Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #1 Skrevet 12. mars 2006 Jeg har fått i oppgave å organisere vår-dugnad i sameiet, og trenger tips fra dere som har vært med på slikt før. Vi er rimelig nystartet, så dette blir vår første dugnad, og det er ikke de store oppgavene, stort sett rydding og "shining" av området. Hvordan organiserer jeg det best mulig? Skal alle stille opp til samme tid? Bør jeg fordele oppgaver utover dagen? Bør jeg fordele oppgaver til hver enkelt, fx at leilighet 1 og 2 har ansvar for det, og leilighet 3 og 4 har ansvar for det? Alle råd og innspill mottas med takk! PS: Vi er 20 leiligheter til sammen.
Gjest Elfrida Skrevet 12. mars 2006 #2 Skrevet 12. mars 2006 Å fordele oppgaver på forhånd høres ikke særlig lurt ut.Du kan ikke forvente at alle stiller på dugnad, og folk har ofte preferanser på hva de har lyst til. Noen har problemer med rygg eller knær osv som gjør at de ikke kan utføre visse typer arbeid. Alle bør stille til samme tid hvis det er mulig - det gjør dugnaden hyggeligere, og folk blir mere motiverte av å være flere som jobber sammen. Så er det vanlig å stille med litt forfriskninger på slutten av dugnaden. Brus og pølser eller kaffe og vafler f.eks.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #3 Skrevet 12. mars 2006 Da jeg bodde i blokk så hadde de gamle oppgave med å lage kaffe og bake kaker. Etter at vi var ferdige med å jobbe så koste vi oss. En fin måte å bli litt kjent med naboen på.
Imax Skrevet 12. mars 2006 #4 Skrevet 12. mars 2006 Ikke del ut oppgaver på forhånd. Sett opp et tidspunkt og oppfordre folk om å møte. Alle møter ikke, men erfaringen er at man får jobbene gjort uansett. Sett opp liste med arbeidsoppgaver: Da kan folk skrive seg på listen og selv velge hva de skal gjøre. Førstemann-til-mølla-prinsippet funker bra da. Listen er en grei måte for dere å vite hva som må gjøres og hva som faktisk blir gjort, slik at dere evnt. kan dele ut oppgaver til de som ikke dukket opp, senere. Fint også at folk får velge litt, noen synes det er greit å vaske vinduer i gangen, mens andre digger å rake løv. Sørg for å ha forfriskninger (brus) tilgjengelig underveis, og gjerne noe snacks/kaker/godis f.eks. som folk kan småspise litt innimellom. Avslutt gjerne (eller ta pause midt i) med litt mat som pizza eller pølser. Sørg også for å ha nok ustyr: Skal det vaskes, sørg for oppvaskhansker, kluter i massevis, vaskemidler, sprayer, bøtter osv. Er det hagearbeid, sørg for arbeidshandsker, flere raker og annet utstyr man trenger. Dette er greie investeringer for borettslaget, og kan brukes senere. Husk søppelsekker! Vi har også pleid å leie en container i samme slengen, som er fin til hageavfall osv, samtidig som beboere kan kaste ting fra loft og kjeller i den. Det setter folk veldig stor pris på. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå