Gå til innhold

Finnes det en skole i Norge der fokus er på læring og faglig utvikling og ikke alt annet tull?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kunne tatt en diskusjon vedr den norske skole, pedagogikken der osv. 

men tror ikke det vil bli noen endring.. derfor vurderer jeg å bytte skole til noe som rett og slett vil fungere bedre for mitt barn 

ts

Anonymkode: 8fc1d...b39

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Steinerskolen

Anonymkode: 4627f...b60

Steinerskolen?! 
Steinerskolen er god på mye altså, men etter å hatt tre barn på steinerskolen kan jeg ikke si at det var det faglige som var i høysetet for barna. Og foreldremøtene var en pine. 14 persilleblader av noen barn som ble representert av foreldre som stolte på intensjonene når oppdragelsen skulle gis. 🫠 så nei. Ikke steinerskolen. 

Internasjonal skole har jeg hørt er mer faglig rettet. 

Anonymkode: 330c0...175

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Steinerskolen?! 
Steinerskolen er god på mye altså, men etter å hatt tre barn på steinerskolen kan jeg ikke si at det var det faglige som var i høysetet for barna. Og foreldremøtene var en pine. 14 persilleblader av noen barn som ble representert av foreldre som stolte på intensjonene når oppdragelsen skulle gis. 🫠 så nei. Ikke steinerskolen. 

Internasjonal skole har jeg hørt er mer faglig rettet. 

Anonymkode: 330c0...175

Steinerskole blir ikke vurdert engang:) Da jeg har inntrykk av at den representerer ytterpunktene i hva jeg forsøker å unngå

ts

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja altså, Vi foreldre sitter sammen i gruppe og fremfører for hverandre etterpå:)

Herregud , er det mulig  🙈 , glad ungen min er ferdig på skolen.  Kva skjedde med at skolen er for ungene... 

Anonymkode: 5d9b1...650

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en femteklassing og førsteklassing i en helt vanlig offentlig norsk skole, opplever lite av det du nevner. 

Anonymkode: 94061...2f4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud , er det mulig  🙈 , glad ungen min er ferdig på skolen.  Kva skjedde med at skolen er for ungene... 

Aner ikke! Hehe

Er mulig det handler om at de da kan sjekke av for at de har gjort forebyggende miljø-tiltak mtp eventuelle fremtidige mobbesaker, /klagesaker til statsforvalter. Men det blir jo bare for dumt. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har en femteklassing og førsteklassing i en helt vanlig offentlig norsk skole, opplever lite av det du nevner. 

Anonymkode: 94061...2f4

Du er heldig. 
Slikt «tull» åpner også opp for skjønnsmessige forskjeller fra skole til skole. Det er jeg også i mot kjenner jeg. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Steinerskolen

Nei! Det er det siste hun trenger. 

Anonymkode: 529a1...ab4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bygd på Vestlandet. Lite tull, og rimelig tradisjonell skole.

Anonymkode: 529a1...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Steinerskole blir ikke vurdert engang:) Da jeg har inntrykk av at den representerer ytterpunktene i hva jeg forsøker å unngå

ts

I motsetning til den offentlige skolen bruker de ikke ipad, og er overraskende strikse på klassero og disiplin i timene. Kanskje lite interesse for særdiagnoser, altså ikke be ppt diagnostisere halvparten av ungene med adhd, angst og autisme...men det er kanskje greit. 

Anonymkode: a487a...cd3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I motsetning til den offentlige skolen bruker de ikke ipad, og er overraskende strikse på klassero og disiplin i timene. Kanskje lite interesse for særdiagnoser, altså ikke be ppt diagnostisere halvparten av ungene med adhd, angst og autisme...men det er kanskje greit. 

Jeg jobber i den offentlige skolen, i Oslo, og vi har lite ipad i undervisningen. Her har vi både klassero og disiplin.

Mannen min jobbet på Steinerskolen en periode, og som han sa; det var helt håpløst. Disiplin ante de ikke hva var, og det var like stereotypisk som man tror. Han trivdes best i offentlig skole hvor det faktisk var noen faste rammer og krav. 

Og nå går flere og flere barn med diagnoser over til nettopp privatskolene, så hvis de kan lite om diagnoser bør de snart bli gode på dem.(..)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har barn på internasjonal skole der det er lavt faglig nivå, masse gruppearbeid og pjatt, og barn som bråker og forstyrrer. 

Anonymkode: ba3cd...57d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

ts

Det er bra at du synes det. Det er også sånn at barna i Steinerskolen ikke er vaksinerte; noe man bør tenke på når man velger skole. 

Jeg tenker at Montessoriskole kanskje kan være noe her? Det som er kjekt med den er at de følger barnets interesser oppover i utdanningsløpet. Det so også er kjekt, er at det er en privatskole som kan utvise elever og si fra om at elever som lager bråk og er kronisk ufine. Det har ikke offentlig skole anledning til, annet enn at elever som mobber andre kan bli flyttet til en annen skole i kommunen som heller ikke har ressurser til å hjelpe eleven som mobber, og da forflytter man jo uansett bare problemet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

ts

Jens Stoltenberg og hans søster Camilla har begge gått på Steinerskolen, så alle slags mennesker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gaia skrev (9 minutter siden):

Det er også sånn at barna i Steinerskolen ikke er vaksinerte; noe man bør tenke på når man velger skole. 

J

Hvor har du dette i fra?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gaia skrev (6 minutter siden):

Det er bra at du synes det. Det er også sånn at barna i Steinerskolen ikke er vaksinerte; noe man bør tenke på når man velger skole. 

Jeg tenker at Montessoriskole kanskje kan være noe her? Det som er kjekt med den er at de følger barnets interesser oppover i utdanningsløpet. Det so også er kjekt, er at det er en privatskole som kan utvise elever og si fra om at elever som lager bråk og er kronisk ufine. Det har ikke offentlig skole anledning til, annet enn at elever som mobber andre kan bli flyttet til en annen skole i kommunen som heller ikke har ressurser til å hjelpe eleven som mobber, og da forflytter man jo uansett bare problemet. 

På den internasjonal skolen jeg kjenner til blir ingen utvist og ingen mister plassen. Selv om de er slemme med andre barn og forstyrrer undervisningen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

På den internasjonal skolen jeg kjenner til blir ingen utvist og ingen mister plassen. Selv om de er slemme med andre barn og forstyrrer undervisningen. 

Hvilken Er dette? Tydelig at folk har ulike erfaringer her

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (29 minutter siden):

Bidratt med mye godt i politikken han 

Men han dyns ikke folk sksl ha jobber dom ikke er produksjon, det er han jo tydelig på. Gjelder ikke ham selv da? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (20 minutter siden):

Jeg jobber i den offentlige skolen, i Oslo, og vi har lite ipad i undervisningen. Her har vi både klassero og disiplin.

Mannen min jobbet på Steinerskolen en periode, og som han sa; det var helt håpløst. Disiplin ante de ikke hva var, og det var like stereotypisk som man tror. Han trivdes best i offentlig skole hvor det faktisk var noen faste rammer og krav. 

Og nå går flere og flere barn med diagnoser over til nettopp privatskolene, så hvis de kan lite om diagnoser bør de snart bli gode på dem.(..)

Ja, to ulike personlige erfaringer som spriker fra hverandre...tviler ikke på at det du skriver er sant.

Kan det tenkes at det er forskjellige privatskoler og offentlige skoler? 

Ipad er ipad da. Er glad mine slipper å forholde seg til dem.

Kanskje de ikke er fokuserte på diagnoser av en grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor har du dette i fra?

Det er ganske allment kjent. Steiner var grunnlegger av antroposofien, og den har en egen medisinsk retning, basert på mye alternativ behandling. 

https://www.samtiden.no/kommentar/nar-antroposofer-og-steinerskolelaerere-sprer-anti-vitenskapelig-vaksinemotstand/1279408

https://no.wikipedia.org/wiki/Antroposofisk_medisin

Regner med at du også kan google. 👌

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er synd. Hadde jeg vært rektor ved skolen, så hadde dette vært en av reglene. Jeg har mange ganger tenkt på å starte en privatskole, siden en av skolene i byen kan bli nedlagt, slik at man har tilgang på lokaler. Da hadde dette vært en av skolereglene. Hvis man ikke evner å oppføre seg overfor andre, selv etter forsøk på veiledning fra ansatte, så må de finne seg en annen skole. 

Da tenker jeg så klart ikke på elever som en gang innimellom har helt normale reaksjoner på dagligdags reaksjoner som innebærer ufine ord eller at de blir sinte, men på elever som mobber andre, er voldelige og/ eller er ufine i språket mot andre elever og voksne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...