Gå til innhold

Min bror ble tvangsinnlagt i dag.

Plushie

Anbefalte innlegg

Min bror ble tvangsinnlagt i dag, og jeg ønsker å vite mer om hvordan prosessen fungerer der han er nå. Vil han ha tilgang til internett, og hva består dagene hans av?
Han har slitt lenge med vrangforestillinger og schizofreni. Til slutt tok den kommunale overlegen ansvar og sørget for at han ble tvangsinnlagt.
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/parorendeveileder/involvere-parorende-i-utredning-behandling-og-oppfolging-av-pasient-eller-bruker/involvering-av-parorende-ved-vedtak-om-tvang

Her kan du lese mye. 

Har selv bare erfaring med frivillig innleggelse, og der hadde vi tilgang på internett selvfølgelig. Dagene består ikke av så kjempemye, men lege/psykolog/psykiatertim(r) hver dag. Og det regner jeg med er likt eller mer på tvang.

Anonymkode: d34a8...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit, håper broren din snart blir bedre. Tipper han ikke får tilgang til internet nei. Nå handler det nok først og fremst å få kontroll på vrangforestillingene og at han får i seg mat og drikke. 

Anonymkode: 13774...4f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plushie skrev (7 minutter siden):

Min bror ble tvangsinnlagt i dag, og jeg ønsker å vite mer om hvordan prosessen fungerer der han er nå. Vil han ha tilgang til internett, og hva består dagene hans av?
Han har slitt lenge med vrangforestillinger og schizofreni. Til slutt tok den kommunale overlegen ansvar og sørget for at han ble tvangsinnlagt.

Jeg føler med deg ❤️Min erfaring er med min mor, og det er ganske mange år siden. Mulig systemet og tilbudet er bedre nå. Hun hadde ikke tilgang til internett, men fikk låne en telefon for å ringe. Tvangsinnleggelse er bare  for mennesker som er til fare for seg selv og/eller andre. Min erfaring er at det handler ofte om stabilisering slik at de kan få ro og medisiner, men akuttmottak er ikke behandling. Om du er involvert, spør om planen videre. Ofte blir man skrevet ut fort, uten tilbud. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plushie skrev (1 time siden):

Akuttpost? Det er bare stabilisering, medisinering, rutiner, søvn, mat. Ikke behandling som sådan. Har han telefon/pc så kan han bruke nett, skal ganske mye til å få telefon/pc vedtak (altså at de tar det fra han), da må han bruke det slik at det kan være stor ulempe/fare for han selv foreks eller true andre. 
Dagene består av de rutinemessige måltidene, personal ser til han ofte og vi snakker med pasientene så mye vi har tid til, legesamtaler når det trengs, hos oss har vi aktiviteter som terapihage, treningsrom, basseng en gang i uken (for de som passer til det), kortspill, puslespill, bøker, tv, biljard. Besøkstid to timer om ettermiddagen. 

Anonymkode: ba453...61c

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min ble tvangsinnlagt, men fikk beholde mobilen og psykotiske meldinger haglet inn..

Anonymkode: 41655...a3a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eksen min ble tvangsinnlagt, men fikk beholde mobilen og psykotiske meldinger haglet inn..

Anonymkode: 41655...a3a

En kompis (godt voksen) ble tvangsinnlagt, og hans vrangforestillinger ble klint både ut over FB og Insta. Det var ikke hyggelig lesning, verken for de han hengte ut, eller for oss som fikk lest det, for å si det sånn. 

Anonymkode: 02f16...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så leit, håper broren din snart blir bedre. Tipper han ikke får tilgang til internet nei. Nå handler det nok først og fremst å få kontroll på vrangforestillingene og at han får i seg mat og drikke. 

Anonymkode: 13774...4f3

For å nekte vedkommende nettilgang må det fattes et eget vedtak for dette. 

Anonymkode: 2bed8...147

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min x mann ble tvangsinnlagt. Det var opp til 10 dager (tror jeg) med observasjon, samtaler og vurderinger. De konkluderte med at han ikke var til fare for seg selv eller andre. Han hadde hallusinasjoner, men ville ikke ha behandling og ble utskrevet etter en liten uke.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En kompis (godt voksen) ble tvangsinnlagt, og hans vrangforestillinger ble klint både ut over FB og Insta. Det var ikke hyggelig lesning, verken for de han hengte ut, eller for oss som fikk lest det, for å si det sånn. 

Anonymkode: 02f16...8dc

Det samme skjedde med min mor.  Det beste de kunne gjøre var å nekte henne å ha lader på rommet.

Anonymkode: 2ff98...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror hadde tilgang til mobil. Tvangsinnlagt på grunn av psykose. Husker ikke hvor lenge han var tvangsinnlagt, for han var innlagt i 2 måneder (frivillig etter tvangen) Hele familien fikk meldinger og telefoner døgnet rundt den første uken. Vi spurte om de kunne ta mobilen hans, for han kontaktet også kompiser og bekjente og skrev mye rart og skremte dem. Vi fikk mange telefoner fra bekjente som ble bekymret og redde for han. Men de på avdelingen sa at de hadde ikke myndighet til å ta mobilen. Vi ba dem om å ikke gi han en lader men de hørte ikke på oss. Han er selv forbannet og skuffet over at han i det hele tatt hadde tilgang til mobil i ettertid. 
Han fikk ikke ha besøk av familien de første dagene og det tok nesten en uke før vi fikk komme med klær og ting til han (han hadde bare klærne han hadde på seg og mobil). Vi fikk info via telefon første uken, hadde en pårørende samtale etter litt over en uke etter innleggelsen. Vi måtte krangle oss til det, fordi han var over 18 år. Men som pårørende så har man rett på grunnleggende info! 
Var stabiliserende opphold med fokus på rutiner, og oppstart av medisiner. Han tok den frivillige innleggelsen som en ferie, fikk ingen behandling. Fikk ingen oppfølging i ettertid og sluttet med medisinene den dagen han ble skrevet ut. 🙄
Velkommen til norsk helsevesen, helt ubrukelig! 

En kompis av meg ble tvangsinnlagt med rusutløst psykose. Han la ut mye rart på facebook. Moren endte opp med å måtte skrive et innlegg med hans konto for å forklare at han hadde vrangforestillinger grunnet psykose og at han var tvangsinnlagt. Han hang ut familiemedlemmer på FB for alle å se, og utleverte seg selv og skrev mye rart og skremmende. 

Anonymkode: a586d...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske klaustrofobisk å være på tvang, og ekstra ille om man blir avskåret fra internett i tillegg til å være låst inne.

Forståelig at det må fattes ekstra vedtak, det er tross alt ikke fengsel. 

Anonymkode: 2297a...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal myye til å nekte tlf/nett, må egne vedtak til og må da kigge til grunn at det kan være til  skade at han har dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plushie skrev (3 timer siden):

Jeg har og en bror med samme lidelse, som er tvangsinnlagt.

I de fleste tilfellene tvangsinnlegges en person til tvungen observasjon. I løpet av 10 kalenderdager skal de vurdere om personen kan holdes videre på tvungent psykisk helsevern.

Om din bror er uenig, kan han klage til Kontrollkommisjonen og han har krav på gratis advokat. 

Hvis Kontrollkommisjonen finner at broren din er så syk at han kan holdes videre på tvang - så kan sykehuset holde han videre på tvang. Hvis ikke får han reise hjem.

Sykehuset kan fremme påstand for Kontrollkommisjonen om at broren din blir overført til tvungent psykisk helsevern for en periode på ett år. Broren din kan igjen klage. Og kan og velge å ta saken for retten med fortsatt dekt advokat.

Praktiske konsekvenser for din bror:

- Om han blir holdt videre på tvang, kan de og sette i gang tvangsmedisinering.

- De kan holde han igjen på sykehuset eller overføre han hjem til tvungent psykisk helsevern uten døgnopphold.

- På tvungen vern må han møte opp for å ta medisiner (oftest injeksjoner), møte til blodprøver og «ta i mot hjelp». Om han nekter vil politiet hente han og ta han med til lege.

- Det vil være en faglig ansvarlig overlege som vil ha ansvar for behandlingen, f.eks. avgjøre om han skal legges inn i perioder.

- Om han har rotet veldig mye med økonomien og står i fare for å miste bosted så åpner det for at det kan igangsettes tvungen forvaltning av uføretrygden.

- På sykehuset får han i utgangspunktet beholde telefon, Pc, klær og andre eiendeler. Det skal mye til for å beslaglegge mobil, men det kan skje om han f.eks. forstyrrer nødetater eller lignende.

På avdelingen får han et eget rom, måltider, medisiner, han går fritt i avdelingen og kan snakke med personale og medpasienter. Han vil og få et team som skal følge han, og samtaler med overlege/psykolog spesialist. Han får antakeligvis gå ut med følge, og komme seg på butikk/gåturer innimellom.

Anonymkode: 2b265...b30

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg jobber i psykiatrien. Så kan kanskje svare deg litt.  Men vet ikke om det er likt over hele landet altså. Regner med han er kommet inn på psykiatrisk akuttmottak  nå og blir vurdert der. Der er de vanligvis i ett døgn.. så vurderer legene der hvilket omsorgsnivå han trenger å være på. Noen blir overført til dps hvis man tenker de klarer å forholde seg til åpne dører osv... men hvis han er ganske dårlig nå og feks trenger å skjermes, vil man kanskje velge et annet omsorgsnivå på sykehusavdeling. Noen har behov for lukkede dører og ro... andre mer åpen avdeling. Uansett tror jeg at jeg ville ringt den avdelingen han kom på. Hvis du er registrert som hovedpårørende kan du få mye informasjon. Viktig at du får informasjonen du trenger og blir trygget.. han vil nok bli ivaretatt på en god måte ❤️ sikkert vanskelig å oppleve dette.. men som sagt ikke vær redd for å ringe dem. 

Anonymkode: 42c2b...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Jeg håper virkelig dette kan hjelpe ham til å bli den omtenksomme og snille broren jeg en gang hadde. Jeg ønsker bare å vite at han har det bra der han er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...