Gå til innhold

Ufør og fordeling av oppgaver i hjemmet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ang sokkene, la være å vrenge dem, la han gjøre det selv. 

Egentlig bør du bare la klærne hans ligge der han slenger dem ifra seg, så kan han vaske dem selv når han er tom for klær.

Anonymkode: 249c7...c1c

Dette er et godt råd tenker jeg, du sier fra om at fra nå tar du klær som har kommet i kruven til vask, det som slenges rundt blirliggende fordi det ikke er ditt ansvar å rydde etter en voksen mann, ei heller snu hans tøy osv. Det får han gjøre selv. Det må endringer til og du må være den endringen for egen del hvis du vil fortsette i denne relasjonen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvem valgte hvem her, TS?

Anonymkode: c01db...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er mange tråder angående uføre, partner og husarbeid. Jeg kan godt forstå at den som er på jobb 100% blir frustrert og lei over å komme hjem og måtte ta husarbeid og det er nok ofte fordi den friske ikke klarer helt å forstå at den som er hjemme kanskje ikke klarer alt hjemme, hver dag, pga sykdom som oftest ikke vises på utsiden, lettere å ha brudd i ei hand liksom. Går man sammen med syke mennesker hver dag, ser noen som ligger i sengen mye av dagen, det blir man faktisk deprimert av. Min mening er at uføre bør finne seg en ufør, de vil mye bedre forstå hverandre. 

Anonymkode: 0ad69...d4f

Du kan jo umulig mene det? Det er jo fullt mulig å finne seg en mann som evner å ha empati og forståelse for at man ikke klarer like mye hver dag. Men finner man seg en mannebaby som "hjelper til" hjemme i stedet for å ta sin del av barn og husarbeid, så ender man jo opp med en misfornøyd "mann" som blir sur og frustrert fordi huset ikke er tipp topp og middagen servert hver dag. Hva er neste kravet? Miniskjørt, nettingstrømper og høye hæler? 

Anonymkode: 40c69...002

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er mange tråder angående uføre, partner og husarbeid. Jeg kan godt forstå at den som er på jobb 100% blir frustrert og lei over å komme hjem og måtte ta husarbeid og det er nok ofte fordi den friske ikke klarer helt å forstå at den som er hjemme kanskje ikke klarer alt hjemme, hver dag, pga sykdom som oftest ikke vises på utsiden, lettere å ha brudd i ei hand liksom. Går man sammen med syke mennesker hver dag, ser noen som ligger i sengen mye av dagen, det blir man faktisk deprimert av. Min mening er at uføre bør finne seg en ufør, de vil mye bedre forstå hverandre. 

Jeg forstår veldig godt at min kreftsyke og uføretrygdede mann, ikke gjør 100% av alt husarbeid, mens jeg er på jobb. 

Anonymkode: 4a29c...cd0

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forstår veldig godt at min kreftsyke og uføretrygdede mann, ikke gjør 100% av alt husarbeid, mens jeg er på jobb. 

Nå var det vel en sykdom som ikke vises jeg snakket om, jeg som har mistet en søster i kreft synes dette svaret var vondt å lese, det viste så absolutt på utsiden at hun slet og hadde det vondt hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå var det vel en sykdom som ikke vises jeg snakket om, jeg som har mistet en søster i kreft synes dette svaret var vondt å lese, det viste så absolutt på utsiden at hun slet og hadde det vondt hver dag.

Ingen ser at min mann har kreft. Bivirkningene etter behandling er helt usynlig for alle utenom for han og for meg. 

Det er mange former for kreft. Det er mange forskjellige bivirkninger. 

Veldig trist å høre at du mistet din søster til kreft. Det er forferdelig å se sine nærmeste lide, uten å kunne gjøre noe.

Vi er heldige, da min mann ikke vil dø av dette, men bivirkningene må han leve med resten av livet. Bivirkningene har gjort han ufør. En mann som elsket jobben sin. En mann som ikke hadde problemer med å ta sin del av husarbeidet etter jobb.

Alle som mottar uføretrygd er unike. De har alle sin helt unike historie. Noen har jobbet i mange, mange år, før de ble syke. Andre har ikke rukket å ta del i arbeidslivet.

Syns det er veldig trist når alle som har vært så uheldige, blir satt i en og samme bås. Jeg er helt uenig i at alle uføretrygdede bare burde være med hverandre. Syns det er en helt hårreisende ting å si høyt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 0.45):

Er man frivillig hjemmebærende husmor som lever på mannen sin inntekt tenker jeg det er fair å ta nesten alt husarbeid. Da betaler jo han deg «lønn» for det, i form av å dekke alle utgiftene dine.

Er du ufør har du sin egen inntekt og betaler sannsynligvis din andel av utgiftene. I tillegg er du faktisk syk og ikke hans gratis hushjelp.

Hadde bedt den drittsekken ryke og reise til helvete.

Anonymkode: 8ff3c...971

Er vel like mange nyanser som det er forhold, men å be folk til å reise til helvete etter en sur kommentar gjør vel ikke situasjonen så mye bedre. Ville vel heller prøvd å funnet ut hvorfor det oppstår uenigheter, og løst det derifra.

Men ifølge deg så kan jeg visst regne kona som hushjelp siden jeg dekker alle utgiftene, hun er ufør, men like fullt så betaler jeg alle utgiftene. Jeg jobber mye og har således mulighet til å betale alt, men at jeg kan jobbe mye er jo også hennes forjeneste siden hun bidrar mer på hjemmebane og således tilrettelegger for at jeg kan jobbe mer. Så da kan vi vel si at vi begge tjener på ordningen. Men det er vel aldri snakk om å be hverandre dra til helvete på grunn av at arbeidsfordelingen i hjemmet ikke alltid er likt. 

Men det virker som at husarbeid er blitt nedgradert til noe ynkelig og nedverdigende, og at det ikke er selve arbeidsmengden som er problemet, men at selve arbeidet er nedverdigende. Husarbeid er viktig for et velfungerende hjem, og en god arena for barn og vokse opp, absolutt meningsfyllt arbeid som bør respekteres spør du meg. Så i vår situasjon så bidrar vi begge best der vi kan tilføre verdier til husholdet, og begge respekterer hverandres oppgaver. 

Anonymkode: 1b5d2...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 19.34):

Nei hun er ikke min hushjelp, på samme måte som jeg ikke er snekkeren, gartneren, husmaleren, innkjøperen, bilmekanikeren, eller kokken hennes. 

Ha,ha,ha 😂 Det høres egentlig ikke så lovende ut.... Du er ikke tilfeldigvis mannen til den stakkars kona som er i videoen her? 

Anonymkode: ee0b9...7d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 18.29):

Hei, så ja vet ikke helt hva overskriften skulle være, så jeg håper det er bra nok. Men ja jeg er samboer med en som jobber 100% og jeg er ufør 100%. Jeg har ett barn fra tidligere forhold. Jeg har sagt at jeg har ikke noe i mot å gjøre det meste hjemme, men at det er perioder jeg får gjort mer og perioder det vil være mindre. Er det mye å følge opp, avtaler osv vil det fort bli mindre tid, samt at jeg kan være utmattet periodevis og tar da det nødvendige. Tar alltid klesvask og matlaging. Men tar som regel resten av leiligheten når han jobber, i dag hadde jeg ikke gjort det fordi jeg hadde en avtale som varte store deler av dagen og etter å ha ordnet matpakke(til barn) og spist frokost hadde jeg ikke ryddet opp før jeg dro. Da kom det en sånn flott tilbakemelding «hva er du egentlig du gjør hjemme hele dagen, det så jo helt forferdelig ut?» og at jeg ikke bidro nok. Da sa jeg at jeg syntes han kan sette pris på det jeg gjør istedenfor det jeg ikke gjør fikk da tilbakemelding på at jeg ikke tåler kritikk. Tok han 5 minutter å rydde det opp, så hans betegnelse på forferdelig er noe som tok han 5 minutter som jeg hadde glemt litt bort på morgen 🥲 Nå har jeg visst ikke vasket gulvet heller, og burde gjort det også siden det for lenge siden… jeg føler bare at jeg blir behandlet skikkelig dårlig, jeg er ikke ufør for morro skyld heller. Hadde jeg kunnet jobbe, så hadde jeg gledelig gjort det. Men har sagt jeg gjerne gjør ting hjemme siden jeg er hjemme, det går helt fint. Men vil ikke høre det hver gang det er noe som ikke er gjort. Altså er dette ok? 

Anonymkode: 2a79d...fde

Er du ufør i arbeidslivet, eller er du ufør som husmor? Det er to ulike måter å bli ufør på, og to vidt forskjellige måter å være ufør på. 
Når ts har avklart dette, blir saken lettere å vurdere. 

Men generelt, vi rydder da noe opp etter oss før vi drar hjemmefra uansett om vi er i tidsnød til jobb eller til et møte av annen karakter. 

Anonymkode: c2b4e...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 16.25):

Haha, du tror det?😅

Jeg kan bruke en hel dag på det jeg før gjorde på null komme niks🤷‍♀️

Anonymkode: 249c7...c1c

Og jeg kjenner noen som bruker en uke bare på å komme igang, trenger ikke være ufør engang. De har en egen evne til å la ting bare ligge, og når disse blir ufør i tillegg, så tør jeg ikke tenke på hvor lang tid det tar.

Så om vi skal være ærlige i debatten her så vil jeg tro at flesteparten av de som er ufør er istand til å gjøre husarbeid. Bare de aller færreste av de som er ufør er i så dårlig stand at de ikke kan gjøre enkelt husarbeid. For å bli ufør så må inntektsevnen din være nedsatt med minst 50%, og fra 50-100% er en ganske vid skala, så et godt stykke opp på skalaen så tror jeg de fleste takler litt husarbeid.

Om vi ser på andre debatter her inne så er fokuset motsatt, da er debatten at de uføre ikke for lov å jobbe så mye de vil og at det er et tak på hvor stor tillegginntekt de kan ha. Og alle vil ha et høyere tak på hvor mye de kan jobbe mens de er uføretrygdede. Og jeg vil tro at denne gruppen ihvertfall må være istand til å utføre vanlig husarbeid.

Jeg vet ikke hva som feiler deg, og sier ikke at du kommer i denne gruppen, for det jeg vet så kan du være sengeliggende, pleiepasient eller lignende, jeg snakker bare generellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg vet ikke hva som feiler deg, og sier ikke at du kommer i denne gruppen, for det jeg vet så kan du være sengeliggende, pleiepasient eller lignende, jeg snakker bare generellt.

Hva er poenget med å snakke om uføre generelt. Når trådstarter har beskrevet situasjonen - og det er hun som forespør råd? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er poenget med å snakke om uføre generelt. Når trådstarter har beskrevet situasjonen - og det er hun som forespør råd? 

Fordi tråden har gått videre, og mange påstår at uføre generellt ikke kan/eller skal gjøre husarbeid. Og spesifikt i den tråden som du siterte så har jeg ingen forutsetning for å si hvilken situasjon vekommende er i, så derfor påpekte jeg at det var generellt, altså at det jeg sier ikke trenger å gjelde henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fordi tråden har gått videre, og mange påstår at uføre generellt ikke kan/eller skal gjøre husarbeid. Og spesifikt i den tråden som du siterte så har jeg ingen forutsetning for å si hvilken situasjon vekommende er i, så derfor påpekte jeg at det var generellt, altså at det jeg sier ikke trenger å gjelde henne.

De som ikke klarer å fungere som husmor, er uføre som husmor, de som ikke klarer å jobbe i et lønnet yrke er ufør som yrkesaktiv. En vesentlig forskjell her. Derfor bad jeg ts spesifisere lengre opp ei tråden hvilken type uførhet vi her snakker om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som ikke klarer å fungere som husmor, er uføre som husmor, de som ikke klarer å jobbe i et lønnet yrke er ufør som yrkesaktiv. En vesentlig forskjell her. Derfor bad jeg ts spesifisere lengre opp ei tråden hvilken type uførhet vi her snakker om. 

Ja, det er kjipest for de som er sammen med de som er yrkesaktiv, men allikevel er ufør som husmor/husfar, lurer også på om man kan få offentlig dokument som verifiserer det, spør for en venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes du og de andre i tråden med tilsvarer holdninger,  viser en veldig merkelig holdning med dette "ufør som husmor" eller "ufør som yrkesaktiv"-snakket. Mener du da at det er dama som er den naturlige husmor og mannen som er "snill" og hjelper til i et forhold der begge er yrkesaktive også? 

Problemet for de fleste er vel ikke om de klarer å utføre husarbeid eller ikke. Problemet for min del var ialle fall mer at det føles så forbaska nedverdigende og går veldig ut over selvfølelsen når man føler at man kun er en hushjelp. Alle trenger å føle at man er et team, og at man er verdt noe for den andre. Normalen er at begge i et forhold/ familie skal bidra med husarbeid, matlaging og barnepass, så dersom den andre parten melder seg helt ut av husarbeid- delen fordi "hun er jo tross alt ufør og har all verdens med tid til å vaske hus, så da trenger ikke jeg gjøre det", så får det i alle fall meg til å føle meg helt verdiløs etterhvert. 

For min del tenker jeg det er naturlig at jeg gjorde mer enn mannen, ettersom jeg tross alt var hjemme hver dag, men hadde trengt at han gjorde noe på eget initiativ, rett og slett for å føle at vi var to om det. Om han bidro med 30-60 min i løpet av en uke, hadde jeg vært sjeleglad. Og, jeg måtte bruke all min tilgjengelige "oppetid" og helse på husarbeid og oppfølging av barn, med det resultat at det gikk ut over min mulighet til sosialt liv,  sexlyst og min fysiske evne til å ha sex. Det forsto ikke mannen (Selv om jeg prøvde å forklare), men det ga jo grobunn for mye frustrasjon hos han, at jeg var så "kjip på sexen"..

Anonymkode: ccacc...751

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...