Gå til innhold

Finnes det en skole i Norge der fokus er på læring og faglig utvikling og ikke alt annet tull?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Maskinfører skrev (45 minutter siden):

Bidratt med mye godt i politikken han 

Mannen er en klovn. Jeg har gått på den typen skole han etterlyser da jeg gikk noen år på skole i UK. Det blir ikke bedre læring eller mindre mobbing av det pisset han lirer av seg. 

Anonymkode: 02a9e...b9a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gaia skrev (Akkurat nå):

Det er ganske allment kjent. Steiner var grunnlegger av antroposofien, og den har en egen medisinsk retning, basert på mye alternativ behandling. 

https://www.samtiden.no/kommentar/nar-antroposofer-og-steinerskolelaerere-sprer-anti-vitenskapelig-vaksinemotstand/1279408

https://no.wikipedia.org/wiki/Antroposofisk_medisin

Regner med at du også kan google. 👌

Steiner mente en hel masse sprøtt. De lærer ikke bort antroposofien i steinerskolen, men er mer opptatt av vår kristne kulturarv. 

Vi er helt vanlige folk, fullvaksinerte. 

Regner med du kan google selv, modellen de moderne skolene kommer fra, uten av jeg skal holde dette mot den offentlige skolen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror dette er veldig forskjellig fra skole til skole. Vi har heldigvis aldri måtte fremføre noe på foreldremøte, da hadde jeg nektet. Jeg syns det er mye meningsløs prat som det er om vi ikke skal begynne med det i tillegg.

Jeg tror du finner gode skoler både blant private og offentlige skoler. Steiner er ihvertfall ikke det du ser etter, det er jo stikk motsatt på alle områder. Internasjonal er nok det nærmeste som flere sier.

Anonymkode: 3f7ad...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gaia skrev (10 minutter siden):

Det er ganske allment kjent. Steiner var grunnlegger av antroposofien, og den har en egen medisinsk retning, basert på mye alternativ behandling. 

https://www.samtiden.no/kommentar/nar-antroposofer-og-steinerskolelaerere-sprer-anti-vitenskapelig-vaksinemotstand/1279408

https://no.wikipedia.org/wiki/Antroposofisk_medisin

Regner med at du også kan google. 👌

Det er synd. Hadde jeg vært rektor ved skolen, så hadde dette vært en av reglene. Jeg har mange ganger tenkt på å starte en privatskole, siden en av skolene i byen kan bli nedlagt, slik at man har tilgang på lokaler. Da hadde dette vært en av skolereglene. Hvis man ikke evner å oppføre seg overfor andre, selv etter forsøk på veiledning fra ansatte, så må de finne seg en annen skole. 

Da tenker jeg så klart ikke på elever som en gang innimellom har helt normale reaksjoner på dagligdags reaksjoner som innebærer ufine ord eller at de blir sinte, men på elever som mobber andre, er voldelige og/ eller er ufine i språket mot andre elever og voksne. 

Selv som rektor kan du ikke utvise en elev fra timen. Ikke sende på gangen en gang. Klassen holdes ofte som gisler av bråkmakerne.

Anonymkode: 186c6...9d8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cthulhu'lhu skrev (3 minutter siden):

Steiner mente en hel masse sprøtt. De lærer ikke bort antroposofien i steinerskolen, men er mer opptatt av vår kristne kulturarv. 

Vi er helt vanlige folk, fullvaksinerte. 

Regner med du kan google selv, modellen de moderne skolene kommer fra, uten av jeg skal holde dette mot den offentlige skolen. 

Det er veldig forskjell på de ulike Steinerskolene. Noen er veldig pro sykdom/antivaks, andre er mer liberale i synet på vaksiner. Det samme gjelder synet på antroposofi og religion… i tilfelle TS vurderer Steinerskolen for sitt barn anbefaler jeg å undersøke hvor den aktuelle Steinerskolen ligger i synet på disse tingene.

Jeg ville undersøkt privatskoler i nærheten av det dere bor.

Anonymkode: 9ab61...fea

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jens Stoltenberg og hans søster Camilla har begge gått på Steinerskolen, så alle slags mennesker der.

Anonymkode: 4627f...b60

Og han har lærte ikke å lese før i 4.klasse pga dysleksi og manglende oppfølging. I offentlig skole hadde det blitt oppdaget og tatt tak i mye før. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selv som rektor kan du ikke utvise en elev fra timen. Ikke sende på gangen en gang. Klassen holdes ofte som gisler av bråkmakerne.

Anonymkode: 186c6...9d8

Jo, det kan du. Du kan til og med utvise for resten av dagen, og i inntil fem dager i den offentlige skolen. Lærere kan bortvise elever for inntil to undervisningstimer. Les deg gjerne opp hos Udir. Legger ved link også jeg. 

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Laringsmiljo/Ordensreglement-Udir-8-2014?depth=0&print=1#92-Bortvisning

Endret av Gaia
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, to ulike personlige erfaringer som spriker fra hverandre...tviler ikke på at det du skriver er sant.

Kan det tenkes at det er forskjellige privatskoler og offentlige skoler? 

Ipad er ipad da. Er glad mine slipper å forholde seg til dem.

Kanskje de ikke er fokuserte på diagnoser av en grunn. 

Anonymkode: a487a...cd3

Selvfølgelig, det kan være like forskjellig som fra andre skoler.

Ipad er ipad? Alle skoler skal følge læreplanverket, så de må nok også følge dette. Og hva legger du egentlig i dette? Selv bruker jeg nesten aldri ipad i undervisningen. Forrige uke brukte mine elever 12 minutter på ipad sammenlagt på én uke. Denne uken blir det ingenting. 

Det at man bruker mye ipad hjemme betyr ikke at man bruker det mye på skolen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig, det kan være like forskjellig som fra andre skoler.

Ipad er ipad? Alle skoler skal følge læreplanverket, så de må nok også følge dette. Og hva legger du egentlig i dette? Selv bruker jeg nesten aldri ipad i undervisningen. Forrige uke brukte mine elever 12 minutter på ipad sammenlagt på én uke. Denne uken blir det ingenting. 

Det at man bruker mye ipad hjemme betyr ikke at man bruker det mye på skolen. 

Mener at den pedagogiske bruken på skolen antageligvis ikke er det største problemet.

Flott at du bruker det lite, men at skoler gir ut ipad blir i alle fall brukt som forklaring av venner med barn som er helt fikserte på ipad, og har et youtube-språk. Så kan man si at dette er foreldrenes ansvar å begrense, men jeg kunne fortsatt ønske de ikke ble delt ut av skolen. Forstår selvfølgelig at dette ikke er ansvaret til en samvittighetsfull enkeltlærer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener at den pedagogiske bruken på skolen antageligvis ikke er det største problemet.

Flott at du bruker det lite, men at skoler gir ut ipad blir i alle fall brukt som forklaring av venner med barn som er helt fikserte på ipad, og har et youtube-språk. Så kan man si at dette er foreldrenes ansvar å begrense, men jeg kunne fortsatt ønske de ikke ble delt ut av skolen. Forstår selvfølgelig at dette ikke er ansvaret til en samvittighetsfull enkeltlærer. 

Det er jeg for så vidt enig i. Der jeg jobbet før ble ipadene oppbevart på skolen. Skulle ønske dette også var et alternativ der jeg jobber nå (en av veldig få ting jeg synes kunne vært annerledes der jeg jobber nå). Heldigvis har dette ikke vært noe spesielt tema på trinnet jeg jobber, men jeg vet det blir verre desto høyere opp man kommer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Og han har lærte ikke å lese før i 4.klasse pga dysleksi og manglende oppfølging. I offentlig skole hadde det blitt oppdaget og tatt tak i mye før. 

For dette stoppet han fra å lykkes i arbeidslivet, mener du?

Å presse på 5- åringer TO bokstaver i uken, og ha som mål at de skal lese til jul i 1. klasse, for videre å presse ungene til å lese den samme leseleksa tre ganger hver dag i flere år…. Det er fasiten på at barna lykkes????

I dag er de flest ungene skolelei i 4. klasse. 

Anonymkode: 7060b...af4

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men han dyns ikke folk sksl ha jobber dom ikke er produksjon, det er han jo tydelig på. Gjelder ikke ham selv da? 

Anonymkode: 5d9b1...650

Dette var 46 år siden han har nok endret standpunkt i enkelte saker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor bor du da? 

Jeg er lærer i offentlig skole i Oslo, og ville selv søkt mine barn til kg, st sunniva eller internasjonal skole. Er ikke kristen, men privatskoler har bedre anledning til å håndheve ordensreglement enn oss andre. Det viser seg også i oppførsel og elevkultur. 

Anonymkode: be17c...bee

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vgs: ib-linje. Undervisning på engelsk (i hovedsak), eksamen i alle fag, motiverte elever (som gjerne dropper russetida)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der jeg bor har de en idrettsskole. Elever med historikk som "utfordrende" kommer ikke inn. De ønsker mest fokus på fag. De deler også elevene etter nivå. 

Anonymkode: ed873...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her ville jeg tenkt internasjonal skole i grunnskolen og IB på videregående skole.

Anonymkode: 4de7f...a6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

presse ungene til å lese den samme leseleksa tre ganger hver dag i flere år…. 

Anonymkode: 7060b...af4

Ingen gjør dette. 

Anonymkode: 6d218...909

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjemmeskole? 😅

Anonymkode: 77776...db0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jens Stoltenberg og hans søster Camilla har begge gått på Steinerskolen, så alle slags mennesker der.

Anonymkode: 4627f...b60

De er unntakene.

Anonymkode: 90a62...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Her ville jeg tenkt internasjonal skole i grunnskolen og IB på videregående skole.

Anonymkode: 4de7f...a6d

Helt enig, dette er bra skoler med fokus på fag og med oppegående elever og foreldre. 

Det finnes selvsagt bra offentlige skoler også, men da skal du bo på det rette stedet og ha en del flaks med elev-, foreldre- og lærersammensetning.

Anonymkode: 90a62...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...