill og hjelp i slike situasjoner. Mange foreldre ser det selv, noen ikke.

Uansett grunn ville jeg nok vært takknemlig for hjelp om det hadde vært våre barn som sleit med å komme seg til skolen 

Anonymkode: 4d59c...a15

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er opplæringsplikt i Norge - skal barnet undervises andre steder enn på skolen over lengre tid, må dette meldes i fra om. Skolen er pliktig å levere inn en melding om barnet ikke møter på skolen over lengre tid. 

• Liker 9
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (17 minutter siden):

Fordi det er opplæringsplikt i Norge - skal barnet undervises andre steder enn på skolen over lengre tid, må dette meldes i fra om. Skolen er pliktig å levere inn en melding om barnet ikke møter på skolen over lengre tid. 

Det er helt feil. Barnevernet har gått ut flere ganger, og sagt at skolevegring er ingen grunn til å melde til barnevernet. De får jo ikke gjort noe med det. Jeg har selv hatt barn med skolevegring, og vi gjorde jo skolearbeid hjemme. Og samarbeidet tett med skolen. Men da jeg kom med krav, så truet de med barnevernet. De meldte ikke. Dette var i 5. klasse, og det var 8 elever som slet med skolevegring. Alle ble truet med barnevernet, men de meldte bare den ene familien.

Anonymkode: c4a19...a40

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt feil. Barnevernet har gått ut flere ganger, og sagt at skolevegring er ingen grunn til å melde til barnevernet. De får jo ikke gjort noe med det. Jeg har selv hatt barn med skolevegring, og vi gjorde jo skolearbeid hjemme. Og samarbeidet tett med skolen. Men da jeg kom med krav, så truet de med barnevernet. De meldte ikke. Dette var i 5. klasse, og det var 8 elever som slet med skolevegring. Alle ble truet med barnevernet, men de meldte bare den ene familien.

Men melde om hva? Skolen skal vel bare melde hvis det er omsorgssvikt?

Anonymkode: a1bf3...c03

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolevegring kan ha en million årsaker. Omsorgssvikt er et.

Det betyr ikke at skoler skal meld som en rutine, men det blir feil å tenke at de aldri skal melde heller.

Et barn med Skolevegring kan ha alle slags foreldre, fra gode til dårlige 

Anonymkode: 85cbb...20c

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

(Lest en del saker)

det henger ikke på greip

Det er ikke skolevegreren som blir meldt, det er i tilfelle foreldrene. Dette for å verne skolevegreren. Barne. Vern. Barnevern.

Endret av Snok1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det som er feil? At det er skoleplikt? 

I deres sak samarbeidet dere med skolen, og hadde kanskje et eget undervisningsopplegg for barnet? Ser du forskjellen? 
Om et barn plutselig slutter å komme på skolen, og det ikke er et samarbeid eller opplegg rundt barnet - ser du da hvorfor det meldes i fra om? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi at skolen har en rekke forskjellige problemer; for få ansatte/lite ressurser, for lite kunnskap blant ansatta, dårlig skolemiljø osv osv. Som til sum gjør at noen ganger må de rette problemet på heimen for de ikke mestrer problemet selv. Noen ganger er det jo heimen som er problemet, eller at barnevernet er en inngangsport for å få mer ressurser i skolen til barnet.

Anonymkode: c22a6...b54

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

(Lest en del saker)

det henger ikke på greip

Her er en forklaring på hva som kan utløse meldeplikt ved skolevegring: 

https://www.statsforvalteren.no/rogaland/barnehage-og-opplaring/grunnskule-og-vidaregaande-opplaring/skolens-meldeplikt-til-barnevernet/

Anonymkode: 3f1d5...322

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg var 11 år skulket jeg skolen mye. Vi hadde flyttet og jeg begynte ny skole. Jeg sleit veldig med å tilpasse meg og jeg ble også etter hvert uvenn med flere i klassen. Lærerene var for dårlige til å ta opp klasse konflikter. Lærerne kunne også finne på å henge meg ut foran de andre elevene. Tilslutt stoppet jeg helt å gå. Så ble moren min meldt til barnevernet. Barnevernet kom inn i bildet for å gi moren min veiledning men den veiledningen de ga til min mor var at hver gang jeg sa eller gjorde noe kjipt så skulle mamma stenge meg inne på vaskerommet i antall minutter. I tillegg måtte hun tvinge meg på skolen, kjøre meg helt inn og følge meg inn i klasserommet. Da mista jeg tilliten til mamma og familien gikk i stykker. Barnevernet ville kun disiplinere meg. Følte meg så ensom og avvist av klasse, barnevern og familien min. Så begynte jeg med selvskading og havnet på institusjon og ble misbrukt og utsatt for vold av andre kriminelle ungdommer. 

Anonymkode: 0e83c...ed2

• Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort skolefravær / lite skolenærvær alene utløser ikke meldeplikten. Vet at mange skoler bryter dette, men verken opplæringsloven eller statsforvalteren åpner for dette. 

Hilsen bv.pedagog i kommunal bv.tjeneste 

Anonymkode: 83adb...c2d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (2 timer siden):

Direkte feil. Bv har ikke noe med dette å gjøre.

Anonymkode: bfebf...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Snok1 skrev (2 timer siden):

Det er ikke skolevegreren som blir meldt, det er i tilfelle foreldrene. Dette for å verne skolevegreren. Barne. Vern. Barnevern.

Det er vel bare barn som meldes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (17 minutter siden):

Det er vel bare barn som meldes

BVT er der for å verne barna. Det gir seg selv at det ikke er barna som meldes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (Akkurat nå):

BVT er der for å verne barna. Det gir seg selv at det ikke er barna som meldes.

Jeg er ganske sikker på at det er bekymring for barn som meldes barnevernet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (Akkurat nå):

Jeg er ganske sikker på at det er bekymring for barn som meldes barnevernet.

Bekymring for barnas omsorgssituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...