Gå til innhold

Ufør og fordeling av oppgaver i hjemmet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

utfordringen her er ikke om du er ufør eller ikke men hvordit han respekterer deg med de forutsetningene du har i forholdet eller ikke, respekt kommer ikke fra hva du kan eller ikke kan, respekt bare ER. Så kommer omsorg, den handler mer om hva jeg kan gjøre for at du har det bra enn hva du kan gjøre for meg om det gir mening.. Det virker som om det skorter litt på begge deler fra din partners side, du kanneppe endre han men du kan si fra hva dette gjør med deg i realsjonen og deretter ta et valg på hvorvidt du ønsker bli i dette forholdet slik det er eller ikke dersom ingeting endrer seg etter en slik samtale. Han viser deg hvem han er, så får du si fra om det er nok for deg eller ikke rett og slett, lytter han og endrer kurst er det helt supert, noen mennesker gjrø der fordi den andre betyr mye for dem (kjærlighet) mens andre ikke klarer fordi de betyr mest for sin egen del.. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Han har funnet seg en hushjelp og hun har funnet seg en forsørger.

Anonymkode: b5d0f...69b

Hva er det han forsørger henne med? 

Anonymkode: 4a29c...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Han har jo ikke så mye høyere lønn en meg 😂 Jeg klarer fint forsørge meg selv og barn. 
Vi deler på alt av regninger, og jeg betaler jo også ting barnet gjør. Sfo/fritidsaktiviter osv alene, så jeg har jo noen tusen mer i utgifter. Så har ikke funnet meg en forsørger nei, har spurt om han ville dele på sfo regninga, han ville ikke. Helt greit, det er ikke hans biologiske barn så det kan jeg fint leve med 👍🏻 Skal ikke ha på meg at jeg har funnet meg en forsørger 😂

Anonymkode: 2a79d...fde

Det er han som har funnet seg en forsørger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker du ham?

Har dere et fint kjæresteforhold, eller er det mest det at han er en god bonusfar som hindrer deg fra å gå?

Anonymkode: c694e...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Elsker du ham?

Har dere et fint kjæresteforhold, eller er det mest det at han er en god bonusfar som hindrer deg fra å gå?

Anonymkode: c694e...000

Elsker den han var i starten og håper vell innerst inne at det fortsatt er der, også elsker barnet han som en far. Han er en fin bonusfar syntes jeg også, men det er fra barnets ståsted jeg tenker mest på. Har allerede en far som gikk cold turkey med null kontakt, nå begynner det endelig komme tillit til han som en ekte far. Så vil ikke utsette barnet for noe lignende igjen. Kunne jeg skrudd tilbake tiden hadde jeg nok gjort ett annet valg da. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, tror ikke det. Noen ganger hvis jeg er sliten er svaret hans at jeg må gå turer, komme meg ut, gjøre noe. Enda jeg MÅ lade for å ha energi til det som forventes.. 

Det som holder meg litt igjen er at dette har blitt en far for barnet jeg har fra tidligere forhold. Jeg ønsker ikke utsette barnet for savnet, og det å ikke ha stabil foreldre rolle i livet sitt da. Han er jo veldig a4 og god bonusfar. 

👍🏻

Setter lite pris på det føler jeg, når det er en forventning er det jo ikke noe å sette pris på. Det er sånn jeg føler det, jeg kan jo bare snakke fra min opplevelse. 

Så deilig! Skulle gjerne hatt det sånn selv, hvis man er ganske «sliten» som jeg pleier kalle det. Så er det beste å få kommet seg igjen kjapt, hvis ikke skal det så lite til at man kræsjer over lengre tid 😫

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så godt å høre ❤️ Han kan heldigvis være flink til å ta med barnet ut en times tid i helger og sånt, det er jo veldig deilig. Men ellers føler jeg det e mye press på meg, det gjør det vanskeligere også fordi jeg konstant ender opp med dårlig samvittighet, skyldfølelse og stresser over alt jeg føler skulle vært gjort.(men som egentlig ikke er viktig) 

Så god bonusfar som kan ta barnet ut en times tid i helger.... Nesten så han bør få diplom og applaus for å være så god! 

Men siden han er så god og stabil, så bør det vel være mulig snakke med han? En god og stabil mann og far vil jo lytte til sin kjære, og stille opp for å gjøre livet til både mor og barn best mulig. 
Som en god og stabil bonusfar så er han vel også påpasselig med å ikke tråkke på deg foran barnet, han sørger for at barnet er utenfor hørevidde før han kritiserer og tråkker på deg? Eller synes han at barnet bør lære av han hvordan man skal behandle kvinner?

Anonymkode: 77f30...eee

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så god bonusfar som kan ta barnet ut en times tid i helger.... Nesten så han bør få diplom og applaus for å være så god! 

Men siden han er så god og stabil, så bør det vel være mulig snakke med han? En god og stabil mann og far vil jo lytte til sin kjære, og stille opp for å gjøre livet til både mor og barn best mulig. 
Som en god og stabil bonusfar så er han vel også påpasselig med å ikke tråkke på deg foran barnet, han sørger for at barnet er utenfor hørevidde før han kritiserer og tråkker på deg? Eller synes han at barnet bør lære av han hvordan man skal behandle kvinner?

Anonymkode: 77f30...eee

Nei, han er utrolig flink til å ikke ta noe foran barnet ja. Han har utrolig mye respekt for foreldrerollen. Bare ikke for forholdet 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man frivillig hjemmebærende husmor som lever på mannen sin inntekt tenker jeg det er fair å ta nesten alt husarbeid. Da betaler jo han deg «lønn» for det, i form av å dekke alle utgiftene dine.

Er du ufør har du sin egen inntekt og betaler sannsynligvis din andel av utgiftene. I tillegg er du faktisk syk og ikke hans gratis hushjelp.

Hadde bedt den drittsekken ryke og reise til helvete.

Anonymkode: 8ff3c...971

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt slik er det her også. Jeg er ufør pga en fysisk sykdom. Mannen jobber 100%. Jeg handler, rydder, klesvask,  det meste av husarbeidet. Kjører stort sett unger på fritidsaktiviteter. Jeg kan da komme hjem til at middagen fremdeles står på komfyren, og tallerkener på benken. Jeg spurte her om dagen hvorfor ikke han kan ta i et tak, i stedet for å sitte planta i sofaen etter jobb. Fikk til svar at jeg subbet bare hjemme hver dag, han hadde tross alt en jobb! 

Anonymkode: 5b5cc...75a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo litt ut som han føler på frustrasjon fordi han drar lasset ellers. Du er ufør med barn, mens han er barnløs og jobber 100%? Lett for en mann å føle seg utnyttet i en sånn situasjon, når forelskelsen begynner å gå over. Hvis han i tillegg føler en forventning om at han skal ta mer enn sin del av husarbeidet, blir det jo ikke noe bedre.

Anonymkode: 45476...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det høres jo litt ut som han føler på frustrasjon fordi han drar lasset ellers. Du er ufør med barn, mens han er barnløs og jobber 100%? Lett for en mann å føle seg utnyttet i en sånn situasjon, når forelskelsen begynner å gå over. Hvis han i tillegg føler en forventning om at han skal ta mer enn sin del av husarbeidet, blir det jo ikke noe bedre.

hva er det du tenker han er utnyttet på egentlig siden TS betaler alt selv og han ikke forsørger hverken henne eller barnet hennes, og i tillegg er det normalt sett TS som gjør mest hjemme. En mann som i en slik setting ser seg selv som et "offer" for noe lider i beste fall av en form for desillusjon tenker jeg. Det å ha boevne og ta sin del av ansvaret er uavhengig av om TS er i full jobb eller ikke, alt annet er urimelige forventninger ut fra situasjonen ts beskriver. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han sin del er ett par ting jeg har spurt om. Som når han tar av sokkene om han kan la vær å ta de av på vranga, siden jeg ender opp med å fort måtte snu 40 sokker når det er sokkevask som bare tar unødvendig lang tid. Også spurt om han gå droppe legge klær på gulvet på soverommet, fordi han skal bruke de når han kommer hjem. Dette er igjen fordi jeg vasker alt som ligger på gulvet, og når han kommer hjem og go genseren eller buksa ikke er ferdig vaska så er jo det litt leit da 🤪 Så har jeg spurt høflig om han ikke kunne tatt også sortert ting hvis han setter inn i oppvaskmaskinen. Fordi det går mye fortere å ta ut når like ting står sammen, men ja han er jo bare enn mann 😂 Dette er bare 3 småting jeg har spurt om, som er helt uoppnåelig men som sparer meg for tid og energi så jeg får gjort annet 🤪 Så har jeg også spurt om han kan la vær og sette søppelpose i gangen på kvelden, fordi de lekker noen ganger, det også skjer fortsatt. Noe som gjør at jeg må vaske gulvet der når det ikke er nødvendig. Bare fordi det skal være enklere for han å ta med søpla ut når han drar på jobb. 
Dette er fordi hvis jeg skal drive å gjøre nærmest alt hjemme, kan han i det minste hjelpe til på enkle ting som dette. 

Får aldri en enkelt takk for at alltid klær er vasket, og brettet. Får aldri en takk for at jeg alltid rydder/vasker over benker og bord. Eller lager mat, får en takk for maten etter jeg har sagt det selv da 😂 Aldri vet jeg om den er god nesten heller, da han sjeldent sier noe på maten. Nevnte det en gang for han, at han alltid er super flink til å si det hos alle andre, men da var det jo bare høflighet, hjemme er det ikke det nødvendig. 

Jeg har sagt til han at jeg kunne tenke meg ikke gjort noe i en ukes tid, så skulle han sett hvor mye jeg egentlig gjør her. Men ja, orker jo ikke hvordan det hadde sett ut da selv 🥴

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Han sin del er ett par ting jeg har spurt om. Som når han tar av sokkene om han kan la vær å ta de av på vranga, siden jeg ender opp med å fort måtte snu 40 sokker når det er sokkevask som bare tar unødvendig lang tid. Også spurt om han gå droppe legge klær på gulvet på soverommet, fordi han skal bruke de når han kommer hjem. Dette er igjen fordi jeg vasker alt som ligger på gulvet, og når han kommer hjem og go genseren eller buksa ikke er ferdig vaska så er jo det litt leit da 🤪 Så har jeg spurt høflig om han ikke kunne tatt også sortert ting hvis han setter inn i oppvaskmaskinen. Fordi det går mye fortere å ta ut når like ting står sammen, men ja han er jo bare enn mann 😂 Dette er bare 3 småting jeg har spurt om, som er helt uoppnåelig men som sparer meg for tid og energi så jeg får gjort annet 🤪 Så har jeg også spurt om han kan la vær og sette søppelpose i gangen på kvelden, fordi de lekker noen ganger, det også skjer fortsatt. Noe som gjør at jeg må vaske gulvet der når det ikke er nødvendig. Bare fordi det skal være enklere for han å ta med søpla ut når han drar på jobb. 
Dette er fordi hvis jeg skal drive å gjøre nærmest alt hjemme, kan han i det minste hjelpe til på enkle ting som dette. 

Får aldri en enkelt takk for at alltid klær er vasket, og brettet. Får aldri en takk for at jeg alltid rydder/vasker over benker og bord. Eller lager mat, får en takk for maten etter jeg har sagt det selv da 😂 Aldri vet jeg om den er god nesten heller, da han sjeldent sier noe på maten. Nevnte det en gang for han, at han alltid er super flink til å si det hos alle andre, men da var det jo bare høflighet, hjemme er det ikke det nødvendig. 

Jeg har sagt til han at jeg kunne tenke meg ikke gjort noe i en ukes tid, så skulle han sett hvor mye jeg egentlig gjør her. Men ja, orker jo ikke hvordan det hadde sett ut da selv 🥴

Høres ut som du har ansvar for et barn og en lat tenåring. 

Måten denne mannen behandler deg på, er ikke et bra eksempel å sette for ditt barn. Eller er det en slik fordeling av ansvar, du ønsker at barnet ditt skal tenke er normalt?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nå har vi bare din versjon av saken, det kan jo være noe som har bygget seg opp over tid og nå begynner frustrasjonen å vise seg. Kanskje han synes du har vært litt slakk på hjemmfronten, og han synes det er kjedelig å komme hjem etter en arbeidsdag å bli møtt av rot. Som du sier selv, det hadde bare tatt han fem minutter å rydde opp, men det betyr også at det bare hadde tatt deg 5 minutter å rydde opp.

Anonymkode: 1b5d2...0a8

Om det er noe som har bygget seg opp over tid, så burde han uansett tatt det opp på en ordentlig måte. Bortsett fra det så viser din kommentar at du tydelig har lite forståelse for mennesker med usynlige sykdommer. 
Hadde HI hatt energi til å bruke 5 min på rydding så hadde det nok ikke vært ugjort. Men det hadde kanskje brukt opp det hun hadde igjen av energi den dagen. 

Anonymkode: 40c69...002

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når man er i fullt arbeid, så er ikke det ensbetydende med at man ikke greier å ta sin del av husarbeidet.

Husarbeid er ikke meningsfylt.

Jeg tenker kona de har mye mere meningsfylt ting hun kan gjøre på dagen, for å få henne til å fæle seg bedre. Trist at hun føler hun må være din hushjelp for å føle seg verdig. 

Hadde situasjonen deres vært motsatt, kan jeg garantere at du ikke hadde bidratt mer på hjemmebane, enn det du gjør i dag.

Hva jeg gjør hjemme og hva jeg ville gjort hjemme om situasjonen hadde vært motsatt har du ingen forutsetning for å kunne si noe om, så når du påstår at du kan garantere hypotesen din, så faller det på sin egen urimlighet.

At du ikke ser på husarbeid som meningsfylt er din oppfatning. Selv ser jeg på husarbeid som meningsfyllt, det er deilig og ha det rent og ryddig rundt seg. Og gå rundt i et rotete hjem er deprimerende og forringer livssituasjonen både til friske og uføre. Og barna i huset vil få et sunt forhold til dagliglivets oppgaver. Barna bør inkluderes i hjemmets oppgaver tidlig, så de får inn gode rutiner som de kan ta med seg inn i voksenlivet.

Kona mi kan gjøre akkurat hva hun vil, men hun klarer ikke å ha det rotete rundt seg. Det gir henne sjelefred og ha det ryddig rundt seg. Selv så bidrar jeg på alle fronter i hjemmet, og legger ned atskillig flere timer enn samboer sammenlagt, selv om jeg har litt andre oppgaver. Oppgavene er fordelt utifra forutsetningen om hvor vi kan bidra best.

Mange prøver å fremstille husarbeid som en uoverkommelig oppgave, men iføge SSB så bruker vi i gjennomsnitt bare 1 time og 7 minutter daglig på denne oppgaven. (*Husarbeid inkluderer oppgaver som matlaging, oppvask, klesvask og renhold.) 

Nei hun er ikke min hushjelp, på samme måte som jeg ikke er snekkeren, gartneren, husmaleren, innkjøperen, bilmekanikeren, eller kokken hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Litt slik er det her også. Jeg er ufør pga en fysisk sykdom. Mannen jobber 100%. Jeg handler, rydder, klesvask,  det meste av husarbeidet. Kjører stort sett unger på fritidsaktiviteter. Jeg kan da komme hjem til at middagen fremdeles står på komfyren, og tallerkener på benken. Jeg spurte her om dagen hvorfor ikke han kan ta i et tak, i stedet for å sitte planta i sofaen etter jobb. Fikk til svar at jeg subbet bare hjemme hver dag, han hadde tross alt en jobb! 

Anonymkode: 5b5cc...75a

Her må du ta en skikkelig samtale med han og fortelle han grundig hva som faktisk er saken. Du subber ikke bare hjemme, du er syk, og det er en fulltidsjobb 24/7. Du får aldri fri fra den, og det er den som styrer livet ditt. Mannen din høres ut som en dust.

På hvilken måte drar han lasset? Fordi han har en jobb? Han har selv valgt å gå inn i et forhold med henne, og han står fritt til å avslutte om han vil det, men jeg tror han er for godt vant. Har du egentlig lest hva ts skriver? Han skal ta mer enn sin del av husarbeidet? I et sunt og godt forhold så driver man ikke å måler slike ting på millimeteren, man bidrar der man kan for at den andre skal ha det bra.

Ang sokkene, la være å vrenge dem, la han gjøre det selv. 

Egentlig bør du bare la klærne hans ligge der han slenger dem ifra seg, så kan han vaske dem selv når han er tom for klær.

La være å vaske gulvet etter han, bare stå i det og lukket øynene for det, og la han ta det selv.

Si at du slutter å lage mat til han siden han ikke sitter pris på det, det er en selvfølge å være høflig hos andre, men det er en like stor selvfølge å være høflig og takknemlig overfor den man bor med, noe annet er jo bare på tryne.

Jeg har skrevet tidligere om at jeg er ufør og mannen jobber fullt, og at han bidrar langt mer enn forventet. Det er som sagt han som lager middager oftest, men når jeg lager så både takker han for maten og komplimenter den, samt at han er med å rydde etterpå. Noe som for han er en selvfølge. Fordi han vil at jeg skal ha det bra, jeg er hans førstepri og han har alltid meg i tankene. Det samme med min datter, han behandler henne som sin egen på alle måter. 

Anonymkode: 249c7...c1c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Da må du søke hjemmehjelp, ikke skaffe deg partner.

Anonymkode: 8dc1c...b64

Er du rusk? Det var mannens valg å bli når jeg ble syk. Og skulle alle som er syk hatt hjemmehjelp? Det er altså for mye forlangt å forvente at partner stiller opp og bidrar om man blir syk?

Anonymkode: 249c7...c1c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja for visst man er ufør så må man ikke finne på å gjøre noen ekstra innsats, eller gjøre ting som har preg av arbeid i seg.

Tror faktisk det kan være mye terapi i å ha faste oppgaver i hjemmet, og tror det kan være godt for forholdet at den som er er i full jobb også kan se noen fordeler med at den andre er hjemme på fulltid. Tror det fort kan bli krangling visst den som er 100% hjemmeværende skal kreve at den som er i full jobb skal ta 50% av husarbeidet, med mindre du sitter i rullestol.

Den siste setningen din viser hvor lite du vet. En som sitter i rullestol kan hende er mye friskere og har mye mer energi til å gjøre husarbeid enn en som feiler mye annet, feks fybromyalgi, men også veldig mange andre sykdommer.

Anonymkode: 82438...00e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Den siste setningen din viser hvor lite du vet. En som sitter i rullestol kan hende er mye friskere og har mye mer energi til å gjøre husarbeid enn en som feiler mye annet, feks fybromyalgi, men også veldig mange andre sykdommer.

Anonymkode: 82438...00e

Svaret må sees i sammenheng med alle som skriver at de kan gå løpe, sykle, trene, og gå tur, men husarbeid er ikke mulig, og det er dessuten nedverdigende. Derfor spissformulerte jeg med at de ihvertfall ikke sitter i rullestol. Og jeg er fullt klar over at mange med fysiske funksjonsnedsettelser kan ha enormt driv, og det er ingenting som stopper dem, som f.eks Birgit Skarstein.

Når det gjelder fybriomyalgi så har de også godt av å være i aktivitet, nedenfor er hentet fra FHI.

"Utholdenhetstrening gir trolig bedre helserelatert livskvalitet, muligens mindre smerter og stivhet og bedre fysisk funksjon for personer med fibromyalgi. Det ser ut til at utholdenhetstrening har liten eller ingen innvirkning på utmattelse. Dette viser en systematisk oversikt fra Cochrane."

"Det finnes ingen spesifikk kur mot fibromyalgi, men hensikten med behandling er å dempe symptomene. Regelmessig trening er en viktig faktor i å motvirke inaktivitetsrelatert tap av muskler og benmasse og bidrar til bedre funksjon hos personer med fibromyalgi."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange tråder angående uføre, partner og husarbeid. Jeg kan godt forstå at den som er på jobb 100% blir frustrert og lei over å komme hjem og måtte ta husarbeid og det er nok ofte fordi den friske ikke klarer helt å forstå at den som er hjemme kanskje ikke klarer alt hjemme, hver dag, pga sykdom som oftest ikke vises på utsiden, lettere å ha brudd i ei hand liksom. Går man sammen med syke mennesker hver dag, ser noen som ligger i sengen mye av dagen, det blir man faktisk deprimert av. Min mening er at uføre bør finne seg en ufør, de vil mye bedre forstå hverandre. 

Anonymkode: 0ad69...d4f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...