Gå til innhold

Finnes det en skole i Norge der fokus er på læring og faglig utvikling og ikke alt annet tull?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du er heldig. 
Slikt «tull» åpner også opp for skjønnsmessige forskjeller fra skole til skole. Det er jeg også i mot kjenner jeg. 

Ts

Anonymkode: 8fc1d...b39

Har venner med unger i samme alder på skoler i Oslo og Tønsberg, ikke det du kaller "tull" der heller. Husk at selv om du leser noe eller hører noe betyr det ikke at det er spesielt utbredt. 

Anonymkode: 94061...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har en 1 klassing og blir helt matt av det 4 nettverksmøtet nå der foreldre sitter å jamrer om smarttelefoner, følelser , pedagogikk etc. Ønsker en skole som naturligvis dette også har en plass, men det faglige kommer først. 

Jeg håper 1.klassingen din takler skolemiljøet bedre enn deg og trives og lærer bra. Vær varsom så dine negative holdninger til skolen ikke smitter over på barnet. Minn deg selv på hvem som er hovedpersonen her.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Internasjonal skole, anbefales på det varmeste.

Anonymkode: bb7f9...f55

Er alle møter og all kommunikasjon på engelsk da både for barnet og foreldrene?

Anonymkode: a4af1...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den franske skolen i Oslo har stort fokus på det faglige.

International skole. Eller  St Sunniva.

Anonymkode: a32d8...17d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fransk eller tysk skole. Eller internasjonal skole. De har faktisk norsk som fag der også...

Jeg har flere venner som har gått på internasjonale skoler rundt om i verden. Undervisningen foregår stort sett på engelsk, og så undervises det i hovedspråket i landet.

Anonymkode: 56770...240

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (2 timer siden):

Jeg håper 1.klassingen din takler skolemiljøet bedre enn deg og trives og lærer bra. Vær varsom så dine negative holdninger til skolen ikke smitter over på barnet. Minn deg selv på hvem som er hovedpersonen her.

Jeg er en typisk konfliktsky nordmann i den settingen ja, og smiler og deltar som om jeg skullle syns det var allright:) men innerst inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fransk eller tysk skole. Eller internasjonal skole. De har faktisk norsk som fag der også...

Jeg har flere venner som har gått på internasjonale skoler rundt om i verden. Undervisningen foregår stort sett på engelsk, og så undervises det i hovedspråket i landet.

Anonymkode: 56770...240

Fransk eller tysk skole skulle gjerne vært en realitet for mine barn ja. Men vi er hel-norske , så føler det blir helt feil. Undervisning der er jo på fransk/tysk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gaia skrev (11 timer siden):

Det er bra at du synes det. Det er også sånn at barna i Steinerskolen ikke er vaksinerte; noe man bør tenke på når man velger skole. 

Man kan si mye om steinerskolen, men dette må jeg bare kommentere, for det er rett og slett helt feil. Selv om Steiner hadde noen forskrudde medisinske tanker som enkelte lærere fortsatt fremholder i dag, betyr jo ikke dette at foreldrene på skolen ikke vaksinerer barna sine. Skolen har ingenting de skulle sagt når det gjelder hva foreldrene gjør, og de har heller ingen "propaganda-forum" hvor de anbefaler å avstå fra vaksine.

De fleste foreldrene på steinerskolen er helt vanlige folk, også finner du noen mer eksentriske innimellom. I klassen til mitt barn er det kun tre av foreldrene som selv har gått på steinerskolen, eller har erfaring med denne, resten av oss er folk som av ulike grunner har tatt et annet skolevalg for barna sine enn det offentlige, uten at vi er antroposofer eller vaskinemotstandere av den grunn.

Anonymkode: 664f3...0a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikkje vanleg med fire nettverksmøte per år. Me har 1–2, og det er ikkje framføring. Eg trur du har vore maks uheldig. 

Smarttelefonbruk er ikkje tull, det synes eg er fornuftig å drøfte. 

Anonymkode: bb6f4...53a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jens Stoltenberg og hans søster Camilla har begge gått på Steinerskolen, så alle slags mennesker der.

Anonymkode: 4627f...b60

De hadde også en søster til, noen husker kanskje hbordan det gikk med henne..  

Anonymkode: dbd86...a50

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For dette stoppet han fra å lykkes i arbeidslivet, mener du?

Å presse på 5- åringer TO bokstaver i uken, og ha som mål at de skal lese til jul i 1. klasse, for videre å presse ungene til å lese den samme leseleksa tre ganger hver dag i flere år…. Det er fasiten på at barna lykkes????

I dag er de flest ungene skolelei i 4. klasse. 

Anonymkode: 7060b...af4

Høyrest ekstremt ut. Her var det ein periode med "Lise sa is. Lise sa sol." x 3  i første klasse. Og det var ille nok.

Men leseleksa i andre og tredje har vore heilt grei, og det er ikke noko forslag/krav om at dei skal lese den fleire gonger. I år er det to dagar med leselekse, og det varierer om det er i læreboka, eller valfri bok heime/frå biblioteket. Ein dag med engelsk og ein dag med matematikk. Barnet mitt synes det fungerer bra. 

Anonymkode: bb6f4...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja.

Gruppearbeid med fremføring i klasserommet på hvert av dem😁

Er akkurat som at jeg føler at jeg ønsker mer seriøsitet enn dette for barnet mitt.. 

unnskyld hvis jeg virker hovmodig

ts

Det er dessverre slik overalt. Jeg har barn i 5. og 7. klasse, og vi har også gruppearbeid med tegning på ark med blyanter og fremføring, akkurat som om vi foreldre var i 5. klasse. Unødvendig piss, særlig fordi disse "fremføringene" blir lagt ned i en skuff og glemt. 

Anonymkode: 64bff...b9e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (2 timer siden):

Eller at disse arbeidsledige, hjemmeværende husfruer av mammaer kan slutte med disse terrormøtene. Ingen trenger 4 møter i året der man sitter og tegner på et ark, for så å "fremføre" det man har tegnet, foran andre. Absolutt ingen trenger det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Man kan si mye om steinerskolen, men dette må jeg bare kommentere, for det er rett og slett helt feil. Selv om Steiner hadde noen forskrudde medisinske tanker som enkelte lærere fortsatt fremholder i dag, betyr jo ikke dette at foreldrene på skolen ikke vaksinerer barna sine. Skolen har ingenting de skulle sagt når det gjelder hva foreldrene gjør, og de har heller ingen "propaganda-forum" hvor de anbefaler å avstå fra vaksine.

De fleste foreldrene på steinerskolen er helt vanlige folk, også finner du noen mer eksentriske innimellom. I klassen til mitt barn er det kun tre av foreldrene som selv har gått på steinerskolen, eller har erfaring med denne, resten av oss er folk som av ulike grunner har tatt et annet skolevalg for barna sine enn det offentlige, uten at vi er antroposofer eller vaskinemotstandere av den grunn.

Anonymkode: 664f3...0a4

Det er flere retninger innenfor Steiner/CampHill/Antroposofien, og det er ulike syn på ulike skoler. Jeg har gått på Steinerskolen, og kjenner til miljøet både der jeg gikk, men og besøkende fra andre deler av landet. 
På enkelte skoler er det er veldig sterkt press på at fordeldre ikke skal vaksinere barna mot f.eks. meslinger, for de anser det som en transformerende sykdom som gjør at du vokser som menneske. Andre skoler har et mer liberalt syn på både vaksiner, oppdragelse og ikke minst religion/trossyn.

Anonymkode: 9ab61...fea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De hadde også en søster til, noen husker kanskje hbordan det gikk med henne..  

Anonymkode: dbd86...a50

Ja det kan skje i de beste familier også. Så fine franske skoler hjelper ikke alltid…

De andre to har imidlertid klart seg ganske ålreit vil jeg tørre å påstå. 

Anonymkode: 4627f...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er dessverre slik overalt. Jeg har barn i 5. og 7. klasse, og vi har også gruppearbeid med tegning på ark med blyanter og fremføring, akkurat som om vi foreldre var i 5. klasse. Unødvendig piss, særlig fordi disse "fremføringene" blir lagt ned i en skuff og glemt. 

Det er jo ikke slik overalt. 

Anonymkode: 94061...2f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Eller at disse arbeidsledige, hjemmeværende husfruer av mammaer kan slutte med disse terrormøtene. Ingen trenger 4 møter i året der man sitter og tegner på et ark, for så å "fremføre" det man har tegnet, foran andre. Absolutt ingen trenger det. 

Er det jeg også tenker. Fikk veldig lite ut av det for å være ærlig. 

og det er riktig som du påpeker at de mødrene som ikke jobber, evt jobber deltid , eller har særs «fleksible» jobber - ergo, mest sannsynlig en «symbolsk» jobb (for dette dreier seg desverre nesten alltid om mødre) som er pådriver for dette. 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det jeg også tenker. Fikk veldig lite ut av det for å være ærlig. 

og det er riktig som du påpeker at de mødrene som ikke jobber, evt jobber deltid , eller har særs «fleksible» jobber - ergo, mest sannsynlig en «symbolsk» jobb (for dette dreier seg desverre nesten alltid om mødre) som er pådriver for dette. 

ts

Ikke sant? Pappaer er aldri pådrivere på dette barnehagepisset. Kun mammaer, gjerne hjemmeværende fruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en ungdom som går på IB og etter jeg lærte hva den internasjonale skolemodellen står for så burde jeg flyttet han til internasjonal skole allerede på barneskolen. Han er en sånn type som har kjeda seg på skolen for den har bydd på for lite utfordringer, samtidig har han nok blitt passivisert og som har ført til at lærerne ikke har sett behovet for mer utfordringer, for han har levert det han skal, verken mer eller mindre. På IB jobber de mye mer helhetlig mot en sluttkompetanse som avsluttes med eksamen på slutten av VG3. 

Så skal det sies at ingen av søsknene hans har samme behov, da de passer mye bedre inn i den tradisjonelle skolemodellen, så det er ikke som at jeg mener at alle skolene bør være som den internasjonale :) 

Anonymkode: 2893e...f0a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke sant? Pappaer er aldri pådrivere på dette barnehagepisset. Kun mammaer, gjerne hjemmeværende fruer.

Det er desverre mitt inntrykk også

Veldig irriterende. 
Vi lever i 2025 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...