Gå til innhold

Finnes det en skole i Norge der fokus er på læring og faglig utvikling og ikke alt annet tull?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Pysa skrev (11 timer siden):

Vgs: ib-linje. Undervisning på engelsk (i hovedsak), eksamen i alle fag, motiverte elever (som gjerne dropper russetida)

Nå vet ikke jeg med resten av landet, men i Oslo har vel IB på VGS så høyt snitt at det ikke er noen av de som sliter på skolen, er umotiverte eller noe annet som går ut over karakterene, som vil ha noen som helst sjanse til å komme inn. 

Men sånn er det faktisk på de fleste VGS med høyt karaktersnitt. Det er kun de gode elevene som kommer inn, og dermed også lite bråk og høyt fokus på undervisning og karakterer. 
Ulempen er at fordi alle er flinke, så er det vanskeligere å få gode karakterer der enn på andre skoler. Fordi elevene måles opp mot hverandre og ikke har de som normalt gjør det dårlig å bli målt opp mot. 

Jeg har også hørt bra ting om internasjonal skole, og ville nok ment at et barn som trenger mer struktur vil passe inn der. 

Selv har vi vært tålelig greit fornøyd med vanlig offentlig skole. Men ser at det er stor forskjell på lærere og at lærer og klassemiljø kanskje er det som betyr mest for læringsmiljøet. 
Og dette med gruppearbeid for foreldrene har jeg vært borti kun en gang, og da var det en særsituasjon der skolen ønsket alle innspill fra elever og foreldre til hvordan de skulle håndtere situasjonen.
Vi måtte ikke presentere noe da. Men hver gruppe måtte dele litt med de andre gruppene om hva de hadde kommet med av forslag. 

Altså gruppearbeid der man så på hvordan skolen best mulig kunne jobbe med saken. Hva mente foreldre og hva mente barna. 
Den oppgaven ble heller ikke lagt i noen skuff, men ble en del av underlaget til en tiltaksplan for skolen. 

Anonymkode: 0da9a...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Inspirert av tråd/tråder her inne vedr. mobbing, mobil, spørsmål om grensesetting, barn som kaller lærere horer, barn som må fotfølges av ekstra ressurser på skolen i mangel av at man grunnet regelverk ikke har andre hjemler til å sette dem på plass.. - så lurer jeg på Om det finnes en skole i Norge der det man går på skole for - nemlig det å utvikle seg faglig og bli rustet til videre studier og arbeidsliv , finnes?! Den franske eller tyske skolen er vel mer i den retningen, men vi er helnorske (desverre..) , så vi har vel ikke noe der å gjøre. 

Har en 1 klassing og blir helt matt av det 4 nettverksmøtet nå der foreldre sitter å jamrer om smarttelefoner, følelser , pedagogikk etc. Ønsker en skole som naturligvis dette også har en plass, men det faglige kommer først. 

takknemlig for innspill.

Anonymkode: 8fc1d...b39

Du tenker at mobbing og sånt bare forsvinner av seg selv fordi man har fokus på læring og faglig innhold? 🙂

Anonymkode: 4149c...740

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du tenker at mobbing og sånt bare forsvinner av seg selv fordi man har fokus på læring og faglig innhold? 🙂

Anonymkode: 4149c...740

Nei det tror jeg ikke. Men jeg har stor tro på At barn ikke kan ha for lav struktur, og bli for mye overlatt til seg selv. Barn trenger rammer og veiledning. De færreste barn mobber og plager andre grunnet at de er onde. Lav struktur og lite kontroll i klasserommet kan skape utrygghet og for flere barn medføre at de opptrer på en måte som de ellers ikke ville Gjort.

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og han har lærte ikke å lese før i 4.klasse pga dysleksi og manglende oppfølging. I offentlig skole hadde det blitt oppdaget og tatt tak i mye før. 

Anonymkode: 3f7ad...5a9

Ikke enig. Min fikk diagnosen da det var 3 md igjen av 10 klasse.

Anonymkode: 569ab...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke enig. Min fikk diagnosen da det var 3 md igjen av 10 klasse.

Anonymkode: 569ab...cc3

Og jeg jobber bla. med å sette diagnosen dysleksi på elever i videregående skole, tom noen i vg3...

Anonymkode: 6d218...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske skolen er pr def fallitt…
Lærere har ingen autoritet i klasserommet, og heller ingen respekt fra foreldre eller elever. Foreldre som heller forsøker å diskutere felles leggetid for en hel skoleklasse eller diktere hva som er tillatt matpakke i stedet for å ta tak i det faktum at elever ustraffet kan kalle en voksen person for hore, eller nekte å ta imot en beskjed for at læreren har feil kjønn… læringsutbyttet er minimalt, og klasser må tilpasses de svakeste elevene, da det ikke er kostyme i Norge å gi et tilpasset opplegg for faglig sterke elever. 
Jeg heier på de som forsøker, men ser jo at det er en grunn til at enkelte privatskoler har god rykte, og at det er vanskelig å komme inn, nettopp for der er det er attraktivt å være elev der og det fungerer som et godt springbrett for videre karriere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min plan er å la barna gå på en fremmedspråklig skole selv om vi ikke snakker språket hjemme. 6-10 åringer lærer språk ekstremt fort og fra venner og familie har jeg forstått at deres barn er på samtalenivå på bare et par uker. Så jeg ville ikke bekymret meg over språkbiten.

Selv om jeg også er opptatt av at barna skal få en god utdannelse og at skolen skal være seriøs, synes jeg også det er viktig med "tull"; skogsturer, grilling, tegning, "annerledesdager". Man lærer kanskje ikke fag på de dagene, men barna lærer seg livsviktige sosiale egenskaper og får gode minner å se tilbake på som voksne.

Anonymkode: 69e06...94e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gruppearbeid med framføring har jeg også opplevd tre-fire ganger på foreldremøter på skolen. Det var på initiativ fra  læreren. Han kunne aldri få snakket nok om det sosiale, og hvor viktig det var at alle var med- på alt. Det ble laget noen overambisiøse planer for "det sosiale". Både på skolen og på fritiden. Dette tok selvsagt tid, mye tid. Noen begynte å etterspørre informasjon fra skolen. Folk begynte å forlate møtet. Gjennomføringen av disse sosiale planene ble vel så som så. For de fleste av oss var det klart at noen av planene var altfor ambisiøse. Det var f.eks kostnadskrevende og utstyrskrevende aktiviteter på ettermiddag i vinterhalvåret. 

Da klassen/trinnet fikk nye lærere var dette våset borte. 

Det jeg prøver å si er at det kan være avhengig av lærer om gruppearbeid er en del av foreldremøtet. Det kan selvsagt også være noe rektor har fått for seg at denne skolen skal holde på med. 

Man må rett og slett undersøke og vurdere  de skolene som er så nær at de er aktuelle. Kristne friskoler har selvsagt en kristen tilnærming og vektlegger kristendom. Det betyr ikke at hele dagen går med til forkynning. 

Jeg har hørt god omtale av den katolske skolen, at det faglige nivået der er høyt. 

Anonymkode: 15c3e...00e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er flere retninger innenfor Steiner/CampHill/Antroposofien, og det er ulike syn på ulike skoler. Jeg har gått på Steinerskolen, og kjenner til miljøet både der jeg gikk, men og besøkende fra andre deler av landet. 
På enkelte skoler er det er veldig sterkt press på at fordeldre ikke skal vaksinere barna mot f.eks. meslinger, for de anser det som en transformerende sykdom som gjør at du vokser som menneske. Andre skoler har et mer liberalt syn på både vaksiner, oppdragelse og ikke minst religion/trossyn.

Anonymkode: 9ab61...fea

Ja det kan godt være, men det blir helt feil å si at "på steinerskolen er ikke barna vaksinert". Det stemmer rett og slett ikke. Dessuten har det nok skjedd et ganske stort generasjonsskifte i steinerskolen de siste 20 årene. De eldste lærerne på vår skole er klart de mest "trofaste" til den tradisjonelle steinerpedagogikken, og noen av disse ser ut til å leve i en slags steiner-boble. Disse er det ganske få igjen av, de fleste er pensjonert siste 10-15 årene. Det er stor kontrast melkom disse og de yngre lærerne, som i mye større grad forholder seg til hvordan ting gjøres i resten av samfunnet.

Anonymkode: 664f3...0a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det kan godt være, men det blir helt feil å si at "på steinerskolen er ikke barna vaksinert". Det stemmer rett og slett ikke. Dessuten har det nok skjedd et ganske stort generasjonsskifte i steinerskolen de siste 20 årene. De eldste lærerne på vår skole er klart de mest "trofaste" til den tradisjonelle steinerpedagogikken, og noen av disse ser ut til å leve i en slags steiner-boble. Disse er det ganske få igjen av, de fleste er pensjonert siste 10-15 årene. Det er stor kontrast melkom disse og de yngre lærerne, som i mye større grad forholder seg til hvordan ting gjøres i resten av samfunnet.

Og jeg kan legge til at på vår steinerskole får ungene vaksinen på skolen, og man får et standerd skjema hvor man evt. kan gi beskjed dersom barna ikke skal følge vaksinasjonsprogrammet. Det er dermed fra skolen side lagt opp til at alle barna skal få vaksinene, med mindre foreldrene bestemmer det annerledes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktninja skrev (4 timer siden):

Lærere har ingen autoritet i klasserommet, og heller ingen respekt fra foreldre eller elever. Foreldre som heller forsøker å diskutere felles leggetid for en hel skoleklasse eller diktere hva som er tillatt matpakke i stedet for å ta tak i det faktum at elever ustraffet kan kalle en voksen person for hore, eller nekte å ta imot en beskjed for at læreren har feil kjønn… læringsutbyttet er minimalt, og klasser må tilpasses de svakeste elevene, da det ikke er kostyme i Norge å gi et tilpasset opplegg for faglig sterke elever. 
Jeg heier på de som forsøker, men ser jo at det er en grunn til at enkelte privatskoler har god rykte, og at det er vanskelig å komme inn, nettopp for der er det er attraktivt å være elev der og det fungerer som et godt springbrett for videre karriere.

Kunne ikke vært mer enig. Det med Steinerskole og vaksinering har sikkert endret seg på en del år (jf. tidligere kommentar). Da jeg vokste opp, var det i alle fall veldig vanlig at barn der ikke ble vaksinerte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fruktninja skrev (7 timer siden):

Godt skrevet. 
det er min bekymring også 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min plan er å la barna gå på en fremmedspråklig skole selv om vi ikke snakker språket hjemme. 6-10 åringer lærer språk ekstremt fort og fra venner og familie har jeg forstått at deres barn er på samtalenivå på bare et par uker. Så jeg ville ikke bekymret meg over språkbiten.

Selv om jeg også er opptatt av at barna skal få en god utdannelse og at skolen skal være seriøs, synes jeg også det er viktig med "tull"; skogsturer, grilling, tegning, "annerledesdager". Man lærer kanskje ikke fag på de dagene, men barna lærer seg livsviktige sosiale egenskaper og får gode minner å se tilbake på som voksne.

Anonymkode: 69e06...94e

Selvsagt. 
og kunne aldri vært foruten ukentlige turer , og annerledesdager. 

men dette er det da på alle skoler. 

Jeg snakker om at kontrollerende foreldre får altfor mye plass ; der felles mat passer,feller leggetid, temakvelder om barn og psykisk helse, temakvelder om i det hele tatt alt annet enn det som er faglig forankret er det som er i fokus , er det jeg ønsker å komme bort fra. 

Dersom det er tegn til at barn sliter veldig - jobb rundt DET barnet, er det mistanke om at et barn ikke får det trenge - jobb rundt  DET barnet. I norsk skole skal man på død og liv samle hele røkla og informere. Jeg blir gal av det

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 21.22):

På den internasjonal skolen jeg kjenner til blir ingen utvist og ingen mister plassen. Selv om de er slemme med andre barn og forstyrrer undervisningen. 

Anonymkode: ba3cd...57d

Det stemmer ikke for den skolen mine barn går på. 

Begge deler har skjedd og det skjer relativt ofte at barn (og foreldre) veiledes vekk. 

Anonymkode: 576cf...647

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med denne egoistiske tankegangen som blir representert her i denne tråden, så  er det ikke rart man får utdelt tegneark i håp om at foreldrene skal kunne reflektere rundt egen rolle. 

Manglende respekt for autoriteter og omtale om og rundt lærere kommer beklageligvis fra hjemmet først og fremst. Hjelper lite å flytte barnet til en annen skole om ukulturen er skapt hjemme. 

Har dere gjentagende møter med felles refleksjonsøvelser ts. Så begynn å tenk over hvilket temaer som går igjen i klassen, engasjer deg i klassemiljøet rundt barnet ditt. Du møter også dette  på høyere trinn og på internasjonale skoler også, og det hjelper ikke å bare slenge med leppa for da er du en pådriver til en negativ holdning til de som skal prøve å få barnet ditt opp og frem.

Anonymkode: 2b77e...de7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 21.01):

I motsetning til den offentlige skolen bruker de ikke ipad, og er overraskende strikse på klassero og disiplin i timene. Kanskje lite interesse for særdiagnoser, altså ikke be ppt diagnostisere halvparten av ungene med adhd, angst og autisme...men det er kanskje greit. 

Anonymkode: a487a...cd3

Tror du seriøst at PPT diagnostiserer ADHD, angst og autisme?

Anonymkode: 3e451...0ab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja det kalles skole er nok bare kidden din som er en drittunge og du som er for kravstor! 

Anonymkode: 14336...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var en veldig generaliserende uttalelse om den norske offentlige skole. Nettopp at den er offentlig og skal favne om et stort mangfold av mennesker, gjør at det også innebærer endel restriksjoner, lover og regler. 

De som jobber i den offentlige skolen har et enormt prestasjonspress, og Statsforvalteren pustende i nakken. Det er ikke rom for verken det ene eller det andre. 

Så, hei heller på den norske offentlige skole. Den et bra! Og så må foresatte på banen, tal gjerne skolens sak, vær positive, fremsnakk, og se det som er virkelig bra. 

Vi trenger å få lærerene tilbake i skolen, og det får vi i alle fall ikke med utakknemlige voksne.

Anonymkode: e3e46...22a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 19.21):

Selvsagt. 
og kunne aldri vært foruten ukentlige turer , og annerledesdager. 

men dette er det da på alle skoler. 

Jeg snakker om at kontrollerende foreldre får altfor mye plass ; der felles mat passer,feller leggetid, temakvelder om barn og psykisk helse, temakvelder om i det hele tatt alt annet enn det som er faglig forankret er det som er i fokus , er det jeg ønsker å komme bort fra. 

Dersom det er tegn til at barn sliter veldig - jobb rundt DET barnet, er det mistanke om at et barn ikke får det trenge - jobb rundt  DET barnet. I norsk skole skal man på død og liv samle hele røkla og informere. Jeg blir gal av det

ts

Det du nevner her med felles regler og sånt bestemt i foreldregruppa er på ingen måte typisk for norsk offentlig skole. Jeg har aldri opplevd noe sånt, og jeg har ikke hørt om det fra noen jeg kjenner heller. Skolen er nøye på å understreke at selv om de kan anbefale noe (som ingen sykling til skolen før fjerde klasse), kan de ikke pålegge oss noe.

Egentlig tror jeg ikke dette er noe du har større risiko for å bli utsatt for på en privat skole. Der er det jo frivillig å gå, så skolen kan argumentere med at om man ønsker å gå der, må man akseptere skolens filosofi og regler ellers er det bare å finne seg en annen skole. I noen tilfeller kan det være snakk om dugnader og sånt også, i hvertfall for små private skoler med dårlig økonomi. 

Jeg er ellers enig i at det er for lite orden og konsekvent håndheving av regler i norsk skole og for lavt faglig nivå. Du kan nok finne private skoler som er bedre på det, men de vil nok ikke stille færre krav til foreldrene, heller flere.

Anonymkode: 5579d...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 19.45):

St. Paul skole, vet ikke om de har skoler andre steder enn i Bergen. Men kanskje en katolsk skole der du bor? Du må ta med det religiøse aspektet da, men de har generelt høyere forventninger og bedre kontroll. Det religiøse er ikke så gale og ungene har ikke vondt av det.

Anonymkode: c24b2...4a4

At ungene ikke har vondt av relgion er sant for noen barn, men langt fra alle!!! Kan sikert også variere fra skole til skole hvordan de velger å presentere relgionen, men jeg hadde undersøkt veldig nøye før jeg meldte barne på en relgiøs skole. Du kan ikke vite i første klase om barnet er homo eller kommer til å bli utsat for sexuele overgrep senere i livet, men om det skjer kan en relgiøs bakgrun føre til mye unødvendig ekstra skam og smerte for barnet. Da ville jeg heller bit tena sammen og deltat i litt grupe arbeid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...