Gå til innhold

Sliter kognitivt og er slapp. Er i nedre normalområde så fastlegen kan ikke hjelpe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med hodepine og slapphet siden jeg først fikk mens. Jeg har ligget lavt på jern og B12 i alle år. 

Det blir verre med tiden. Jeg sliter mer og mer kognitivt. Jeg kan slite med å skjønne hva jeg skal gjøre når jeg står i butikken og har en handlelapp med «brød, dopapir, egg» i hånda. Det høres ut som at jeg overdriver men jeg sliter faktisk veldig. Uten å overdrive så kan jeg bruke 45 min på å svare på en melding fordi jeg må tenke veldig hardt for å forstå hva som står der og hva jeg skal svare. Dette er et enormt problem i hverdagen, og det blir bare verre.   

Jeg spiser grovbrød med leverpostei og appelsin til frokost hver dag. Ikke melkeprodukter til frokost. Ifølge fastlegen spiser jeg sunt og bra.

Pga p-piller har jeg ikke mens lenger fordi jeg ble så utmattet av mensen. Jeg er ufør fordi jeg ble så dårlig av mensen at jeg besvimte eller sovnet overalt.

Likevel ligger jeg helt i bunn av normalområdet på jern og B12. Når jeg tar reseptfrie tilskudd øker blodprøvene med 4–5 «poeng». Når jeg slutter går det ned igjen. 

Jeg har hatt tre fastleger de siste 15 årene (pga flytting og en som ble pensjonist). Ingen av dem har kunnet hjelpe meg. «Spis leverpostei» er eneste de sier, men jeg spiser allerede det.

Jeg er så lei. Jeg får ikke gjort noe med livet mitt. Dagene bare forsvinner, mens jeg bruker timesvis på å prøve å huske hva jeg holdt på med.

Anonymkode: 30a6f...51a

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg hadde jernmangel så var jeg akkurat som deg, ble i tillegg andpusten og utslitt av å gå 100 meter, føltes som jeg var hjernedød OG skulle dø. 

Leverpostei hjelper INGENTING hvis du er lav på jern, jeg tok 2-300 mg jern hverdag i mange måneder for å få opp nivåene, niferex 100mg 3 ganger om dagen på det meste. Lager med jern tar lang tid å bygge opp, LANG. men jeg følte meg bedre etter et par uker mener jeg å huske. 

Prøv å ta mer jern, ta en 100mg tablett feks og se hva som skjer, de selges reseptfri på apoteket. 

Anonymkode: b7dcd...5db

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forresten hebde du må ha jern intravenøst hvis ikke tablett tilskudd hjelper, tafatte leger du har hatt

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hvorfor du ikke tar opp jern og b12. Er du utredet for cøliaki (ikke bare blodprøve, men også gastroskopi)? 

I forhold til både jern og b12 så trenger du mer enn bare litt levepostei. Skal du bruke jern som skikkelig kilde, så må du spise ren lever. Å spise ren og ubehandlet mat er viktig. Ikke pølser, men rent rødt kjøtt. Dette er viktig for både jern og b12. Fet fisk har også mye b12, men det må spises regelmessig. 

Det er plantekilder til jern også som du kan tilføre, men disse kildene er ikke like gode. 

Hvis du er i nedre referanseområde på b12, og har så sterke symptomer over tid, så be om injeksjoner. Tilskudd hjelper ikke, snakker av erfaring. 

Anonymkode: 434db...8ea

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke slutte med tilskudd, det er noe man må fortsette å ta selv etter nivåene er gått opp. Men når du er ufør pga mensen (!) så skal det vel ikke så mye til for å legge seg ned for den minste ting. 

Anonymkode: 4bb65...95a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke slutte med tilskudd, det er noe man må fortsette å ta selv etter nivåene er gått opp. Men når du er ufør pga mensen (!) så skal det vel ikke så mye til for å legge seg ned for den minste ting. 

Det har ikke falt deg inn at mens = enda lavere jernlager som igjen fører til vedvarende utmattelse. TS burde åpenbart vært til grundigere utredninger og fått bedre hjelp enn hun har fått. Årevis med lave jernlagre og b12, gir alvorlige helseproblemer.

Utrolig kunnskapsløs kommentar fra deg. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dumt svar, mensen har gitt større jernmangel, og jernmangel gir så store plager at for meg var det omtrent som å ha demens, akkurat som ts beskriver i innlegget, man blir helt kake i hjernen og står bare der og puster som en gullfisk. Verste perioden i mitt liv de måndene der. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når jeg hadde jernmangel så var jeg akkurat som deg, ble i tillegg andpusten og utslitt av å gå 100 meter, føltes som jeg var hjernedød OG skulle dø. 

Leverpostei hjelper INGENTING hvis du er lav på jern, jeg tok 2-300 mg jern hverdag i mange måneder for å få opp nivåene, niferex 100mg 3 ganger om dagen på det meste. Lager med jern tar lang tid å bygge opp, LANG. men jeg følte meg bedre etter et par uker mener jeg å huske. 

Prøv å ta mer jern, ta en 100mg tablett feks og se hva som skjer, de selges reseptfri på apoteket. 

Uten at jernmangeleb haddd ført til anemi?

hvordan opplevdes hjernen?

Anonymkode: aab44...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dumt svar, mensen har gitt større jernmangel, og jernmangel gir så store plager at for meg var det omtrent som å ha demens, akkurat som ts beskriver i innlegget, man blir helt kake i hjernen og står bare der og puster som en gullfisk. Verste perioden i mitt liv de måndene der. 

Haddd du problemer med høy puls og sånn ig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

gammlefolket her sa alltid "du snakker som du har vett til" og det passer bra her syns jeg.. 

TS - be om en ordentlig utredning dersom fastlegen sier de ikke kan hjlpe videre, da må de gi deg en henvising til noe som kan hjelpe

Anonymkode: b6a95...a89

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B12 kan fint være i nedre normalområdet uten at man har mangel. Min har alltid vært rundt 160, men har normal mma og hcy så jeg har ikke mangel. Så hvis det ikke er tatt blodprøve for homocystein og metylmanolsyre er dette første steg. Ved B12 mangel vil disse være forhøyet. 

Anonymkode: f85d1...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

B12 kan fint være i nedre normalområdet uten at man har mangel. Min har alltid vært rundt 160, men har normal mma og hcy så jeg har ikke mangel. Så hvis det ikke er tatt blodprøve for homocystein og metylmanolsyre er dette første steg. Ved B12 mangel vil disse være forhøyet. 

Glemte også å si at det er vanlig med lav B12 uten funksjonell B12-mangel ved p-pillebruk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er helt feil at du ikke har mangel fodi mma og homocystein er ok. Jeg hadde b12 på rundt 250 i mange år, og hadde mye symptomer. Alle tilleggsprøver ok. Ble derfor ikke vurdert som mangel. Etter en tid med injeksjoner, og mange av symptomene er borte.

At du ligger på 160 og er helt uten symptomer, vil ikke nødvendigvis vare over tid. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt problemer av å på med jernmangel og andre mangler hele livet, men etter en stor operasjon(uten blodtap)i høst ble det helt krise. Alt raste i bunn og hverdagen besto av å prøve å overleve. Utredning landet på at jeg har malabsorbsjon i tarmen. I min fortvilelse bestilte jeg meg time hos en helhetlig lege og fikk der tips om å bruke noe som heter Bitterstern. Bare i løpet av noen dager merket jeg bedring. En liten flaske koster ca 170 kroner og er vel verdt å prøve. Smaker dritt, men ta det i feks appelsinjuice. 

Og nei det er ikke placebo for jeg har måttet gå ned på en annen type medisin jeg bruker pga overmedisinering da tarmen begynte å fungere bedre. 

Anonymkode: 360d0...8a8

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Uten at jernmangeleb haddd ført til anemi?

hvordan opplevdes hjernen?

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Haddd du problemer med høy puls og sånn ig?

Slutt å kuppe denne tråden også med alle spørsmålene dine.

TS - jeg tror også du bør ha en grundigere utredning og kanskje bedre medisinering/tilskudd.

Anonymkode: ab88f...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har slitt med hodepine og slapphet siden jeg først fikk mens. Jeg har ligget lavt på jern og B12 i alle år. 

Det blir verre med tiden. Jeg sliter mer og mer kognitivt. Jeg kan slite med å skjønne hva jeg skal gjøre når jeg står i butikken og har en handlelapp med «brød, dopapir, egg» i hånda. Det høres ut som at jeg overdriver men jeg sliter faktisk veldig. Uten å overdrive så kan jeg bruke 45 min på å svare på en melding fordi jeg må tenke veldig hardt for å forstå hva som står der og hva jeg skal svare. Dette er et enormt problem i hverdagen, og det blir bare verre.   

Jeg spiser grovbrød med leverpostei og appelsin til frokost hver dag. Ikke melkeprodukter til frokost. Ifølge fastlegen spiser jeg sunt og bra.

Pga p-piller har jeg ikke mens lenger fordi jeg ble så utmattet av mensen. Jeg er ufør fordi jeg ble så dårlig av mensen at jeg besvimte eller sovnet overalt.

Likevel ligger jeg helt i bunn av normalområdet på jern og B12. Når jeg tar reseptfrie tilskudd øker blodprøvene med 4–5 «poeng». Når jeg slutter går det ned igjen. 

Jeg har hatt tre fastleger de siste 15 årene (pga flytting og en som ble pensjonist). Ingen av dem har kunnet hjelpe meg. «Spis leverpostei» er eneste de sier, men jeg spiser allerede det.

Jeg er så lei. Jeg får ikke gjort noe med livet mitt. Dagene bare forsvinner, mens jeg bruker timesvis på å prøve å huske hva jeg holdt på med.

Anonymkode: 30a6f...51a

Er det endometriose du egentlig har da? 
Her må det sees på mer enn bare jern og B12. Din jobb er og å bruke dette 365 dager i året, ikke å slutte og se hva som skjer. 
Tar du dårlig opp fra tarmen fordi tarmen ikke fungerer optimalt? Hva er verdiene dine på Folat? 
Er stoffskiftet undersøkt? Er du undersøkt for Cøliaki og Chroms? Allergi mot melk? 
Her er veldig mye som kan forårsake de problemene du beskriver. Hva er årsaken til at du ble uføretrygdet? Det skal en tung diagnose til for å få trygd, og menstruasjonsproblemer er ikke uføretrygd diagnose. 

Forøvrig, til å ha de kognitive problemene du beskriver i hi, så er hi velformulert og viser ingen kognitive vansker. 

Anonymkode: ccdba...3cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det endometriose du egentlig har da? 
Her må det sees på mer enn bare jern og B12. Din jobb er og å bruke dette 365 dager i året, ikke å slutte og se hva som skjer. 
Tar du dårlig opp fra tarmen fordi tarmen ikke fungerer optimalt? Hva er verdiene dine på Folat? 
Er stoffskiftet undersøkt? Er du undersøkt for Cøliaki og Chroms? Allergi mot melk? 
Her er veldig mye som kan forårsake de problemene du beskriver. Hva er årsaken til at du ble uføretrygdet? Det skal en tung diagnose til for å få trygd, og menstruasjonsproblemer er ikke uføretrygd diagnose. 

Forøvrig, til å ha de kognitive problemene du beskriver i hi, så er hi velformulert og viser ingen kognitive vansker. 

Anonymkode: ccdba...3cb

Du vet da ingenting om hvor mye tid TS har brukt på å formulere innlegg i tråden her. Man kan selvsagt ha kognitive vansker selv om man skriver et velformulert innlegg. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 11.55):

Det er helt feil at du ikke har mangel fodi mma og homocystein er ok. Jeg hadde b12 på rundt 250 i mange år, og hadde mye symptomer. Alle tilleggsprøver ok. Ble derfor ikke vurdert som mangel. Etter en tid med injeksjoner, og mange av symptomene er borte.

At du ligger på 160 og er helt uten symptomer, vil ikke nødvendigvis vare over tid. 

Da bør du nok lese "utredning og behandling av vitamin B12-mangel hos voksne", for du er tydeligvis uenig med Legeforeningen:) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da bør du nok lese "utredning og behandling av vitamin B12-mangel hos voksne", for du er tydeligvis uenig med Legeforeningen:) 

Nei det trenger jeg ikke. Takket være info fra legeforeningen så har jeg gått feilbehandlet i årevis. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er kommet en klinikk i Fredrikstad, b12-klinikken. Søk opp dette og les. Kanskje de kan hjelpe.

Anonymkode: 93429...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...